Rozrząd w silniku

Aureliusz Mikos
Przerwanie paska powoduje bardzo poważną awarię silnika w wyniku zderzenia się tłoków z zaworami, co może spowodować pogięcie trzonków zaworów, uszkodzenie tłoków, prowadnic zaworowych.

Przerwanie paska rozrządu powoduje bardzo poważną awarię silnika w wyniku zderzenia się tłoków z zaworami, co może spowodować pogięcie trzonków zaworów, uszkodzenie tłoków, prowadnic zaworowych. 
Do przenoszenia momentu obrotowego z wału korbowego na wał rozrządu służą: przekładnie zębate, przekładnie łańcuchowe lub pasowe z wykorzystaniem pasa zębatego. Ostatnie rozwiązanie nie wymaga smarowania jest odporne na zużycie i nie obciąża nadmiernie łożysk. Jest najczęściej stosowane we współczesnych samochodach. Pasek ten w czasie pracy podlega wielu milionom zmiennych naprężeń, zmianom temperatury i zużyciu w wyniku tarcia o elementy współpracujące.
 
Postęp w dziedzinie technologii wytwarzania i stosowanych materiałów sprawił, że okres użytkowania pasków gwarantowany przez wytwórcę pasków i samochodu został podwyższony do przeciętnie 70 000 km przebiegu, a u niektórych nawet do 90 000 km.

Przerwanie paska powoduje bardzo poważną awarię silnika w wyniku zderzenia się tłoków z zaworami, co może spowodować pogięcie trzonków zaworów, uszkodzenie tłoków, prowadnic zaworowych, itd. Zrozumiałe jest, że naprawa silnika po takiej awarii jest bardzo kosztowna.
Tego rodzaju awarie spotyka się albo w wyniku niedotrzymania określonego w instrukcji obsługi terminu wymiany paska rozrządu, albo, co jest rzadkim zjawiskiem, wady fabrycznej paska.

 

Zaglądanie do komory silnika we współczesnych samochodach niewiele pomoże, ponieważ nawet osłona paska jest często niewidoczna. Można jedynie słuchając pracy silnika zwrócić uwagę, czy z okolic paska nie dochodzą silnie i niepokojące odgłosy - "naderwane" elementy paska mogą powodować hałas, ocierając się o elementy silnika lub osłony. W takim przypadku można potraktować to jako sygnał i zapobiec poważnej awarii.

 

Kupując używany samochód, z którego dokumentów nie wynika, kiedy był ostatnio wymieniony pasek, lepiej ponieść dodatkowy koszt i wymienić pasek.

 

 

od 12 lat
Wideo

Inauguracja metro roweru

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty