Rozrywkowe auta niedalekiej przyszłości

(opr)
Fot. Delphi. Podwójny wyświetlacz umożliwia pasażerom siedzącym z przodu oglądanie czegoś innego niż to, co ogląda kierowca na ekranie nawigacji.
Fot. Delphi. Podwójny wyświetlacz umożliwia pasażerom siedzącym z przodu oglądanie czegoś innego niż to, co ogląda kierowca na ekranie nawigacji.
Podczas Międzynarodowych Targów Samochodowych IAA we Frankfurcie, koncern Delphi przedstawił technologie łączności, w które niebawem będą wyposażane samochody. Oto wybrane nowinki z dziedziny rozrywki i łączności.

 

Podwójny wyświetlacz

Fot. Delphi. Podwójny wyświetlacz umożliwia pasażerom siedzącym z przodu oglądanie czegoś innego niż to, co ogląda kierowca na ekranie nawigacji.
Fot. Delphi. Podwójny wyświetlacz umożliwia pasażerom siedzącym z przodu oglądanie czegoś innego niż to, co ogląda kierowca na ekranie nawigacji.

Centralny wyświetlacz samochodowy jest urządzeniem do nawigacji, rozrywki i sterowania różnymi systemami pojazdu. Kierowcy chcą wykorzystywać wyświetlacz również do oglądania telewizji lub filmów, a nawet do surfowania po Internecie, czy odbierania poczty elektronicznej. Wszystkie te funkcje znajdują się w podwójnym wyświetlaczu Delphi, z którego może korzystać pasażer siedzący z przodu, który chce oglądać coś innego niż kierowca. Umożliwia to innowacyjna, elektroniczna "migawka", pozwalająca na to, aby kierowca i pasażer widzieli na ekranie inne obrazy. Technologia rozpoznaje, kto - pasażer, czy kierowca jest użytkownikiem urządzenia i odpowiednio aktywuje lub dezaktywuje wyświetlane obrazy. System podwójnych wyświetlaczy został ostatnio wprowadzony do użytku w Japonii i w Europie.


Fot. Delphi
Fot. Delphi


Systemy Bluetooth

Analitycy przewidują, że do roku 2019, 70% użytkowników telefonów komórkowych w Europie i 65% użytkowników telefonów komórkowych w USA będzie miało dostęp do technologii Bluetooth. Opracowany w Delphi interfejs Bluetooth już teraz umożliwia użytkowanie systemów głośno mówiących w samochodach. W najbliższej przyszłości nowe elementy, takie jak tzw. Profil Dostępu do Wiadomości (MAP), czy Personalny Profil Nawigacji (PNP), zostaną zintegrowane z odbiornikiem i umożliwią odbieranie poczty elektronicznej i wiadomości tekstowych za pośrednictwem systemu audio zainstalowanego w samochodzie.

Cyfrowe systemy rozrywki

Specjalistyczne technologie audio, video a także tunery są wykorzystywane do budowania nowych systemów rozrywki, kompatybilnych z wieloma regionalnymi i ogólnoświatowymi standardami odbioru, włączając w to HD radio, DRM/DRM+, DAB/DAB+, DMB czy SDARS. Dużym sukcesem w Ameryce Północnej stało się radio satelitarne, którego wprowadzenie w Europie jest spodziewane za kilka lat. Delphi wspiera producentów samochodów w przygotowaniu do odbioru setek kanałów sportowych, rozrywkowych, czy informacyjnych, które będą dostępne w samochodach na całym kontynencie.

 

Fot. Delphi
Fot. Delphi


Ogólnoświatowy system telewizji

Fuba World Reception System stosuje zwielokrotnione anteny, zintegrowane wzmacniacze i technologię skanowania ScanDiv do zapewnienia wysokiej jakości odbioru sygnału TV w samochodach. Technologia skanowania ScanDiv automatycznie wybiera najsilniejszy sygnał audio i video dochodzący z czterech anten, tak by zapewnić pasażerom jakość odbioru porównywalną z telewizją stacjonarną i najlepszą jakość sygnału audio. System jest już dostępny w niektórych modelach samochodów BMW, Daimler, GM, SGM i Porsche.

 

Zintegrowany interfejs kierowcy

Zintegrowany interfejs pomaga kierowcy w utrzymaniu koncentracji w 20° polu widzenia, przy jednoczesnym obserwowaniu drogi z rękami na kierownicy. System został umieszczony w samochodzie koncepcyjnym ICP Delphi. Zintegrowany interfejs kierowcy pomaga skutecznie korzystać z nowatorskich udogodnień i możliwości, jakie daje kokpit współczesnego samochodu, w tym łatwego dostępu do bieżących informacji. Te technologie mogą być dostępne już w roku 2012.

 

Wyświetlacze: projekcyjny (HUD) i rekonfigurowalne

Najnowsza generacja wyświetlaczy projekcyjnych Delphi poprawia bezpieczeństwo przez wyświetlanie niezbędnych informacji i danych bezpośrednio na przedniej szybie samochodu. Sposób wyświetlania może być rekonfigurowany i uwzględniać dodatkowe dane dotyczące systemów nawigacji i rozrywki. W samochodzie koncepcyjnym ICP Delphi system wyświetla uproszczone menu dla ustawień systemu rozrywki i informacji oraz udziela wskazówek. Te ulepszone wyświetlacze będą dostępne już w roku 2013.

 
Rekonfigurowalne wyświetlacze pozwalają na sterowanie różnymi funkcjami przy użyciu jednego urządzenia, eliminując zestawy przycisków, a jednocześnie oferują więcej funkcji. Czujniki będą wyprzedzać intencje użytkownika i automatycznie wyświetlą odpowiednie menu. Na przykład inne menu może być wyświetlone, jeśli system zauważy, że akcja jest inicjowana po stronie pasażera, a inne, jeśli inicjatorem jest kierowca. Ta technologia może być dostępna już w 2010 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty