Rozpórka zawieszenia, czyli metalowa lub aluminiowa rurka założona pomiędzy mocowania amortyzatorów powoduje usztywnienie nadwozia. Jej montaż wskazany jest po tuningu silnika, utwardzeniu zawieszenia, a także w starszych samochodach.
Sztywność nadwozia można znacznie zwiększyć montując tzw. klatkę bezpieczeństwa, ale do codziennej eksploatacji tak uzbrojone nadwozie zupełnie się nie nadaje. Ale można nieco zwiększyć sztywność nadwozia nie ujmując mu nic na uniwersalności.
Wystarczy zamontować rozpórkę zawieszenia. Warto ją założyć zwłaszcza po zwiększeniu mocy silnika, utwardzeniu zawieszenia lub po założeniu niskoprofilowych opon, gdyż wówczas na nadwozie przechodzi znacznie więcej drgań i dodatkowe wzmocnienia są wskazane.

Najczęściej rozpórkę montuje się pomiędzy górnymi mocowaniami amortyzatorów w przednim zawieszeniu. Można ją założyć również w tylnym zawieszeniu, ale w wielu przypadkach taki zabieg znacznie ograniczy uniwersalność samochodu. Rozpórkę montuje się również na dole zawieszenia spinając razem dolne wahacze.
Montaż tego kawałka rurki ma sens, ponieważ mocowania amortyzatorów są wówczas ze sobą sztywno połączone i w związku z tym wzrasta sztywność tej części nadwozia. Sztywniejsze nadwozie sprawia również, że geometria zawieszenia zmienia się w znacznie mniejszym zakresie, więc lepsza jest kierowalność, a więc i bezpieczeństwo jazdy.
Ma to znaczenie nie tylko podczas szybkiej jazdy po zakrętach, ale również w czasie normalnej eksploatacji po dziurawych drogach. Rozpórki warto zamontować zwłaszcza w starszych konstrukcyjnie samochodach, ponieważ sztywność karoserii nie jest tak duża jak obecnie produkowanych. Ponadto po kilkunastu latach eksploatacji i przejechaniu kilkuset tys. km nadwozie na pewno przejawia już pierwsze objawy zmniejszenia sztywności.
Rozpórki wykonane są ze stali lub aluminium i mogą być malowane lub polerowane. Ładniej wyglądająca rozpórka nie działa lepiej, więc nie ma potrzeby wydawać więcej pieniędzy za ładny wygląd. Rozpórki można podzielić na dwa rodzaje. Jednoczęściowe i skręcane, w których można regulować długość.
W większości samochodów montaż rozpórki jest bardzo prosty, gdyż wykorzystuje się do tego celu wystające śruby mocowania amortyzatorów. Wystarczy więc odkręcić te śruby, założyć rozpórkę i zakręcić z powrotem. Jeśli mamy rozkręcaną rozpórkę montaż jest nieco inny niż jednoczęściowej. Samochód trzeba podnieść, aby odciążyć przednie zawieszenie. Następnie montujemy rozpórkę i rozkręcamy ją do oporu.
Orientacyjne ceny rozpórek zawieszenia
Model samochodu | Cena rozpórki |
Daewoo Lanos | 200 zł (Jacky) |
Fiat Seicento | 200 zł (Jacky) 290 (Sparco) |
Fiat Punto I | 200 zł (Jacky) 370 zł (Sparco) |
Opel Vectra A | 200 zł (Jacky) |
Renault Megane I | 200 zł (Jacky) 370 zł (Sparco) |
Skoda Felicia | 170 zł (Jacky) |
Opel Tigra | 500 zł (Sparco) |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Mohito - Sukienka maxi w panterkę - Kremowy
Sukienka maxi w panterkę
kup teraz

Mohito - Swetrowa sukienka mini z golfem - Kremowy
Swetrowa sukienka mini z golfem
kup teraz

Mohito - Elegancka czarna sukienka mini - Czarny
Elegancka czarna sukienka mini
kup teraz

Mohito - Wzorzysta sukienka koszulowa mini - Wielobarwny
Wzorzysta sukienka koszulowa mini
kup teraz

Mohito - Sukienka midi w oryginalny wzór - Pomarańczowy
Sukienka midi w oryginalny wzór
Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity