Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa A2 zagrożona. Polskie firmy nie współpracują z Chińczykami

(pp)
Polskapresse
Polskapresse
Chińskie konsorcjum Covec, które wygrało przetarg na budowę autostrady A2, łączącej Łódź z Warszawą, zmaga się z niechęcią do współpracy ze strony polskich firm.

Chińskie konsorcjum Covec, które wygrało przetarg na budowę autostrady A2, łączącej Łódź z Warszawą, **zmaga się z niechęcią do współpracy ze strony polskich **firm.
 

Polskapresse
Polskapresse

Zdaniem polskich wykonawców cena za kilometr autostrady, proponowana przez Chińczyków jest nierealistycznie niska. Covec za budowę kilometra autostrady liczy sobie 26 mln złotych. Dla porównania budujący inny fragment autostrady A2 Budimex  liczy sobie 61 mln zł za 1 kilometr, Mostostal Warszawa każe sobie płacić 49 mln zł za 1 kilometr, zaś Strabag 36 mln zł za 1 km autostrady.

Polscy wykonawcy uważają, że tak niskie koszta zaproponowane przez Chińczyków odbiją się na niskiej jakości wykonania projektu. - Od miesięcy powtarzamy, że oddanie kontraktów chińskim firmom będzie miało opłakane skutki. Przedsiębiorstwa z Europy działają na własny rachunek. Chińskie teoretycznie mogą nawet stracić na kontrakcie, bo korzystają z pomocy państwa. To nieuczciwa konkurencja, która uderzy w branżę - mówi Gazecie Prawnej Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa zrzeszającej firmy budujące drogi.

Łączny koszt zbudowania 91 kilometrowego odcinka z Łodzi do Warszawy wynosi 3,2 mld złotych - pisze dziennik. Natomiast kontrakt z Chińczykami opiewa na zaledwie 1,3 mld złotych. Jednakże Covec  do budowy potrzebuje wsparcia lokalnych firm, które posiadają znacznie większą wiedzę dotyczącą specyfiki polskich warunków oraz zatrudniają doświadczonych pracowników. Solidarność firm działających na naszym rynku uniemożliwia terminowe rozpoczęcie prac. W Polsce jedynie Dolnośląskie Składy Surowców nawiązały współpracę z Chińczykami, lecz i tutaj pojawił się problem. Firma DSS nigdy wcześniej nie podejmowała się takich zadań, dlatego także potrzebowała partnera. Takiego udało się znaleźć dopiero na Łotwie.

Możliwe jednak, że cała sprawa ma znacznie szersze znaczenie, i nie opiera się wyłącznie na niskich kosztach budowy zaproponowanej przez Chińczyków. Polskie firmy należą do zachodnich właścicieli, min. Hiszpanów oraz Austriaków. Obawiają się oni, że budowa autostrady A2 będzie początkiem końca ich dominacji na rynku europejskim.

Źródło: Gazeta Prawna

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty