Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerem pod prąd i na buspasach? Zmiana prawa jeszcze w tym roku

Karol Biela
Rowerem "pod prąd" i na buspasach? Zmiana prawa jeszcze w tym roku
Rowerem "pod prąd" i na buspasach? Zmiana prawa jeszcze w tym roku
Specjalne śluzy, prawo do jazdy po buspasach i pod prąd - możliwe, że jeszcze w tym roku na naszych ulicach pojawią się rozwiązania ułatwiające rowerzystom poruszanie się po drogach.
Rowerem "pod prąd" i na buspasach? Zmiana prawa jeszcze w tym roku
Rowerem "pod prąd" i na buspasach? Zmiana prawa jeszcze w tym roku

Projekt zmian w prawie o ruchu drogowym powstał we współpracy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Daje on możliwość wprowadzania przez samorządy nowoczesnych rozwiązań w organizacji ruchu cyklistów.

USANKCJONOWANIE PRAWA

Jedną z propozycji jest wydzielenie z części pasa specjalnej śluzy, po której poruszać się mogą rowerzyści. Kolejnym pomysłem jest wprowadzenie ruchu rowerów pod prąd bez wyznaczania osobnych pasów ruchu. Takie rozwiązanie - zwane też kontrapasem - dopuszcza, aby na jezdniach ulic jednokierunkowych mogły poruszać się rowery w kierunku przeciwnym do ruchu innych pojazdów.

Projekt zakłada też możliwość wprowadzenia sygnalizatorów świetlnych dla rowerzystów. Cykliści mieliby również prawo do poruszania się po buspasach, z których korzystają obecnie autobusy i taksówki. - Takie rozwiązania działają już w kilkunastu miastach w Polsce, ale dopiero to rozporządzenie usankcjonuje i jasno sprecyzuje wszystkie niewyjaśnione dotychczas kwestie - wyjaśnia Tomasz Zboch, oficer rowerowy z kieleckiego magistratu.

- Dotychczasowe rozwiązania funkcjonujące na przykład we Wrocławiu lub Gdańsku wykorzystywały niejednoznaczność przepisów i opierały się na niemieckich, holenderskich, czy duńskich doświadczeniach - tłumaczy Tomasz Zboch, dodając, że w Kielcach kontrapas mógłby powstać w Kielcach na ulicy Warszawskiej, na odcinku od Orlej do IX Wieków.

SPRAWNIEJ, ALE CZY BEZPIECZNIEJ?

O komentarz w sprawie proponowanych zmian w przepisach ruchu drogowego poprosiliśmy Piotra Rogulę, właściciela i zarazem instruktora jednej z kieleckich szkół jazdy. - Sam jeżdżę na rowerze i widzę, że inni rowerzyści nagminnie jeżdżą pod prąd, dlatego taka zmiana będzie tylko prawnym usankcjonowaniem stanu faktycznego. Jeżeli jednak chodzi o tworzenie śluz i jazdę po buspasie to mam zastrzeżenia - mówi Piotr Rogula. - Zamiast śluz lepiej budować osobne ścieżki rowerowe. W przypadku buspasów jazda blisko autobusów, zwłaszcza przegubowych, gdzie kierowca ma ograniczoną widoczność, może być bardzo niebezpieczna - zauważa.

GDAŃSK - MIASTO PRZYJAZNE ROWERZYSTOM

W Polsce wśród najbardziej przyjaznych cyklistom miast jest Gdańsk, który już w 2009 roku wprowadził na jednej ze swoich ulic możliwość jazdy rowerem pod prąd. Co ciekawe od tamtej pory odnotowano tylko jedną niegroźną kolizję z udziałem rowerzysty poruszającego się kontrapasem.
Tamtejszy magistrat zamontował w wielu miejscach stojaki na rowery, a każdy mieszkaniec miasta może zgłosić lokalizację (w pasach drogowych oraz na terenach należących do gminy), gdzie taki uchwyt powinien się znaleźć.

Urząd Miasta w Gdańsku prowadzi stronę internetową oraz promuje wiele kampanii społecznych zachęcających do korzystania z rowerów na przykład podczas codziennych dojazdów do pracy.

Karol Biela, "Echo Dnia"
[email protected] 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty