Rover 214 kontra Opel Astra Classic

Andrzej Karaczun
W teście porównawczym naprzeciw siebie stanęły dwa samochody należące do segmentu C: opel astra classic oraz rover 214.

Oba pojazdy mają wiele wspólnego: są oferowane za taką samą cenę - 39 500 zł (1 DEM - 2,1350 zł) oraz posiadają jednakową moc silników - 75 KM, choć pojemnościami motorów już się różnią.


Rover 214 kontra Opel Astra Classic


Rover 214 kontra Opel Astra Classic

Astra classic 1.6 (75KM)
Rover 214 1.4 (75 KM)

Nadwozie
Testowane samochody miały nadwozie pięciodrzwiowe. Astra należy do popularnych aut na naszych drogach. Z przodu wyróżnia się dużym logo firmy, umieszczonym na atrapie, poniżej maski. Z boku charakterystycznym elementem jest listwa ozdobna, nad którą, na wysokości tylnych drzwi zaprojektowano stylizacyjne załamanie nadwozia. Tylne lampy zespolone umieszczone zostały po bokach klapy bagażnika.
Rover ma bardziej opływowy kształt. Długie lampy reflektorów przechodzą w ścięte kierunkowskazy, które z kolei wbijają się klinem w błotnik. Bardzo elegancki kształt ma atrapa z logo pośrodku oraz nawiew, umieszczony na potężnym zderzaku, tuż pod tablicą rejestracyjną. Na zderzakach umieszczono cieniutką listwę ozdobną. Także boczna listwa ma charakterystyczny kształt. Interesującą stylistykę otrzymała tylna klapa bagażnika, po której bokach znajdują się efektowne lampy zespolone.
Oczywiście, wygląd jest bardzo ważny, ale również istotne dla użytkownika są wymiary. Opel ma 405 cm długości, 169,5 cm szerokości i 141 cm wysokości, natomiast rover odpowiednio: 397 cm, 169 cm i 142 cm.
Wnętrze
Oba pojazdy oferują kierowcy i pasażerom sporo wygody. Dobry jest dostęp do przełączników, czytelna deska rozdzielcza. Mimo większych gabarytów, astra nie oferuje więcej miejsca niż rywal. Nawet wręcz przeciwnie odbija się to jednak na wielkości bagażnika.
W oplu zapakować można 360 dm3
pakunków, natomiast po złożeniu tylnej, dzielonej kanapy powierzchnia zwiększa się do 1200 dm3
. W roverze kufer jest mniejszy: 300 oraz 1090 dm3
.
Silniki
W testowanej astrze zamontowany był silnik o pojemności 1598 cm3
i mocy 75 KM przy 5200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 128 Nm przy 2800 obr./min. Auto od 0 do 100 km/godz. rozpędza się w 14,5 sekundy i osiąga szybkość 168 km/godz. Astra waży 1510 kg, stąd na 1 KM przypada 13,5 kg.
Rover miał silnik o pojemności 1396 cm3
i mocy także 75 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment - 117 Nm uzyskiwany jest przy 2500 obr./min. Na osiągnięcie 100 km/godz. trzeba czekać 13,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 166 km/godz. Auto waży 985 kg, na 1 KM przypada 13,1 kg.
Wrażenia z jazdy
Oba pojazdy oferują podobny komfort. Na odcinku złożonym z ostrych, zacieśniających się zakrętów minimalnie lepszy czas osiągnęła 214-tka. Elastyczność silników, mimo różnicy momentów jest bardzo zbliżona. Pozytywnie wypadły próby hamowania, zarówno przy rozgrzanych, jak i zimnych tarczach.
Według danych fabrycznych astra spala 4,9/8,4 litra paliwa na 100 km, rover - 5,0/7,8 litra.
Podsumowanie
Astra jest znacznie popularniejszym autem w naszym kraju; od końca października produkowana jest w Gliwicach. Opel ma większą liczbę stacji serwisowych. Rover chwalony jest za stylizację i precyzję wykonania elementów wnętrza. Wybór samochodu jest więc sprawą indywidualną.
Dane techniczne

ModelOpel astraRover 214
Pojemność silnika (cm3
)
15981398
Moc (KM)7575
Maks. moment obortowy (Nm)128117
Przyspieszenie 0-100 km/godz. (s)14,513,3
Prędkość maksymlana (km/godz.)168166
Pojemność bagażnika (dm3
)
360/1200300/1090
Pojemność zbiornika paliwa (l)5250
Spalanie na 100 km (l)4,9/8,45,0/7,8
Wymiary: dł.x szer.x wys.405x170x141397x169x142

* Samochody testowane były na oponach fabrycznych. Ogumienie specjalistyczne zapewniła firma CSM Trafic, W-wa, ul. Zawodzie 5.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty