Rośnie sprzedaż Diesli

(TSz) źródło: IBRM Samar
Sprzedaż samochodów z silnikami Diesla systematycznie rośnie od 10 lat. W 1998 roku stanowiła zaledwie 1% rynku samochodów osobowych, w 2002 już 18%, a w 2007 roku aż 41% całkowitej sprzedaży.

Sprzedaż samochodów z silnikami Diesla systematycznie rośnie od 10 lat. W 1998 roku stanowiła zaledwie 1% rynku samochodów osobowych, w 2002 już 18%, a w 2007 roku aż 41% całkowitej sprzedaży.

 

Dane za pierwszy kwartał 2008 roku wykazują 40% udział Diesla. Lekki spadek udziałów

Fot. Moto Express: Skoda Octavia jest najpopularniejszym w Polsce modelem z silnikiem Diesla
Fot. Moto Express: Skoda Octavia jest najpopularniejszym w Polsce modelem z silnikiem Diesla

niewątpliwie zostanie zniwelowany w ciągu kolejnych miesięcy roku wraz ze wzrostem sprzedaży dla przedsiębiorstw, która zwyczajowo powiększa się pod koniec roku.

 

Identyczny trend widoczny jest również w Europie Zachodniej, jednak tam rozpoczął się znacznie wcześniej. Już w 1994 sprzedaż samochodów osobowych z jednostkami wysokoprężnymi stanowiła blisko 23% sprzedaży całkowitej (dla porównania, w Polsce taki udział osiągnięty został 9 lat później, w 2003 roku). W 2002 roku było to 40%, a według ostatnich danych z 2006 roku diesel stanowił tam 51% sprzedaży.

 

IBRM Samar
IBRM Samar

Dane z ostatnich dziesięciu lat wskazują jednak na stopniowe zmniejszanie się tych różnic. O ile 10 lat temu różnica sięgała 24% na niekorzyść Polski, to na koniec 2006 roku zmniejszyła się do 15%. Dane za ostatni rok prawdopodobnie wykażą dalsze zmniejszenie tej różnicy.

 

Analiza danych statystycznych w Polsce i w Europie oraz istniejących trendów, daje podstawy do przypuszczeń, iż sprzedaż samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi będzie nadal rosła. W przyszłości wzrostowi popularności Diesla będą sprzyjać także przepisy uzależniające podatki od emisji CO2, która w przypadku tego typu silników jest nieco niższa.  Takie regulacje wdrażane są już w innych krajach Unii i prawdopodobnie podobne rozwiązania

IBRM Samar
IBRM Samar

zostaną wprowadzone również w Polsce.

 

Kolejnym czynnikiem będzie rosnąca sprzedaż flotowa. Jeżeli dojdzie do zmiany przepisów pozwalających na pełne odliczenie podatku VAT, a ponieważ w kontekście trwającej na ten temat dyskusji nie można tego wykluczyć, sprzedaż samochodów firmowych szybko wzrośnie.

 

Liderem sprzedaży aut z silnikami Diesla jest Skoda. W ubiegłym roku wybrało ją 16 104 klientów i w 2008 roku może ich być jeszcze więcej, ponieważ w pierwszym kwartale 2008 roku czeskie auta z silnikami TDI kupiło już 4 352 osoby. Na

IBRM Samar
IBRM Samar

kolejnych miejscach znajdują się: Toyota (13 214 aut w 2007 roku i 3 892 w bieżącym), Volkswagen (11 251 i 3 401), Ford (10 680 i 2 934) oraz Opel (10 196 i 2 724). Warto podkreślić, że Skoda była liderem rynku już w 1999 roku, kiedy zanotowała sprzedaż 5 004 aut z silnikami Diesla.

 

Najpopularniejszym modelem w 2007 roku była Skoda Octavia (9 419 sztuk), wyprzedzająca w tej klasyfikacji Volkswagena Passata (6 517) i Forda Focusa (4 976). Czarta lokata również należy do czeskiego producenta - Fabia z dieslem sprzedała się w ilości 4 976 sztuk. Przedstawione modele również w pierwszym kwartale 2008 roku zajmują takie same pozycje, odpowiednio: Octavia (2 580 sztuk), Passat (1 617), Focus (1 441) i Fabia (1 276).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty