Ronda w Szczecinie. Jakie błędy popełniamy najczęściej i jak ich uniknąć

redakcja.gdp
Ronda w Szczecinie. Jakie błędy popełniamy najczęściej i jak ich uniknąć
Ronda w Szczecinie. Jakie błędy popełniamy najczęściej i jak ich uniknąć
Nie tylko kursanci szkół nauki jazdy, ale i kierowcy, którzy zdobyli prawo jazdy mają problemy z poruszaniem się po wielopasmowych rondach.
Ronda w Szczecinie. Jakie błędy popełniamy najczęściej i jak ich uniknąć
Ronda w Szczecinie. Jakie błędy popełniamy najczęściej i jak ich uniknąć

Marek Jaszczyński
[email protected]

 

Rondo to typ skrzyżowań, które powstają coraz częściej na naszych drogach. Ich zadaniem jest usprawnić płynność ruchu. To najbezpieczniejszy typ krzyżówki. Jazda w ruchu okrężnym oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym strzałkami na znaku. Jezdnia jest jednokierunkowa. Najczęściej spotykany zestaw znaków przed wjazdem na rondo to znak C- 12 „skrzyżowanie o ruchu okrężnym" i razem ze znakiem ostrzegawczym A-7 nakazuje ustąpienia pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na tym skrzyżowaniu.

Jeśli chodzi o pojazdy szynowe, to na rondzie – kiedy z niego zjeżdżają – zawsze ustępujemy im pierwszeństwa przejazdu. Chyba że ruchem kieruje sygnalizacja świetlna, wówczas stosujemy się do niej. Dla przykładu rozpatrzmy wlot na rondo, gdzie są trzy pasy ruchu, czyli takie miejsca, jak plac Grunwaldzki, plac Szarych Szeregów, czy Rondo Hakena.

– W tym przypadku zaleca się aby kierujący jadąc w prawo zajęli prawy pas ruchu, natomiast ci kierujący, którzy jadą na wprost, zajęli pas środkowy – mówi młodszy inspektor Grzegorz Sudakow, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. – Kierujący, którzy zamierzają skręcić w lewo lub zawrócić, powinni zająć lewy pas ruchu. Nie powinno się zajmować prawego pasa ruchu, jeżeli kierujący chce jechać w lewo lub zawrócić. Jazda prawym skrajnym pasem ruchu po rondzie (nie dotyczy zamiaru skrętu w prawo w najbliższy wylot z ronda) skutecznie utrudnia jazdę pozostałym uczestnikom ruchu drogowego, szczególnie tym, którzy ze środkowego pasa ruchu jadą prosto.

Podczas przemieszczania się po jezdni ronda – zmieniając zajmowany pas ruchu, każdy kierujący jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. Ważne jest, żebyśmy sygnalizowali zamiar zmiany pasa, czy zjazd z ronda.

Samochodowa mapa Polski - zobacz korki na żywo, fotoradary, remonty i kontrole drogowe

Zobacz pełną wersję mapy Mapy pochodzą z:naviexpert

A czy można zjechać z ronda, z pasa środkowego?

– Pamiętajmy w tym miejscu, iż skręt z innego pasa niż skrajny jest dopuszczalny przede wszystkim w przypadku np. pojazdów o znacznej długości – tłumaczy młodszy inspektor Grzegorz Sudakow. – Przepisy dopuszczają zjazd z ronda bezpośrednio ze środkowego pasa ruchu lecz wówczas musimy ustąpić pierwszeństwa wszystkim kierującym znajdującym się na prawym pasie.

Ważne jest również to, żeby zbyt wcześnie nie sygnalizować zjazdu z ronda. Przed opuszczeniem jezdni ronda w ulicę boczną (zjazd) nie wolno włączać prawego kierunkowskazu, dopóki nie minęliśmy przynajmniej osi ulicy poprzedzającej zjazdową. Zbyt wczesne sygnalizowanie zamiaru skrętu w prawo w ulicę boczną, może zostać nieprawidłowo odczytane przez kierującego znajdującego się na wlocie jezdni poprzedzającej, który zamierza wjechać na jezdnię ronda. Następstwem nieprawidłowego – zbyt wczesnego włączenia kierunkowskazu może być zdarzenie drogowe, np. kolizja drogowa. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty