Rodzinny czy sportowy

T.B.
Polscy respondenci uznali tylko jedną markę za bezspornie sportową  - Porsche
Polscy respondenci uznali tylko jedną markę za bezspornie sportową - Porsche
Udostępnij:
Postrzeganie samochodu jako rodzinnego czy sportowego jest różne. Zależy to od wielu czynników, w dużej mierze od zasobności społeczeństwa.

W krajach biedniejszych samochody tańsze są często uważane za rodzinne. W Polsce za takie określa się Polonezy, Daewoo, Fiaty oraz Łady. Tak wynika z analiz przeprowadzonych przez Centrum Badań Marketingowych Indicator.

 

Polscy respondenci uznali tylko jedną markę za bezspornie sportową  - Porsche
Polscy respondenci uznali tylko jedną markę za bezspornie sportową - Porsche

Jak to wytłumaczyć? Z ankiet, jakie wypełniali pytani przez tę firmę respondenci można wywnioskować, że za samochody rodzinne uważa się przede wszystkim pojazdy ogólnie dostępne, a więc tanie, a także nie kosztujące wiele w eksploatacji. Powinny to też być auta uniwersalne, sprawdzające się zarówno w mieście, jak również w dalekich podróżach.

 

Jaguar został określony jako marka produkująca samochody „raczej” sportowe. Na zdjęciu model XJ6.
Jaguar został określony jako marka produkująca samochody „raczej” sportowe. Na zdjęciu model XJ6.

Jak się okazało marki uznawane za raczej rodzinne ( w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bezspornie rodzinny, a 5 bezspornie sportowy) to Opel i Volkswagen, Citroen, Peugeot i Renault, a także Ford, Nissan, Skoda oraz koreańska marka Kia.

 

Wśród samochodów, które nie są jednoznacznie oceniane ani jako auta rodzinne, ani też jako auta sportowe, najliczniej reprezentowane są marki japońskie. W grupie tej znalazło się aż siedem - Mazda, Toyota, Honda, Suzuki, Mitsubushi, Subaru i Lexus. Ta zdecydowanie największa grupa, reprezentowana jest łącznie przez 16 marek, wśród których znalazły się również dwie marki niemieckie - Mercedes-Benz i Audi, dwie szwedzkie - Volvo i Saab, koreański Hyundai, angielski Rover, amerykański Chrysler oraz włoska Lancia.

Honda chce być postrzegana jako marka sportowa. Jednak w opinii respondentów nie jest ani marką rodzinną, ani sportową. Na zdjęciu model Accord.
Honda chce być postrzegana jako marka sportowa. Jednak w opinii respondentów nie jest ani marką rodzinną, ani sportową. Na zdjęciu model Accord.

Samochody uznawane za raczej sportowe to w ocenie respondentów niemieckie BMW, włoska Alfa Romeo i angielski Jaguar. Jedynym autem dostępnym na polskim rynku, które zostało uznane za bezspornie sportowe, okazało się niemieckie Porsche.

 

Jak wynika z badań, Polacy odbierają wizerunek bardziej i mniej popularnych marek w sposób subiektywny. Można więc powiedzieć, że wysiłki producentów by zmienić ogląd wytwarzanych samochodów, rzadko znajduje odbicie w świadomości klientów. Dobrze widać to na przykładzie czterech marek - Hondy, Audi, Seata i Alfy Romeo.

 

Honda od lat produkuje samochody o sportowym "zacięciu". Poza wysoką jakością, sportowa charakterystyka tej japońskiej firmy jest magnesem dla wielu klientów. Jednak mimo dobrych, często niemal sportowych osiągów Honda nie jest postrzegana ani jako auto sportowe, ani też jako

Renault został uznany za markę „raczej” rodzinną. Na zdjęciu model Megane II.
Renault został uznany za markę „raczej” rodzinną. Na zdjęciu model Megane II.

rodzinne. Również Audi od pewnego czasu określa swoje samochody, jako auta o sportowych ambicjach, które jednocześnie spełniają funkcję aut rodzinnych. Jednak w dalszym ciągu ta niemiecka marka nie jest postrzegana jako auto sportowe. Również hiszpański Seat należący, podobnie jak Audi do koncernu Volkswagena, od kilku lat stara się zmienić wizerunek produkowanych samochodów na bardziej sportowy. Dlatego też reklamuje swoje pojazdy jako samochody, które wyzwalają wiele emocji. Jednak Seat postrzegany jest przez respondentów biorących udział w badaniu, jako marka bardziej rodzinna niż Volkswagen.

 

W skali rodzinny - sportowy, Seat znajduje się na przeciwległym biegunie w stosunku do Alfy Romeo, której wizerunek chciałby naśladować. Mimo, iż ta włoska marka należy do koncernu Fiata kojarzonego z autami popularnymi, samochody spod znaku Alfy postrzegane są od wielu lat jako pojazdy o sportowej charakterystyce. Co powoduje zatem, że Alfa Romeo kojarzona jest z samochodami sportowymi, a Audi, Honda i Seat - nie? Badanie nie przyniosło odpowiedzi na to pytanie. Można jednak sądzić, że określenie "sportowy" nie jest kojarzone przez respondentów jedynie z osiągami, czyli wartościami, które można ze sobą porównywać. Przesądzają o tym często zasłyszane opinie, które są dowolnie przez respondentów interpretowane, a czasem znajomość historii danej marki. To również subiektywne, indywidualne odczucia, które bardzo trudno opisać i analizować. Także linia nadwozia uznawana za "sportową" ma wpływ na taki sposób postrzegania poszczególnych marek. W obecnych czasach coraz mniej samochodów ma taką właśnie linię i nawet instalowanie mocnych silników oraz imponujące osiągi nie są w stanie zmienić subiektywnej opinii. 

 

 Percepcja marek samochodów w skali rodzinny - sportowy


Lp.

 

Marka samochodu

Wskazania (średnie)

auta bezspornie sportowe

1

PORSCHE

4,32

2

JAGUAR

4,05

auta uznawane za raczej sportowe

3

ALFA ROMEO

3,51

4

BMW

3,39

5

LEXUS

3,27

auta, które nie są oceniane ani jako sportowe ani jako rodzinne

6

SUBARU

3,25

7

ROVER

3,11

8

MITSUBISHI

3,11

9

LANCIA

3,09

10

CHRYSLER

3,00

11

SUZUKI

2,93

12

HONDA

2,83

13

MERCEDES

2,83

14

AUDI

2,78

15

VOLVO

2,73

16

TOYOTA

2,73

17

SAAB

2,67

18

HYUNDAI

2,64

19

MAZDA

2,47

20

KIA

2,43

auta uznawane za raczej rodzinne

21

NISSAN

2,37

22

VOLKSWAGEN

2,34

23

RENAULT

2,26

24

PEUGEOT

2,17

25

SEAT

2,15

26

FORD

2,11

27

CITROEN

2,07

28

OPEL

2,06

29

SKODA

1,74

30

LADA

1,69

auta uznawane za bezspornie rodzinne

31

FIAT126,SEICENTO,
CINQUECENTO

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #3

Makita

Makita HP457DWE

911,99 zł658,00 zł-28%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie