Renault Vel Satis kontra Opel Signum

Ryszard Polit
Segment samochodów luksusowych został zdominowany przez BMW, Mercedesa i Audi. Mniej prestiżowe marki muszą zaproponować coś zupełnie innego. Renault lansuje model Vel Satis, a Opel – Signum.

Segment samochodów luksusowych został zdominowany przez BMW, Mercedesa i Audi. Mniej prestiżowe marki muszą zaproponować coś zupełnie innego. Renault lansuje model Vel Satis, a Opel - Signum.
 

Renault Vel Satis kontra Opel Signum

Jak podaje Renault, sprzedaż Vel Satisa jest "poniżej oczekiwań", co sugeruje, że nabywcy aut "z górnej półki" są bardziej tradycyjni niż zakładano. Signum, będąc odmianą Vectry, nie ma ambicji atakowania klasy luksusowej. Do

Renault Vel Satis kontra Opel Signum

porównania wybraliśmy Vel Satisa napędzanego silnikiem benzynowym o pojemności 2 l i mocy 165 KM oraz Signum z silnikiem 2 l/175 KM. Wersje napędzane prestiżowymi silnikami V6 wydały nam się zbyt drogie. Czy ktoś zapłaci za Vel Satisa z silnikiem 3,5 l V6 ponad 200 tys. zł?  

 

 

Cechy szczególne

 

Vel Satis i Signum mają podobnie wyglądające nadwozia, które stały się przedmiotem polemik i dyskusji. W każdym razie po zajęciu miejsca w środku można orzec, że wnętrza Renaulta i Opla są

Tablica przyrządów jest typowa dla Opla
Tablica przyrządów jest typowa dla Opla

bardziej przestronne od wnętrz renomowanych aut BMW czy Mercedesa. Dotyczy to zwłaszcza ilości miejsca na tylnej kanapie. Vel Satis ma przednie fotele o specjalnej konstrukcji zapewniającej niezwykłą wygodę i komfort.

Tablica przyrządów jest czytelna. Przednie fotele Vel Satisa mają specjalną konstrukcję i dzięki nim
Tablica przyrządów jest czytelna. Przednie fotele Vel Satisa mają specjalną konstrukcję i dzięki nim

Natomiast zewnętrzne, tylne fotele w Signum można przesuwać wzdłużnie o 13 cm i zmieniać kąt pochylenia ich oparć. Siedzenie środkowe można złożyć i przekształcić w podłokietnik. Taki sposób składania tylnych foteli stosowany był dotychczas jedynie w vanach. Na środku sufitu w Signum umieszczono tunel ze schowkami i lampkami pomocniczymi. Renault został wyposażony w szereg elektronicznych gadżetów, jak automatycznie włączające się światła awaryjne podczas nagłego hamowania, czujnik deszczu samoczynnie uruchamiający wycieraczki czy automatyczny hamulec postojowy. Po wyłączeniu silnika hamulec postojowy włącza się sam, a po uruchomieniu jednostki napędowej jest automatycznie zwalniany. Do włączenia silnika Vel Satisa nie używa się tradycyjnego kluczyka, lecz specjalnej karty magnetycznej. Dłuższy Renault ma większy bagażnik o pojemności 460 l. Przestrzeń bagażowa Opla ma pojemność 365 l, ale można ją powiększyć, składając tylne fotele.

 

Silniki

 

Do porównania wybraliśmy benzynowe silniki doładowane turbosprężarką o pojemności 2 l. Jednostka napędowa Renaulta osiąga moc maksymalną 165 KM, a Opla - 175 KM. Dzięki doładowaniu obie jednostki napędowe są elastyczne i maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy stosunkowo niewielkiej liczbie obrotów. Wada tych silników to spore zużycie paliwa. W mieście Vel Satis zużywa 12,6 l na 100 km, a Signum aż 13,1 l/100 km. Ciekawe, że na trasie panuje odwrotna sytuacja i oszczędniejszy jest Opel. Żaden z pojazdów nie wyróżnia się dynamiką, a uzyskiwane czasy rozpędzania są zupełnie wystarczające.

 

Wrażenia z jazdy

 

Komfort jazdy w obu autach jest wysoki. Negatywny wpływ podwyższonego środka ciężkości starano się zniwelować przez konstrukcję zawieszenia i elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy.

Renault Vel Satis kontra Opel Signum

Obaj konkurenci mają wielowahaczowe zawieszenie

Renault Vel Satis kontra Opel Signum

tylne, w Renault jego konstrukcja jest na tyle skomplikowana i oryginalna, że została opatentowana. Zachowanie obu konkurentów na zakrętach nie wzbudza zastrzeżeń. Zwraca uwagę niski poziom hałasu w Signum i Vel Satisie. Znacznie wydajniejszy układ hamulcowy ma jednak Renault, który zatrzymuje się z  prędkości 100 km/h na drodze 38,5 m. To bardzo dobry wynik, jeżeli weźmiemy pod uwagę sporą masę pojazdu.

 

 

Podsumowanie

 

Renault jest jednak droższy od Opla o 30 950 zł, a oba pojazdy mają zbliżony poziom komfortu i dynamiki i są podobnie wyposażone. Cechą charakterystyczną Signum jest możliwość przesuwania tylnych foteli, a Vel Satisa - elektroniczne gadżety. Oba pojazdy wyróżnia oryginalne nadwozie, niespotykane wśród innych aut tej wielkości.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                           Vel Satis                        Signum

 

Przestronność wnętrza                              remis               

Silnik                                                      remis

Poziom hałasu                                          remis

Hamulce                                    +

Dynamika                                                remis

Zużycie paliwa                                                                +                     

Nowoczesność konstrukcji           +                     

Wyposażenie                                            remis

 

 

 

Wybrane dane techniczne:

                                                                Vel Satis 2.0T                          Signum 2.0

Typ silnika                                           benzynowy turbo                        benzynowy turbo

Ilość cylindrów/zaworów                                     4/16                                     4/16

Pojemność skokowa (cm3):                                1998                                     1998

Moc maksymalna (KM/obr/min):                        165/5000                              175/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                     250/2000                              265/2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):                            9,6                                         9,4

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):                10,8                                      10,4

Prędkość maksymalna (km/h):                             210                                       220

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:                   63                                         63

Droga hamowania od 100 km/h (m):                      38,5                                     39,4

Pojemność bagażnika (dm3):                                460                                       365

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                        80                                         60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):         7,6/12,6                               6,9/13,1

Długość x szerokość x wysokość (cm):            486 x 186 x 158                        464 x 180 x 146

Rozstaw osi (cm):                                                284                                         283

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):         2/12                                        2/12

Cena (zł):                                                          148 000                                   117 050

 

* - pomiar wg ADAC

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

                                                                      Vel Satis Expression                        Signum

poduszki powietrzne                                                      6                                            6

układ ABS/ESP                                                             s/s                                         s/s

system wspomagania nagłego hamowania                       s                                            s

wspomaganie układu kierowniczego                                s                                            s

centralny zamek                                                            s                                            s

elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne                  s                                             s

elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka                s                                            s

klimatyzacja manualna/automatyczna                            -/s                                           s/-

radioodtwarzacz CD                                                      s                                             s

   

s-wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty