Segment samochodów luksusowych został zdominowany przez BMW, Mercedesa i Audi. Mniej prestiżowe marki muszą zaproponować coś zupełnie innego. Renault lansuje model Vel Satis, a Opel - Signum.

Jak podaje Renault, sprzedaż Vel Satisa jest "poniżej oczekiwań", co sugeruje, że nabywcy aut "z górnej półki" są bardziej tradycyjni niż zakładano. Signum, będąc odmianą Vectry, nie ma ambicji atakowania klasy luksusowej. Do

porównania wybraliśmy Vel Satisa napędzanego silnikiem benzynowym o pojemności 2 l i mocy 165 KM oraz Signum z silnikiem 2 l/175 KM. Wersje napędzane prestiżowymi silnikami V6 wydały nam się zbyt drogie. Czy ktoś zapłaci za Vel Satisa z silnikiem 3,5 l V6 ponad 200 tys. zł?
Cechy szczególne
Vel Satis i Signum mają podobnie wyglądające nadwozia, które stały się przedmiotem polemik i dyskusji. W każdym razie po zajęciu miejsca w środku można orzec, że wnętrza Renaulta i Opla są

bardziej przestronne od wnętrz renomowanych aut BMW czy Mercedesa. Dotyczy to zwłaszcza ilości miejsca na tylnej kanapie. Vel Satis ma przednie fotele o specjalnej konstrukcji zapewniającej niezwykłą wygodę i komfort.

Natomiast zewnętrzne, tylne fotele w Signum można przesuwać wzdłużnie o 13 cm i zmieniać kąt pochylenia ich oparć. Siedzenie środkowe można złożyć i przekształcić w podłokietnik. Taki sposób składania tylnych foteli stosowany był dotychczas jedynie w vanach. Na środku sufitu w Signum umieszczono tunel ze schowkami i lampkami pomocniczymi. Renault został wyposażony w szereg elektronicznych gadżetów, jak automatycznie włączające się światła awaryjne podczas nagłego hamowania, czujnik deszczu samoczynnie uruchamiający wycieraczki czy automatyczny hamulec postojowy. Po wyłączeniu silnika hamulec postojowy włącza się sam, a po uruchomieniu jednostki napędowej jest automatycznie zwalniany. Do włączenia silnika Vel Satisa nie używa się tradycyjnego kluczyka, lecz specjalnej karty magnetycznej. Dłuższy Renault ma większy bagażnik o pojemności 460 l. Przestrzeń bagażowa Opla ma pojemność 365 l, ale można ją powiększyć, składając tylne fotele.
Silniki
Do porównania wybraliśmy benzynowe silniki doładowane turbosprężarką o pojemności 2 l. Jednostka napędowa Renaulta osiąga moc maksymalną 165 KM, a Opla - 175 KM. Dzięki doładowaniu obie jednostki napędowe są elastyczne i maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy stosunkowo niewielkiej liczbie obrotów. Wada tych silników to spore zużycie paliwa. W mieście Vel Satis zużywa 12,6 l na 100 km, a Signum aż 13,1 l/100 km. Ciekawe, że na trasie panuje odwrotna sytuacja i oszczędniejszy jest Opel. Żaden z pojazdów nie wyróżnia się dynamiką, a uzyskiwane czasy rozpędzania są zupełnie wystarczające.
Wrażenia z jazdy
Komfort jazdy w obu autach jest wysoki. Negatywny wpływ podwyższonego środka ciężkości starano się zniwelować przez konstrukcję zawieszenia i elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy.

Obaj konkurenci mają wielowahaczowe zawieszenie

tylne, w Renault jego konstrukcja jest na tyle skomplikowana i oryginalna, że została opatentowana. Zachowanie obu konkurentów na zakrętach nie wzbudza zastrzeżeń. Zwraca uwagę niski poziom hałasu w Signum i Vel Satisie. Znacznie wydajniejszy układ hamulcowy ma jednak Renault, który zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na drodze 38,5 m. To bardzo dobry wynik, jeżeli weźmiemy pod uwagę sporą masę pojazdu.
Podsumowanie
Renault jest jednak droższy od Opla o 30 950 zł, a oba pojazdy mają zbliżony poziom komfortu i dynamiki i są podobnie wyposażone. Cechą charakterystyczną Signum jest możliwość przesuwania tylnych foteli, a Vel Satisa - elektroniczne gadżety. Oba pojazdy wyróżnia oryginalne nadwozie, niespotykane wśród innych aut tej wielkości.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Vel Satis Signum
Przestronność wnętrza remis
Silnik remis
Poziom hałasu remis
Hamulce +
Dynamika remis
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji +
Wyposażenie remis
Wybrane dane techniczne:
Vel Satis 2.0T Signum 2.0
Typ silnika benzynowy turbo benzynowy turbo
Ilość cylindrów/zaworów 4/16 4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1998 1998
Moc maksymalna (KM/obr/min): 165/5000 175/5500
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 250/2000 265/2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 9,6 9,4
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 10,8 10,4
Prędkość maksymalna (km/h): 210 220
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 63 63
Droga hamowania od 100 km/h (m): 38,5 39,4
Pojemność bagażnika (dm3): 460 365
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 80 60
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 7,6/12,6 6,9/13,1
Długość x szerokość x wysokość (cm): 486 x 186 x 158 464 x 180 x 146
Rozstaw osi (cm): 284 283
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): 2/12 2/12
Cena (zł): 148 000 117 050
* - pomiar wg ADAC
Wybrane wyposażenie seryjne
Vel Satis Expression Signum
poduszki powietrzne 6 6
układ ABS/ESP s/s s/s
system wspomagania nagłego hamowania s s
wspomaganie układu kierowniczego s s
centralny zamek s s
elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne s s
elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka s s
klimatyzacja manualna/automatyczna -/s s/-
radioodtwarzacz CD s s
s-wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Te popularne seriale wracają na ekrany tej jesieni. Sprawdź, co o nich wiesz - QUIZ
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto