Renault Twizy

Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Udostępnij:
W dobie rosnących cen paliw, zwiększonej świadomości proekologicznej i mody na samochody eko, gamę modeli francuskiego producenta uzupełniają samochody elektryczne - Kangoo Z.E, Fluence Z.E., Zoe Z.E. oraz Twizy - kosztujący na rynku francuskim ok. 7 700 euro.

Elektryczny Renault przypomina pojazd koncepcyjny lub samochód z kreskówki. Nadwozie to owalna kabina osadzona na

Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

czterech wystających poza obrys nadwozia kołach. Dwa okrągłe klosze świateł przednich w parze z dużym logo Renault tworzą „sympatyczne” oblicze. Z tyłu zrezygnowano z szyby, a centralne miejsce zajęło poziome, designerskie światło. W profilu elektrycznego modelu uwagę przykuwają pozbawione szyb i unoszone do góry drzwi - rozwiązanie bardzo efektowne i praktyczne na ciasnych miejskich parkingach. Jedyne w swoim rodzaju nadwozie charakteryzuje się długością zaledwie 2338mm, szerokością 1381 mm i wysokością 1454 mm.

Francuski czterokołowiec oferowany jest w trzech rodzajach wykończenia, kilku kolorach nadwozia oraz z możliwością dodatkowego spersonalizowania wyglądu zewnętrznego za pomocą zestawu naklejek.

Pomimo niewielkiej szerokości kabiny, wewnątrz mogą podróżować dwie osoby. Pasażer nie siedzi jak w tradycyjnych samochodach obok kierowcy, ale tuż za nim. Zaskakujący jest fakt, że nawet osoby o wzroście ok. 180 cm zajmą relatywnie wygodne miejsce na obu siedziskach. Z uwagi na fakt, że mamy do czynienia z nadwoziem półotwartym (brak bocznych szyb) siedzenia wykonane są z plastiku odpornego na czynniki zewnętrzne, zapewniającego raczej przeciętny komfort jazdy.

Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Ilość instrumentów pokładowych i wskaźników wewnątrz kabiny ograniczono do minimum. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje elektroniczny wyświetlacz prezentujący informacje m.in. o aktualnej prędkości, zasięgu i stanie naładowania baterii.

Do dyspozycji podróżujących oddano dwa schowki o pojemności 3,5 i 5 litrów umieszczone na desce rozdzielczej oraz bagażnik o kubaturze 31 litrów.

Oferta akcesoriów pozwala doposażyć Twizy w zestaw audio/głośnomówiący, 50-litrową torbę na zakupy, fartuch ochronny na nogi dla kierowcy i pasażera, autoalarm oraz czujniki cofania.

Do napędu zero-emisyjnego pojazdu służą silniki o mocy 5KM lub 17KM. Słabsza jednostka dysponująca momentem obrotowym 33Nm pozwala na rozpędzenie czterokołowca do 45km/h. Ponad trzykrotnie mocniejszy silnik o mocy 17KM i momencie 57Nm umożliwia przyśpieszenie w 6 sekund do 45km/h i osiągnięcie prędkości

Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

maksymalnej 80km/h. Za pomocą wbudowanego, trzymetrowego kabla, w zwykłym gniazdku 220V naładujemy akumulatory w ciągu 3,5 godzin, co wystarczy na pokonanie w zależności od stylu jazdy od 55 do 115 km. Do ceny zakupu pojazdu należy doliczyć koszt dzierżawy baterii. W zależności od rocznego przebiegu i okresu wynajmu wyniesie on od 50 do 72 Euro miesięcznie.

Twizy prowadzi się jak połączenie skutera z gokartem. Brak szyb bocznych sprawia, że odczuwalna prędkość jest znacznie większa od rzeczywiście osiąganej. Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości elektryczne auto zachowuje się pewnie i przewidywalnie, a niesamowita zwrotność (średnica zawracania – 6,8 m) czynią go idealnym pojazdem do miasta. Zawieszenie typu McPherson (zespół sprężyna/amortyzator/odbojnik) w połączeniu z małymi, trzynastocalowymi oponami w niewielkim stopniu tłumi nierówności nawierzchni i nie przypadnie do gustu kierowcom przyzwyczajonym do miękkich charakterystyk francuskich zawieszeń.

Mimo nietypowej konstrukcji elektryczny Renault wyposażony jest w poduszkę powietrzną kierowcy, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa kierowcy i trzypunktowe pasażera.

W tym roku ten proekologiczny pojazd zadebiutuje na polskim rynku. Czy „zelektryzuje” nasze miasta, okaże się już niebawem.

Wybrane dane techniczne Renault Twizy i konkurentów:

Marka/model

Renault Twizy

Romet 4E

Mitsubishi i-MiEV

Cena (zł)

ok. 32 300*

34 900

112 914

Silnik

elektryczny

elektryczny

elektryczny

Moc (KM)

17

ok. 7

67

Moment obrotowy (Nm)

57

-

180

Prędkość maksymalna (km/h)

80

62

120

Zasięg maksymalny (km)

115

180

150

Pojemność bagażnika* (l)

31

880

227

 * - cena na rynku francuskim

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert


Info-Ekspert - Profesjonalne narzędzia do wyceny pojazdów
Info-Ekspert - Profesjonalne narzędzia do wyceny pojazdów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie