Renault Twizy

Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
W dobie rosnących cen paliw, zwiększonej świadomości proekologicznej i mody na samochody eko, gamę modeli francuskiego producenta uzupełniają samochody elektryczne - Kangoo Z.E, Fluence Z.E., Zoe Z.E. oraz Twizy - kosztujący na rynku francuskim ok. 7 700 euro.

Elektryczny Renault przypomina pojazd koncepcyjny lub samochód z kreskówki. Nadwozie to owalna kabina osadzona na

Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

czterech wystających poza obrys nadwozia kołach. Dwa okrągłe klosze świateł przednich w parze z dużym logo Renault tworzą „sympatyczne” oblicze. Z tyłu zrezygnowano z szyby, a centralne miejsce zajęło poziome, designerskie światło. W profilu elektrycznego modelu uwagę przykuwają pozbawione szyb i unoszone do góry drzwi - rozwiązanie bardzo efektowne i praktyczne na ciasnych miejskich parkingach. Jedyne w swoim rodzaju nadwozie charakteryzuje się długością zaledwie 2338mm, szerokością 1381 mm i wysokością 1454 mm.

Francuski czterokołowiec oferowany jest w trzech rodzajach wykończenia, kilku kolorach nadwozia oraz z możliwością dodatkowego spersonalizowania wyglądu zewnętrznego za pomocą zestawu naklejek.

Pomimo niewielkiej szerokości kabiny, wewnątrz mogą podróżować dwie osoby. Pasażer nie siedzi jak w tradycyjnych samochodach obok kierowcy, ale tuż za nim. Zaskakujący jest fakt, że nawet osoby o wzroście ok. 180 cm zajmą relatywnie wygodne miejsce na obu siedziskach. Z uwagi na fakt, że mamy do czynienia z nadwoziem półotwartym (brak bocznych szyb) siedzenia wykonane są z plastiku odpornego na czynniki zewnętrzne, zapewniającego raczej przeciętny komfort jazdy.

Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Ilość instrumentów pokładowych i wskaźników wewnątrz kabiny ograniczono do minimum. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje elektroniczny wyświetlacz prezentujący informacje m.in. o aktualnej prędkości, zasięgu i stanie naładowania baterii.

Do dyspozycji podróżujących oddano dwa schowki o pojemności 3,5 i 5 litrów umieszczone na desce rozdzielczej oraz bagażnik o kubaturze 31 litrów.

Oferta akcesoriów pozwala doposażyć Twizy w zestaw audio/głośnomówiący, 50-litrową torbę na zakupy, fartuch ochronny na nogi dla kierowcy i pasażera, autoalarm oraz czujniki cofania.

Do napędu zero-emisyjnego pojazdu służą silniki o mocy 5KM lub 17KM. Słabsza jednostka dysponująca momentem obrotowym 33Nm pozwala na rozpędzenie czterokołowca do 45km/h. Ponad trzykrotnie mocniejszy silnik o mocy 17KM i momencie 57Nm umożliwia przyśpieszenie w 6 sekund do 45km/h i osiągnięcie prędkości

Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Renault Twizy, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

maksymalnej 80km/h. Za pomocą wbudowanego, trzymetrowego kabla, w zwykłym gniazdku 220V naładujemy akumulatory w ciągu 3,5 godzin, co wystarczy na pokonanie w zależności od stylu jazdy od 55 do 115 km. Do ceny zakupu pojazdu należy doliczyć koszt dzierżawy baterii. W zależności od rocznego przebiegu i okresu wynajmu wyniesie on od 50 do 72 Euro miesięcznie.

Twizy prowadzi się jak połączenie skutera z gokartem. Brak szyb bocznych sprawia, że odczuwalna prędkość jest znacznie większa od rzeczywiście osiąganej. Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości elektryczne auto zachowuje się pewnie i przewidywalnie, a niesamowita zwrotność (średnica zawracania – 6,8 m) czynią go idealnym pojazdem do miasta. Zawieszenie typu McPherson (zespół sprężyna/amortyzator/odbojnik) w połączeniu z małymi, trzynastocalowymi oponami w niewielkim stopniu tłumi nierówności nawierzchni i nie przypadnie do gustu kierowcom przyzwyczajonym do miękkich charakterystyk francuskich zawieszeń.

Mimo nietypowej konstrukcji elektryczny Renault wyposażony jest w poduszkę powietrzną kierowcy, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa kierowcy i trzypunktowe pasażera.

W tym roku ten proekologiczny pojazd zadebiutuje na polskim rynku. Czy „zelektryzuje” nasze miasta, okaże się już niebawem.

Wybrane dane techniczne Renault Twizy i konkurentów:

Marka/model

Renault Twizy

Romet 4E

Mitsubishi i-MiEV

Cena (zł)

ok. 32 300*

34 900

112 914

Silnik

elektryczny

elektryczny

elektryczny

Moc (KM)

17

ok. 7

67

Moment obrotowy (Nm)

57

-

180

Prędkość maksymalna (km/h)

80

62

120

Zasięg maksymalny (km)

115

180

150

Pojemność bagażnika* (l)

31

880

227

 * - cena na rynku francuskim

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert


Info-Ekspert - Profesjonalne narzędzia do wyceny pojazdów
Info-Ekspert - Profesjonalne narzędzia do wyceny pojazdów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty