Szokował stylistyką w chwili premiery. Teraz właśnie dzięki niej jest nadal atrakcyjnym wizualnie pojazdem – Renault Twingo.
Nadwozie
Koncern Renault wprowadzając na rynek model Twingo w jednobryłowym nadwoziu stał się prekursorem nowoczesnej stylistyki aut miejskich. Wnętrze auta, choć nieco spartańskie, jest bardzo obszerne. Potęguje to wysunięcie przedniej szyby. Choć auto występuje tylko w wersji 3-drzwiowej, zajęcie miejsca na tylnej kanapie nie nastręcza żadnych kłopotów. Zastosowanie

bardzo pomysłowego rozwiązania w postaci przesuwanej wzdłuż nadwozia tylnej kanapy, pozwala na dostosowywanie przedziału pasażerskiego lub bagażowego do aktualnych potrzeb. Mankamentem Twingo, szczególnie z pierwszych lat produkcji, były niewygodnie fotele z przodu. Warunki podróżowania poprawiły się dopiero od 1998 r. po zainstalowaniu siedzeń z Clio. Obsługa auta jest prosta, a wręcz szokującą nowością początków lat dziewięćdziesiątych było umieszczenie ciekłokrystalicznego wyświetlacza

prędkościomierza centralnie. Inną atrakcją był odsuwany prawie na całej powierzchni dach.
Silniki
Twingo jest chyba najuboższym modelem Renaulta jeśli chodzi o jednostki napędowe. Auto zawsze miało tylko jeden silnik o pojemności 1,2 l. W ciągu ponad 10 lat zmieniała się tylko moc – od 55 KM, poprzez 60 KM do 75 KM. Ten najsłabszy, choć technologicznie niemłody silnik, był ceniony przez użytkowników za elastyczność, oszczędność i przyzwoite przyspieszenie.

Eksploatacja
Twingo okazało się bardzo przydatnym autem miejskim, o znakomitej widoczności. Kilkakrotne, podczas ponad dziesięcioletniej produkcji, poprawianie modelu spowodowało, że czym młodsze roczniki, tym lepiej wykonane, lepiej wyposażone i bardziej komfortowe.
W opinii użytkowników Twingo jest autem o umiarkowanej awaryjności. Te z pierwszych lat miały mało wygodne fotele, słabszej jakości materiały wykończeniowe, nie stosowano w nich poduszki powietrznej kierowcy,

a w niektórych wersjach również wspomagania układu kierownicy. Są też bardziej awaryjne. Z wymienianych najczęściej usterek to nadmierne zużycie hamulców w starszych rocznikach, nieszczelności chłodnicy, uszkodzenia podświetlania zegara elektronicznego. Psuje się też silniczek przedniej wycieraczki, częstszej wymiany wymagają amortyzatory i łożyska kół przednich. Nie ma natomiast kłopotów z korozją nadwozia i układu wydechowego. Generalnie dobrze sprawują się też uszczelki drzwi i dachu.
Podsumowując, najlepiej kupować auta z młodszych roczników, gdyż mają bogatsze wyposażenie. Ale i te starsze, pochodzące z polskiej sieci Renault i systematycznie serwisowane są godne uwagi.
Wady
- mały wybór silników,
- niewygodne siedzenia,
- kiepskie materiały wykończeniowe.
Zalety
- nie starzejąca się linia nadwozia,
- obszerne wnętrze,
- odporny na korozję.
Ważniejsze daty z historii modelu
1992 – pierwsza prezentacja modelu na salonie w Paryżu
1993 – debiut na rynku (wrzesień)
1995 – poduszka powietrzna dla kierowcy w wyposażeniu seryjnym
1996 – wprowadzono silnik o mocy 60 KM
1998 – face lifting modelu
2001 – wprowadzono silnik o mocy 75 KM
2004 – pojawiła się wersja Eco ze zautomatyzowaną skrzynią biegów
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)
Model | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
1.2 | 5,3 - 6,6 | 5,9 - 7,5 | 6,8 -11,5 | 7,5 -11,7 | 8,9 -11,5 | 8,9 -13,5 | 14,9-16,0 | 12,5-17,7 | 13,9-18,4 | 14,2-18,9 | 17,5-24,5 | 21,9-29,8 |
Wybrane dane techniczne niektórych modeli*
Silnik | 1.2 | 1.2 | 1.2 16V |
Pojemność skokowa (cm³) | 1149 | 1149 | 1149 |
Moc kasymalna (KM/obr/min) | 55/5300 | 60/5250 | 75/5500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr/min) | 90/2800 | 93/2500 | 105/3500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 151 | 170 |
Przyspieszenie 0 - 100 km (s) | 14,0 | 13,4 | 11,7 |
Zużycie paliwa: miasto/pozamiejski/mieszany (l/100 km) | 7,4/5,1/7,0 | 8,9//6,0/7,0 | 7,6/4,9/5,9 |
Objętość bagażnika (dm³) | 168/261/1096 | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3433/1630/1423 | ||
Masa własna (kg) | 865 |
* - na podstawie danych producenta
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Te popularne seriale wracają na ekrany tej jesieni. Sprawdź, co o nich wiesz - QUIZ
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto