Renault Twingo (od 1993 r.)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek: Twingo oferowane było wyłącznie z silnikiem benzynowym.
Fot. Wojciech Kołatek: Twingo oferowane było wyłącznie z silnikiem benzynowym.
Szokował stylistyką w chwili premiery. Teraz właśnie dzięki niej jest nadal atrakcyjnym wizualnie pojazdem – Renault Twingo.

Szokował  stylistyką w chwili premiery. Teraz właśnie dzięki niej jest nadal atrakcyjnym wizualnie pojazdem – Renault Twingo.

 

Nadwozie  

 

Koncern Renault wprowadzając na rynek model Twingo w jednobryłowym nadwoziu stał się prekursorem nowoczesnej stylistyki aut miejskich. Wnętrze auta, choć nieco spartańskie, jest bardzo obszerne. Potęguje to wysunięcie przedniej szyby. Choć auto występuje tylko w wersji 3-drzwiowej, zajęcie miejsca na tylnej kanapie nie nastręcza żadnych kłopotów. Zastosowanie

Fot. Wojciech Kołatek: Oferta Twingo na naszym rynku nie jest zbyt bogata – przeważają pojazdy kupione po raz pierwszy w Polsce.
Fot. Wojciech Kołatek: Oferta Twingo na naszym rynku nie jest zbyt bogata – przeważają pojazdy kupione po raz pierwszy w Polsce.

bardzo pomysłowego rozwiązania w postaci przesuwanej wzdłuż nadwozia tylnej kanapy, pozwala na dostosowywanie przedziału pasażerskiego lub bagażowego do aktualnych potrzeb. Mankamentem Twingo, szczególnie z pierwszych lat produkcji, były niewygodnie fotele z przodu. Warunki podróżowania poprawiły się dopiero od 1998 r. po zainstalowaniu siedzeń z Clio. Obsługa auta jest prosta, a wręcz szokującą nowością początków lat dziewięćdziesiątych było umieszczenie ciekłokrystalicznego wyświetlacza

Fot. Wojciech Kołatek: Twingo oferowane było wyłącznie z silnikiem benzynowym.
Fot. Wojciech Kołatek: Twingo oferowane było wyłącznie z silnikiem benzynowym.

prędkościomierza centralnie. Inną atrakcją był odsuwany prawie na całej powierzchni dach.  

 

Silniki  

 

Twingo jest chyba najuboższym modelem Renaulta jeśli chodzi o jednostki napędowe. Auto zawsze miało tylko jeden silnik o pojemności 1,2 l. W ciągu ponad 10 lat zmieniała się tylko moc – od 55 KM, poprzez 60 KM do 75 KM. Ten najsłabszy, choć technologicznie niemłody silnik, był ceniony przez użytkowników za elastyczność, oszczędność i przyzwoite przyspieszenie.  

Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze Twingo było dość oryginalne – na środku wyświetlacz z prędkościomierzem.
Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze Twingo było dość oryginalne – na środku wyświetlacz z prędkościomierzem.

 

Eksploatacja  

 

Twingo okazało się bardzo przydatnym autem miejskim, o znakomitej widoczności. Kilkakrotne, podczas ponad dziesięcioletniej produkcji, poprawianie modelu spowodowało, że czym młodsze roczniki, tym lepiej wykonane, lepiej wyposażone i bardziej komfortowe.

 

W opinii użytkowników Twingo jest autem o umiarkowanej awaryjności. Te z pierwszych lat miały mało wygodne fotele, słabszej jakości materiały wykończeniowe, nie stosowano w nich poduszki powietrznej kierowcy,

Fot. Wojciech Kołatek
Fot. Wojciech Kołatek

a w niektórych wersjach również wspomagania układu kierownicy. Są też bardziej awaryjne. Z wymienianych najczęściej usterek to nadmierne zużycie hamulców w starszych rocznikach, nieszczelności chłodnicy, uszkodzenia podświetlania zegara elektronicznego. Psuje się też silniczek przedniej wycieraczki, częstszej wymiany wymagają amortyzatory i łożyska kół przednich. Nie ma natomiast kłopotów z korozją nadwozia i układu wydechowego. Generalnie dobrze sprawują się też uszczelki drzwi i dachu.

Podsumowując, najlepiej kupować auta z młodszych roczników, gdyż mają bogatsze wyposażenie. Ale i te starsze, pochodzące z polskiej sieci Renault i systematycznie serwisowane są godne uwagi.

 

Wady

- mały wybór silników,

- niewygodne siedzenia,

- kiepskie materiały wykończeniowe.

 

Zalety

- nie starzejąca się linia nadwozia,

- obszerne wnętrze,

- odporny na korozję.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1992 – pierwsza prezentacja modelu na salonie w Paryżu

1993 – debiut na rynku (wrzesień)

1995 – poduszka powietrzna dla kierowcy w wyposażeniu seryjnym

1996 – wprowadzono silnik o mocy 60 KM

1998 – face lifting modelu

2001 – wprowadzono silnik o mocy 75 KM

2004 – pojawiła się wersja Eco ze zautomatyzowaną skrzynią biegów

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)

 

Model

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

1.2

5,3 - 6,6

5,9 - 7,5

6,8 -11,5

7,5 -11,7

8,9 -11,5

8,9 -13,5

14,9-16,0

12,5-17,7

13,9-18,4

14,2-18,9

17,5-24,5

21,9-29,8

 

Wybrane dane techniczne niektórych modeli*

 

Silnik

1.2

1.2

1.2  16V

Pojemność skokowa (cm³)

1149

1149

1149

Moc kasymalna (KM/obr/min)

55/5300

60/5250

75/5500

Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr/min)

90/2800

93/2500

105/3500

Prędkość maksymalna (km/h)

150

151

170

Przyspieszenie 0 - 100 km (s)

14,0

13,4

11,7

Zużycie paliwa: miasto/pozamiejski/mieszany (l/100 km)

7,4/5,1/7,0

8,9//6,0/7,0

7,6/4,9/5,9

Objętość bagażnika (dm³)

168/261/1096

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3433/1630/1423

Masa własna (kg)

865

* - na podstawie danych producenta

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty