Renault Twingo (od 1993 r.)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek: Twingo oferowane było wyłącznie z silnikiem benzynowym.
Fot. Wojciech Kołatek: Twingo oferowane było wyłącznie z silnikiem benzynowym.
Szokował stylistyką w chwili premiery. Teraz właśnie dzięki niej jest nadal atrakcyjnym wizualnie pojazdem – Renault Twingo.

Szokował  stylistyką w chwili premiery. Teraz właśnie dzięki niej jest nadal atrakcyjnym wizualnie pojazdem – Renault Twingo.

 

Nadwozie  

 

Koncern Renault wprowadzając na rynek model Twingo w jednobryłowym nadwoziu stał się prekursorem nowoczesnej stylistyki aut miejskich. Wnętrze auta, choć nieco spartańskie, jest bardzo obszerne. Potęguje to wysunięcie przedniej szyby. Choć auto występuje tylko w wersji 3-drzwiowej, zajęcie miejsca na tylnej kanapie nie nastręcza żadnych kłopotów. Zastosowanie

Fot. Wojciech Kołatek: Oferta Twingo na naszym rynku nie jest zbyt bogata – przeważają pojazdy kupione po raz pierwszy w Polsce.
Fot. Wojciech Kołatek: Oferta Twingo na naszym rynku nie jest zbyt bogata – przeważają pojazdy kupione po raz pierwszy w Polsce.

bardzo pomysłowego rozwiązania w postaci przesuwanej wzdłuż nadwozia tylnej kanapy, pozwala na dostosowywanie przedziału pasażerskiego lub bagażowego do aktualnych potrzeb. Mankamentem Twingo, szczególnie z pierwszych lat produkcji, były niewygodnie fotele z przodu. Warunki podróżowania poprawiły się dopiero od 1998 r. po zainstalowaniu siedzeń z Clio. Obsługa auta jest prosta, a wręcz szokującą nowością początków lat dziewięćdziesiątych było umieszczenie ciekłokrystalicznego wyświetlacza

Fot. Wojciech Kołatek: Twingo oferowane było wyłącznie z silnikiem benzynowym.
Fot. Wojciech Kołatek: Twingo oferowane było wyłącznie z silnikiem benzynowym.

prędkościomierza centralnie. Inną atrakcją był odsuwany prawie na całej powierzchni dach.  

 

Silniki  

 

Twingo jest chyba najuboższym modelem Renaulta jeśli chodzi o jednostki napędowe. Auto zawsze miało tylko jeden silnik o pojemności 1,2 l. W ciągu ponad 10 lat zmieniała się tylko moc – od 55 KM, poprzez 60 KM do 75 KM. Ten najsłabszy, choć technologicznie niemłody silnik, był ceniony przez użytkowników za elastyczność, oszczędność i przyzwoite przyspieszenie.  

Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze Twingo było dość oryginalne – na środku wyświetlacz z prędkościomierzem.
Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze Twingo było dość oryginalne – na środku wyświetlacz z prędkościomierzem.

 

Eksploatacja  

 

Twingo okazało się bardzo przydatnym autem miejskim, o znakomitej widoczności. Kilkakrotne, podczas ponad dziesięcioletniej produkcji, poprawianie modelu spowodowało, że czym młodsze roczniki, tym lepiej wykonane, lepiej wyposażone i bardziej komfortowe.

 

W opinii użytkowników Twingo jest autem o umiarkowanej awaryjności. Te z pierwszych lat miały mało wygodne fotele, słabszej jakości materiały wykończeniowe, nie stosowano w nich poduszki powietrznej kierowcy,

Fot. Wojciech Kołatek
Fot. Wojciech Kołatek

a w niektórych wersjach również wspomagania układu kierownicy. Są też bardziej awaryjne. Z wymienianych najczęściej usterek to nadmierne zużycie hamulców w starszych rocznikach, nieszczelności chłodnicy, uszkodzenia podświetlania zegara elektronicznego. Psuje się też silniczek przedniej wycieraczki, częstszej wymiany wymagają amortyzatory i łożyska kół przednich. Nie ma natomiast kłopotów z korozją nadwozia i układu wydechowego. Generalnie dobrze sprawują się też uszczelki drzwi i dachu.

Podsumowując, najlepiej kupować auta z młodszych roczników, gdyż mają bogatsze wyposażenie. Ale i te starsze, pochodzące z polskiej sieci Renault i systematycznie serwisowane są godne uwagi.

 

Wady

- mały wybór silników,

- niewygodne siedzenia,

- kiepskie materiały wykończeniowe.

 

Zalety

- nie starzejąca się linia nadwozia,

- obszerne wnętrze,

- odporny na korozję.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1992 – pierwsza prezentacja modelu na salonie w Paryżu

1993 – debiut na rynku (wrzesień)

1995 – poduszka powietrzna dla kierowcy w wyposażeniu seryjnym

1996 – wprowadzono silnik o mocy 60 KM

1998 – face lifting modelu

2001 – wprowadzono silnik o mocy 75 KM

2004 – pojawiła się wersja Eco ze zautomatyzowaną skrzynią biegów

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)

 

Model

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

1.2

5,3 - 6,6

5,9 - 7,5

6,8 -11,5

7,5 -11,7

8,9 -11,5

8,9 -13,5

14,9-16,0

12,5-17,7

13,9-18,4

14,2-18,9

17,5-24,5

21,9-29,8

 

Wybrane dane techniczne niektórych modeli*

 

Silnik

1.2

1.2

1.2  16V

Pojemność skokowa (cm³)

1149

1149

1149

Moc kasymalna (KM/obr/min)

55/5300

60/5250

75/5500

Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr/min)

90/2800

93/2500

105/3500

Prędkość maksymalna (km/h)

150

151

170

Przyspieszenie 0 - 100 km (s)

14,0

13,4

11,7

Zużycie paliwa: miasto/pozamiejski/mieszany (l/100 km)

7,4/5,1/7,0

8,9//6,0/7,0

7,6/4,9/5,9

Objętość bagażnika (dm³)

168/261/1096

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3433/1630/1423

Masa własna (kg)

865

* - na podstawie danych producenta

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie