Renault Twingo II

Andrzej Karaczun
Jednobryłowe nadwozie o oryginalnym wyglądzie oferuje wyjątkową przestronność. Auto posiada najlepszy stosunek pojemności wnętrza do gabarytów zewnętrznych.

Debiutowi modelu renault twingo w 1993 roku towarzyszyły spore emocje. Jednym bowiem samochód bardzo się podobał, innym - wręcz przeciwnie.
Jednobryłowe nadwozie o oryginalnym wyglądzie oferowało wyjątkową jak na ten segment przestronność, nie spotykaną wcześniej modularność, dzięki przesuwanemu, tylnemu siedzeniu. Auto posiada najlepszy stosunek pojemności wnętrza do gabarytów zewnętrznych. Przed trzema miesiącami odbył się pokaz następcy - Twingo II

.

 

Renault Twingo II

Nadwozie
Unowocześniony model zachował typową linię poprzednika. Błotniki są obecnie bardziej gładkie i krągłe oraz zapewniają lepsze zabezpieczenie przed drobnymi stłuczkami. Przednie światła są objęte jednym kloszem z kierunkowskazami. Zmieniony został kształt i rozmiar świateł przeciwmgielnych, które obecnie nadają pewną indywidualność pojazdowi. Tylne lampy typu "witrynowego" są bardziej wyraziste. Koła zostały wyposażone w większe opony i nowe, pięcioramienne dekle "Skippy". W opcji dostępne są również aluminiowe felgi kół "Maya".
Powiększona została gama kolorów. Przybyły cztery niemetalizowane (czarny, błękit nieba, pomarańczowy i anyżkowy) oraz trzy metalizowane (czerwień indyjska, tobago i noc Kairu). W opcji można zakupić wersję z panoramicznym, elektrycznie otwieranym dachem ze szkła barwionego lub z płóciennym dachem składanym.
Twingo ma 343,3 cm długości, 163 cm szerokości i 142,3 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 234,7 cm.

Renault Twingo II

Wnętrze
Deska rozdzielcza została zaprojektowana od nowa. Podobnie jak w poprzedniej wersji, prędkość jest wyświetlana. Opracowano nową kolorystykę wnętrza, obejmującą dwie nowe tapicerki, których tematem przewodnim jest światło. Kolor deski rozdzielczej przechodzi od niebieskolawendowego do jasnomuszkatołowego. Przełączniki mają obecnie kolor anyżkowy. Nowy wygląd otrzymała kierownica, w której umieszczono poduszkę powietrzną z programowanym ciśnieniem. Wygospodarowano nowe schowki: zamykany oraz otwartą kieszeń po stronie pasażera. W wersji z klimatyzacją (takie właśnie auto otrzymaliśmy do testu) zamykany schowek zastępuje praktyczna, otwarta przestrzeń o dużej pojemności. Po stronie kierowcy umieszczono zamykany schowek o płaskiej pokrywie.
Sterowanie radioodtwarzacza znajduje się - jak w innych modelach - przy kierownicy.
Duża przestrzeń przedziału pasażerskiego jest odwrotnie proporcjonalna do ilości miejsca w bagażniku. Ma on od 168 do 261 l, a po złożeniu tylnej kanapy - 1096 l. Maksymalna długość części bagażowej wynosi 112,5 cm, szerokość - 108 cm, a wysokość - 67,6 cm.
Bezpieczeństwo
W twingo drugiej generacji zastosowano najnowsze wyniki badań nad kompatybilnością. Wzmocniono więc dolną część konstrukcji z podłużnicami o większej grubości i odmiennym profilu, zastosowano grubszą podłogę, wzmocnienia przedniej części tunelu, nadkoli i kołnierze mocujące kolumnę kierownicy. W sumie zużyto 30 kg stali o wysokiej sprężystości. W twingo pojawił się System Renault Protection, obejmujący poduszki powietrzne o programowanym ciśnieniu, napinacze pasów, ograniczniki napięcia na przednich i tylnych miejscach oraz nowe zagłówki z zakrzywionymi prowadnicami. W opcji znajdują się poduszki boczne.
By podnieść bezpieczeństwo czynne, zastosowano stabilizator o średnicy 17 mm, zespolony z profilem osi tylnej. Ulepszony został także układ hamulcowy, który pozwolił zredukować drogę hamowania o 12% przy zimnych oraz 24% przy rozgrzanych tarczach.
Silnik
Twingo II wyposażone zostało w nowy silnik o pojemności 1149 cm3
i mocy 60 KM przy 5250 obr./min. Maksymalny moment wynosi 93 Nm i uzyskiwany jest przy 2500 obr./min. Auto do 100 km/h rozpędza się w 13,4 s i osiąga prędkość maksymalną 151 km/h. Pojazd waży 815 kg.
Wrażenia z jazdy
Nowe fotele powodują, że w nowej wersji siedzi się jeszcze wygodniej. Przy stosunkowo niewielkiej wadze, auto jest względnie dynamiczne. Zaletą jest też dobra elastyczność, co wiąże się z uzyskiwaniem maksymalnego momentu przy niskich (jak na renaulta) obrotach.
Zawieszenie jest dość komfortowe, ale zbyt miękkie. Na zakrętach auto przechyla się dość mocno, choć nie wykazuje specjalnej tendencji do "wyjeżdżania". Na dziurach często jednak amortyzatory "dobijają".
Według danych fabrycznych auto spala 4,8/6,5 l na 100 km.
Dane techniczne

Pojemność silnika (cm3
)
1149
Moc (KM)60
Maksymalny moment obrotowy (Nm)93
Przyspieszenie 0 - 100 km (s)13,4
Prędkość maksymalna (km/h)151
Pojemność bagażnika (l)168 - 261/1096
Pojemność zbiornika paliwa (l)40
Spalanie na 100 km (l)4,8/6,5
Ogumienie155/70 R 13
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm)343 x 163 x 142
Cena (zł)31 700
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty