Renault Thalia kontra Fiat Albea

Zdzisław Podbielski
fot. Zdzisław Podbielski
fot. Zdzisław Podbielski
Oba modele, dwóch różnych firm, wytwarzane są w fabrykach zlokalizowanych w Turcji. Czy w związku z tym można je niżej oceniać od tych, wytwarzanych w krajach o długoletnich tradycjach motoryzacyjnych?

Oba modele, dwóch różnych firm, wytwarzane są w fabrykach zlokalizowanych w Turcji. Czy w związku z tym można je niżej oceniać od tych, wytwarzanych w krajach o długoletnich tradycjach motoryzacyjnych?**Chyba nie, bo normy jakościowe obowiązują producenta, a nie pojedynczą fabrykę. Poza tym, wiele innych uznanych marek, np. Toyota i Honda, produkują (montują) niektóre modele właśnie w Turcji.**

 

Dwie limuzyny

fot. Renault
fot. Renault

 

Upodobanie Polaków do tzw. limuzyn, czyli pojazdów z trzybryłowymi nadwoziami, może nieco dziwić. Łatwo je jednak wytłumaczyć chęcią posiadania dostojniejszego niż hatchback samochodu za umiarkowaną cenę. Thalia i Albea są bowiem zaliczane do najtańszych aut z nadwoziem trzybryłowym na naszym rynku. Ich cechami szczególnymi są ogromne bagażniki, w które można włożyć wiele przedmiotów potrzebnych przy rodzinnych wyjazdach. Wkładane i wyjmowane z bagażnika przedmioty w obu pojazdach trzeba jednak unieść powyżej górnej krawędzi zderzaka tylnego. W przeciwieństwie do Thalii, zawiasy pokrywy bagażnika Albei są lepiej rozwiązane, gdyż chowają się w ściany boczne i nie uszkadzają bagażu.

Oglądając Thalię nasuwa się wrażenie dołączonego bagażnika do hatchbacka Clio - tak też jest, natomiast Albea nie kojarzy się z hatchbackiem.

 


fot. Renault
fot. Renault


Silnik

 

Do porównania wybraliśmy samochody napędzane silnikami o najmniejszej pojemności skokowej. W przypadku Thalii jest to jednostka 1,4 l o mocy 75 KM, w przypadku Albei - 1,2 l o mocy 80 KM.
Już z porównań liczby koni mechanicznych uzyskiwanych z litra pojemności skokowej możemy wnioskować, że nowocześniejszy jest silnik Fiata. W przypadku Albei jest to 64,4 KM/l, w przypadku Thalii - 53,9 KM/l.

Nie świadczy to wcale o lepszej dynamice Fiata, który ma o 100 kg większą masę własną, ale nieco mniej zużywa paliwa niż silnik Thalii. Silnik włoski ma 16 zaworów, francuski 8.

Wrażenia z jazdy

fot. Zdzisław Podbielski
fot. Zdzisław Podbielski

Oba pojazdy w ruchu zachowują się podobnie. Podczas jazdy na wprost są stabilne, ale Albea jest nieco bardziej wrażliwa na podmuchy bocznego wiatru. Na łukach dróg wykazują też podobną tendencję do nadsterowności - zarzucają tyłem. Bardziej dynamiczna jest Thalia, która lepiej się rozpędza do prędkości 100 km/h, natomiast w ruchu miejskim subiektywne odczucie dynamiki obu aut jest podobne.

Kierowca ma wygodną pozycję w obu pojazdach i też podobne trudności przy manewrowaniu do tyłu - musi przyzwyczaić się do niewidocznego w wewnętrznym lusterku wstecznym, wystającego za szybę tylną bagażnika.

 

fot. Zdzisław Podbielski
fot. Zdzisław Podbielski

Pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczającą ilość miejsca na nogi, w Albei jest go więcej, bo kanapę tylną umieszczono wyżej. Ze względu na zastosowane fotele, zawieszenie kół i odbieraną głośność wewnętrzną, wygodniej jedzie się w Albei.

Popularność obu pojazdów można mierzyć liczbą sprzedanych egzemplarzy. Pod tym względem Albea nie dorównuje Thalii. Wynika to przede wszystkim z ceny nabycia - Thalia jest tańsza. Albea natomiast może być kwalifikowana o jeden segment wyżej, jako bardziej wygodny samochód.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie