Spis treści
I chociaż gdyby tak dobrze poszukać to każdy z nich ma jakiegoś swojego przodka w przeszłości modeli Renault to jednak aktualnie można je uważać za zupełnie nowe. Tak jest teraz np. z najmłodszym samochodem tej marki a mianowicie kompaktem Symbioz. Podczas niedawnej prezentacji tego modelu pokazano klasyczne, bo sprzed lat sześćdziesięciu Renault 16, do którego ów Symbioz jakoś tam nawiązuje. Elementem łączącym te samochody jest chociażby fakt, że oba są zaliczane do samochodów rodzinnych. Poza tym oba mają podobny typ karoserii.
Renault Symbioz. Dzieli je tylko pół metra
Symbioz ma dwubryłowe nadwozie o długości 4,41 m. Co ciekawe w podobnych rozmiarach są również inne, nowe modele tej marki. Oto bowiem Mégane ma 4,20, Scenic 4,47, Austral 4,51, Arkana 4,56, Rafale 4,71 m a Espace 4,72 m. Jak z tego widać najdłuższy od najkrótszego ma zaledwie o 50 cm więcej. Są to wprawdzie różne w stylu rodzinne samochody osobowe, ale też dające się sprowadzić właściwie tylko do dwóch typów, a mianowicie SUV i crossover.
Nowy Symbioz plasuje się jak z tego widać pośrodku tego zestawu między Capturem a Australem.
Renault Symbioz. Już tylko zelektryfikowane
Aby bez obaw produkować i co najważniejsze sprzedawać ten samochód w Europie przewidziano do niego wyłącznie zelektryfikowane napędy. Są to Symbioz E-Tech Full Hybrid czyli model ze zwykłą hybrydą oraz Symbioz E-Tech Electric z wyłącznie silnikiem elektrycznym. Na zewnątrz obie wersje niewiele się od siebie różnią. Podobnie zresztą jak i w środku, chociaż tutaj nieco inaczej rozwiązano tunel środkowy.
Wersja hybrydowa, która wcześniej pojawi się na rynku oferuje moc maksymalną 145 KM. Napęd ten tworzą silnik benzynowy 1,6 l (94 KM) oraz jednostka elektryczna (36 kW) i naturalnie automatyczna przekładnia. Tu warto zwrócić uwagę, że wg WLTP napęd ten wydziela jedynie 105 g/100 km dwutlenku węgla. Jest to ilość przekraczająca zaledwie o 10 g/100 km normę, która wnet zacznie obowiązywać w krajach UE. Dodajmy jeszcze, że producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 4,7 l/100 km. Poza tym, że tak ekonomiczny jest to napęd, na tę relatywnie bardzo niską emisję CO2 wpływa fakt, że Symbioz waży tylko ok. 1500 kg.
Renault Symbioz. Musimy milczeć
Tu aż nas kusi aby napisać jak to wyglądało w czasie pierwszych jazd testowych, ale niestety embargo na wrażenia z pierwszych dziennikarskich jazd tym samochodami obowiązuje aż do 20 sierpnia br.
Wg zapowiedzi przedstawicieli francuskiej marki w przyszłym roku do wspomnianych wersji napędowych tego modelu dołączy również wersja z tzw. miękką hybrydą.
Renault Symbioz. Nowe i najnowsze
Symbioz byłby pewnie jednym z wielu tej wielkości samochodów osobowych gdyby nie fakt, że wyposażono go w szereg nowoczesnych technologi sprzyjających komfortowi i bezpieczeństwu jazdy. I tak np. od wersji Techno jest wyposażony w system multimedialny openR link z wbudowaną przeglądarką Google, na bazie systemu Android Automotive 12. Jest to bardzo przydatne w codziennym użytkowaniu dzięki usługom dostosowanym do różnych potrzeb w zakresie dostępu do usług online. OpenR link, dzięki inteligentnym funkcjom Google, może sugerować właściwą trasę czy ustawienia ambientowe z każdym dniem coraz lepiej dostosowane do przyzwyczajeń kierowcy. Ponadto system openR link jest prosty w użyciu, oferuje szerokie możliwości połączeń i jest na bieżąco aktualizowany. Ma intuicyjną obsługę. Oprócz usług oferowanych przez Google takich jak Mapy Google i Asystent Google, w serwisie Google Play dostępne są liczne aplikacje. Podobno jest ich aż 50 (w zależności od kraju i wersji).
Aplikacja mobilna My Renault sprawia, że samochód jest zawsze w zasięgu ręki. Można np. pobrać aplikacje do openR link lub zdalnie aktywować sygnał dźwiękowy i światła, żeby łatwiej odnaleźć samochód na parkingu albo sprawdzić w czasie rzeczywistym przebieg i pozostały na posiadanej energii i paliwie zasięg. My Renault ułatwia również obsługę techniczną samochodu, gdyż dostarcza informacji o przeglądach i umożliwia planowanie wizyt w serwisie bezpośrednio w aplikacji.
Na liście systemów, których zadaniem jest współpraca z kierowcą są m.in następujące: wspomagania nagłego hamowania na skrzyżowaniach, monitorowania martwego pola, utrzymania samochodu na pasie ruchu, kontroli pasa ruchu, kontroli zmęczenia kierowcy, aktywny tempomat oraz system kontroli bezpiecznej odległości i wspomaganie ruszania pod górę. W zależności od wersji Symbioz może mieć także: kamerę 360, przednie, tylne i boczne czujniki wspomagania parkowania oraz system wspomagania wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego.
Renault Symbioz. Rodzinny jak… Renault
Napisaliśmy wcześniej, że nowy Symbioz to samochód dla rodziny, a zatem poza przestronną kabiną oferuje także spory bagażnik. Niezależnie od wersji jego pojemność wynosi od 624 l do 1582 l, w zależności od tego czy oparcia tylnych foteli będą złożone czy też nie. Tu trzeba również dodać, że tylna kanapa daje się przesuwać o 16 cm w przód i do tyłu co naturalnie ma wpływ na jego funkcjonalność.
Renault Symbioz. Kompakt, ale…
Renault Symbioz pojawia się w bardzo ciasnym, jeśli chodzi o wielkość segmencie aut osobowych. Wśród jego bezpośrednich konkurentów wymienia się Kię Niro, Hyundaia Konę oraz Peugeota 3008. Jak widać są w tej gromadzie także przedstawiciele segmentu B, ale nie od dziś wiadomo, że obecnie granice między poszczególnymi grupami samochodów znacznie się pozmieniały.
Na razie tajemnicą osłonięte są nie tylko wrażenia z jazd testowych Renault Symbioz, ale również ceny tych samochodów. Na oficjalnych stronach marki są pierwsze zajawki o nim, ale na szczegóły musimy jeszcze kilka tygodni poczekać.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?