Od 1996 r., kiedy to zaprezentowano Renaulta Scenika, gwałtownie rozwija się segment minivanów. Teraz każdy producent ma w swojej ofer**cie taki samochód i to zapewne brał pod uwagę Renault, konstruując II generację Scenika.**

Minivan to pojazd opracowany na płycie podłogowej auta kompaktowego, ale dzięki podwyższonemu nadwoziu ma przestronne wnętrze i spory bagażnik. Scenic II spełnia te założenia. Może przewozić do 5 pasażerów siedzących na indywidualnych fotelach. Konkurenci poszli o krok naprzód, oferując auta 6-osobowe (Fiat Multipla) czy 7-osobowe (Opel Zafira). Renault wyciągnął wnioski i dla większych rodzin oferuje 7-osobową wersję Grand Scenic. Jeżdżąc 5-osobowym Scenikiem, zastanawialiśmy się, czy jest on lepszy od konkurentów.
Cechy charakterystyczne

Renault postawił na elektronikę. Cyfrowe wyświetlanie informacji na tablicy przyrządów, automatyczny hamulec postojowy, który zaczyna działać samoczynnie po wyłączeniu silnika, czy “karta Renault" zastępująca tradycyjny kluczyk przekonują nabywcę, że ma do czynienia z nowoczesnym pojazdem na miarę XXI wieku. Mogą zrobić wrażenie samoczynnie włączające się światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania. Oryginalny kształt nadwozia i wnętrza dopełniają całości. Z technicznego punktu widzenia nowy Scenic nie wnosi niczego nowego. Płyta podłogowa przejęta z Megane II ma typowe rozwiązania zawieszenia lat 90. z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu. We wnętrzu Scenika umieszczono 5 indywidualnych foteli w dwóch rzędach. Fotele można bez trudu wyjmować, chociaż każdy waży

15,5 kg. Można też składać ich oparcia. Przydaje się przesuwanie tylnych foteli wzdłuż pojazdu, gdyż można regulować ilość miejsca na nogi pasażerów kosztem objętości bagażnika. W każdym razie wnętrze Scenika jest przestronne, czego nie można powiedzieć o bagażniku, który ma objętość 430 l - 480 l (przy maksymalnie do przodu przesuniętych fotelach tylnych). Dla porównania bagażnik Citroena Xsary Picasso ma objętość 550 l. Wkładanie mniejszych pakunków ułatwia w Sceniku podnoszona szyba tylnej pokrywy.
Silnik
Wielozaworowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 113 KM uzyskuje maksymalny moment obrotowy dopiero przy 4200 obr/min. Chcąc jechać dynamicznie, trzeba utrzymywać wysokie obroty i dość często zmieniać biegi. Jednak odgłosy pracy silnika są dość skutecznie

wyciszone. Zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 10 l/100 km, co biorąc pod uwagę masę pojazdu, należy uznać za wartość do przyjęcia. Problem stanowi dość marna dynamika pojazdu na wyższych biegach.
Wrażenia z jazdy
Jadąc w pełni obciążonym Scenikiem, trzeba uważać podczas wyprzedania, gdyż pojazd nie jest specjalnie dynamiczny. Za to komfort jazdy jest przyzwoity, podobnie jak własności jezdne. Trzeba jednak pamiętać, że Scenic z racji podwyższonego środka ciężkości nie jest przeznaczony do szybkiej jazdy na zakrętach. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego działa poprawnie. Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów funkcjonuje bez zarzutu. Poziom hałasu przy prędkości 100 km/h mieści się w normie dla pojazdów tej klasy i długa podróż nie jest pod tym względem męcząca. Pojazd zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na drodze 40,2 m, co jest wartością typową.
Podsumowanie
Renault Scenic to porządnie zaprojektowany samochód, w którym położono nacisk na design i elektronikę. Największą bodaj zaletą tego pojazdu jest wysoki poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego, co potwierdzają testy zderzeniowe. W tej sytuacji można wybaczyć brak standardowej klimatyzacji na korzyść 6 poduszek powietrznych i układu ABS. Przewaga nowego Scenika nad autami konkurencji jest dyskusyjna. Nie dlatego, że Scenik jest gorszy, ale że konkurenci są coraz lepsi.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 113/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 152/4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 185 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 69* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,2 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 430/480/1840 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,0/9,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 426 x 181 x 162 |
Rozstaw osi (cm): | 269 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji Pack Authentique (zł): | 69 800 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Dużo miejsca na przednich i tylnych fotelach, które mają możliwość regulacji wzdłużnej. |
Silnik | *** | Dość oszczędny, jednak nieco za słaby dla Scenika. |
Poziom hałasu | *** | Hałas nie jest uciążliwy |
Hamulce | **** | Droga hamowania typowa dla aut tej klasy |
Dynamika | *** | W pełni obciążone auto ma trudności przy wyprzedzaniu |
Zużycie paliwa | **** | W mieście nie przekracza 10 l/100 km |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Wysoki poziom bezpieczeństwa, ale tradycyjny układ zawieszenia |
Wyposażenie | **** | Dość bogate, chociaż brakuje klimatyzacji |
Wyposażenie seryjne:
Renault Scenic Pack Authentique
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
System wspomagania nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
Klimatyzacja manualna | O |
Radioodtwarzacz | O |
Karta Renault z systemem obsługi bez kluczyka | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?