Renault Modus kontra Ford Fusion

Ryszard Polit
Fot. Renault: Modus to najnowszy produkt Renaulta, przeznaczony do poruszania się w mieście. Modus wykorzystuje płytę podłogową opracowaną wspólnie z Nissanem.
Fot. Renault: Modus to najnowszy produkt Renaulta, przeznaczony do poruszania się w mieście. Modus wykorzystuje płytę podłogową opracowaną wspólnie z Nissanem.
Konstrukcja samochodu zmierza w dobrym kierunku, przyjaznym dla użytkownika. Im więcej praktycznych rozwiązań, tym lepiej.
Tak jest w najnowszym dziecku Renault - Modusie. Czy Ford Fusion jest już niemodny?
Fot. Renault: Modus to najnowszy produkt Renaulta, przeznaczony do poruszania się w mieście. Modus wykorzystuje płytę podłogową opracowaną wspólnie z
Fot. Renault: Modus to najnowszy produkt Renaulta, przeznaczony do poruszania się w mieście. Modus wykorzystuje płytę podłogową opracowaną wspólnie z Nissanem.

 

Modus wyznacza nowe trendy w klasie aut miejskich. Jeszcze do niedawna Fusion uchodził za pojazd wysoki, tymczasem Modus jest od niego o 6 cm wyższy i ... krótszy aż o 23 cm. Za to rozstaw osi obu aut jest prawie identyczny, co skłoniło nas do porównania tych właśnie samochodów.

Fot. Ford: Ford Fusion powstał na podwoziu Fiesty, ma od niej wyższe nadwozie.
Fot. Ford: Ford Fusion powstał na podwoziu Fiesty, ma od niej wyższe nadwozie.

Zdecydowaliśmy się na wersje podstawowe. Modusa napędza silnik benzynowy 1,2 l o mocy 75 KM, a Fusiona - 1,4/80 KM.

 

Cechy szczególne

 

Fusion wykorzystuje płytę podłogową i inne podzespoły, np. tablicę przyrządów, z modelu Fiesta. Ta cecha spowodowała obniżenie kosztów produkcji i wyszła Fusionowi na zdrowie. W

Fot. Renault: Modus z silnikiem 1,2 l/75 KM wyróżnia się stosunkowo małym zużyciem paliwa w mieście.
Fot. Renault: Modus z silnikiem 1,2 l/75 KM wyróżnia się stosunkowo małym zużyciem paliwa w mieście.

tym aucie wszystko jest proste i typowe - od designu po sposób rozmieszczenia przycisków i przełączników. Wnętrze Modusa sprawia wrażenie nowocześniejszego za sprawą oryginalnej stylistyki i zestawu cyfrowych wskaźników umieszczonego na środku. Oryginalna w Modusie jest tylna kanapa, której części siedziska można zsuwać lub rozsuwać

Fot. Ford: Fusion napędzany silnikiem 1,4 l/80 KM dość dobrze radzi sobie w mieście i na trasie. W ruchu miejskim zużywa 8,5 l paliwa na 100 km.
Fot. Ford: Fusion napędzany silnikiem 1,4 l/80 KM dość dobrze radzi sobie w mieście i na trasie. W ruchu miejskim zużywa 8,5 l paliwa na 100 km.

na boki. Co więcej, kanapa daje się także przesuwać wzdłuż pojazdu o 17 cm, dzięki czemu można regulować ilość miejsc na nogi pasażerów. Cechami wspólnymi obu pojazdów są wysoko umieszczone siedzenia, co daje dobrą widoczność, za krótkie siedziska przednich foteli i trudny do odczytania wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Wnętrza obu pojazdów są wystarczająco przestronne, pod warunkiem, że tylna kanapa w Modusie odsunięta jest maksymalnie do tyłu. W tym położeniu bagażnik francuskiego auta ma objętość zaledwie 198 l. W Fordzie przestrzeń bagażowa wynosi 335 l, gdy maksymalnie powiększony

Fot. Renault: Tablica przyrządów w postaci wielofunkcyjnego wyświetlacza umieszczona jest na środku.
Fot. Renault: Tablica przyrządów w postaci wielofunkcyjnego wyświetlacza umieszczona jest na środku.

bagażnik Modusa ma objętość 274 l.

 

Silniki

 

Jednostki napędowe obu konkurentów to typowe konstrukcje wielozaworowe. Silnik Fusiona z pojemności 1,4 l osiąga moc 80 KM i to zupełnie wystarcza do sprawnego poruszania się w mieście. Silnik Modusa z pojemności 1,2 l uzyskuje 75 KM i

Fot. Ford: Tablica przyrządów umieszczona w typowym miejscu pochodzi z Fiesty.
Fot. Ford: Tablica przyrządów umieszczona w typowym miejscu pochodzi z Fiesty.

bardzo lubi wysokie obroty. Maksymalny moment obrotowy osiągany dopiero przy 4250 obr/min powoduje, że silnik jest mało elastyczny i wymaga częstej zmiany biegów. Za to Modus zużywa mniej paliwa od Fusiona.   

 

Wrażenia z jazdy

 

Ze względu na wymiary oba auta są przeznaczone raczej do poruszania się w mieście. Do prędkości 100 km/h poziom

Fot. Renault: Części siedziska tylnej kanapy w Modusie można zsuwać lub rozsuwać na boki. Co więcej, kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia.
Fot. Renault: Części siedziska tylnej kanapy w Modusie można zsuwać lub rozsuwać na boki. Co więcej, kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia.

hałasu nie jest uciążliwy. Wzrasta on podczas przyspieszania, gdy trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach. Chociaż rozstaw osi obu aut jest niemal identyczny, a  konstrukcja układu zawieszenia w obu autach podobna - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna - własności jezdne nie są takie same. Renault jest bardziej miękki i nieco gorzej radzi sobie na zakrętach. Twardy Fusion wydaje się

Fot. Ford: We wnętrzu Fusiona jest dość przestronnie.
Fot. Ford: We wnętrzu Fusiona jest dość przestronnie.

pewniejszy w prowadzeniu i ma wydajniejszy układ hamulcowy. Dynamika obu aut jest zbliżona.

 

Podsumowanie

 

Bardziej funkcjonalny wydaje się Renault Modus, nawet jeśli położenia tylnej kanapy nie zmieniamy codziennie. Jednak jego cena, 49 900 zł, może ostudzić chęć zakupu. Renault jest za to bogato wyposażony, m.in. w 4 poduszki powietrzne, układ ABS i elektrycznie sterowane szyby przednie. Tańszy o 7690 zł Fusion ma jedną poduszkę powietrzną i wspomaganie kierownicy. Modus to typowe auto miejskie, natomiast Fusion może także służyć również za auto rodzinne, głównie ze względu na spory bagażnik.

 

Nasza ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Renault Modus 1.2

Ford Fusion 1.4 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Renault Modus

Ford Fusion

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1149

1388

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5500

80/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

105/4250

124/3500

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,5

13,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

14,2

14,8

Prędkość maksymalna (km/h):

163

163

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,6

40,4

Pojemność bagażnika (dm3
):

198-274

335

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

49

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,1/7,7

5,3/8,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

379 x 170 x 159

402 x 172 x 153

Rozstaw osi (cm):

248

249

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł):

49 900

42 210

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Renault Modus

Pack Authentique

Ford Fusion

Ambiente

poduszki powietrzne

4

1

układ ABS

S

O

układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/-

O/-

centralny zamek

S

O

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Radio

O

O

klimatyzacja

O

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Ford: Zaletą Fusiona jest spory bagażnik o pojemności 335 l.
Fot. Ford: Zaletą Fusiona jest spory bagażnik o pojemności 335 l.
Fot. Renault: Konstrukcja układu zawieszenie Modusa (na zdjęciu) jest zbliżona do Fusiona. Z przodu wykorzystano  kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną
Fot. Renault: Konstrukcja układu zawieszenie Modusa (na zdjęciu) jest zbliżona do Fusiona. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Ten prosty układ w tych autach funkcjonuje poprawnie.
Fot. Renault: Maksymalnie powiększony bagażnik w Modusie ma objętość 274 l.
Fot. Renault: Maksymalnie powiększony bagażnik w Modusie ma objętość 274 l.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty