Modus wyznacza nowe trendy w klasie aut miejskich. Jeszcze do niedawna Fusion uchodził za pojazd wysoki, tymczasem Modus jest od niego o 6 cm wyższy i ... krótszy aż o 23 cm. Za to rozstaw osi obu aut jest prawie identyczny, co skłoniło nas do porównania tych właśnie samochodów.
Zdecydowaliśmy się na wersje podstawowe. Modusa napędza silnik benzynowy 1,2 l o mocy 75 KM, a Fusiona - 1,4/80 KM.
Cechy szczególne
Fusion wykorzystuje płytę podłogową i inne podzespoły, np. tablicę przyrządów, z modelu Fiesta. Ta cecha spowodowała obniżenie kosztów produkcji i wyszła Fusionowi na zdrowie. W
tym aucie wszystko jest proste i typowe - od designu po sposób rozmieszczenia przycisków i przełączników. Wnętrze Modusa sprawia wrażenie nowocześniejszego za sprawą oryginalnej stylistyki i zestawu cyfrowych wskaźników umieszczonego na środku. Oryginalna w Modusie jest tylna kanapa, której części siedziska można zsuwać lub rozsuwać
na boki. Co więcej, kanapa daje się także przesuwać wzdłuż pojazdu o 17 cm, dzięki czemu można regulować ilość miejsc na nogi pasażerów. Cechami wspólnymi obu pojazdów są wysoko umieszczone siedzenia, co daje dobrą widoczność, za krótkie siedziska przednich foteli i trudny do odczytania wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Wnętrza obu pojazdów są wystarczająco przestronne, pod warunkiem, że tylna kanapa w Modusie odsunięta jest maksymalnie do tyłu. W tym położeniu bagażnik francuskiego auta ma objętość zaledwie 198 l. W Fordzie przestrzeń bagażowa wynosi 335 l, gdy maksymalnie powiększony
bagażnik Modusa ma objętość 274 l.
Silniki
Jednostki napędowe obu konkurentów to typowe konstrukcje wielozaworowe. Silnik Fusiona z pojemności 1,4 l osiąga moc 80 KM i to zupełnie wystarcza do sprawnego poruszania się w mieście. Silnik Modusa z pojemności 1,2 l uzyskuje 75 KM i
bardzo lubi wysokie obroty. Maksymalny moment obrotowy osiągany dopiero przy 4250 obr/min powoduje, że silnik jest mało elastyczny i wymaga częstej zmiany biegów. Za to Modus zużywa mniej paliwa od Fusiona.
Wrażenia z jazdy
Ze względu na wymiary oba auta są przeznaczone raczej do poruszania się w mieście. Do prędkości 100 km/h poziom
hałasu nie jest uciążliwy. Wzrasta on podczas przyspieszania, gdy trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach. Chociaż rozstaw osi obu aut jest niemal identyczny, a konstrukcja układu zawieszenia w obu autach podobna - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna - własności jezdne nie są takie same. Renault jest bardziej miękki i nieco gorzej radzi sobie na zakrętach. Twardy Fusion wydaje się
pewniejszy w prowadzeniu i ma wydajniejszy układ hamulcowy. Dynamika obu aut jest zbliżona.
Podsumowanie
Bardziej funkcjonalny wydaje się Renault Modus, nawet jeśli położenia tylnej kanapy nie zmieniamy codziennie. Jednak jego cena, 49 900 zł, może ostudzić chęć zakupu. Renault jest za to bogato wyposażony, m.in. w 4 poduszki powietrzne, układ ABS i elektrycznie sterowane szyby przednie. Tańszy o 7690 zł Fusion ma jedną poduszkę powietrzną i wspomaganie kierownicy. Modus to typowe auto miejskie, natomiast Fusion może także służyć również za auto rodzinne, głównie ze względu na spory bagażnik.
Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Renault Modus 1.2 | Ford Fusion 1.4 |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Renault Modus | Ford Fusion |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1149 | 1388 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5500 | 80/5700 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 105/4250 | 124/3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,5 | 13,7 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 14,2 | 14,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 163 | 163 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,6 | 40,4 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 198-274 | 335 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 49 | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,1/7,7 | 5,3/8,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 379 x 170 x 159 | 402 x 172 x 153 |
Rozstaw osi (cm): | 248 | 249 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł): | 49 900 | 42 210 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Renault Modus Pack Authentique | Ford Fusion Ambiente |
poduszki powietrzne | 4 | 1 |
układ ABS | S | O |
układ wspomagania nagłego hamowania | S | - |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/- | O/- |
centralny zamek | S | O |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio | O | O |
klimatyzacja | O | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą