
We wtorek Renault zaprezentowało drugą generację megane. Nowe auto nieco przypomina stylistykę vel satisa i avantime. Zwłaszcza do tylnej części wzorowanej na tym drugim trudno się będzie przyzwyczaić. Mam nadzieję, że podobnie jak w przypadku avantime, megane II w rzeczywistości będzie wyglądało lepiej niż na zdjęciach.
Nieco mniej kontrowersyjne jest wnętrze samochodu, choć i tu styliści "poszli w nowinki". Deskę rozdzielczą z okrągłymi zegarami nieco wzorowano na rozwiązaniach z motocykli, a dźwignia hamulca ręcznego przypomina dźwignie z kabin samolotów. Mniejsze, ale grubsze, a więc zapewniające lepszy uchwyt koło kierownicy to ukłon w stronę samochodów sportowych.
W megane II znajdą się także zapożyczenia z większych modeli Renault. Oprócz tylnej klapy, z avantime będzie także panoramiczny dach. Z laguny natomiast przejęto kartę zastępującą kluczyki.

Wnętrze samochodu ma być maksymalnie funkcjonalne. Stąd liczne schowki o łącznej pojemności 44 litrów. Schowki znajdą się także pod podłogą w przedniej części auta. Pojemność bagażnika wynosi 330 l.
Wśród technicznych nowinek megane II jest nowy airbag. Poduszka powietrzna zamontowana wewnątrz fotela, na jego przedniej krawędzi, ma zapobiegać wysunięciu się spod pasów w razie zderzenia.
Nie stosowanym dotąd powszechnie rozwiązaniem będą czujniki w kołach, które co minutę będą mierzyły prędkość, temperaturę i ciśnienie wewnątrz koła. Jeżeli parametry będą niewłaściwe system ostrzeże kierowcę zapalając diodę na desce rozdzielczej i odpowiedni komunikat na wyświetlaczu między prędkościomierzem a obrotomierzem.
Czujniki deszczu i ilości światła będą automatycznie sterowały pracą wycieraczek i włączały światła.
Nowe są także ksenonowe reflektory, które dostosowują zasięg świateł mijania do prędkości. Jeżeli samochód jedzie szybciej niż 30 km/h, to reflektory świecą na 71 metrów, zaś przy wolniejszej jeździe (np. w mieście) zasięg świateł to 55 m.
Zależnie od prędkości z różną siłą będzie także działać elektryczne wspomaganie kierownicy.
Samochód zbudowano na nowej płycie podłogowej, skonstruowanej wspólnie przez Renault i Nissana. W przyszłości powstanie na niej także m. in. następca almery. Według zapowiedzi w 2006 roku obie firmy będą produkować rocznie łącznie 1,8 mln aut na tej platformie. Zaś w 4 lata później samochody obu marek mają być produkowane w oparciu o 10 wspólnych platform i 8 silników.
W gamie silników nowego megane jest na razie 5 jednostek: 3 benzynowe i 2 wysokoprężne. Podstawowe silniki 1,4 (98 KM) i 1,6 (115 KM) to zmodyfikowane wersje silników montowanych obecnie w samochodach Renault. W przyszłym roku ma się pojawić silnik 1,4 o mocy 80 KM. Dwulitrowy silnik benzynowy został wcześniej wprowadzony wraz z vel satisem. Na jego bazie ma w przyszłości powstać turbodoładowana jednostka do samochodów sportowych.
W megane II będą stosowane 2 manualne skrzynie biegów: auta z silnikami 2,0 i 1,9 dCi będą miały sześciobiegowe skrzynie, pozostałe zaś pięciobiegowe. W przyszłości ma się pojawić także czterobiegowa skrzynia automatyczna.
Megane II będzie miało na wszystkich kołach hamulce tarczowe, które będą w stanie zatrzymać samochód jadący z prędkością 100 km/h na drodze 38 metrów.
Samochód będzie wyposażony w wiele elektronicznych systemów wspomagających kierowcę. Obok ABS z EBD (wspomaganie hamowania awaryjnego) i ASR będzie najnowszy generacja ESP z kontrolą podsterowności.
Nowe renault megane można będzie zobaczyć podczas salonu samochodowego w Paryżu. Na razie będą dwa nadwozia: pięciodrzwiowy hatchback i trzydrzwiowy sport hatch. W ciągu kolejnego roku mają się pojawić 4 nowe nadwozia, a wiosną 2004 roku jeszcze jedno.
Megane I nie zniknie na razie z oferty Renault. Nie będzie już jednak sprzedawane w Europie.
Dane techniczne
Silnik | 1,4 16V | 1,6 16V VVT | 2,0 16V VVT | 1,5 dCi | 1,9 dCi |
Moc (KM) | 98 | 115 | 136 | 185 | 270 |
Maks. moment obr. (Nm) | 127 | 152 | 191 | 185 | 270 |
Prędkość maks. (km/h) | 183 | 192 | 200 | 170 | 196 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) | 12,5 | 10,9 | 9,2 | 14,3 | 10,5 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,7 | 6,8 | 8,0 | 4,6 | 5,4 |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- W jakiej kondycji jest polskie kino? Co będziemy oglądać? Podsumowanie 48. FPFF
- Kolejna katastrofa samolotu z wagnerowcami? Dokładnie miesiąc od śmierci Prigożyna
- Groźne oblicze AI. Nagie zdjęcia nieletnich dziewczynek trafiły do sieci
- Czy znasz instrukcję obsługi lasu? Za te rzeczy możesz dostać mandat! QUIZ