Renault Megane E-Tech 60 kWh 218 KM. Pierwsza jazda, wrażenia, zasięg i ceny

Kamil Rogala
Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie zabiegi, jak całkowita rezygnacja ze spalinowych modeli w segmencie vanów w koncernie Stellantis to dość radykalne posunięcie. Renault również nie próżnuje i szykuje prawdziwe trzęsienie ziemi w swojej ofercie zaczynając od modelu Megane. Co oferuje, jak jeździ i jaki ma zasięg nowy francuski kompakt?Fot. Kamil Rogala
Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie zabiegi, jak całkowita rezygnacja ze spalinowych modeli w segmencie vanów w koncernie Stellantis to dość radykalne posunięcie. Renault również nie próżnuje i szykuje prawdziwe trzęsienie ziemi w swojej ofercie zaczynając od modelu Megane. Co oferuje, jak jeździ i jaki ma zasięg nowy francuski kompakt?Fot. Kamil Rogala
Udostępnij:
Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie zabiegi, jak całkowita rezygnacja ze spalinowych modeli w segmencie vanów w koncernie Stellantis to dość radykalne posunięcie. Renault również nie próżnuje i szykuje prawdziwe trzęsienie ziemi w swojej ofercie zaczynając od modelu Megane. Co oferuje, jak jeździ i jaki ma zasięg nowy francuski kompakt?

Renault Megane E-Tech. Nadwozie/wnętrze

Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie
Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie zabiegi, jak całkowita rezygnacja ze spalinowych modeli w segmencie vanów w koncernie Stellantis to dość radykalne posunięcie. Renault również nie próżnuje i szykuje prawdziwe trzęsienie ziemi w swojej ofercie zaczynając od modelu Megane. Co oferuje, jak jeździ i jaki ma zasięg nowy francuski kompakt?
Fot. Kamil Rogala

Muszę przyznać, że nowe Renault Megane E-tech zaskakuje pod każdym względem – również ofertowym – ale zacznijmy od wyglądu. Samochód praktycznie całkowicie odbiega od swojego poprzednika pod względem stylistycznym i tylko miejscami do niego nawiązuje. Mowa o listwach LED przy światłach przednich czy ogólnym zarysie nadwozia. Patrząc na model można jednak odnieść wrażenie, że producent, owszem, popłynął z nurtem nowej mody na crossovery, ale nie starał się zmienić popularnego przedstawiciela segmentu C w SUV-a na siłę. Tutaj przychodzi mi na myśl nowe DS 4, które nadal jest autem kompaktowym, ale z kilkoma cechami wspomnianego crossovera tj. podkreślone nadkola, nieco wyższe zawieszenie/prześwit, duże felgi i listwy w kilku miejscach. Widać elementy nowej mody, ale w bardzo dobrych, wyważonych proporcjach.

Samochód na żywo robi fantastyczne wrażenie. Przyznam, że dotychczasowa oferta Renault stała się odrobinę nużąca i mimo, iż ustępujące Megane i Talisman to bardzo ładne auta, to zdążyły się już nieco opatrzeć. A tutaj mamy odczuwalny powiew świeżości, stylistycznej odwagi i mnóstwa ciekawych elementów, które sprawiają, że na to auto patrzy się z ogromną przyjemnością. Znów – skojarzenie z bardzo ładnym DS 4, co jest moim zdaniem sporą nobilitacją. Spoglądając na auto z profilu, w oczy rzuca się przede wszystkim zwarta, mocno muskularna, może nawet odrobinę przesadzona sylwetka. Linia okien jest poprowadzona dość wysoko, linia dachu z kolei stosunkowo nisko. Dodatkowo dach wyraźnie opada i przy słupku C zbliża się do dolnej linii okien. To, wespół z bardzo dużymi felgami, lakierowanymi na czarno nadkolami i listwą progową sprawia, że samochód wydaje się zdecydowanie większy, niż w rzeczywistości – zaledwie 4210 mm długości, 1770 mm szerokości i 1500 mm wysokości.

Przód co prawda przypomina inne modele Renault i trudno doszukiwać się tutaj radykalnej zmiany, ale wszystkie elementy zostały wysmuklone, wyostrzone i nabrały zdecydowanie nowocześniejszej, świeższej formy. Dodatkowo w najwyższej wersji wyposażenia Iconic można liczyć na wstawki w złocistym kolorze Warm Titanium. Wygląda to fantastycznie, szczególnie w parze z ciemnoszarym lakierem i czarnym dachem. W parze z 20-calowymi felgami auto wygląda naprawdę bardzo dobrze i zwraca na siebie uwagę. Przyznam, że w takiej wersji mamy naprawdę godnego konkurenta dla segmentów premium. Pod względem ceny również, ale o tym za chwilę.

Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie
Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie zabiegi, jak całkowita rezygnacja ze spalinowych modeli w segmencie vanów w koncernie Stellantis to dość radykalne posunięcie. Renault również nie próżnuje i szykuje prawdziwe trzęsienie ziemi w swojej ofercie zaczynając od modelu Megane. Co oferuje, jak jeździ i jaki ma zasięg nowy francuski kompakt?
Fot. Kamil Rogala

Tymczasem przejdźmy do wnętrza, bo tutaj również dzieje się bardzo dużo. Stylistycznie znów mamy rewolucję i trudno doszukiwać się wyraźnych podobieństw. Co ciekawe, znalazłem więcej podobieństw do innych marek, niż do modeli z portfolio Renault. Zabudowany panel z dwoma ekranami, jednym panoramicznym przed oczami kierowcy oraz drugim o bardziej wertykalnej orientacji przypomina nieco to, co stosuje Opel w swoich nowych modelach. Pod ekranem głównym mamy rząd przycisków fizycznych, a pod spodem półkę na smartfona. W tunelu środkowym znajdziemy kilka schowków i przegródek.

Pomijając dość kanciasty panel z ekranami, całość sprawia łagodne, eleganckie i minimalistyczne wrażenie. W topowej odmianie mamy listwę drewnianą, która biegnie przez całą szerokość kokpitu aż na boczki drzwi. Owe boczki przypominają nieco projekt znany z nowych Peugeotów. Ładnie prezentuje się kierownica z dużymi przyciskami z wykończeniem w kolorze fortepianowej czerni. Akurat to do mnie nie przemawia, ale sam kształt koła kierownicy – nieco spłaszczony na szczycie i na dnie, oraz dodatkowy przycisk do zmiany trybów jazdy – bardzo mi się podoba.

Miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem ale to zasługa platformy dedykowanej napędowi elektrycznemu. Mimo krótkiego nadwozia – 4,2 metra – ale dzięki krótkim zwisom, we wnętrzu udało się wygospodarować sporo miejsca. Miejsca nad głową również jest sporo, choć wąskie szczeliny na okna sprawiają, że z tyłu panuje odrobine klaustrofobiczna atmosfera. Z tyłu między siedziskiem a podsufitką jest 836 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 440 litrów. Po złożeniu kanapy do dyspozycji użytkowników jest 1332 litry pojemności. Oczywiście należy zaznaczyć, że samochód powstał zupełnie od podstaw na nowej platformie dedykowanej samochodom elektrycznym – CMF-EV.

Renault Megane E-Tech. Silnik, zasięg, wrażenia z jazdy

Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie
Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie zabiegi, jak całkowita rezygnacja ze spalinowych modeli w segmencie vanów w koncernie Stellantis to dość radykalne posunięcie. Renault również nie próżnuje i szykuje prawdziwe trzęsienie ziemi w swojej ofercie zaczynając od modelu Megane. Co oferuje, jak jeździ i jaki ma zasięg nowy francuski kompakt?
Fot. Kamil Rogala

Do testu otrzymałem topową odmianę Renault E-Tech 60 kWh o mocy 218 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Napęd oczywiście kierowany był na przednią oś. Bateria o pojemności netto 60 kWh wydaje się raczej przeciętna jak na auto kompaktowe, ale zdaniem producenta zasięg na pełnej baterii to nawet 450 kilometrów, co jak na auto z tego segmentu jest wartością więcej niż zadowalającą. Odmiana z mniejszą baterią 40 kWh i mocą 130 KM jest w stanie przejechać do 300 kilometrów. Osiągi również są niezłe. O ile prędkość maksymalna to standardowe dla elektryków 160 km/h, tak przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 sekundy, a to już rewir samochodów o sportowym zacięciu.

Podczas jazdy zaskoczyło mnie świetne wyważenie zawieszenia, która dawało poczucie pełnej kontroli nad autem, ale ani razu nie poczułem, że jest zbyt miękko i nieprzewidywalnie. Co prawda nastawy mają dość jędrny charakter i nie pozwalają na bujanie nadwoziem, ale nie zabrakło komfortu typowego dla francuskich aut. Z tyłu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe, więc w ciasnych zakrętach elektryczne Megane prowadzi się bardzo pewnie. Bardzo pozytywnie zaskakują również osiągi, bowiem dynamika przyspieszania jest niezwykle satysfakcjonująca. Owszem, to elektryk, więc to jego naturalna cecha, poza tym przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,4 sekundy również wiele obiecuje, ale zwinność samochodu, odrobinę zadziorny charakter i dynamika przy prędkościach miejskich jest bardzo dobra. Zużycie energii? Trudno to dokładnie określić przy ograniczonym czasie na jazdę, wybranej z góry trasie i w bardzo zróżnicowanych warunkach, ale po przejechaniu nieco ponad 200 kilometrów w mieszanych warunkach – głównie górskie drogi – zużycie energii wyniosło 18 kWh/100km.

Renault Megane E-Tech. Ceny i wyposażenie

Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie
Francuscy producenci dość odważnie podchodzą do elektryfikacji floty. Co prawda już od dawna mają doświadczenie z samochodami elektrycznymi, ale takie zabiegi, jak całkowita rezygnacja ze spalinowych modeli w segmencie vanów w koncernie Stellantis to dość radykalne posunięcie. Renault również nie próżnuje i szykuje prawdziwe trzęsienie ziemi w swojej ofercie zaczynając od modelu Megane. Co oferuje, jak jeździ i jaki ma zasięg nowy francuski kompakt?
Fot. Kamil Rogala

Cennik Megane E-Tech jest znany już od jakiegoś czasu, zaś od 1 lutego można już składać zamówienia na francuską nowość. Podstawowa wersja ze słabszym 131-konnym napędem i mniejszą 40-kilowatogodzinną baterią to koszt 154 390 złotych. Będzie to odmiana Equilibre. Za taki sam wariant, ale z napędem o mocy 218 KM oraz z większą baterią o pojemności 60 kWh zapłacimy 176 390 złotych. Topowa wersja Iconic to koszt 202 390 złotych.

Renault Megane E-Tech. Podsumowanie

Renault Megane E-Tech piątej generacji wywarł na mnie bardzo pozytywne pierwsze wrażenie. Świetna jakość wykończenia, bardzo miła dla oka stylistyka, wydajny napęd w topowej wersji i zadowalający zasięg, zupełnie nowy system oparty na usługach Google’a – zalet jest sporo. Wady? Przyznam, że nie znalazłem ich zbyt wiele, a i te wyszukane na siłę odnoszą się raczej do detali. Można oczywiście narzekać na cenę, ale nie można o to winić Renault, bo tak zachowuje się cały rynek. Czekam na pełny test tego auta w polskich warunkach, które mogą obnażyć ewentualne przywary francuskiego elektryka.

Renault Megane E-Tech – zalety:

  • świetna, świeża i odważna stylistyka;
  • połączenie nowoczesnych rozwiązań z klasyczną ergonomią;
  • bardzo przyzwoita dynamika i efektywność napędu;
  • zupełnie nowy system oparty na usługach Google’a;
  • przestronne wnętrze mimo kompaktowych rozmiarów zewnętrznych.

Renault Megane E-Tech – wady:

  • trochę irytujące cyfrowe lusterko wsteczne;
  • wysoka cena topowej wersji.

Porównanie Renault Megane E-Tech 60 kWh 218 KM do wybranych konkurentów:

 

Renault Megane E-Tech 60 kWh 218 KM (AT1)

Mercedes EQA 250 190 KM (AT1)

Cupra Born 58 kWh 231 KM (AT1)

Cena (zł, brutto)

od 176 390

od 204 500

od 174 200

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

SUV/5

hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4210/1770

4463/1834

4322/1809

Rozstaw kół przód/tył (mm)

b.d./b.d.

1585/1584

1537/1514

Rozstaw osi (mm)

2700

2729

2766

Pojemność bagażnika (l)

440/1332

340/1320

385/1267

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1708

1965

1750

Pojemność baterii brutto (kWh)

60

79,8

58

Deklarowany zasięg (km)

450 (WLTP)

424 (WLTP)

420 (WLTP)

Napędzana oś

przednia

przednia

tylna

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

218

190

231

Moment obrotowy (Nm)

300

375

310

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,4

8,9

6,6

Prędkość maksymalna (km/h)

160

160

160

Zużycie energii (kWh/100km)

13,3

17,9 (WLTP)

15,4 (WLTP)

 

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie