Renault Megane (1995 - 2003)

Maciej Chybowski
Fot. Renault: Renault Megane zadebiutował w 1995 r. jako następca przebojowego modelu 19. Na zdjęciu wersja po face liftingu z 1999 r. z nadwoziem 5-drzwiowym.
Fot. Renault: Renault Megane zadebiutował w 1995 r. jako następca przebojowego modelu 19. Na zdjęciu wersja po face liftingu z 1999 r. z nadwoziem 5-drzwiowym.
Udostępnij:
Sukces modelu R 19 pozwolił firmie Renault zaplanować w drobnych szczegółach rynkowe zwycięstwo wersji Megane, następcy osławionej dziewiętnastki.

Sukces modelu R 19 pozwolił firmie Renault zaplanować w drobnych szczegółach rynkowe zwycięstwo wersji Megane, następcy opromienionej sławą dziewiętnastki.

 

Fot. Renault: Renault Megane zadebiutował w 1995 r. jako następca przebojowego modelu 19. Na zdjęciu wersja po face liftingu z 1999 r. z nadwoziem 5
Fot. Renault: Renault Megane zadebiutował w 1995 r. jako następca przebojowego modelu 19. Na zdjęciu wersja po face liftingu z 1999 r. z nadwoziem 5-drzwiowym.

Wydawało się, że wystarczy uczynić bardziej współczesnym kształt nadwozia, polepszyć sprawność silników, nieznacznie usprawnić zawieszenie i włożyć do kabiny jeszcze bardziej wygodne fotele - a sukces murowany.

 

Wersje nadwoziowe

 

Postanowiono powtórzyć strategiczny manewr z nadwoziem, prezentując na początek wersję hatchback i coupe. Rynek

Fot. Renault: Megane w wersji sedan.
Fot. Renault: Megane w wersji sedan.

przyjął je z entuzjazmem, choć malkontenci marudzili, że Renault mógłby wreszcie pokazać jakąś ciekawą karoserię. W rok później pojawił się sedan, a obok niego coś, co zachwyciło Francuzów, a wkrótce i całą Europę. Nazwany „Scenic” stał się pierwszym minivanem w klasie aut kompaktowych. Renault zyskał miano prekursora w

Fot. Renault: Wersja kombi cieszyła się mniejszym powodzeniem.
Fot. Renault: Wersja kombi cieszyła się mniejszym powodzeniem.

konstruowania minivanów. W cztery lata po debiucie pokazano wreszcie model kombi. A ponieważ obok coupe pojawił się także kabriolet, oferta rynkowa była pełna. W 1999 r. przeprowadzono face lifting nadwozia.

 

Wnętrze

 

Nabywcom podobało się przestronne wnętrze z szeroko otwieranymi drzwiami. Deska rozdzielcza zachowała zalety

Fot. Renault: Wnętrze Megane jest dość przestronne. Miękkie zawieszenie i miękkie siedzenia dawały wysoki komfort jazdy kosztem własności jezdnych.
Fot. Renault: Wnętrze Megane jest dość przestronne. Miękkie zawieszenie i miękkie siedzenia dawały wysoki komfort jazdy kosztem własności jezdnych.

poprzedniczki z modelu 19, jest funkcjonalna, stwarza wrażenie przyjaznego i godnego zaufania auta. Fotele obszerne, tylna kanapa wygodna i asymetrycznie składana.

 

Silniki
Fot. Renault: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Renault: Tablica przyrządów jest czytelna.

 

Dostępne silniki benzynowe od 1,4 l o mocy 70 KM do dwulitrowego z czterema zaworami na cylinder i mocy 150 KM. W odczuciu użytkowników podstawowe jednostki napędowe cierpiały na niedostatek mocy. Oferowano dwa silniki Diesla o pojemności 1,9 l – wolnossący o mocy  64 KM i turbodoładowany - 95 KM. Po roku 1999 wprowadzono silniki 16 zaworowe.

 

Zawieszenie

 

W tej dziedzinie Megene wypada nieco gorzej, niż jej poprzedniczka. Kolumny resorujące z przodu i belka skrętna z tyłu dają poczucie komfortu podczas jazdy po prostej, na zakrętach

Fot. Renault: Megane Coupe było namiastką sportowego samochodu.
Fot. Renault: Megane Coupe było namiastką sportowego samochodu.

nadwozie wychyla się wyraźnie. Także precyzja układu kierowniczego pozostawia wrażenie niedopracowanej.

 

Eksploatacja

 

Megane uchodzą za samochody eleganckie, wręcz szykowne i wygodne, ale pojawiały się coraz częściej krytyczne uwagi użytkowników. Przede wszystkim narzekano na słabe silniki o najmniejszej pojemności. Dokuczały niemiłe drgania dźwigni biegów na wolnych obrotach, wywoływane niedopracowanym zawieszeniem zespołu napędowego. Plastiki zaczynały trzeszczeć, zwłaszcza w tańszym wyposażeniu. Tłumiki wydechu, zwłaszcza w wersji 1,4 l,

Fot. Renault: Wersja kabriolet.
Fot. Renault: Wersja kabriolet.

rdzewiały jeszcze przed pierwszym przeglądem. Zaczęto zauważać zbyt miękkie fotele wywołujące uczucie zmęczenia i mało stabilne zawieszenie. Najczęściej wymieniane zarzuty to słabe walory jezdne, kiepska jakość wykończenia, drogie części zamienne i konieczność częstych zabiegów serwisowych. W roku 2002 do sprzedaży skierowano II generację modelu, Megane z pierwszej serii ukazywały się jeszcze przez rok.

Te zarzuty nie wpłynęły negatywnie na sprzedaż. Argumentowano, że w testach zderzeniowych Megane uzyskały maksimum punktów. Podkreślano także atrakcyjną cenę zakupu.

      

Zalety:

- wysoki poziom bezpieczeństwa,

- dużo wersji nadwoziowych,

- stosunkowo krótka droga hamowania

 

Wady:

- kiepska jakość wykonania,

- przeciętne własności jezdne,

- nieprecyzyjny układ kierowniczy.

 

Orientacyjne ceny części (w zł)

           

Reflektor

491

Błotnik przedni

495

Sprzęgło kompletne

683

Klocki hamulcowe (przód)

191

Tłumik końcowy

388

Łożyska koła przedniego

158

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Diesel

Pojemność skokowa w (cm3)

 1390

 1598

1998

 1870

Moc (KM)

 95

 107

 150

 98

Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min

 127/3750

148/3750

168 / 4250

200/2000

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

11,8

9,8

8.2

12,3

Prędkość maksymalna (km/h)

 184

195

200

183

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

7,2

7,8

8,4

6,1

 

Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych

 

Model

2001

2000

1999

1998

1997

1996

1,4

21,7 – 27,0

19,9 – 24,2

15,9 – 22,9

15,9 – 17,5

12,9 - 15,0

10,9 – 14,8

1,6

25,9 – 30,5

25,5 – 31,9

21,0 – 25,9

15,5 - 20,0

14,9

11,7 - 14,7

1,9 Diesel

17,5 – 31,5

24,3 - 25,9

18,6

15,9 - 16,9

15,5

15,1

1,6 coupe

 

 

22,0

 

18,5 - 19,9

18,5

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie