Renault Megane (1995 - 2003)

Maciej Chybowski
Fot. Renault: Renault Megane zadebiutował w 1995 r. jako następca przebojowego modelu 19. Na zdjęciu wersja po face liftingu z 1999 r. z nadwoziem 5-drzwiowym.
Fot. Renault: Renault Megane zadebiutował w 1995 r. jako następca przebojowego modelu 19. Na zdjęciu wersja po face liftingu z 1999 r. z nadwoziem 5-drzwiowym.
Sukces modelu R 19 pozwolił firmie Renault zaplanować w drobnych szczegółach rynkowe zwycięstwo wersji Megane, następcy osławionej dziewiętnastki.

Sukces modelu R 19 pozwolił firmie Renault zaplanować w drobnych szczegółach rynkowe zwycięstwo wersji Megane, następcy opromienionej sławą dziewiętnastki.

 

Fot. Renault: Renault Megane zadebiutował w 1995 r. jako następca przebojowego modelu 19. Na zdjęciu wersja po face liftingu z 1999 r. z nadwoziem 5
Fot. Renault: Renault Megane zadebiutował w 1995 r. jako następca przebojowego modelu 19. Na zdjęciu wersja po face liftingu z 1999 r. z nadwoziem 5-drzwiowym.

Wydawało się, że wystarczy uczynić bardziej współczesnym kształt nadwozia, polepszyć sprawność silników, nieznacznie usprawnić zawieszenie i włożyć do kabiny jeszcze bardziej wygodne fotele - a sukces murowany.

 

Wersje nadwoziowe

 

Postanowiono powtórzyć strategiczny manewr z nadwoziem, prezentując na początek wersję hatchback i coupe. Rynek

Fot. Renault: Megane w wersji sedan.
Fot. Renault: Megane w wersji sedan.

przyjął je z entuzjazmem, choć malkontenci marudzili, że Renault mógłby wreszcie pokazać jakąś ciekawą karoserię. W rok później pojawił się sedan, a obok niego coś, co zachwyciło Francuzów, a wkrótce i całą Europę. Nazwany „Scenic” stał się pierwszym minivanem w klasie aut kompaktowych. Renault zyskał miano prekursora w

Fot. Renault: Wersja kombi cieszyła się mniejszym powodzeniem.
Fot. Renault: Wersja kombi cieszyła się mniejszym powodzeniem.

konstruowania minivanów. W cztery lata po debiucie pokazano wreszcie model kombi. A ponieważ obok coupe pojawił się także kabriolet, oferta rynkowa była pełna. W 1999 r. przeprowadzono face lifting nadwozia.

 

Wnętrze

 

Nabywcom podobało się przestronne wnętrze z szeroko otwieranymi drzwiami. Deska rozdzielcza zachowała zalety

Fot. Renault: Wnętrze Megane jest dość przestronne. Miękkie zawieszenie i miękkie siedzenia dawały wysoki komfort jazdy kosztem własności jezdnych.
Fot. Renault: Wnętrze Megane jest dość przestronne. Miękkie zawieszenie i miękkie siedzenia dawały wysoki komfort jazdy kosztem własności jezdnych.

poprzedniczki z modelu 19, jest funkcjonalna, stwarza wrażenie przyjaznego i godnego zaufania auta. Fotele obszerne, tylna kanapa wygodna i asymetrycznie składana.

 

Silniki
Fot. Renault: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Renault: Tablica przyrządów jest czytelna.

 

Dostępne silniki benzynowe od 1,4 l o mocy 70 KM do dwulitrowego z czterema zaworami na cylinder i mocy 150 KM. W odczuciu użytkowników podstawowe jednostki napędowe cierpiały na niedostatek mocy. Oferowano dwa silniki Diesla o pojemności 1,9 l – wolnossący o mocy  64 KM i turbodoładowany - 95 KM. Po roku 1999 wprowadzono silniki 16 zaworowe.

 

Zawieszenie

 

W tej dziedzinie Megene wypada nieco gorzej, niż jej poprzedniczka. Kolumny resorujące z przodu i belka skrętna z tyłu dają poczucie komfortu podczas jazdy po prostej, na zakrętach

Fot. Renault: Megane Coupe było namiastką sportowego samochodu.
Fot. Renault: Megane Coupe było namiastką sportowego samochodu.

nadwozie wychyla się wyraźnie. Także precyzja układu kierowniczego pozostawia wrażenie niedopracowanej.

 

Eksploatacja

 

Megane uchodzą za samochody eleganckie, wręcz szykowne i wygodne, ale pojawiały się coraz częściej krytyczne uwagi użytkowników. Przede wszystkim narzekano na słabe silniki o najmniejszej pojemności. Dokuczały niemiłe drgania dźwigni biegów na wolnych obrotach, wywoływane niedopracowanym zawieszeniem zespołu napędowego. Plastiki zaczynały trzeszczeć, zwłaszcza w tańszym wyposażeniu. Tłumiki wydechu, zwłaszcza w wersji 1,4 l,

Fot. Renault: Wersja kabriolet.
Fot. Renault: Wersja kabriolet.

rdzewiały jeszcze przed pierwszym przeglądem. Zaczęto zauważać zbyt miękkie fotele wywołujące uczucie zmęczenia i mało stabilne zawieszenie. Najczęściej wymieniane zarzuty to słabe walory jezdne, kiepska jakość wykończenia, drogie części zamienne i konieczność częstych zabiegów serwisowych. W roku 2002 do sprzedaży skierowano II generację modelu, Megane z pierwszej serii ukazywały się jeszcze przez rok.

Te zarzuty nie wpłynęły negatywnie na sprzedaż. Argumentowano, że w testach zderzeniowych Megane uzyskały maksimum punktów. Podkreślano także atrakcyjną cenę zakupu.

      

Zalety:

- wysoki poziom bezpieczeństwa,

- dużo wersji nadwoziowych,

- stosunkowo krótka droga hamowania

 

Wady:

- kiepska jakość wykonania,

- przeciętne własności jezdne,

- nieprecyzyjny układ kierowniczy.

 

Orientacyjne ceny części (w zł)

           

Reflektor

491

Błotnik przedni

495

Sprzęgło kompletne

683

Klocki hamulcowe (przód)

191

Tłumik końcowy

388

Łożyska koła przedniego

158

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Diesel

Pojemność skokowa w (cm3)

 1390

 1598

1998

 1870

Moc (KM)

 95

 107

 150

 98

Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min

 127/3750

148/3750

168 / 4250

200/2000

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

11,8

9,8

8.2

12,3

Prędkość maksymalna (km/h)

 184

195

200

183

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

7,2

7,8

8,4

6,1

 

Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych

 

Model

2001

2000

1999

1998

1997

1996

1,4

21,7 – 27,0

19,9 – 24,2

15,9 – 22,9

15,9 – 17,5

12,9 - 15,0

10,9 – 14,8

1,6

25,9 – 30,5

25,5 – 31,9

21,0 – 25,9

15,5 - 20,0

14,9

11,7 - 14,7

1,9 Diesel

17,5 – 31,5

24,3 - 25,9

18,6

15,9 - 16,9

15,5

15,1

1,6 coupe

 

 

22,0

 

18,5 - 19,9

18,5

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie