Sukces modelu R 19 pozwolił firmie Renault zaplanować w drobnych szczegółach rynkowe zwycięstwo wersji Megane, następcy opromienionej sławą dziewiętnastki.

Wydawało się, że wystarczy uczynić bardziej współczesnym kształt nadwozia, polepszyć sprawność silników, nieznacznie usprawnić zawieszenie i włożyć do kabiny jeszcze bardziej wygodne fotele - a sukces murowany.
Wersje nadwoziowe
Postanowiono powtórzyć strategiczny manewr z nadwoziem, prezentując na początek wersję hatchback i coupe. Rynek

przyjął je z entuzjazmem, choć malkontenci marudzili, że Renault mógłby wreszcie pokazać jakąś ciekawą karoserię. W rok później pojawił się sedan, a obok niego coś, co zachwyciło Francuzów, a wkrótce i całą Europę. Nazwany „Scenic” stał się pierwszym minivanem w klasie aut kompaktowych. Renault zyskał miano prekursora w

konstruowania minivanów. W cztery lata po debiucie pokazano wreszcie model kombi. A ponieważ obok coupe pojawił się także kabriolet, oferta rynkowa była pełna. W 1999 r. przeprowadzono face lifting nadwozia.
Wnętrze
Nabywcom podobało się przestronne wnętrze z szeroko otwieranymi drzwiami. Deska rozdzielcza zachowała zalety

poprzedniczki z modelu 19, jest funkcjonalna, stwarza wrażenie przyjaznego i godnego zaufania auta. Fotele obszerne, tylna kanapa wygodna i asymetrycznie składana.
Silniki

Dostępne silniki benzynowe od 1,4 l o mocy 70 KM do dwulitrowego z czterema zaworami na cylinder i mocy 150 KM. W odczuciu użytkowników podstawowe jednostki napędowe cierpiały na niedostatek mocy. Oferowano dwa silniki Diesla o pojemności 1,9 l – wolnossący o mocy 64 KM i turbodoładowany - 95 KM. Po roku 1999 wprowadzono silniki 16 zaworowe.
Zawieszenie
W tej dziedzinie Megene wypada nieco gorzej, niż jej poprzedniczka. Kolumny resorujące z przodu i belka skrętna z tyłu dają poczucie komfortu podczas jazdy po prostej, na zakrętach

nadwozie wychyla się wyraźnie. Także precyzja układu kierowniczego pozostawia wrażenie niedopracowanej.
Eksploatacja
Megane uchodzą za samochody eleganckie, wręcz szykowne i wygodne, ale pojawiały się coraz częściej krytyczne uwagi użytkowników. Przede wszystkim narzekano na słabe silniki o najmniejszej pojemności. Dokuczały niemiłe drgania dźwigni biegów na wolnych obrotach, wywoływane niedopracowanym zawieszeniem zespołu napędowego. Plastiki zaczynały trzeszczeć, zwłaszcza w tańszym wyposażeniu. Tłumiki wydechu, zwłaszcza w wersji 1,4 l,

rdzewiały jeszcze przed pierwszym przeglądem. Zaczęto zauważać zbyt miękkie fotele wywołujące uczucie zmęczenia i mało stabilne zawieszenie. Najczęściej wymieniane zarzuty to słabe walory jezdne, kiepska jakość wykończenia, drogie części zamienne i konieczność częstych zabiegów serwisowych. W roku 2002 do sprzedaży skierowano II generację modelu, Megane z pierwszej serii ukazywały się jeszcze przez rok.
Te zarzuty nie wpłynęły negatywnie na sprzedaż. Argumentowano, że w testach zderzeniowych Megane uzyskały maksimum punktów. Podkreślano także atrakcyjną cenę zakupu.
Zalety:
- wysoki poziom bezpieczeństwa,
- dużo wersji nadwoziowych,
- stosunkowo krótka droga hamowania
Wady:
- kiepska jakość wykonania,
- przeciętne własności jezdne,
- nieprecyzyjny układ kierowniczy.
Orientacyjne ceny części (w zł)
Reflektor | 491 |
Błotnik przedni | 495 |
Sprzęgło kompletne | 683 |
Klocki hamulcowe (przód) | 191 |
Tłumik końcowy | 388 |
Łożyska koła przedniego | 158 |
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy | Diesel |
Pojemność skokowa w (cm3) | 1390 | 1598 | 1998 | 1870 |
Moc (KM) | 95 | 107 | 150 | 98 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min | 127/3750 | 148/3750 | 168 / 4250 | 200/2000 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 11,8 | 9,8 | 8.2 | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 184 | 195 | 200 | 183 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 7,2 | 7,8 | 8,4 | 6,1 |
Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych
Model | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 |
1,4 | 21,7 – 27,0 | 19,9 – 24,2 | 15,9 – 22,9 | 15,9 – 17,5 | 12,9 - 15,0 | 10,9 – 14,8 |
1,6 | 25,9 – 30,5 | 25,5 – 31,9 | 21,0 – 25,9 | 15,5 - 20,0 | 14,9 | 11,7 - 14,7 |
1,9 Diesel | 17,5 – 31,5 | 24,3 - 25,9 | 18,6 | 15,9 - 16,9 | 15,5 | 15,1 |
1,6 coupe | | | 22,0 | | 18,5 - 19,9 | 18,5 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?