Spis treści
Wszystko na nowo
Debiutująca właśnie czwarta generacja Mastera jest zupełnie nową konstrukcją, gdyż powstała na nowej płycie podłogowej przystosowanej także do montażu silnika elektrycznego. Oczywiście jest to nowe auto również z wyglądu. Projekt kabiny uwzględniał nie tylko nowoczesny wygląd, ale również aerodynamikę, która w przypadku tego typu samochodu ma duże znaczenie. Stąd w Masterze 2024 krótka maska silnika, mocno pochylona przednia szyba oraz… zwężające się ku tyłowi nadwozie. W konstrukcji kabiny uwzględniono również specjalne kanały przepływu powietrza, które poprawiają współczynnik oporu powietrza.
Zmiany, co oczywiste są widoczne również kabinie. Deska rozdzielcza ma kształt rozciągniętej litery S, w której konsola centralna jest skierowana w stronę kierującego. Można tu również dostrzec elementy znane z modeli osobowych Renault, jak chociażby 10-calowy tablet centralny z intuicyjnym interfejsem oraz systemem multimedialnym openR Link z usługami Google. Oglądając nowego Mastera w środku zwróciliśmy również uwagę na liczne schowki i półki które, jak podano w opisie technicznym modelu mają łącznie ponad 13 l pojemności.
Z dieslem, na prąd lub wodór
Mimo, iż nowy Renault Master występuje również z napędem elektrycznym gros montowanych w nim aktualnie jednostek ma zasilanie olejem napędowym. Dwulitrowe turbodiesle dostępne w tym modelu mają 105, 130, 150 albo 170 KM, a każdy z nich spełnia normę Euro 7. Napęd może być przenoszony poprzez 6-biegową przekładnię manualną bądź siedmiostopniową automatyczną. Na razie Master jest autem przednionapędowym, ale trwają prace przy 4x4.
Wersja elektryczna będzie mieć baterię o pojemności 40 lub 87 kWh i silniki o mocy 130 lub 140 KM oraz zasięg do 460 km. Mniejszą baterię można ładować z ładowarki DC o mocy do 50 kW, zaś tę większą nawet z ładowarki 130 kW. Dodajmy tylko, że baterie do tych samochodów powstają w Polsce.
Za dwa lata Renault Master ma być dostępny również w wersji wodorowej.
Mówiąc o wersji z napędem elektrycznym dodajmy, że ma ona specjalny system utrzymywania temperatury baterii oraz gniazd z którego można czerpać prąd aby zasilić nim np. oświetlenie placu budowy czy napęd pompy wodnej.
Bardziej zwrotny
Projektując nowego Mastera wzięto pod uwagę m.in. to co sugerowali dotychczasowi użytkownicy tych aut, a mianowicie poprawę promienia skrętu. Dlatego np. Dzięki skróceniu rozstawu osi nowy Master jest zwrotniejszy o 1,5 m, a jego średnica zawracania wynosi 12,7 m.
Konkurencyjność dostawczego Renault bierze się m.in. z tego, że to samochód bardzo nowoczesny. W tej najnowszej generacji świadczy o tym chociażby długa lista systemów wspomagających kierowcę jakimi nie zawsze mogą się pochwalić nawet samochody osobowe. Dla komfortu prowadzenia tego modelu ma on np. system czuwający nad zawsze takim samym działaniem hamulców niezależnie od tego w jakim stopniu Master jest obciążony. Poza tym dla ułatwienia obsługi model ten może mieć funkcję obsługi głosowej, a także współpracować z aplikacjami Aple CarPlay oraz Android Auto. System multimedialny openR link ułatwia codzienne obowiązki: sprawdzanie poczty e-mail za pomocą Vivaldi, dostęp do potrzebnych narzędzi i usług Google, takich jak Google Maps i Google Assistant, nawigacja Waze lub znajdowanie miejsca parkingowego za pomocą EasyPark. Ponadto openR link poprzez Google Assistant pozwala zarządzać trasami, komunikacją i temperaturą na pokładzie przy użyciu komend głosowych, bez odrywania wzroku od drogi.
Na czterdzieści sposobów
Mocną stroną Renault Mastera są warianty zabudowy, które dopasowuje się pod konkretne potrzeby użytkownika. Renault Polska poza tym, że oferuje 40 fabrycznych zabudów od wielu lat współpracuje z 20 wyspecjalizowanymi firmami, które mając ogromne doświadczenie są w stanie przygotować najróżnorodniejsze zabudowy tego modelu. Jest to możliwe, gdyż Master może mieć różne długości oraz wysokości nadwozia (od L2 do L4), a także kabiny. Na podkreślenie zasługuje fakt, że po raz pierwszy w tym modelu na nadwoziu każdego egzemplarza jest kod QR dla służb ratowniczych.
Ładowność użytkowa największej z odmian tego modelu wynosi 1625 kg oraz możliwość holowania przyczepy o masie do 2,5 tony.
Renault Master jeśli nie lideruje to jest na większości rynków europejskich w ścisłej czołówce segmentu LCV. Jego konkurentami są m.in. Fiat Ducato, Citroen Jumper, Peugeot Boxer oraz Toyota Proace Max.
Poza tym…
Atrakcyjność nie tylko nowego Renault Master, ale także pozostałych modeli LCV tej marki nie kończy się na walorach technicznych czy użytkowych.
Dla użytkowników tej gamy samochodów Renault Polska ma bogaty zestaw rozwiązań dotyczących serwisowania tych samochodów oraz ich zakupu bądź wynajmu. Fakt, że Renault LCV weszły do ścisłej czołówki segmentu jest właśnie efektem tego, że potencjalni nabywcy maja możliwość indywidualnego dopasowania swoich oczekiwań odnośnie wybranego modelu.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?