Renault Laguna kontra Ford Mondeo

Jerzy Dyszy
Renault Laguna, Fot: Renault
Renault Laguna, Fot: Renault
Dwaj konkurenci w klasie średniej są często nazywani samochodami rodzinnymi, jednak ich producenci zabiegają dziś przede wszystkim o segment odbiorców flotowych.

Oba modele to przednionapędowe auta (układ napędowy ustawiony poprzecznie) o długości wyraźnie ponad cztery i pół metra.

Ford Mondeo, Fot: Ford
Ford Mondeo, Fot: Ford

Renault Laguna zadebiutowała w roku 1993 jako następca również przednionapędowego Renault 21, natomiast Mondeo czyli „światowy" model Forda, pojawiło się zaledwie rok później i zastąpiło tylnonapędową Sierrę.

Obecne wersje Laguny i Mondeo to już trzecie ich generacje. Samochody pojawiły się na rynku w tym samym 2007 roku oraz przeszły pierwszą restylizację i uzupełnienie oferty w roku 2010, co jeszcze bardziej sugeruje bezpośrednią rywalizację. Wśród podobieństw można też wymienić zbliżoną ofertę silników, zarówno nowoczesnych jednostek benzynowych (część z turbodoładowaniem) jak i przede wszystkim wysokoprężnych.

Tyle o podobieństwach, a teraz różnice. Renault od samego początku za najwłaściwszy typ nadwozia dla auta tej klasy uznawało pięciodrzwiowego liftbacka. Także i dziś, w trzeciej generacji, w gamie Laguny nie ma czterodrzwiowego sedana, choć za taką odmianę można uznać minimalnie większe i bardziej luksusowe Latitude, które zaprezentowano w Europie w roku 2010. Powstało ono na tej samej platformie co Laguna (tak jak i koreański Samsung SM5 i Nissan Altima), ale ma inne, bardziej zaawansowane tylne zawieszenie. Latitude jest jednak uznawane przez producenta za inny model, wróćmy więc do Laguny.

Renault Laguna, Fot: Renault
Renault Laguna, Fot: Renault

Drugą jej wersją jest kombi o nazwie Laguna Grandtour. Powstało ono na płycie podłogowej o tym samym rozstawie osi 2755 mm, ale jest nieco dłuższe od liftbacka. Gamę uzupełnia trzydrzwiowe, inaczej stylizowane Coupe, oparte na nieco mniejszym rozstawie osi, jednak dzielące z Laguną wszystkie rozwiązania mechaniczne.

Dysponując takim wyborem nadwozi, Renault rozdzieliło też nieco ofertę silników. Najmocniejsze jednostki napędowe, czyli turbodoładowane benzynowe 2.0 R4 204 KM, oraz turbodiesel 2.0 dCi 180 KM oferowane są w Polsce tylko w Lagunie Coupe. W naszym kraju nie ma oferty silników V6. Laguny Liftback i Grandtour mają wybór silników czterocylindrowych: jeden benzynowy 2.0 1V 140 KM  i wysokoprężne o mocy od 110 KM (1.5 TdCi) do 130/150/173 KM (2.0 dCi). Skrzynie biegów są zawsze sześciobiegowe, manualne lub automatyczne.

Wszystkie trzy wersje nadwoziowe Laguny mają podobne zawieszenie.  Z przodu są to typowe kolumny MacPhersona, a z tyłu

Ford Mondeo, Fot: Ford
Ford Mondeo, Fot: Ford

prościutkie wahacze wleczone, połączone belką skrętną. To może dziwić, bo goniące często za nowinkami Renault pozostaje chyba jedyną firmą, która proponuje w aucie klasy średniej z ambicjami tanie zawieszenie, takie jak mają samochody segmentu B. Od strony technicznej rozwiązanie z belką skrętną sprawia, że samochód prawdopodobnie nie oferuje takiego kompromisu między prowadzeniem a komfortem jaki mógłby oferować. Z drugiej strony oszczędzono pieniądze, a prostota tylnego zawieszenia przynosi jego trwałość. W części mocniejszych odmian zaoferowano opcjonalnie nietypowe rozwiązanie - obsługiwany elektrycznie mechanizm skrętu także tylnych kół, oparty na zespołach Nissana/Infiniti. Tak wyposażone auta mają się odznaczać wyjątkowo bezpiecznym prowadzeniem i niewielkim promieniem skrętu przy małych prędkościach.

Ford dla swojego Mondeo już od pierwszej generacji przewidywał równolegle trzy rodzaje nadwozia - czterodrzwiowy sedan, liftback i kombi. Są one oparte na tej samej płycie podłogowej, mającej w trzeciej generacji naprawdę duży rozstaw osi, wynoszący 285 cm. Na tej platformie oparta jest także Mazda 6 oraz doskonały duży minivan, Ford S-Max.

Renault Laguna, Fot: Renault
Renault Laguna, Fot: Renault

Współczesne Mondeo charakteryzuje się dynamiczną stylizacją o nazwie „Kinetic design” która dobrze skrywa jak duży jest to samochód. W rzeczywistości długość sedana (485 cm) i kombi (484 cm) to jedne z największych wartości w tej klasie. Skutkuje to pojemną kabiną i sporą przestrzenią ładunkową.

Mondeo od pierwszej generacji wyposażone jest w bardziej zaawansowane zawieszenie niż Laguna. Z przodu mamy oczywiście nieśmiertelne kolumny MacPhersona, ale z tyłu w pełni niezależne zawieszenie wielodrążkowe, z wahaczami poprzecznymi i długim płaskim drążkiem przenoszącym tylko siły podłużne. Układ ten, po rozwiązaniu początkowych problemów z trwałością, sprawuje się naprawdę dobrze i właśnie on jest powodem, że kierowcy chwalą Mondeo za własności jezdne. Co więcej, samochód ten obecnie charakteryzuje się wyjątkowo dużą ładownością wynoszącą w każdej wersji sporo ponad 600 kg - jest to średnio o ok. 100 kg więcej niż oferuje Laguna.

Silniki Mondeo to obecnie tylko jednostki czterocylindrowe (we wcześniejszych generacjach oferowano też mocne V6). Gama

Ford Mondeo, Fot: Ford
Ford Mondeo, Fot: Ford

jednostek wysokoprężnych Mondeo jest też szeroka. Obecnie jednostek benzynowych jest pięć, od wolnossących 1.6 120 KM i 2.0 140 KM, przez turbodoładowane EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem, 1.6 160 do EcoBoost 2.0 203 oraz 240 KM. Wysokoprężne silniki Mondeo stanowią o powiązaniu Forda z Francją. Wszystkie obecne TDCi, 1.6 116 KM, 2.0 140 oraz 163 KM, a także 2.2 200 KM produkowane są przez głównego konkurenta Renault, czyli PSA (Peugeot - Citroen). Gdy chodzi o skrzynie biegów, Ford tylko w najsłabszych wersjach benzynowych oferuje manualne pięciobiegowe, a w pozostałych dostępne są skrzynie sześciobiegowe, manualne, dwusprzęgłowe i klasyczny automat (z najmocniejszym turbodieslem).   

Gdy chodzi o wyposażenie, historia Laguny to dzieje kolejnych technicznych nowinek. Renault zastosowało w tym aucie np. jeden z pierwszych „mówiących” komputerów pokładowych, kluczyki  zbliżeniowe, czujniki ciśnienia w oponach itp. Częściowo z tej przyczyny poszczególne wersje zyskiwały nie najlepszą opinię jeżeli chodzi o awaryjność. Obecnie Renault w wyższych

Renault Laguna, Fot: Renault
Renault Laguna, Fot: Renault

wersjach Laguny postawiło przede wszystkim na wyposażenie komfortowe, tworząc np. specjalne wersje z zaawansowanymi systemami audio i/lub nawigacją. Osią akcji reklamowych jest także wspomniany system automatycznego skrętu tylnych kół, oferowany jednak tylko w niektórych wersjach i kosztujący 6000 zł.

Mondeo historycznie też miało swoje problemy z awariami, jednak mniejsze niż Laguna. Natomiast oferowane dziś opcje wyposażenia, w  pięciu podstawowych wersjach i z licznymi dodatkowymi pakietami, są tak liczne i bogate w elementy znane z aut wyższej klasy, że nie sposób podawać przykłady.

Wnętrze Laguny jest może bardziej przytulne niż Mondeo, ale z kolei kabina Forda wydaje się stylistycznie nowocześniejsza. W sumie więc oba te samochody mają swych zwolenników i przeciwników.
   
Wybrane dane techniczne:

marka/model

Ford Mondeo  TDCi 2.0 163  KM man. 6b.  wersja Ghia

Renault Laguna 2.0 dCi 150 KM wersja Bose Edition

Cena

Od  114 000  zł

Od 112 200 zł

typ nadwozia/liczba drzwi

liftback (5d)

liftback (5d)

liczba miejsc

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4785/1885/1500

4695/1810/1445

rozstaw kół: przód/tył(mm)

1590/1650

1555/1510

rozstaw osi (mm)

2850

2755

masa własna (kg)

od 1485

od 1410

pojemność bagażnika (l)

540 - 1460

450 - 1375

pojemność zbiornika paliwa (l)

70

66

Układ napędowy

rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

typ silnika

wysokoprężny, doladowany,  bezp. wtrysk c. rail, DOHC 16V,

wysokoprężny, doładowany bezp. wtrysk c. rail, DOHC 16V, start/stop

pojemność (cm3)

1997

1995

liczba cylindrów

4

4

napędzana oś

przód

przód,

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manual/6

manual/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

163/3750

150/4000

Moment obr. (Nm/obr/min)

340/2000 - 3250

340/2000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

8,9

9,5

Prędkość maks. (km/h)

220

210

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,3

4,8

Średnia emisja CO2 (g/km)

139

126

Nasza ocena:

 

Ford Mondeo  TDCi 2.0 163  KM man. 6b.  wersja Ghia

Renault Laguna 2.0 dCi 150 KM wersja Bose Edition

Przestronność wnętrza

+++++

++++1/2

Silnik

+++++

++++

Poziom hałasu (odczuwalny)

++++

++++

Zużycie paliwa

++++

+++++

Wyposażenie

+++++

+++++

Cena

+++

+++

Wynik końcowy

++++

++++

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty