Laguna trzeciej generacji ma bardzo trudny start, ponieważ opinia usterkowego auta, na jaką zapracował poprzedni model, będzie się długo za nią ciągnąć. Renault wyciągnęło jednak wnioski i ma nie dopuścić, aby sytuacja się powtórzyła.
Przy projektowaniu i wdrażaniu do produkcji Laguny trzeciej generacji poczyniono wiele starań, aby auto było jak najmniej usterkowe. Dowodem znacznie lepszej jakości jest 3-letnia gwarancja wydłużona do 150 tys. km.
Gama nadwoziowa nowej Laguny będzie obejmowała trzy modele: lifbacka, Grandtour, czyli kombi oraz zupełną nowość - coupe. Nadwozie auta pod względem stylistycznym nawiązuje do poprzedniej generacji.
Uwagę zwracają oryginalne reflektory przednie oraz wysoko umieszczone tylne światła z diodami LED.
Laguna III urosła w stosunku do poprzednika. Jest dłuższa o 11 cm, wyższa o 1,5 cm i szersza o 6 cm. Rozstaw osi zwiększył się zaledwie o 1 cm. Kombi ma długość 4,8 m i taki sam rozstaw osi. Jednym z głównych założeń podczas projektowania było zmniejszenie
masy pojazdu. Laguna III jest lżejsza od poprzedniego modelu średnio o 15 kg.
Wnętrze ma przyjemny wygląd, jest bez udziwnień i nie przytłacza ilością przełączników. Na konsoli środkowej umieszczono mały panel sterowania klimatyzacją i radio. Za dźwignią zmiany biegów znajduje się pokrętło do sterowania nawigacją i ustawieniami komputera.
Wnętrze może być wykonane w tonacji luksusowej ze wstawkami drewnianymi lub sportowej z wykończeniem aluminiowym i sportową kierownicą spłaszczoną w dolnej części. Bagażnik ma pojemność 450
litrów (kombi 508 l).
Nowością jest układ klimatyzacji chroniący przed szkodliwymi gazami. Wentylacja jest wyposażona w czujnik, który w przypadku wzrostu stężenia CO lub NOx
automatycznie zamyka dopływ powietrza z zewnątrz, a aktywny filtr węglowy oczyszcza powietrze poddane recyrkulacji.
Pozwala to na obniżenie stężenia zanieczyszczeń w kabinie o około 40 proc. Z wyposażenia podnoszącego komfort jest jeszcze hands free, elektryczny hamulec ręczy (tylko bogatsze wersje) i system DVD.
Zawieszenie konstrukcyjnie podobne jest do stosowanego w poprzednim modelu, ale zostało nieco usztywnione i ma stabilizatory przechyłu o większej średnicy.
Silniki
Na początku sprzedaży gama silników obejmie 7 jednostek. Do wyboru będą trzy benzynowe 1,6 l/110 KM, 2,0 l/140 KM i 2,0 l turbo/170 KM oraz diesle dCi 1,5 l/110 KM i 2,0 l w trzech wersjach mocy: 130, 150 i 175 KM. W późniejszym terminie pojawią się jednostki V6 zarówno benzynowe jak i wysokoprężne. Wszystkie silniki łączone są ze skrzyniami 6-biegowymi mechanicznymi lub automatycznymi.
Na naszym rynku nowa Laguna będzie w sprzedaży od października, a ceny zostaną podane we wrześniu. Wiadomo jednak, że podstawowa wersja z silnikiem benzynowym 1,6 l i kosztować ma 74 tys. zł. Kombi
pojawi się u nas na początku 2008 r., natomiast coupe nie wcześniej niż za rok.
Wrażenia z jazdy
Po zajęciu miejsca za kierownicą widać, że jakość zastosowanych materiałów jest znacznie wyższa niż w poprzednim modelu. Tworzywa na desce rozdzielczej są miękkie i przyjemne w dotyku. Na przednich fotelach miejsca jest wystarczająco dużo, natomiast z tyłu wysocy pasażerowie mogą narzekać na ciasnotę, zwłaszcza jeśli z przodu usiądą osoby o słusznym wzroście.
Niestety schowki nie są duże. Ten w desce rozdzielczej jest mały, ponieważ większość miejsca zajmuje zmieniarka CD, natomiast kieszenie w drzwiach są wąskie i nie zmieści się w nich większy
atlas. Być może w ten sposób Renault zachęca do zakupu opcjonalnej nawigacji satelitarnej.
Do pierwszej jazdy testowej przygotowane były Laguny z 2-litrowym dieselem o mocy 150 KM. Silnik ten odznacza się wysoką kulturą pracy i jest świetnie wyciszony. Wysoki moment obrotowy sprawia, że nie trzeba często sięgać do dźwigni zmiany biegów. W celu osiągnięcia jak najmniejszego zużycia paliwa można posiłkować się wskaźnikiem na desce rozdzielczej, który podpowiada moment zmiany biegu.
Bardzo dobrze spisuje się również automatyczna skrzynia biegów połączona z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 170 KM. Biegi zmieniane są bez najmniejszych szarpnięć, a automat dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy.
Zawieszenie jest znacznie sztywniejsze niż w poprzedniej generacji, a układ kierowniczy bardziej precyzyjny. Laguna na krętych drogach o dobrej jakości spisuje się znakomicie, nadwozie nie przechyla się zbytnio i na dodatek zapewniony jest wysoki komfort jazdy. Jednak prawdziwy test zawieszenia nowa Laguna przejdzie na naszych dziurawych i pełnych kolein drogach.
Wybrane dane techniczne Renault Laguna 2.0 dCi
Typ silnika | Turbodiesel, rzędowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 | 1995 |
Max moc (KM/obr/min) | 150/4000 |
Max. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 340/2000 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) | 9,5 |
Prędkość max. (km/h) | 210 |
Średnie zuż. paliwa (l/100 km) | 6,0 |
Wymiary dł/szer/wys (mm) | 4695/1811/1445 |
Rozstaw osi (mm) | 2750 |
Masa własna (kg) | 1462 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 |
Pojemność bagażnika (l) | 450 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?