Firma Renault wprowadzając na rynek nowego "średniaka" zadbała o nowatorskie rozwiązania, dające Lagunie II przewagę nad konkurencją. Najważniejszy był projekt struktury nośnej, który w połączeniu z odpowiednim wyposażeniem pozwolił uzyskać po raz pierwszy w historii

maksymalną notę pięciu gwiazdek w niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP. Ciekawostkami mniejszej wagi, ale bardzo interesującymi z punktu widzenia użytkownika były elektroniczne systemy automatycznej kontroli ciśnienia w ogumieniu oraz automatycznego zamykania i otwierania drzwi a także uruchamiania silnika bez używania tradycyjnego kluczyka (wystarcza specjalna karta w kieszeni).
Techniczne zaawansowanie auta potwierdzały też nowoczesne i dynamiczne silniki benzynowe z czterema zaworami na cylinder, wśród których znalazła się także jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny (IDE), oraz nowoczesne turbodiesle serii dCi.

Zawieszeń nie zestrojono twardo, dlatego komfort podróżowania jest wysoki, ale na zakrętach lepiej trochę zwolnić, bo potrafi trochę wynosić. Wygodzie jazdy sprzyjają, dobre wyciszenie i przestronność przedziału pasażerskiego (rozstaw osi 274,5 cm). Zastrzeżenia można mieć jednak do bagażników.
W wersji hatchback pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi tylko 430 litrów, mniej niż w niektórych autach kompaktowych. W kombi (nadwozie dłuższe o 12 cm) jest trochę lepiej, ale nie rewelacyjnie - 475/1500 l. Kolejna wada Laguny II to duża awaryjność. Mimo zapewnień producenta przy wprowadzaniu auta na rynek nie dokonano pod tym względem pozytywnego przełomu. Trzeba się liczyć z różnymi problemami, zarówno w silnikach jak i w

instalacji elektrycznej czy elektronice.
Silniki
Laguna II weszła na rynek w 2000 r. z silnikami benzynowymi 1.6 16V (107 KM), 1.8 16V (120 KM) i 3.0 V6 24V (207 KM) oraz turbodiesle, 1.9 dCi w trzech wersjach mocy (105, 107 lub 120 KM) i 2.2 dCi (135 KM). Jesienią 2001 r. paletę jednostek uzupełniono o silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 2.0 16V IDE (140 KM) oraz 100-konną odmianę turbodiesla 1.9 dCi.
Na początku 2002 r. pojawił się znacznie mocniejszy silnik wysokoprężny 2.2 dCi (150 KM). Pod koniec 2002 r. zaproponowano jednostkę 2.0 16V (135 KM) z automatyczną skrzynią biegów oraz silnik 1.6 16V z fabrycznie montowaną instalcją LPG.

Z początkiem 2003 r. w Lagunie II pojawił się silnik 2.0 16V Turbo (163 KM), a turbodiesel 2.2 dCi zaczęto zestawiać również z przekładnią automatyczną. Rok 2005 zaczął się modernizacją auta, wraz z nią zaproponowano nową gamę silników - 1.6 16V (112 KM), 2.0 16V (135 KM), 2.0 16V Turbo (170 lub 204 KM), 3.0 V6 24V (210 KM), 1.9 dCi (110 lub 130 KM), 2.0 dCi (150 KM) oraz 2.2 dCi (140 lub 150 KM).
Najmniejszy silnik benzynowy to propozycja dla osób szukających najtańszej wersji i nie przykładających wagi do osiągów. Wersja 1.8 16V radzi sobie znacznie lepiej z autem ważącym blisko 1400 kg, a jest przy tym stosunkowo oszczędna. Z punktu widzenia ekonomicznej eksploatacji najlepsze są turbodiesle 1.9 dCi, ale ich ceny są wyższe niż odmian benzynowych.
Miłośnicy sportowej jazdy mogą zainteresować się wersją 3.0 V6 24, ale jest ona droga i paliwożerna. Lepiej zdecydować się na doładowaną dwulitrówkę, równie szybką, ale znacznie oszczędniejszą. Niemal sportowe osiągi zapewnia też 150-konny turbodiesel, dający dodatkowo większą bezkarność w kwestii paliwa.

Eksploatacja
W Lagunie II trzeba być przygotowanym przede wszystkim na kaprysy elektroniki i elementów elektrycznych. Nie zawsze chce działać bezkluczykowy system zamykania i otwierania drzwi, lubi strajkować system automatycznego pomiaru ciśnienia w ogumieniu.
Czasami przestają działać elektryczne sterowniki szyb bocznych, wycieraczki i wielofunkcyjny wyświetlacz na tablicy przyrządów. Awaryjny jest także sterownik wtrysku, popularnie zwany "komputerem". Gdy się zepsuje, dalsza jazda staje się niemożliwa.
W silnikach diesla bez sensu działa filtr cząstek stałych. W jeździe po mieście co jakiś czas zapala się lampka, która informuje, że trzeba go oczyścić. Aby to zrobić należy jechać 20 minut ze stałą prędkością 80-90km/h, czyli inaczej mówiąc trzeba wyjechać za miasto i sobie pojeździć, często bez potrzeby.
Od strony mechanicznej Laguna II pod pewnymi względami kontynuuje tradycje pierwszej generacji tego modelu. Chodzi głównie o podwozie. Szybko zużywają się sworznie wahaczy przedniej osi, końcówki drążków kierowniczych, poduszki belki osi tylnej, amortyzatory i elementy mocujące przedniego stabilizatora. Odkształcają się również przednie tarcze hamulcowe, co objawia się biciem w kierownicy.
Z silnikami nie ma generalnie większych kłopotów, ale trzeba pamiętać o wrażliwości turbodiesli na jakość paliwa. By nie narazić się na kosztowne naprawy lepiej tankować w punktach, gwarantujących odpowiedni skład oleju napędowego. Jednostki serii dCi mają delikatne turbosprężarki, warto zadbać o odpowiednią eksploatację by nie trzeba było wymieniać turbin po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Rozgrzanie turbodiesla przed wyruszeniem w drogę i wystudzenie przez kilka minut na wolnych obrotach po zakończeniu jazdy naprawdę się opłaca.
Wady
- mały bagażnik
- duża liczba drobnych usterek
- niska trwałość podwozia
Zalety
wysoki poziom bezpieczeństwa
wysoki komfort jazdy
nowoczesne silniki
Historia modelu
1993 - premiera Laguny I, wersja hatchback
1995 - wersja kombi
1998 - modernizacja nadwozia
2000 - premiera Laguny II, wersja hatchback i kombi
2003 - niewielka modernizacja wnętrza
2005 - modernizacja nadwozia (nowe reflektory, osłona wlotu powietrza do chłodnicy, tylne lampy w wersji hatchback, zmiany w desce rozdzielczej, lepsze materiały wykończeniowe), nowa gama silników
2007 - premiera Laguny III
Wybrane dane techniczne (wersje hatchback z manualną skrzynią biegów)
Wersja | Pojemność skokowa | Moc maks. (KM/ | Maks. moment obr. (Nm/ | Prędkość maks. | Przysp. 0-100 | Zużycie paliwa szosa/miasto |
Silniki | ||||||
1.6 16V | 1598 | 107/5750 | 148/3750 | 195 | 11,5 | 5,7/9,9 |
1.8 16V | 1783 | 120/5750 | 170/3750 | 201 | 10,8 | 6,1/10,0 |
2.0 16V | 1998 | 135/5500 | 191/3750 | 207 | 9,8 | 6,1/11,0 |
2.0 16V Turbo | 1998 | 170/5000 | 270/3250 | 223 | 8,4 | 6,5/11,6 |
2.0 16V | 1998 | 204/5000 | 300/3000 | 235 | 7,2 | 6,6/11,7 |
3.0 V6 24V | 2946 | 207/6000 | 285/3750 | 235 | 8,1 | 7,3/14,9 |
Silniki wysoko- | ||||||
1.9 dCi | 1870 | 110/4000 | 260/2000 | 194 | 12,1 | 4,9/7,6 |
1.9 dCi | 1870 | 120/4000 | 270/2000 | 200 | 10,7 | 4,6/7,7 |
2.0 dCi | 1995 | 150/4000 | 340/2000 | 215 | 8,9 | 5,0/7,8 |
2,2 dCi | 2188 | 140/4000 | 320/1750 | 210 | 9,8 | 5,6/9,0 |
Zdaniem eksperta: Grzegorz Burda, inżynier

Laguna II to samochód o sporym prestiżu, bezpieczny, dobrze wykończony, komfortowy. Ma szeroką i dobrze przemyślaną gamę silników, każdy powinien znaleźć w niej coś dla siebie. Mimo upływu lat poziom nowoczesności tego auta jest bardzo wysoki. Z pewnością jest to dobra propozycja dla tych, którzy myślą o nowym aucie, ale ze względów finansowych nie wychodzą poza segment tanich kompaktów. W tej cenie mogą mieć co prawda używaną, ale za to dużą i wygodną Lagunę II. Ciemna strona tego modelu to kapryśna elektronika i instalacja elektryczna, ale są to zazwyczaj drobne usterki. Poważne awarie, unieruchamiające samochód zdarzają się raczej rzadko. Nietrwałe elementy podwozia można wymienić szybko i niedrogo. Należy jak ognia unikać ASO, gdzie potrafią do rachunku doliczyć 70 zł za jazdę próbną po przeglądzie.
Orientacyjne ceny niektórych wersji silnikowych w zł
2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | |
1.6 16V | 33 000 - | 29 000 - | 26 000 - | ||
1.8 16V | 42 000 - | 36 000 - | 30 000 - | 27 000 - | |
2.0 16V IDE | 34 000 - | 27 000 - | |||
3.0 V6 24V | 44 000 - | 35 000 - | 31 000 - | ||
1.9 dCi | 62 000 - | 46 000 - | 37 000 - | 32 000 - | 30 000 - |
2.2 dCi | 54 000 - | 46 000 - | 36 000 - |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?