Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Laguna II

Dariusz Dobosz
Druga generacja Laguny ujmuje oryginalną stylizacją, dbałością o bezpieczeństwo i wysokim komfortem jazdy. Nie jest jednak ideałem funkcjonalności i niezawodności.

Firma Renault wprowadzając na rynek nowego "średniaka" zadbała o nowatorskie rozwiązania, dające Lagunie II przewagę nad konkurencją. Najważniejszy był projekt struktury nośnej, który w połączeniu z odpowiednim wyposażeniem pozwolił uzyskać po raz pierwszy w historii

Fot. Renault
Fot. Renault

maksymalną notę pięciu gwiazdek w niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP. Ciekawostkami mniejszej wagi, ale bardzo interesującymi z punktu widzenia użytkownika były elektroniczne systemy automatycznej kontroli ciśnienia w ogumieniu oraz automatycznego zamykania i otwierania drzwi a także uruchamiania silnika bez używania tradycyjnego kluczyka (wystarcza specjalna karta w kieszeni).

Techniczne zaawansowanie auta potwierdzały też nowoczesne i dynamiczne silniki benzynowe z czterema zaworami na cylinder, wśród których znalazła się także jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny (IDE), oraz nowoczesne turbodiesle serii dCi.

Fot. Renault
Fot. Renault

Zawieszeń nie zestrojono twardo, dlatego komfort podróżowania jest wysoki, ale na zakrętach lepiej trochę zwolnić, bo potrafi trochę wynosić. Wygodzie jazdy sprzyjają, dobre wyciszenie i przestronność przedziału pasażerskiego (rozstaw osi 274,5 cm). Zastrzeżenia można mieć jednak do bagażników.

W wersji hatchback pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi tylko 430 litrów, mniej niż w niektórych autach kompaktowych. W kombi (nadwozie dłuższe o 12 cm) jest trochę lepiej, ale nie rewelacyjnie - 475/1500 l. Kolejna wada Laguny II to duża awaryjność. Mimo zapewnień producenta przy wprowadzaniu auta na rynek nie dokonano pod tym względem pozytywnego przełomu. Trzeba się liczyć z różnymi problemami, zarówno w silnikach jak i w

Fot. Renault
Fot. Renault

instalacji elektrycznej czy elektronice.

Silniki

Laguna II weszła na rynek w 2000 r. z silnikami benzynowymi 1.6 16V (107 KM), 1.8 16V (120 KM) i 3.0 V6 24V (207 KM) oraz turbodiesle, 1.9 dCi w trzech wersjach mocy (105, 107 lub 120 KM) i 2.2 dCi (135 KM). Jesienią 2001 r. paletę jednostek uzupełniono o silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 2.0 16V IDE (140 KM) oraz 100-konną odmianę turbodiesla 1.9 dCi.

Na początku 2002 r. pojawił się znacznie mocniejszy silnik wysokoprężny 2.2 dCi (150 KM). Pod koniec 2002 r. zaproponowano jednostkę 2.0 16V (135 KM) z automatyczną skrzynią biegów oraz silnik 1.6 16V z fabrycznie montowaną instalcją LPG.

Fot. Renault
Fot. Renault

Z początkiem 2003 r. w Lagunie II pojawił się silnik 2.0 16V Turbo (163 KM), a turbodiesel 2.2 dCi zaczęto zestawiać również z przekładnią automatyczną. Rok 2005 zaczął się modernizacją auta, wraz z nią zaproponowano nową gamę silników - 1.6 16V (112 KM), 2.0 16V (135 KM), 2.0 16V Turbo (170 lub 204 KM), 3.0 V6 24V (210 KM), 1.9 dCi (110 lub 130 KM), 2.0 dCi (150 KM) oraz 2.2 dCi (140 lub 150 KM).

Najmniejszy silnik benzynowy to propozycja dla osób szukających najtańszej wersji i nie przykładających wagi do osiągów. Wersja 1.8 16V radzi sobie znacznie lepiej z autem ważącym blisko 1400 kg, a jest przy tym stosunkowo oszczędna. Z punktu widzenia ekonomicznej eksploatacji najlepsze są turbodiesle 1.9 dCi, ale ich ceny są wyższe niż odmian benzynowych.

Miłośnicy sportowej jazdy mogą zainteresować się wersją 3.0 V6 24, ale jest ona droga i paliwożerna. Lepiej zdecydować się na doładowaną dwulitrówkę, równie szybką, ale znacznie oszczędniejszą. Niemal sportowe osiągi zapewnia też 150-konny turbodiesel, dający dodatkowo większą bezkarność w kwestii paliwa.

Fot. Renault
Fot. Renault

Eksploatacja

W Lagunie II trzeba być przygotowanym przede wszystkim na kaprysy elektroniki i elementów elektrycznych. Nie zawsze chce działać bezkluczykowy system zamykania i otwierania drzwi, lubi strajkować system automatycznego pomiaru ciśnienia w ogumieniu.

Czasami przestają działać elektryczne sterowniki szyb bocznych, wycieraczki i wielofunkcyjny wyświetlacz na tablicy przyrządów. Awaryjny jest także sterownik wtrysku, popularnie zwany "komputerem". Gdy się zepsuje, dalsza jazda staje się niemożliwa.

W silnikach diesla bez sensu działa filtr cząstek stałych. W jeździe po mieście co jakiś czas zapala się lampka, która informuje, że trzeba go oczyścić. Aby to zrobić należy jechać 20 minut ze stałą prędkością 80-90km/h, czyli inaczej mówiąc trzeba wyjechać za miasto i sobie pojeździć, często bez potrzeby.

Od strony mechanicznej Laguna II pod pewnymi względami kontynuuje tradycje pierwszej generacji tego modelu. Chodzi głównie o podwozie. Szybko zużywają się sworznie wahaczy przedniej osi, końcówki drążków kierowniczych, poduszki belki osi tylnej, amortyzatory i elementy mocujące przedniego stabilizatora. Odkształcają się również przednie tarcze hamulcowe, co objawia się biciem w kierownicy.

Z silnikami nie ma generalnie większych kłopotów, ale trzeba pamiętać o wrażliwości turbodiesli na jakość paliwa. By nie narazić się na kosztowne naprawy lepiej tankować w punktach, gwarantujących odpowiedni skład oleju napędowego. Jednostki serii dCi mają delikatne turbosprężarki, warto zadbać o odpowiednią eksploatację by nie trzeba było wymieniać turbin po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Rozgrzanie turbodiesla przed wyruszeniem w drogę i wystudzenie przez kilka minut na wolnych obrotach po zakończeniu jazdy naprawdę się opłaca.

Wady

- mały bagażnik

- duża liczba drobnych usterek

- niska trwałość podwozia

Zalety

  • wysoki poziom bezpieczeństwa

  • wysoki komfort jazdy

  • nowoczesne silniki

Historia modelu

1993 - premiera Laguny I, wersja hatchback

1995 - wersja kombi

1998 - modernizacja nadwozia

2000 - premiera Laguny II, wersja hatchback i kombi

2003 - niewielka modernizacja wnętrza

2005 - modernizacja nadwozia (nowe reflektory, osłona wlotu powietrza do chłodnicy, tylne lampy w wersji hatchback, zmiany w desce rozdzielczej, lepsze materiały wykończeniowe), nowa gama silników

2007 - premiera Laguny III

 

Wybrane dane techniczne (wersje hatchback z manualną skrzynią biegów)

Wersja

silnikowa

Pojemność

skokowa

(cm3)

Moc maks.

(KM/

obr./min)

Maks.

moment

obr. (Nm/

obr./min)

Prędkość

maks.

(km/h)

Przysp.

0-100

km/h (s)

Zużycie

paliwa

szosa/miasto

(l/100 km)

Silniki

benzynowe



















1.6 16V

1598

107/5750

148/3750

195

11,5

5,7/9,9

1.8 16V

1783

120/5750

170/3750

201

10,8

6,1/10,0

2.0 16V

1998

135/5500

191/3750

207

9,8

6,1/11,0

2.0 16V Turbo

1998

170/5000

270/3250

223

8,4

6,5/11,6

2.0 16V

Turbo

1998

204/5000

300/3000

235

7,2

6,6/11,7

3.0 V6 24V

2946

207/6000

285/3750

235

8,1

7,3/14,9

Silniki

wysoko-

prężne



















1.9 dCi

1870

110/4000

260/2000

194

12,1

4,9/7,6

1.9 dCi

1870

120/4000

270/2000

200

10,7

4,6/7,7

2.0 dCi

1995

150/4000

340/2000

215

8,9

5,0/7,8

2,2 dCi

2188

140/4000

320/1750

210

9,8

5,6/9,0

Zdaniem eksperta: Grzegorz Burda, inżynier

Renault Laguna II

Laguna II to samochód o sporym prestiżu, bezpieczny, dobrze wykończony, komfortowy. Ma szeroką i dobrze przemyślaną gamę silników, każdy powinien znaleźć w niej coś dla siebie. Mimo upływu lat poziom nowoczesności tego auta jest bardzo wysoki. Z pewnością jest to dobra propozycja dla tych, którzy myślą o nowym aucie, ale ze względów finansowych nie wychodzą poza segment tanich kompaktów. W tej cenie mogą mieć co prawda używaną, ale za to dużą i wygodną Lagunę II. Ciemna strona tego modelu to kapryśna elektronika i instalacja elektryczna, ale są to zazwyczaj drobne usterki. Poważne awarie, unieruchamiające samochód zdarzają się raczej rzadko. Nietrwałe elementy podwozia można wymienić szybko i niedrogo. Należy jak ognia unikać ASO, gdzie potrafią do rachunku doliczyć 70 zł za jazdę próbną po przeglądzie.

Orientacyjne ceny niektórych wersji silnikowych w zł




2005

2004

2003

2002

2001

1.6 16V







33 000 -

34 000

29 000 -

30 000

26 000 -

27 000

1.8 16V




42 000 -

43 000

36 000 -

37 000

30 000 -

31 000

27 000 -

28 000

2.0 16V IDE







34 000 -

35 000

27 000 -

28 000




3.0 V6 24V







44 000 -

45 000

35 000 -

36 000

31 000 -

32 000

1.9 dCi

62 000 -

63 000

46 000 -

47 000

37 000 -

38 000

32 000 -

33 000

30 000 -

31 000

2.2 dCi




54 000 -

55 000

46 000 -

47 000

36 000 -

37 000




od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty