Ekspansja samochodów SUV rozpoczęła się ponad 20 lat temu, gdy swoją ofertę zaprezentowały m.in. Toyota RAV4 (1994), Honda CRV (1995), Subaru Forester (1997), czy Nissan X Trail (2001). Widząc ogromne zainteresowanie takimi modelami, wszyscy liczący się producenci rozpoczęli prace nad wdrożeniem do swej oferty także i takie wersje. Na początku tego wieku pojawiła się prawdziwa inwazja europejskich modeli typu SUV: Opel Antara (2006), Citroen C-Crosser i Peugeot 4007 (2007) oraz Renault Koleos (2007). Ten ostatni z wymienionych nigdy nie zadomowił się na rynku naszych zachodnich sąsiadów (skąd sprowadzane jest najwięcej pojazdów) i… jest to bardzo dobra wiadomość. Zaledwie około 11 680 pojazdów Koleos I zarejestrowanych jest w Niemczech – podobne zainteresowanie na rynku było w większości państw poza Francją – taki stan rzeczy powoduje dość atrakcyjną ofertę dla kupujących (niska cena), a przecież ten samochód jest naprawdę atrakcyjnym modelem.
Co warto wiedzieć na temat modelu?

Fot. Bogusław Korzeniowski
Wersja produkcyjna pojazdu została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu jesienią 2006 roku, ale pierwsze auta trafiły do Europy dopiero wiosną 2008. Samochód został zaprojektowany wspólnie przez firmy Renault i Renault Samsung, ale w pracach brał udział także Nissan.
Zaprojektowana przez Renault przestrzeń dla pasażerów została zbudowana tak, aby była jak najbardziej funkcjonalna pod względem wielkości, możliwości aranżacji i ilości schowków, czyli… wnętrze auta przypomina minivany.
Jednakże Koleos został zbudowany na płycie podłogowej istniejącego SUVa Nissana X-Trail, w ramach aliansu jaki wprowadziły obie firmy. Całkowicie zmieniono jednak styl modelu Nissana. O ile X Trail był klasycznym „kanciakiem”, to mocno pochylona szyba tylna nadaje Kolosowi dynamiczny wygląd. Szczególnie atrakcyjna jest stylizacja nadwozia po liftingu, gdy Koleos otrzymał nowy zderzak z chromowaną osłoną chłodnicy i dużym logo Renault pośrodku, co sprawia, że samochód jest bardziej elegancki. W boczne lusterka wbudowano wówczas dodatkowe kierunkowskazy wykonane w technologii LED.

Fot. Bogusław Korzeniowski
Pisząc o tym modelu warto też zauważyć, niezbyt powszechnie stosowaną, konstrukcję dwuczęściowej klapy bagażnika. Górną część można bez kłopotów otworzyć w przypadku niewielkiej ilości miejsca za pojazdem, lub w razie konieczności przewiezienia długich przedmiotów. Dolna część klapy ułatwia, po jej opuszczeniu, załadunek ciężkich lub dużych przedmiotów. Może ona również pełnić rolę solidnej i praktycznej platformy, służącej za punkt oparcia o nośności do 200 kg.
We wnętrzu zastosowano wysokiej klasy materiały, a jakość wykończenia w pełni odpowiada wymaganiom tego segmentu. Centralna konsola posiada chromowane elementy wykończeniowe, dopełnione matowymi akcentami. Renault Koleos posiada też liczne, podnoszące poziom komfortu elementy wyposażenia, plasujące je w ścisłej czołówce SUV-ów tego segmentu. Bogate know-how marki jest szczególnie widoczne we wnętrzu auta. Pozycję za kierownicą można idealnie dopasować dzięki regulacji fotela w pionie oraz regulacji kierownicy w pionie i w osi wzdłużnej. Automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja pozwala kierowcy i pasażerowi na niezależne ustawianie żądanej temperatury. W kabinie zamontowane są również specjalne kanały nawiewu powietrza dla pasażerów na tylnych siedzeniach. Jak wspomniano, wzorem vana, Koleos jest wyposażony w liczne schowki: z przodu – umieszczony w desce rozdzielczej, zamykany, chłodzony schowek o pojemności 15 litrów i wnęka w środkowej konsoli z wyjmowanym koszykiem. Środkowy podłokietnik z tyłu posiada uchwyt na kubki.
Wyposażenie Renault Koleos obejmuje m.in. kartę Hands Free, automatyczny hamulec postojowy, automatyczne włączenie świateł mijania i wycieraczek oraz regulator-ogranicznik prędkości. Oprócz tego auto posiada również system wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist - włącza się automatycznie przy ruszaniu z miejsca na drodze o nachyleniu powyżej 10%,), a najbogatsze wersje miały - zaprojektowany specjalnie dla modelu Koleos - system audio Bose, który dzięki siedmiu głośnikom, subwooferowi i cyfrowemu wzmacniaczowi ma jakość dźwięku zbliżoną do koncertu na żywo.
Zobacz także: Volkswagen up! w naszym teście
Napęd
Z X-Traila pochodzi nie tylko płyta podłogowa i elementy układu jezdnego. Do napędu samochodu wykorzystano nowoczesne jednostki wysokoprężne 2.0 dCi konstrukcji Renault Nissan, oraz silnik benzynowy 2.5 l pochodzący z projektów firmy Nissan.
Napęd (identyczny jak w Nissanach i sterowany identycznym pokrętłem) pracuje w trybie Auto, LOCK lub 2WD.
W trybie Auto rozdział siły napędu na przednią i tylną oś odbywa się automatycznie w zależności od przyczepności kół do nawierzchni (normalnie napęd jest przenoszony tylko na koła przedniej osi, a w razie utraty przyczepności, część napędu przenosi się na tylną oś).
Tryb LOCK: kierowca ma możliwość zastosowania elektronicznej blokady napędu w trybie 4x4, w terenie o niskiej przyczepności (śnieg, błoto, grząska nawierzchnia).
Tryb 2WD: daje możliwość zablokowania przeniesienia napędu jedynie na koła przedniej osi (oszczędność paliwa).
Mimo zwiększonego prześwitu Koleos trzyma się drogi podobnie jak klasyczny hatchback, a konstrukcja układu jezdnego z przednim zawieszeniem typu McPherson i tylnym zawieszeniem z drążkami skrętnymi, została opracowana z myślą o komforcie jazdy i pewnym trzymaniu się drogi.
Jednak po zjeździe z utartych szlaków, pojazd pokazuje, że jest doskonale przystosowane do jazdy w terenie. Prześwit wynoszący 188 mm (z silnikiem wysokoprężnym) oraz kąt natarcia i zejścia wynoszą odpowiednio 27 i 31 stopni, pozwolą na spokojny zjazd z głównych dróg.
Co warto wiedzieć?

Fot. Bogusław Korzeniowski
Renault Koleos nie jest stuprocentowym projektem Renault. To adaptacja techniki Nissana i stylizacji/wyposażenia Renault. Takie połączenie daje pewność wykorzystania najlepszych cech obu producentów. O technice 4x4 Nissana chyba nikogo nie trzeba przekonywać, a rozwiązania stylizacyjne i komfortu Renault (pierwsze samochody van, minivan, hatchback, pierwsza karta hands free), na trwałe zagościły w wielu produktach innych firm. Dla wielu osób, jedynym mankamentem Renault Koleos I-generacji jest uroda modelu, nawiązująca do linii modelowej Renault z tamtego okresu. W tym przypadku jest wielu malkontentów, ale… o gustach się nie dyskutuje.
Chronologia
10.2006 – prezentacja modelu seryjnego w Paryżu
09.2007 – wprowadzenie modelu na rynki Południowej Azji
08.2008 – rozpoczęcie sprzedaży w Europie z silnikami benzynowymi 2,5 i diesel 2,0
07.2010 – wycofanie z oferty modelu 2,5 2WD
09.2011 – lifting przedniej partii nadwozia
06. 2013 – wycofanie silników benzynowych z oferty
06.2013 – przeprojektowanie osłony chłodnicy
06. 2015 – wycofanie produktu z oferty handlowej
Silniki stosowane w Renault Koleos
silnik | 2,5- 2WD | 2,5- 4WD | 2,0 dCi 2WD | 2,0 dCi 4WD | 2,0 dCi 4WD Aut. | 2,0 dCi 4WD |
Okres produkcji | 08.2008-07.2010 | 10.2008-06.2013 | 06.2008-06.2015 | 06.2008-06.2015 | 06.2008-06.2015 | 06.2008-06.2015 |
Skrzynia biegów | manual | manual | manual | manual | automat | manual |
Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Pojemność skokowa [ccm] | 2488 | 2488 | 1995 | 1995 | 1995 | 1995 |
Moc maksymalna [KM/ obr/min] | 171/6000 | 171/6000 | 150/4000 | 150/4000 | 150/4000 | 173/3750 |
Maks Moment obr [Nm/ obr/min] | 226/4400 | 226/4400 | 320/2000 | 320/2000 | 320/2000 | 360/2000 |
Przyspieszenie 0-100km/h [s] | | | | | | |
Prędkość maks. [km/h] | 191 | 190 | 184 | 184 | 177 | 191 |
Średnie zużycie paliwa [litr] | 9,6 | 9,6 | 6,8 | 7,3 | 7,9 | 7,5 |
Średnie ceny sprzedaży (w złotych)
| 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Wersja diesel | 30 tys. | 33 tys. | 37 tys. | 41 tys. | 47 tys. | 52 tys. | 56 tys. |
Wersja benzyna | 29 tys. | 31 tys. | 32 tys. | - | - | 40 tys. | - |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?