Renault Koleos (2008-2015) solidny i tani SUV

Bogusław Korzeniowski
Renault Koleos, który do salonów w Europie trafił w 2008 roku nie cieszył się duzym powodzeniem. A szkoda, bo to trwałe i wygodne auto.Fot. Bogusław Korzeniowski
Renault Koleos, który do salonów w Europie trafił w 2008 roku nie cieszył się duzym powodzeniem. A szkoda, bo to trwałe i wygodne auto.Fot. Bogusław Korzeniowski
Renault Koleos, który do salonów w Europie trafił w 2008 roku nie cieszył się duzym powodzeniem. A szkoda, bo to trwałe i wygodne auto.

Ekspansja samochodów SUV rozpoczęła się ponad 20 lat temu, gdy swoją ofertę zaprezentowały m.in. Toyota RAV4 (1994), Honda CRV (1995), Subaru Forester (1997), czy Nissan X Trail (2001). Widząc ogromne zainteresowanie takimi modelami, wszyscy liczący się producenci rozpoczęli prace nad wdrożeniem do swej oferty także i takie wersje. Na początku tego wieku pojawiła się prawdziwa inwazja europejskich modeli typu SUV: Opel Antara (2006), Citroen C-Crosser i Peugeot 4007 (2007) oraz Renault Koleos (2007). Ten ostatni z wymienionych nigdy nie zadomowił się na rynku naszych zachodnich sąsiadów (skąd sprowadzane jest najwięcej pojazdów) i… jest to bardzo dobra wiadomość. Zaledwie około 11 680 pojazdów Koleos I zarejestrowanych jest w Niemczech – podobne zainteresowanie na rynku było w większości państw poza Francją – taki stan rzeczy powoduje dość atrakcyjną ofertę dla kupujących (niska cena), a przecież ten samochód jest naprawdę atrakcyjnym modelem.

Co warto wiedzieć na temat modelu?

Renault Koleos, który do salonów w Europie trafił w 2008 roku nie cieszył się duzym powodzeniem. A szkoda, bo to trwałe i wygodne auto.Fot. Bogusław
Renault Koleos, który do salonów w Europie trafił w 2008 roku nie cieszył się duzym powodzeniem. A szkoda, bo to trwałe i wygodne auto.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Wersja produkcyjna pojazdu została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu jesienią 2006 roku, ale pierwsze auta trafiły do Europy dopiero wiosną 2008. Samochód został zaprojektowany wspólnie przez firmy Renault i Renault Samsung, ale w pracach brał udział także Nissan.

Zaprojektowana przez Renault przestrzeń dla pasażerów została zbudowana tak, aby była jak najbardziej funkcjonalna pod względem wielkości, możliwości aranżacji i ilości schowków, czyli… wnętrze auta przypomina minivany.
Jednakże Koleos został zbudowany na płycie podłogowej istniejącego SUVa Nissana X-Trail, w ramach aliansu jaki wprowadziły obie firmy. Całkowicie zmieniono jednak styl modelu Nissana. O ile X Trail był klasycznym „kanciakiem”, to mocno pochylona szyba tylna nadaje Kolosowi dynamiczny wygląd. Szczególnie atrakcyjna jest stylizacja nadwozia po liftingu, gdy Koleos otrzymał nowy zderzak z chromowaną osłoną chłodnicy i dużym logo Renault pośrodku, co sprawia, że samochód jest bardziej elegancki. W boczne lusterka wbudowano wówczas dodatkowe kierunkowskazy wykonane w technologii LED.

Renault Koleos, który do salonów w Europie trafił w 2008 roku nie cieszył się duzym powodzeniem. A szkoda, bo to trwałe i wygodne auto.Fot. Bogusław
Renault Koleos, który do salonów w Europie trafił w 2008 roku nie cieszył się duzym powodzeniem. A szkoda, bo to trwałe i wygodne auto.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Pisząc o tym modelu warto też zauważyć, niezbyt powszechnie stosowaną, konstrukcję dwuczęściowej klapy bagażnika. Górną część można bez kłopotów otworzyć w przypadku niewielkiej ilości miejsca za pojazdem, lub w razie konieczności przewiezienia długich przedmiotów. Dolna część klapy ułatwia, po jej opuszczeniu, załadunek ciężkich lub dużych przedmiotów. Może ona również pełnić rolę solidnej i praktycznej platformy, służącej za punkt oparcia o nośności do 200 kg.

We wnętrzu zastosowano wysokiej klasy materiały, a jakość wykończenia w pełni odpowiada wymaganiom tego segmentu. Centralna konsola posiada chromowane elementy wykończeniowe, dopełnione matowymi akcentami. Renault Koleos posiada też liczne, podnoszące poziom komfortu elementy wyposażenia, plasujące je w ścisłej czołówce SUV-ów tego segmentu. Bogate know-how marki jest szczególnie widoczne we wnętrzu auta. Pozycję za kierownicą można idealnie dopasować dzięki regulacji fotela w pionie oraz regulacji kierownicy w pionie i w osi wzdłużnej. Automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja pozwala kierowcy i pasażerowi na niezależne ustawianie żądanej temperatury. W kabinie zamontowane są również specjalne kanały nawiewu powietrza dla pasażerów na tylnych siedzeniach. Jak wspomniano, wzorem vana, Koleos jest wyposażony w liczne schowki: z przodu – umieszczony w desce rozdzielczej, zamykany, chłodzony schowek o pojemności 15 litrów i wnęka w środkowej konsoli z wyjmowanym koszykiem. Środkowy podłokietnik z tyłu posiada uchwyt na kubki.

Wyposażenie Renault Koleos obejmuje m.in. kartę Hands Free, automatyczny hamulec postojowy, automatyczne włączenie świateł mijania i wycieraczek oraz regulator-ogranicznik prędkości. Oprócz tego auto posiada również system wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist - włącza się automatycznie przy ruszaniu z miejsca na drodze o nachyleniu powyżej 10%,), a najbogatsze wersje miały - zaprojektowany specjalnie dla modelu Koleos - system audio Bose, który dzięki siedmiu głośnikom, subwooferowi i cyfrowemu wzmacniaczowi ma jakość dźwięku zbliżoną do koncertu na żywo.

Zobacz także: Volkswagen up! w naszym teście

Napęd

Z X-Traila pochodzi nie tylko płyta podłogowa i elementy układu jezdnego. Do napędu samochodu wykorzystano nowoczesne jednostki wysokoprężne 2.0 dCi konstrukcji Renault Nissan, oraz silnik benzynowy 2.5 l pochodzący z projektów firmy Nissan.
Napęd (identyczny jak w Nissanach i sterowany identycznym pokrętłem) pracuje w trybie Auto, LOCK lub 2WD.
W trybie Auto rozdział siły napędu na przednią i tylną oś odbywa się automatycznie w zależności od przyczepności kół do nawierzchni (normalnie napęd jest przenoszony tylko na koła przedniej osi, a w razie utraty przyczepności, część napędu przenosi się na tylną oś). 

Tryb LOCK: kierowca ma możliwość zastosowania elektronicznej blokady napędu w trybie 4x4, w terenie o niskiej przyczepności (śnieg, błoto, grząska nawierzchnia).
Tryb 2WD: daje możliwość zablokowania przeniesienia napędu jedynie na koła przedniej osi (oszczędność paliwa).
Mimo zwiększonego prześwitu Koleos trzyma się drogi podobnie jak klasyczny hatchback, a konstrukcja układu jezdnego z przednim zawieszeniem typu McPherson i tylnym zawieszeniem z drążkami skrętnymi, została opracowana z myślą o komforcie jazdy i pewnym trzymaniu się drogi.
Jednak po zjeździe z utartych szlaków, pojazd pokazuje, że jest doskonale przystosowane do jazdy w terenie. Prześwit wynoszący 188 mm (z silnikiem wysokoprężnym) oraz kąt natarcia i zejścia wynoszą odpowiednio 27 i 31 stopni, pozwolą na spokojny zjazd z głównych dróg.

Co warto wiedzieć?

Renault Koleos, który do salonów w Europie trafił w 2008 roku nie cieszył się duzym powodzeniem. A szkoda, bo to trwałe i wygodne auto.Fot. Bogusław
Renault Koleos, który do salonów w Europie trafił w 2008 roku nie cieszył się duzym powodzeniem. A szkoda, bo to trwałe i wygodne auto.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Renault Koleos nie jest stuprocentowym projektem Renault. To adaptacja techniki Nissana i stylizacji/wyposażenia Renault. Takie połączenie daje pewność wykorzystania najlepszych cech obu producentów. O technice 4x4 Nissana chyba nikogo nie trzeba przekonywać, a rozwiązania stylizacyjne i komfortu Renault (pierwsze samochody van, minivan, hatchback, pierwsza karta hands free), na trwałe zagościły w wielu produktach innych firm. Dla wielu osób, jedynym mankamentem Renault Koleos I-generacji jest uroda modelu, nawiązująca do linii modelowej Renault z tamtego okresu. W tym przypadku jest wielu malkontentów, ale… o gustach się nie dyskutuje.

Chronologia

10.2006 – prezentacja modelu seryjnego w Paryżu
09.2007 – wprowadzenie modelu na rynki Południowej Azji
08.2008 – rozpoczęcie sprzedaży w Europie z silnikami benzynowymi 2,5 i diesel 2,0
07.2010 – wycofanie z oferty modelu 2,5 2WD
09.2011 – lifting przedniej partii nadwozia
06. 2013 – wycofanie silników benzynowych z oferty
06.2013 – przeprojektowanie osłony chłodnicy
06. 2015 – wycofanie produktu z oferty handlowej

Silniki stosowane w Renault Koleos

silnik

2,5- 2WD

2,5- 4WD

2,0 dCi

2WD

2,0 dCi

4WD

2,0 dCi

4WD Aut.

2,0 dCi

4WD

Okres produkcji

08.2008-07.2010

10.2008-06.2013

06.2008-06.2015

06.2008-06.2015

06.2008-06.2015

06.2008-06.2015

Skrzynia biegów

manual

manual

manual

manual

automat

manual

Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika

4/4

4/4

4/4

4/4

4/4

4/4

Pojemność skokowa [ccm]

2488

2488

1995

1995

1995

1995

Moc maksymalna [KM/ obr/min]

171/6000

171/6000

150/4000

150/4000

150/4000

173/3750

Maks Moment obr [Nm/ obr/min]

226/4400

226/4400

320/2000

320/2000

320/2000

360/2000

Przyspieszenie 0-100km/h [s]

 

 

 

 

 

 

Prędkość maks. [km/h]

191

190

184

184

177

191

Średnie zużycie paliwa [litr]

9,6

9,6

6,8

7,3

7,9

7,5

Średnie ceny sprzedaży (w złotych)

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Wersja diesel

30 tys.

33 tys.

37 tys.

41 tys.

47 tys.

52 tys.

56 tys.

Wersja benzyna

29 tys.

31 tys.

32 tys.

-

-

40 tys.

-


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty