Po zakończeniu produkcji uterenowionych modeli Kangoo Pampa oraz Scenic RX4, Koleos jest obecnie jedynym pojazdem w

ofercie francuskiego producenta, który może konkurować w prężnie rozwijającym się segmencie aut sportowo-użytkowych. Niezbyt entuzjastyczne przyjęcie pierwszej generacji tego modelu sprawiło, że w ubiegłym roku światło dzienne ujrzała druga, poprawiona odsłona auta łączącego w sobie zalety samochodu osobowego i terenowego.
Zmiany stylistyczne najbardziej są widoczne z przodu pojazdu. Klosze reflektorów są teraz znacznie węższe, a podwójny wlot powietrza z pierwszej generacji modelu zastąpiono pojedynczym, sześciokątnym, chromowanym grillem z centralnie umieszczonym logo marki. Zgodnie z obecnie panującą modą, kierunkowskazy zostały przeniesione z boków nadwozia do obudowy lusterek. Z tyłu jedyne przeprojektowane elementy to powiększony spoiler dachowy oraz design osłony pod zderzakiem.
Wnętrze francuskiego SUVa jest funkcjonalne i przestronne. Idealne doświetlenie pięcioosobowej kabiny zapewnia szklany dach panoramiczny o powierzchni 0,75 m². Wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji dużo miejsca na kolana i nad głowami.
Miejsce kierowcy również zostało zaprojektowane z uwzględnieniem maksymalnej łatwości użytkowania. Zegary na desce rozdzielczej są czytelne, a wszystkie przyciski na konsoli centralnej rozmieszczone są intuicyjnie. Sterowanie

radioodtwarzaczem, systemem klimatyzacji, a nawet systemem nawigacji Carminat TomTom za pomocą specjalnego panelu z joystickiem nie nastręcza trudności. Umieszczenie ekranu nawigacji w specjalnej wnęce sprawia, że jest on czytelny nawet przy dużym nasłonecznieniu. Od lipca tego roku użytkownicy fabrycznych nawigacji TomTom będą mogli skorzystać z funkcji Live, czyli informacji o korkach, natężeniu ruchu ulicznego, danych o fotoradarach oraz szczególnie niebezpiecznych miejscach na drodze.
Przestrzeń bagażowa Koleosa wynosi 450 litrów. Dzięki asymetrycznie dzielonemu oparciu kanapy tylnej i systemowi Easy Break pozwalającemu na złożenie oparć jednym ruchem ręki, możemy ją powiększyć do 1380 litrów. Dwuczęściowe drzwi do bagażnika są ciekawym rozwiązaniem, które z jednej strony ułatwia dostęp do bagażnika w przypadku braku miejsca za pojazdem, z drugiej jednak opuszczona klapa utrudnia sięganie po przedmioty znajdujące się najbliżej oparcia tylnych siedzeń. Rozłożona część tylnej klapy o nośności 200 kg może pełnić również funkcję siedziska podczas weekendowej wyprawy.

Testowy egzemplarz wyposażony był w silnik Diesla o pojemności 1995 cm3, mocy 175 KM i momencie obrotowym 360 Nm. Podczas jazdy w mieście ważący 1655 kg Koleos zużywa ok. 10 litrów paliwa na 100 km oraz ok. 7,5 litra na 100 km w trasie. Wykorzystując maksymalne możliwości wysokoprężnego silnika możemy rozpędzić go do pierwszych 100 km/ h w 9,9 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 191km/ h.
Zawieszenie tylne wielowahaczowe oraz przednie oparte na kolumnach McPhersona zestrojone zostało pod kątem komfortu podróżowania. Wszelkie nierówności są tłumione bardzo dobrze, jednak gwałtowne hamowanie lub nagłe zmiany kierunku jazdy obarczone są znacznymi przechyłami nadwozia.
Zwiększony prześwit i napęd na obie osie pozwalają na zjechanie z utwardzonych dróg i spróbowanie swoich sił w terenie. Prześwit 188 mm, kąt natarcia 27° oraz kąt zejścia 31° w połączeniu z napędem 4x4 ułatwiają dojechanie na działkę po

zabłoconych leśnych duktach lub bezpieczniejsze poruszanie się po ośnieżonych lub mokrych drogach. Napęd skonstruowany w ramach współpracy Renault-Nissan może działać w trzech trybach: Auto, Lock lub 2WD. W położeniu Auto rozdział napędu pomiędzy osie odbywa się automatycznie. W warunkach dobrej przyczepności, napęd przenoszony jest na koła przedniej osi, aby w razie uślizgu kół przednich maksymalnie 50% mocy przenieść na tylną oś. W położeniu Lock dzięki zastosowaniu elektronicznej blokady napędzane są obie osie w stosunku 50:50, natomiast w trybie 2WD napęd przenoszony jest tylko na przednią oś.
Pokonywanie bezdroży i wzniesień ułatwią również systemy wspomagania ruszania pod górę oraz kontroli prędkości przy zjeździe w dół. Pierwszy z nich aktywowany jest automatycznie przy nachyleniu drogi powyżej 10% uniemożliwiając stoczenie się auta, drugi z kolei włączany jest przez kierowcę i utrzymuje stałą prędkość (7km/h) przy zjeździe ze wzniesienia.
Bezpieczną jazdę w każdych warunkach zapewniają systemy ABS z AFU, ESP z ASR oraz tarczowe hamulce na obu osiach pozwalające na zatrzymanie pojazdu na odcinku 41 metrów z prędkości 100km/ h.
Wybrane dane techniczne Renault Koleosa i konkurentów:
Marka/model | Renault Koleos 4x4 | Ford Kuga 4x4 | Kia Sportage 4WD |
Wersja | Privilege | Titanium | L |
Cena (zł) | 107 600 | 128 400 | 107 300 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 1995 | 1997 | 1998 |
Moc (KM) | 175 | 163 | 184 |
Moment obrotowy (Nm) | 360 | 340 | 383 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 9,9 | 9,6 | 9,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 191 | 195 | 194 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,4 | 6,0 | 6,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 166 | 159 | 156 |
Skrzynia biegów | manualna6-stopniowa | manualn 6-stopniowa | manualna 6-stopniowa |
Pojemność bagażnika (l) | 450 | 360 | 465 |
Tekst i zdjęcia - Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie