Renault Kangoo

Witold Blady
Udostępnij:
Dostawczo-osobowe Renault zaczęło szybko odbierać klientów koncernowi Citroena i Peugeota. Dzięki odsuwanym drzwiom z boku, wsiadanie do auta było znacznie łatwiejsze niż w samochodach konkurencji.

|
|
|
| Gdy Renault Kangoo pojawił się na rynku, Peugeot Partner i Citroen Berlingo były już na nim zadomowione. Dostawczo-osobowe Renault zaczęło jednak dość szybko odbierać klientów koncernowi PSA. Powód był prosty: dzięki odsuwanym drzwiom z boku, wsiadanie do auta było znacznie łatwiejsze niż w samochodach konkurencji.
Konstruktorzy konkurencji błyskawicznie zareagowali i w salonach pojawiły się Partnery i Berlingo z dodatkowymi drzwiami. Dziś Renault znów jest krok przed rywalami: w sprzedaży są już Kangoo z odsuwanymi drzwiami także po stronie kierowcy.
Takie właśnie auto, z benzynowym silnikiem o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM wybraliśmy do testu. Odsuwane na przestrzał drzwi po obu stronach nadwozia ułatwiają wsiadanie pasażerom tylnego siedzenia, a także - gdy autem podróżują tylko dwie osoby - załadunek bagaży. Pod maską pracuje czterocylindrowy silnik, wcześniej stosowany w Clio i Megane. W tych ostatnich autach jednostkę tę zastąpił silnik o identycznej pojemności, lecz mocy zwiększonej do 95 KM dzięki szesnastozaworowej głowicy. Nie znaczy to, że silnik Kangoo jest przestarzały. Przeciwnie, radzi sobie całkiem nieźle z ważącym ponad 1000 kg autem. Jest przy tym dość cichy i, choć moment obrotowy osiąga maksimum przy 4250 obr./min, wystarczająco elastyczny. Zużycie paliwa pozostaje przy tym na poziomie rzadko przekraczającym 8 l/100 km.
Wyposażenie
Testowe auto było wyposażone m.in. w poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie podnoszone szyby w drzwiach, centralne ryglowanie zamków, radioodtwarzacz ze sterowaniem przy kierownicy, ABS, elektrycznie sterowane wsteczne lusterka i halogeny. Te cztery ostatnie elementy, a także airbag dla pasażera są dostępne za dopłatą, pozostałe należą do standardu w wersji RTE. Na liście opcji są ponadto klimatyzacja, podgrzewane fotele i lakier metalizowany. Warto dodać, że lusterko po stronie kierowcy jest asferyczne, dzięki czemu nie ma problemu tzw. martwego kąta.
Nadwozie
Zwolenników dość nietypowej sylwetki Kangoo jest chyba więcej niż przeciwników, świadczą o tym statystyki sprzedaży. Niektórych razi linia karoserii, typowa dla aut dostawczych. Jeśli jednak komuś to nie przeszkadza, zyskuje bardzo przestronne auto, o wszechstronnych możliwościach. Kangoo może być więc typowo użytkowym, dwuosobowym dostawczakiem lub wygodnym, pięcioosobowym autem rodzinnym.
Styl nadwozia Kangoo przypomina nieco Clio, podobieństwa widać także wewnątrz auta. Charakterystyczne są przednie reflektory zintegrowane z kierunkowskazami i tylne lampy, umieszczone podobnie jak w Volvo V70 czy Fiacie Punto, w tylnych słupkach.
» Jazda
Kangoo pod względem komfortu nie ustępuje w niczym autom osobowym, jedyna różnica to nieco większy (podobnie jak w autach z nadwoziem kombi) hałas dochodzący do uszu kierowcy. Jego źródłem jest tylne zawieszenie i powietrze opływające nadwozie. Zawieszenie Kangoo jest zestrojone dość miękko, ale mimo to samochód nie ma tendencji do pod- czy nadsterowności. Osobowo-dostawczy Renault dobrze radzi sobie także z kiepskimi drogami, na kierownicy odczuwalne są jedynie krótkie poprzeczne nierówności.
Podsumowanie
Dzięki odsuwanym drzwiom po stronie kierowcy Kangoo znów zyskało przewagę nad konkurentami. Peugeot i Citroen wprawdzie już wkrótce wprowadzą na rynek Partnera i Berlingo w takiej właśnie wersji, ale kto wie, nad czym pracują konstruktorzy Renault? Auta PSA w jednym nie ustępują Renault: są produkowane także w wersji z napędem na cztery koła. W naszym kraju jednak Citroen i Peugeot sprzedają tylko auta z napędem przednim.
Porównanie Renault Kangoo z konkurentami**Porównanie danych technicznych**

ModelRenault KangooPeugeot PartnerCitroen Berlingo
SilnikR4R4R4
Pojemność skokowa (cm sześc.)139013601360
Moc maks. (KM)757575
Maks. moment obrotowy (Nm)114111111
Skrzynia biegówmanualna, pięciobiegowa--
Hamulce przednie/tylnetarczowe/bębnowe--
Średnica zawracania (m)10,510,211,2
Objętość bagażnika (dm sześc.)600-2600624-2800624-2800
Długość (mm)399541104110
Szerokość (mm)166017201720
Wysokość (mm)183018001800
Rozstaw osi (mm)260026902690
Masa własna (kg)106511251125
Ładowność (kg)580655655
Prędkość maksymalna (km/h)155150150
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)14,314,614,6

Porównanie zużycia paliwa (l/100 km)

Miasto9,59,79,5
Poza miastem6,36,25,9
Średnie7,5-7,2

Porównanie wyposażenia (S - standard, O - opcja, N - niedostępne)

ModelKangoo 1.4 RTEPartner CombispaceBerlingo Multispace
ABSOOO
Airbag kierowca/pasażerS/OO/OS/O
Poduszki boczneNNN
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySOO
Centralne ryglowanie zamkówSOO
RadioOOO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiNNN

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie