Pojemne kombivany zyskały już rzeszę zwolenników, którzy cenią przede wszystkim ogromną przestrzeń ładunkową. Dużą popularnością w tym segmencie cieszy się Renault Kangoo.

Kombivan to w zasadzie pojazd wielofunkcyjny, mogący pełnić rolę auta firmowego i prywatnego. Ponieważ nie da się połączyć wody z ogniem, jako auto prywatne może wydawać się mało komfortowy, ale ma za to inne zalety. Jeździliśmy Kangoo napędzanym silnikiem wysokoprężnym 1,5 dCi o

mocy 82 KM.
Cechy szczególne
Cechą typową kombivanów jest wręcz ogromna przestrzeń ładunkowa i pasażerska. W kabinie Kangoo miejsca jest pod dostatkiem, a sprytnie ulokowane schowki pozwalają na rozlokowanie wielu małych

przedmiotów. Wrażenie przestrzeni wywołane jest wysokim wnętrzem. Nieosłonięte blachy w drzwiach nie pozostawiają wątpliwości, że mamy jednak do czynienia z autem o dostawczym pochodzeniu. Za to tablica przyrządów jest taka, jak w aucie osobowym, a jakość plastików - całkiem przyzwoita. Kangoo oferowane jest z przesuwanymi, tylnymi drzwiami

umieszczonymi z prawej strony nadwozia. Wygodniejsza jest wersja z drzwiami umieszczonymi po obu stronach nadwozia.
Typowa dla Kangoo jest konstrukcja zawieszenia tylnego wykorzystująca układ drążków skrętnych i wahaczy wzdłużnych. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona. Jazda po złych drogach jest w miarę wygodna, ale taka konstrukcja zawieszenia niedobrze znosi przeciążenie

pojazdu, np. zbyt dużą ilością bagaży. Z tego punktu widzenia lepsza jest bardziej prymitywna, ale skuteczna sztywna oś z resorami piórowymi (np. Fiat Doblo, VW Caddy). Bagażnik Kangoo ma objętość 650 l, a jego długość wynosi blisko 1 metr. Po złożeniu tylnej kanapy można przewozić przedmioty o długości 160 cm i szerokości 120 cm. Przewiezienie np. "stołu jadalnego na wymiar" jest

więc całkiem realne.
Silnik
Wysokoprężna jednostka napędowa doładowana turbosprężarką z pojemności 1,5 l osiąga moc 82 KM. Z konstrukcyjnego punktu widzenia niczym szczególnym się nie wyróżnia - ma 2 zawory w każdym cylindrze. Mimo zasilania układem common rail silnik jest dość głośny, a echo jego pracy odbija się od blach kabiny. Drgania przenoszą się na dźwignię zmiany biegów, która nie jest zbyt precyzyjna. Zaletą Kangoo jest umiarkowane zużycie paliwa, które w mieście

wynosi ok. 6,8 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
W mieście Kangoo spisuje się świetnie, a komfort jazdy jest zupełnie przyzwoity. Widoczność z miejsca kierowcy jest

bardzo dobra. Z powodu znacznej wysokości nadwozia i swojego przeznaczenia Kangoo nie nadaje się do szybkiej jazdy w zakrętach. Dynamika pojazdu jest całkiem niezła, dzięki silnikowi o wystarczająco wysokim momencie obrotowym. W długiej podróży przeszkadza jednak hałas, który gwałtownie wzrasta wraz z prędkością jazdy. Jest on

wywoływany głównie przez powietrze opływające nadwozie o sporej powierzchni czołowej. To typowa cecha kombivanów. Tak więc na wycieczkę lepiej jechać niezbyt prędko.
Podsumowanie
Renault konsekwentnie unowocześnia model Kangoo, wprowadzając na rynek nowe odmiany, również z napędem na obie osie. Podnosi to jeszcze uniwersalność tego pojazdu. Kangoo wyposażone jest seryjnie m.in. w 2 poduszki powietrzne, układ ABS, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby. Być może samochód ten nie jest wystarczająco elegancki, by konkurować z minivanami. Ale też nie żal go ubrudzić i może w tym właśnie tkwi jego siła.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1461 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 82/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 185/1750 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s): | 12,5 |
Czas rozpędzania (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 11,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 155 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 650 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,6/6,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 404 x 167 x 183 |
Rozstaw osi (cm): | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 57 600 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Duża ilość miejsca we wnętrzu, duży bagażnik. |
Silnik | *** | Duża elastyczność, dość wysoki poziom drgań. |
Poziom hałasu | *** | Poziom hałasu na granicy przyzwoitości. |
Hamulce | **** | Droga hamowania jest typowa dla aut tej klasy. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika. |
Zużycie paliwa | **** | Umiarkowane zużycie paliwa, w mieście na poziomie 6,8 l/100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Konstrukcja typowa dla firmy Renault. |
Wyposażenie podstawowe | *** | Wystarczające wyposażenie seryjne. |
Wyposażenie seryjne:
Renault Kangoo Expression
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
s - wyposażenie seryjne


.
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?