Renault Kadjar kontra Volkswagen Tiguan

Dariusz Dobosz
Renault Kadjar Pomysłowe przetłoczenia na tylnej partii auta i charakterystyczne dla nowych „renówek” wgłębienie w dolnej strefie drzwi prezentują się znakomicie, podobnie jak mocno „napompowane” nadkola. Prawdziwy pokaz sztuki użytkowej.Fot. Dariusz Dobosz
Renault Kadjar Pomysłowe przetłoczenia na tylnej partii auta i charakterystyczne dla nowych „renówek” wgłębienie w dolnej strefie drzwi prezentują się znakomicie, podobnie jak mocno „napompowane” nadkola. Prawdziwy pokaz sztuki użytkowej.Fot. Dariusz Dobosz
Udostępnij:
Kompaktowy SUV Renault uznawany jest za jedno z najładniejszych aut tej klasy. Ale rywal spod znaku VW ostatnio bardzo się zmienił i jest coraz groźniejszy.
Renault Kadjar Pomysłowe przetłoczenia na tylnej partii auta i charakterystyczne dla nowych „renówek” wgłębienie w dolnej strefie drzwi prezentują się
Renault Kadjar

Pomysłowe przetłoczenia na tylnej partii auta i charakterystyczne dla nowych „renówek” wgłębienie w dolnej strefie drzwi prezentują się znakomicie, podobnie jak mocno „napompowane” nadkola. Prawdziwy pokaz sztuki użytkowej.

Fot. Dariusz Dobosz

Wielu zachodzi w głowę, dlaczego koncern Renault nie miał do tej pory samochodu bliźniaczego z Nissanem Qashqai, który odniósł tak ogromny sukces rynkowy. Pewnie dlatego, że postawił na nieco większego Koleosa, który tak jak Qashqai bazował na płycie podłogowej Nissana X-Trail drugiej generacji, ale który powodzeniem nie dorastał do pięt rekreacyjnemu kompaktowi japońskiego producenta. Można przypuszczać, że pracując w tandemie z Nissanem „renówka” i tak miała ze sprzedaży Qashqaia niezłe profity dostarczając silniki i inne podzespoły do tego modelu. Ale to wszystko historia. Renault ma wreszcie kompaktowego SUV-a , który wchodząc na rynek w ubiegłym roku spotkał się nawet z cieplejszym przyjęciem niż jego japoński odpowiednik.

Dlaczego? Bo ma lepszą prezencję i czaruje potencjalnych nabywców swoimi zmysłowymi liniami. Świetnie wygląda zwłaszcza przednia partia z ogromnym logo marki na osłonie chłodnicy płynnie komponującej się z wąskimi reflektorami. Kadjar z każdej strony budzi dobre emocje. Pomysłowe przetłoczenia na tylnej partii auta i charakterystyczne dla nowych „renówek” wgłębienie w dolnej strefie drzwi prezentują się znakomicie, podobnie jak mocno „napompowane” nadkola. Prawdziwy pokaz sztuki użytkowej.

Volkswagen TiguanTiguan jest sporo droższy od Kadjara, co widać już przy porównaniu najtańszych wersji. Cennik Kadjara otwiera 130-konny Energy TCe 130
Volkswagen Tiguan

Tiguan jest sporo droższy od Kadjara, co widać już przy porównaniu najtańszych wersji. Cennik Kadjara otwiera 130-konny Energy TCe 130 za 73 500 zł, a najtańszy Tiguan 1.4 TSI (125 KM) kosztuje 97 980 zł, co daje różnicę blisko 25 000 zł.

Fot. Dariusz Dobosz

Wnętrze obu aut to także dwa różne światy. Kadjar ma skromniejszy, choć bardzo czytelny, zestaw wskaźników, bardziej banalną konsolę centralną i mniej chromowanych detali, dodających elegancji. Kokpit Tiguana świetnie nawiązuje do ostrych linii nadwozia i od strony estetycznej jest bardziej wysmakowany. W Volkswagenie można się poczuć jak w ekskluzywnej limuzynie. Tym bardziej, że pod względem wykończenia Tiguan również wypada lepiej. Jakość materiałów wykończeniowych jest bardzo wysoka, a montaż elementów nie budzi żadnych zastrzeżeń. Kadjar ma tu i ówdzie tańsze tworzywa, a niektóre elementy lubią od czasu do czasu zatrzeszczeć. Przestronność przedziału pasażerskiego to mocna strona Tiguana. Zarówno z przodu jak i z tyłu jest więcej miejsca niż w Renault, przy czym z tyłu niewiele więcej. W porównaniu z kufrem Kadjara bagażnik Tiguana jest po prostu przepastny. Aż trudno pojąć, skąd takie różnice, bo Volkswagen jest dłuższy o zaledwie 3,7 cm.

Pod względem wyciszenia wnętrza oba samochody prezentują podobny poziom. Mają równie wygodne siedzenia i podobny zestaw elementów uprzyjemniających jazdę. Kadjarem jedzie się jednak bardziej komfortowo, bo jego zawieszenia nie są zestrojone tak sztywno jak w Tiguanie. „Miękkie” nastawy nie sprawdzają się jednak przy dynamicznej jeździe w zakrętach i podczas gwałtownych manewrów. Renault nie ma stabilności takiej jak Volkswagen, który w podbramkowych sytuacjach drogowych jest niewzruszony jak skała. Bez problemu przyjmuje tor jazdy zadany przez prowadzącego kierownicą. Układ kierowniczy Kadjara nie jest tak komunikatywny.

[page_break]

Volkswagen TiguanTiguan jest sporo droższy od Kadjara, co widać już przy porównaniu najtańszych wersji. Cennik Kadjara otwiera 130-konny Energy TCe 130
Volkswagen Tiguan

Tiguan jest sporo droższy od Kadjara, co widać już przy porównaniu najtańszych wersji. Cennik Kadjara otwiera 130-konny Energy TCe 130 za 73 500 zł, a najtańszy Tiguan 1.4 TSI (125 KM) kosztuje 97 980 zł, co daje różnicę blisko 25 000 zł.

Fot. Dariusz Dobosz

Tiguan góruje też dynamiką silnika. Ma niewiele wyższą moc, ale znacznie większy moment obrotowy, dostępny w szerszym zakresie obrotów. Stąd znacznie lepszy wynik sprintu do „setki” i lepsze przyspieszenia na poszczególnych biegach. Ale turbodiesel Kadjara bije na głowę TDI pod względem zużycia paliwa. Prawie litr różnicy w spalaniu to przepaść. Jak widać gorsza dynamika i mniejsza pojemność skokowa zrobiły sporo dobrego dla portfela.

Tiguan jest sporo droższy od Kadjara, co widać już przy porównaniu najtańszych wersji. Cennik Kadjara otwiera 130-konny Energy TCe 130 za 73 500 zł, a najtańszy Tiguan 1.4 TSI (125 KM) kosztuje 97 980 zł, co daje różnicę blisko 25 000 zł. Także w przypadku opisywanych wersji różnica jest znacząca, bo wynosi prawie 20 000 zł. Po części Tiguan broni się bogatszym wyposażeniem. Ma o jedną poduszkę powietrzną więcej (kolanowa dla kierowcy) i możliwość doposażenia w automatyczną klimatyzację. Poza elementami wymienionymi w naszej tabeli w standardzie znajdują się aktywna pokrywa silnika (mniejsze obrażenia pieszego przy kolizji), system kontroli trakcji, system zapobiegania poślizgowi podczas hamowania silnikiem, system stabilizacji przyczepy, czujnik zmierzchu i czujnik deszczu. Renault przeciwstawia temu jedynie inteligentny kluczyk-kartę i aluminiowe obręcze kół.

Wybrane dane techniczne

 

Renault Kadjar Energy dCi 110 Zen

VW Tiguan 2.0 TDI SCR Trendline

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/turbodiesel

4/16/turbodiesel

Pojemność skokowa (cm3)

1461

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

110/4000

115/2750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

260/1750

320/1700-2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,9

10,9

Prędkość maksymalna (km/h)

182

185

Pojemność bagażnika (l)

472/1478

615/1655

Pojemność zbiornika paliwa (l)

b.d.

58

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

3,8

4,7

Długość/szerokość/wysokość (cm)

444,9/183,6/160,7

448,6/183,9/165,1

Rozstaw osi (cm)

264,6

267,7

Masa własna (kg)

1380

1499

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

od 86 400

Od 105 380

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne         

 

Renault Kadjar Energy dCi 110 Zen

VW Tiguan 2.0 TDI SCR Trendline

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/O

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

 

Nasza ocena       

 

Renault Kadjar Energy dCi 110 Zen

VW Tiguan 2.0 TDI SCR Trendline

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++ (4)

++++++ (6)

 

Podsumowanie

Tiguan jest sporo droższy, ale pod wieloma względami przeważa nad Kadjarem. Świetnie wygląda, ma bardziej dynamiczny silnik, lepsze podwozie, przestronniejsze wnętrze, bogatsze wyposażenie seryjne. Ale Kadjar wcale nie jest autem złym czy niedopracowanym. Z przyjemnością się na niego patrzy i z przyjemnością prowadzi. Największą przyjemnością w przypadku Kadjara jest jednak cena, która w porównaniu z Tiguanem pozwala pozostawić w portfelu prawie 20 tys zł. To rekompensuje niedostatki rekreacyjnego kompaktu Renault.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie