Nie jest zaskoczeniem, że podobnie jak w przypadku innych firm motoryzacyjnych, także w odniesieniu do marki Renault, jej początki działalności ściśle związane są z założycielem. Louis Renault przyszedł na świat w 1877 roku i już jako dziecko interesował się mechaniką oraz elektryką. W 1899 roku razem ze swoimi starszymi braćmi Marcelem i Fernandem, zakłada firmę Renault Freres (Bracia Renault) z siedzibą w Billancourt pod Paryżem. Warsztat mieścił się w szopie na narzędzia.
Wcześniej powstał pierwszy pojazd, a jego konstrukcja oparta była na trójkołowcu firmy De Dion Bouton. Po licznych modyfikacjach trafił do produkcji pod nazwą Typ A, natomiast Louis Renault samodzielnie zaprojektował do niego silnik. Dwucylindrowa jednostka o pojemności 1,9 l dostarczała 14 KM mocy. Auto posiadało skrzynię biegów z przesuwnymi kołami zębatymi oraz wałem napędowym przenoszącym moc silnika umieszczonego z przodu na tylne koła. Produkowano 76 pojazdów rocznie, a należy wspomnieć, że niektóre źródła podają, że pierwszą jednostką skonstruowaną przez Renault był silnik 3,7 litra o mocy 25 KM.
Wkrótce pojawiły się kolejne modele z dwu- i czterocylindrowymi jednostkami jak np. 7CV, 8CV czy 20CV. Produkcja stale rosła i w 1907 roku osiągnęła 905 egzemplarzy, a marka posiadała ponad 100 punktów sprzedaży. Bracia Renault wyszli z założenia, że doskonałą reklamą do ich marki będzie sport i bardzo często brali udział w wyścigach. Niestety podczas jednego z nich zginął Marcel Renault. Wcześniej z firmy ze względów zdrowotnych odszedł Fernand Renault, który wkrótce umiera.
W 1909 roku nazwa firmy zmienia się na Les Automobiles Renault, a do fabryki wprowadzony zostaje seryjny system produkcji. Auta zyskały natomiast popularność jako taksówki w Paryżu Nowym Jorku i Londynie.
W czasie I wojny firma produkowała sprzęt na potrzeby wojsk Ententy. Zarekwirowanych 500 paryskich taksówek produkcji Renault, pozwoliły przetransportować wojska francuskie na pole bitwy nad Marną. Dzięki temu Niemcy zostali powstrzymani, a taksówki, które stały się symbolem zwycięstwa nazwano taxi de la Marne. Podczas działań zbrojnych, firma produkowała sprzęt na potrzeby wojsk Ententy. Powstawały m.in. ciężarówki, ciągniki do armat, a także silnik lotnicze. Produkowano także czołgi, w tym lekki FT-17, który trafił do wielu armii.
Po zakończeniu działań wojennych w 1922 roku zaprezentowany został model 6CV, a wcześniej przez ponad 200 dni był testowany na torze w Miramas. Pod koniec lat dwudziestych ubiegłego stulecia jego produkcja osiągnęła liczbę 40 tysięcy egzemplarzy rocznie. Na rynku pojawia się także Renault 10 CV, który był pierwszym modelem z kierownicą po prawej stronie.
W latach 30. XX w. Renault prezentuje m.in. modele Nervastella i Viva Grand Sport. Zaliczane są one do samochodów luksusowych, a za ich napęd odpowiadały ośmiocylindrowe silniki o pojemności 4,2 l, które dostarczały 110 KM. Jednocześnie przygotowana została wersja Juvaquatre, która przeznaczona była dla klasy średniej i posiadała skromniejsze wyposażenie. Warto zaznaczyć, że auto miało samonośne nadwozie i niezależne przednie zawieszenie.
W momencie wybuchu II wojny światowej cała cywilna produkcja zostaje wstrzymana, a fabryki produkują czołgi dla niemieckiej armii. Louis Renault marzył natomiast o zbudowaniu „auta dla ludu” i opracował prototyp modelu 4CV. W obecnych warunkach nie mógł być jednak produkowany, ale po zakończeniu działań wojennych powstał model ze stalową karoserią. Za jego napęd odpowiadał silnik o pojemności 747 cm3 współpracujący z trzystopniową skrzynią biegów, a auto zostało oficjalnie zaprezentowane na targach w Paryżu w 1947 roku. Wcześniej, bo w 1944 roku Louis Renault zmarł w więzieniu, oskarżony o współpracowanie z Niemcami. Kierowanie przedsiębiorstwa przejmuje Pierre Lefaucheux, który kontynuował zamierzenia poprzednika. Przedsiębiorstwo zostało natomiast upaństwowione.
Rok 1951 jest rokiem debiutu modelu, który nazwany został Fregate. Powstał on w odpowiedzi na potrzebę budowy samochodu klasy wyższej. Standardowo napędzał go 2-litrowy motor, który z czasem został zastąpiony mocniejszą jednostką. W 1954 roku wyprodukowano milion pojazdów po 1945 roku i 2 miliony od czasu powstania firmy. W tym samym roku wystartowała także produkcja 4-drzwiowego Renault Dauphine. Na jego bazie powstał potem model Floride za którego napęd odpowiadał małolitrażowy silnik czterocylinrdowy o pojemności 0,8 litra i mocy 35 KM.
W lipcu 1961 roku zakończyła się produkcja Renault 4CV, a kilka tygodni później zaczęto produkować Renault 4. Auto przeszło do historii jako pierwszy samochód marki z napędem na przód, a także z ciśnieniowym układem chłodzenia. Doczekało się również wersji cabrio, a oferowane było także jako limuzyna czy pickup. Alternatywą do Renault 4 miało okazać się Renault 6. Zastosowano w nim płytę podłogową oraz silnik o pojemności 0,8 l znany z poprzednich modeli marki.
W 1965 roku zadebiutował pierwszy na świecie samochód o nadwoziu hatchback, a był nim model 16. To także pierwszy model Renault, który otrzymał tytuł „Car of the Year”. W tamtym okresie wyróżniało się również Renault 12. Silnik został w nim umieszczony z przodu przed skrzynią biegów, a licencję na wytwarzanie tego samochodu dostała także rumuńska Dacia.
Francuski producent od połowy lat 60. XX wieku pracował nad autem, które mogłoby podbić Europę. Tak w 1972 roku swoją premierę miało Renault 5. Światowy kryzys energetyczny oraz stale rosnące ceny paliw sprawiły, że samochód spotkał się z dużym zainteresowaniem. Na jego korzyść przemawiała lekka konstrukcja nadwozia, pojemne wnętrze, a także oszczędne jednostki napędowe. Kilka lat później odbył się debiut Renault 18, a w 1980 roku podczas targów w Genewie swoją premierę ma model Fuego, który osiągnął natychmiastowy sukces pod względem sprzedaży
.
Następnie w 1981 roku debiutuje średniej wielkości Renault 9, a dwa lata później Renault 11. Na rynku pojawia się także Renault 25 (1984) i pierwszy w Europie jednobryłowy van Espace (1984). Dużą popularnością cieszyło się także Renault 19 powstające od 1988 roku.
Następnie w 1990 roku wprowadzony zostaje model Clio, którego obecnie dostępną mamy czwartą generację, mikrovan Twingo (1993) Renault Laguna (1994), Megane (1995) i Scenic (1996), a także Thalia (2001). Warto także wspomnieć o samochodzie dostawczym Kangoo powstającym od 1998 roku. Z nowszych aut można wymienić chociażby modele Koleos (2008), Fluence (2009), Zoe (2012) i Captur (2013).
Należy zaznaczyć, że od wielu lat francuski producent współpracuje m.in. z rumuńską Dacią, którą następnie wykupuje. Dochodzi także do powstania aliansu Renault-Nissan.
Najważniejsze wybrane daty z historii marki:
1899 – powstaje firma Renault Freres
1900 – Renault Typ A
1909 – firma zmienia nazwę na Les Automobiles Renault
1923 – Renault 10 CV
1930 – Renault Nervastella
1934 – Renault Viva Grand Sport
1937 – Renault Juvaquatre
1944 – śmierć Louisa Renault
1947 – Renault 4CV
1951 – Renault Fregate
1954 – Renault Dauphine
1959 – Renault Floride
1961 – Renault 3
1961 – Renault 4
1962 – Renault 8
1962 – Renault 10
1965 – Renault 16
1968 – Renault 6
1969 – Renault 12
1971 – Renault 15
1972 – Renault 5
1974 – Renault 7
1978 – Renault 18
1980 – Renault Fuego
1981 – Renault 9
1983 – Renault 11
1984 – Renault 25
1984 – Renault Escape
1986 – Renault 21
1988 – Renault 19
1990 – Renault Clio
1993 – Renault Twingo
1994 – Renault Laguna
1995 – Renault Megane
1996 – Renault Scenic
1998 – Renault Kangoo
1999 – alians Renault-Nissan
2001 – Renault Thalia
2008 – Renault Koleos
2009 – Renault Fluence
2012 – Renault Zoe
2013 – Renault Captur
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?