Renault Clio kontra Peugeot 206

Andrzej Karaczun
W 1998 roku wydarzeniem było pojawienie się na rynku drugiej generacji modelu renault clio oraz peugeota 206. W tym teście porównawnujemy te dwa auta francuskie.

W 1998 roku wydarzeniem było pojawienie się na rynku drugiej generacji modelu renault clio oraz peugeota 206. Oba pojazdy cieszą się na naszym rynku dużym powodzeniem. Więcej nabywców znalazło clio, ale pojawiło się ono pięć miesięcy wcześniej niż konkurent. W tym teście porównawnujemy te dwa auta francuskie, wyposażone w silniki o pojemności 1,4 l i tej samej mocy - 75 KM.


Renault Clio kontra Peugeot 206


Renault Clio kontra Peugeot 206

Peugeot 206 1,4 (75 KM)
Renault clio 1,4 (75 KM)

Nadwozie
Oba pojazdy mają niekonwencjonalną stylizację. "Koci" wygląd przodu powoduje, że wciąż jeszcze za peugeotem oglądają się na ulicy ludzie. Elementem, który ma wpływ na podniesienie bezpieczeństwa jest bardzo duża, atermiczna szyba przednia (jej powierzchnia wynosi aż 1,2 m2
), zdecydowanie zwiększająca widzialność.
Przód w clio drugiej generacji zmienił się poprzez zainstalowanie w zderzaku okrągłych świateł przeciwmgielnych. W przeciwieństwie do peugeota, tym czym szokuje renault jest jednak tył auta o specyficznej formie klapy, z podwójnym wybrzuszeniem i wypukłą szybą z przyciemnianego szkła.
Wygląd jest sprawą indywidualną. Dla użytkownika istotne są gabaryty. 206-tka ma 383 cm długości, 165 cm szerokości oraz 143 cm wysokości. Clio jest nieco mniejsze - ma 377 cm długości, 164 cm szerokości oraz 142 cm wysokości.
Wnętrze
Wyposażenie standardowe obu pojazdów jest podobne: obejmuje poduszkę powietrzną kierowcy oraz wspomaganie kierownicy. Deska rozdzielcza renaulta jest dwukolorowa: górna część jest ciemnoszara lub granatowa, dolna - jasnoszara. Kokpit w peugeocie jest jednolity kolorowo. Kierowca nie ma trudności z dostępem do poszczególnych przełączników. Zestawy wskaźników 206-tki i clio są przejrzyste i czytelne.
Zaletą clio jest regulacja fotela w płaszczyźnie góra - dół. Z kolei fotel 206-tki przy długiej jeździe wydaje się nieco wygodniejszy. Peugeot oferuje także więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Stało się to jednak kosztem miejsca w bagażniku. Kufer 206-tki pomieścić może 245 dm3
, natomiast clio - 255 dm3
. Po złożeniu tylnej - w obu autach - dzielonej kanapy, ilość miejsca powiększa się odpowiednio do 1130 oraz 1035 dm3
.
Silniki
Testowy peugeot wyposażony był w silnik o pojemności 1360 cm3
i mocy 75 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy - 111 Nm uzyskiwany jest przy 3400 obr./min. Auto od 0 do 100 km/godz. przyspiesza w 13,2 s (wersja XR Presence) i można nim jechać z prędkością 170 km/godz. Auto waży 950 kg.
Motor w clio miał pojemność 1390 cm3
i moc 75 KM uzyskiwaną również przy 5500 obr./min. Maksymalny moment jest nieznacznie wyższy - wynosi 114 Nm, ale osiąga się go przy wyższych obrotach na minutę - 4250. 100 km/godz. uzyskuje się w 12,1 s po ruszeniu, natomiast szybkość maksymalna jest identyczna jak u rywala - wynosi 170 km/godz. Waga pojazdu wynosi 940 kg.
Wrażenia z jazdy
Oba samochody prowadzą się bardzo pewnie. Wspomaganie kierownicy w każdym z nich działa precyzyjnie. Konstruktorzy postarali się też, aby poziom hałasu nie był duży. Dopiero przy większych szybkościach we wnętrzu 206-tki i clio robi się na tyle głośno, że trzeba przy rozmowie nieco podnosić głos.
Nieco lepszą dynamikę ma renault. Peugeot z kolei osiąga maksymalny moment przy niższych obrotach, stąd wydaje się być bardziej elastyczny na czwartym, a szczególnie na piątym biegu.
Oba auta dobrze trzymają się drogi na krętej szosie. Rozstaw osi w 206-tce wynosi 244 cm, w clio - 247 cm. Atutem peugeota podczas pokonywania zacieśniających się zakrętów jest tylna skrętna oś, dlatego auto nie wykazywało w trakcie testu tendencji do "wyjeżdżania" z drogi. Silną stroną obu pojazdów są hamulce.
Według norm fabrycznych 206-tka spala 5,3/8,9, natomiast clio 5,6/8,8 litra etyliny bezołowiowej na 100 km.
Podsumowanie
Rywalizacja o pozyskanie nabywców pomiędzy dwoma francuskimi koncernami zapowiada się w nowym roku niezwykle interesująco. Ceny obu aut są porównywalne. Trzydrzwiowy peugeot kosztuje 35 856, renault (model 99) - 34 900 złotych. Zbliżone są też ceny części zamiennych. Który więc z tych nowoczesnych samochodów wybrać? - na to pytanie muszą odpowiedzieć sobie potencjalni nabywcy. My natomiast wszystkim życzymy, aby wybór był najbardziej trafny!
Dane techniczne

MarkaPeugeot 206Renault clio
Pojemność silnika (cm3
)
13601390
Moc (KM)7575
Maksymalny moment obrotowy (Nm)111114
Przyspieszenie 0-100 km/godz. (s)13,212,1
Prędkość maksymalna (km/godz.)170170
Pojemność bagażnika (dm3
)
245/1130255/1035
Pojemność zbiornika paliwa (l)5050
Spalanie na 100 km (l)5,3/8,95,6/8,8
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm)383x165x143377x164x142
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty