Model 19 zastąpił przestarzałe konstrukcje R9 i R11. Nowy model Renaulta został natychmiast zauważony na rynku europejskim i w krótkim czasie zajął na nim czołową pozycję. Był to pojazd elegancki i wręcz komfortowy. Znacznie poprawiono jakość produkcji i wykończenie wnętrza. Wzorowo pod względem ergonomii zorganizowano miejsce kierowcy. Renault 19 stał się

rzeczywistym konkurentem ówczesnego prymusa sprzedaży Volkswagena Golfa.
Wersje nadwoziowe
W pierwszym roku pojawił się 3- i 5-drzwowy hatchback, rok później sedan nazwany „Chamade”. Będzie się kojarzył z zabawną reklamówką, w której skąpo odziana panienka

doprowadza w rajskim ogrodzie do zguby nazbyt frywolnego węża. Po kolejnych dwóch latach Renault pokazał wersję karbiolet. Był to efekt współpracy z niemiecką firmą Karmann, od stu lat układającą ruchome dachy na powozach i samochodach.
Wnętrze
Wnętrze „dziewiętnastki” jest przestronne, są w nim liczne kieszenie i schowki. Na fotelach swobodnie mieszczą się nawet bardzo wysocy pasażerowie. Zabrakło wprawdzie wersji kombi, ale 3 i 5 drzwiowe hatchbacki mają składane tylne siedzenia, co znacznie powiększa 385 litrową podstawową

pojemność bagażnika. Kokpit daje wrażenie spokoju i pewności.
Silniki
W ofercie silnikowej proponowano cztery jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Najsłabszy benzynowy – 1,2 l jest zdecydowanie za słaby dla nielekkiego przecież pojazdu. Godne polecenia są wersje 1,4 l oraz 1,8 l. Tą ostatnią mogą być usatysfakcjonowani energiczni kierowcy. Występują aż

cztery warianty mocy: od 90 do 137 KM. Diesle o pojemności 1,9 l dzięki obecności w jednym turbosprężarki różnią się uzyskiwaną mocą – 65 lub 90 KM.
Zawieszenie
Samochody serii 19 z miejsca zyskały opinię komfortowych. Złożyły się na nią bardzo wygodne i obszerne fotele oraz doskonale zestrojone zawieszenie. Jeśli dodać do tego jeszcze sprawnie działający układ kierowniczy, to opinia o wysokim komforcie całkowicie potwierdza się podczas jazdy.
Eksploatacja
Upływ czasu w samochodzie najłatwiej zauważyć zaglądając pod spód. Lepiej wybierać spośród samochodów, które ujrzały świat po roku 1992 - są zdecydowanie uczciwiej zabezpieczone antykorozyjnie przez fabrykę. A poza tym trzeba się liczyć z awariami układu zapłonowego, skorodowanym tłumikiem, wyciekami oleju z silnika i skrzyni biegów, zużyciem amortyzatorów, a nawet uszkodzeniem układu zapłonowego.
Zalety:
- oryginalna sylwetka,
- stosunkowo wysoki komfort jazdy,
- ergonomiczna tablica przyrządów.
Wady:
- słaba widoczność do tyłu,
- niskie zagłówki,
- zbyt miękkie fotele z przodu.
Orientacyjne ceny części zamiennych w zł
Błotnik przedni | 155 |
Reflektor | 150 |
Klocki hamulcowe | 35 |
Sprzęgło kompletne | 450 |
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy | diesel | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1721 | 1794 | 1870 | 1870 |
Moc (KM) | 58 | 73 | 135 | 65 | 90 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min | 100/3000 | 127/2750 | 158/4250 | 118/2250 | 175/2250 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 14,8 | 12,3 | 8,2 | 15,7 | 11,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 161 | 171 | 210 | 161 | 183 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,9 | 7,4 | 8,2 | 5,9 | 6,1 |
Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych
Silnik | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 |
1.4 | | 3,8 | 4,2 - 5,5 | 6,0 | 5,5 | 7,5 |
1.8 | | | 11,0 | 13,5 | | 7,5 |
1.9 D | | | | | 8,0 | |
1,7 | 6,2 | | 4,3 | | | 9,0 |
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?