Renault 19 (1988 - 1995)

Maciej Chybowski
Fot. Renault: Renault 19 był pierwszym modelem tego producenta, w którym szczególna uwagę zwrócono na jakość montażu i zabezpieczenie antykorozyjne, z którym dotychczas produkowane modele miały duże problemy.
Fot. Renault: Renault 19 był pierwszym modelem tego producenta, w którym szczególna uwagę zwrócono na jakość montażu i zabezpieczenie antykorozyjne, z którym dotychczas produkowane modele miały duże problemy.
Udostępnij:
Jesienią 1988 roku Francuzi znaleźli sposób na rewelacyjnie sprzedającego się Golfa II generacji. Renault uruchomił produkcję modelu 19.

 

 

Model 19 zastąpił przestarzałe konstrukcje R9 i R11. Nowy model Renaulta został natychmiast zauważony na rynku europejskim i w krótkim czasie zajął na nim czołową pozycję. Był to pojazd elegancki i wręcz komfortowy. Znacznie poprawiono jakość produkcji i wykończenie wnętrza. Wzorowo pod względem ergonomii zorganizowano miejsce kierowcy. Renault 19 stał się

Fot. Renault: Renault 19 był pierwszym modelem tego producenta, w którym szczególna uwagę zwrócono na jakość montażu i zabezpieczenie antykorozyjne,
Fot. Renault: Renault 19 był pierwszym modelem tego producenta, w którym szczególna uwagę zwrócono na jakość montażu i zabezpieczenie antykorozyjne, z którym dotychczas produkowane modele miały duże problemy.

rzeczywistym konkurentem ówczesnego prymusa sprzedaży Volkswagena Golfa.

 

Wersje nadwoziowe

 

W pierwszym roku pojawił się 3- i 5-drzwowy hatchback, rok później sedan nazwany „Chamade”. Będzie się kojarzył z zabawną reklamówką, w której skąpo odziana panienka

Fot. Renault: W 1988 r. zaprezentowano auto z nadwoziem hatchback. Na zdjęciu wersja 3-drzwiowa.
Fot. Renault: W 1988 r. zaprezentowano auto z nadwoziem hatchback. Na zdjęciu wersja 3-drzwiowa.

doprowadza w rajskim ogrodzie do zguby nazbyt frywolnego węża. Po kolejnych dwóch latach Renault pokazał wersję karbiolet. Był to efekt współpracy  z niemiecką firmą Karmann, od stu lat układającą ruchome dachy na powozach i samochodach.

 

Wnętrze

 

Wnętrze „dziewiętnastki” jest przestronne, są w nim liczne kieszenie i schowki. Na fotelach swobodnie mieszczą się nawet bardzo wysocy pasażerowie. Zabrakło wprawdzie wersji kombi, ale 3 i 5 drzwiowe hatchbacki mają składane tylne siedzenia, co znacznie powiększa 385 litrową podstawową

Fot. Renault: W 1989 r. zaprezentowano wersję sedan.
Fot. Renault: W 1989 r. zaprezentowano wersję sedan.

pojemność bagażnika. Kokpit daje wrażenie spokoju i pewności. 

 

 Silniki

 

W ofercie silnikowej proponowano cztery jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Najsłabszy benzynowy – 1,2 l jest zdecydowanie za słaby dla nielekkiego przecież pojazdu. Godne polecenia są wersje 1,4 l oraz 1,8 l. Tą ostatnią mogą być usatysfakcjonowani energiczni kierowcy. Występują aż

Fot. Renault: Rzadko spotykaną u nas wersję kabriolet zaczęto produkować w 1991 r.
Fot. Renault: Rzadko spotykaną u nas wersję kabriolet zaczęto produkować w 1991 r.

cztery warianty mocy: od 90 do 137 KM. Diesle o pojemności 1,9 l dzięki obecności w jednym turbosprężarki różnią się uzyskiwaną mocą – 65 lub 90 KM.

 

Zawieszenie

 

Samochody serii 19 z miejsca zyskały opinię komfortowych. Złożyły się na nią bardzo wygodne i obszerne fotele oraz doskonale zestrojone zawieszenie. Jeśli dodać do tego jeszcze sprawnie działający układ kierowniczy, to opinia o wysokim komforcie całkowicie potwierdza się podczas jazdy.

 

Eksploatacja

 

Upływ czasu w samochodzie najłatwiej zauważyć zaglądając pod spód. Lepiej wybierać spośród samochodów, które ujrzały świat po roku 1992 - są zdecydowanie uczciwiej zabezpieczone antykorozyjnie przez fabrykę. A poza tym trzeba się liczyć z awariami układu zapłonowego, skorodowanym tłumikiem, wyciekami oleju z silnika i skrzyni biegów, zużyciem amortyzatorów, a nawet uszkodzeniem układu zapłonowego.

 

Zalety:

 

- oryginalna sylwetka,

- stosunkowo wysoki komfort jazdy,

- ergonomiczna tablica przyrządów.

 

Wady:

 

- słaba widoczność do tyłu,

- niskie zagłówki,

- zbyt miękkie fotele z przodu.

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w zł

 

Błotnik przedni

 155

Reflektor

 150

Klocki hamulcowe

 35

Sprzęgło kompletne

 450

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

benzynowy

diesel

diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1390

1721

1794

1870

1870

Moc (KM)

58

73

135

65

90

Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min

100/3000

127/2750

158/4250

118/2250

175/2250

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

14,8

12,3

8,2

15,7

11,4

Prędkość maksymalna (km/h)

161

171

210

161

183

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,9

7,4

8,2

5,9

6,1

 

Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych

 

Silnik

1990

1991

1992

1993

1994

1995

1.4

 

3,8

4,2 - 5,5

6,0

5,5

7,5

1.8

 

 

11,0

13,5

 

7,5

1.9 D

 

 

 

 

8,0

 

1,7

6,2

 

4,3

 

 

9,0

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie