Remontować czy wymieniać?

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Koszt remontu silnika często jest bardzo wysoki i w niektórych przypadkach przekracza nawet wartość samochodu.
Fot. Grzegorz Burda: Koszt remontu silnika często jest bardzo wysoki i w niektórych przypadkach przekracza nawet wartość samochodu.
Kupując używane auto, które ma na liczniku około 200 tys. km, trzeba być przygotowanym na konieczność wykonania w najbliższym czasie wielu napraw.

Zakup używanego samochodu, który ma 10 lat a na liczniku około 200 tys. km wiąże się ze sporym ryzykiem i trzeba być przygotowanym na konieczność wykonania w najbliższym czasie wielu napraw. Niestety, często silnik jest w kiepskim stanie i wówczas wielu kierowców zadaje sobie pytanie - remontować czy wymienić na używany?

 

Kilkanaście lat temu na takie pytanie była praktycznie tylko jedna odpowiedź: oczywiście remontować. Były to czasy Polonezów i Maluchów więc koszt remontu był możliwy do zaakceptowania, poza tym dostępność używanych silników była mocno ograniczona. Na dodatek istniało duże prawdopodobieństwo kupienia silnika w takim samym stanie, w jakim był nasz.

Fot. Grzegorz Burda: Koszt remontu silnika często jest bardzo wysoki i w niektórych przypadkach przekracza nawet wartość samochodu.
Fot. Grzegorz Burda: Koszt remontu silnika często jest bardzo wysoki i w niektórych przypadkach przekracza nawet wartość samochodu.

 

Jeśli wówczas mówiło się o remoncie silnika to mechanik miał na myśli pełny remont, czyli cylindry do tzw. honowania, tłoki, pierścienie i panewki do wymiany, a wał korbowy do szlifowania. Również głowica przechodziła naprawę, szlifowało się zawory i frezowało gniazda. Dzisiaj sytuacja wygląda zdecydowanie inaczej. Pełne remonty odchodzą do lamusa, ale nie dlatego, że jeździmy coraz nowszymi samochodami, tylko dlatego, że koszt remontu jest bardzo wysoki i w niektórych przypadkach przekracza nawet wartość samochodu (średni wiek samochodu w Polsce to ponad 14 lat). Już sama robocizna kosztuje sporo bo silnik należy wyjąć, rozebrać, zdiagnozować, poszczególne elementy zawieźć do specjalistycznych serwisów, kupić sporo nowych części i z powrotem to wszystko poskładać. Koszt takiego remontu do popularnego silnika benzynowego może wynieść 3 do 4 tys. zł. Natomiast w przypadku diesla oprócz układu korbowo-tłokowego do naprawy może kwalifikować się również układ wtryskowy i turbosprężarka. Wówczas koszty rosną lawinowo i cały remont może przekroczyć nawet 10 tys. zł. Do tego należy jeszcze doliczyć minimum tydzień na naprawę.

 

Jeśli silnik nie zdradza objawów zupełnego zużycia to można wykonać częściowy, niepełny remont, który powinien poprawić stan silnika. Gdy silnik “bierze" olej można ograniczyć się do wymiany pierścieni tłokowych (bez wymiany tłoków) i uszczelniaczy zaworowych oraz ewentualnie panewek, bez szlifowania wału. Taka naprawa kosztuje od 800 do 1500 zł i nie zawsze jest skuteczna gdyż poprawa stanu technicznego zależy od stopnia zużycia cylindrów.

Alternatywą dla remontu jest zakup używanego silnika. Koszty takiej operacji mogą być o połowę niższe niż pełny remont. Używany silnik benzynowy do popularnego samochodu europejskiego o pojemności 1.0 do 1.4 l bez osprzętu kosztuje około 800 do 1000 zł. Większy silnik (1.8 benzyna) z pełnym osprzętem to wydatek około 1300 do 1700 zł. Znacznie droższe są diesle. Silnik VW z pompowtryskiwaczami kosztuje około 3 tys. zł. Jest to duża kwota, ale nadal dużo mniejsza niż remont. Podane ceny są orientacyjne, a koszt konkretnego silnika zależy od jego wieku, przebiegu, stanu oraz kompletacji. Zakup używanego silnika niestety niesie ze sobą ryzyko, czy zakupiony silnik jest w dobrym stanie. Określenie stanu technicznego wyjętego silnika jest bowiem bardzo trudne. Jego kondycję poznamy dopiero po zamontowaniu do samochodu i uruchomieniu. Coś za coś. Jednak w wielu przypadkach silniki te są w przyzwoitym stanie i można zaryzykować.

 

Wymiana silnika nie powoduje konieczności wymiany dowodu rejestracyjnego, jeśli nowy silnik ma taką samą pojemność i zasilany jest takim samym paliwem. Gdy mamy stary dowód, trzeba zgłosić zmianę w wydziale komunikacji, ponieważ jest w nim zapisany numer silnika i po wymianie nie będzie zgadzał się ze stanem faktycznym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie