Rekordziści w spalaniu. Które auta spalą najmniej, które najwięcej?

Wojciech Frelichowski
Na zużycie paliwa wpływ ma nie tylko sama konstrukcja silnika, ale również m.in. aerodynamika nadwozia, masa pojazdu, zastosowane opony, styl jazdy kierowcy, itp.Fot. Archiwum
Na zużycie paliwa wpływ ma nie tylko sama konstrukcja silnika, ale również m.in. aerodynamika nadwozia, masa pojazdu, zastosowane opony, styl jazdy kierowcy, itp.Fot. Archiwum
Jednym z głównych kryteriów wyboru samochodu jest zużycie paliwa. Sprawdziliśmy, które auta palą najmniej, a które najwięcej
Jednym z głównych kryteriów wyboru samochodu jest zużycie paliwa. Sprawdziliśmy, które auta palą najmniej, a które najwięcejFot. Archiwum
Jednym z głównych kryteriów wyboru samochodu jest zużycie paliwa. Sprawdziliśmy, które auta palą najmniej, a które najwięcej

Fot. Archiwum

Na zużycie paliwa wpływ ma nie tylko sama konstrukcja silnika, ale również m.in. aerodynamika nadwozia, masa pojazdu, zastosowane opony, styl jazdy kierowcy, itp. Przy wyborze auta kierujemy się zwykle danymi technicznymi. Później następuje rozczarowanie – deklaracje producenta odbiegają od faktycznego zużycia paliwa. Najczęściej silnik pali więcej niż „powinien”. Dlaczego? Producenci samochodów dokonują pomiarów w warunkach laboratoryjnych– na hamowni podwoziowej. Procedura NEDC składa się z dwóch prób – miejskiej i pozamiejskiej. W pierwszej dokonuje się czterech, następujących po sobie dwustusekundowych pomiarów, które mają symulować jazdę w warunkach miejskich. Pojazd ustawiony na rolkach ma do przejechania 4052 metrów ze średnią prędkością 18,7 km/h i maksymalną 50 km/h.

Po zakończeniu „miejskiego” testu, przystępuje się do pomiarów w warunkach jazdy poza miastem. Pomiar trwa 400 s i obejmuje jazdę ze średnią prędkością 62,6 km/h oraz maksymalną 120 km/h. W przypadku segmentu aut miejskich ten limit jest ograniczony do 90 km/h.

Taka procedura pomiaru spalania występuje tylko w Unii Europejskiej i jest wynikiem unijnej polityki konsumenckiej, która nakazuje porównywanie produktów. Celem było ujednolicenie warunków, w których mierzone jest zużycie paliwa. Idea słuszna. Szkoda tylko, że nie oddaje stanu faktycznego.

Postanowiliśmy porównać zużycie paliwa przez oferowane w Polsce samochody, posiłkując się oficjalnymi danymi technicznymi. W naszym rankingu nie dzieliliśmy aut na te z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi i auta hybrydowe. 

Ale tu i ówdzie wdzierają się auta hybrydowe (Toyota). Hybrydy to krzyk technicznej mody ostatnich lat. W tym przypadku konstruktorzy muszą się uporać również z masą pojazdu, bo zestaw baterii waży sporo, a masa pojazdu wpływa na spalanie. W sytuacji, gdy w danym segmencie jest kilka samochodów, które zużywają tyle samo paliwa, pod uwagę wzięliśmy te auta, które mają mocniejszy silnik (jeśli silnik jest mały, to nie szuka, by mało palił...).

W grupie samochodów, które są najmniej ekonomiczne również nie ma zaskoczenia – dominują mocne, wolnossące benzyniaki. Należy jednak podkreślić, że wysokie zużycie paliwa ma zupełnie inne znaczenie w aucie klasy miejskiej czy kompakcie, a inne w autach luksusowych. Dlatego żaden potencjalny nabywca np. Rolls-Royce’a Phantoma lub Lamborghini Aventadora nie bierze pod uwagę, ile to auto pali na setkę. Co innego np. w takim Hyundaiu i10, Fordzie S-Maxie lub Oplu Combo. Tutaj liczy się już każdy litr. Należy jednak stwierdzić, iż w ostatnich latach technologia budowy silników poszła na tyle do przodu, że już większość jednostek benzynowych nie straszy megaspalaniem. 

Zużycie paliwa według normy?

Na zużycie paliwa wpływ ma nie tylko sama konstrukcja silnika, ale również m.in. aerodynamika nadwozia, masa pojazdu, zastosowane opony, styl jazdy kierowcy,
Na zużycie paliwa wpływ ma nie tylko sama konstrukcja silnika, ale również m.in. aerodynamika nadwozia, masa pojazdu, zastosowane opony, styl jazdy kierowcy, itp.

Fot. Archiwum

Gdyby wierzyć deklaracjom sprzedawców, zużycie paliwa oferowanych przez nich aut jest tak mikroskopijne, że prawie nie warto brać go pod uwagę. Jednak realne życie pokazuje zupełnie co innego.

Dlaczego sprzedawcy samochodów uparcie twierdzą, że „ten samochód zużywa ileś tam” benzyny na sto kilometrów i dlaczego wartości przez nich podawane są zwykle nierealnie małe? Wynika to z marketingowo-twórczego użycia pewnych faktycznie istniejących danych, charakteryzujących każdy wprowadzany do handlu pojazd. 

Urzędnicy tworzący przepisy dopuszczające do obrotu wszelkie produkty, w tym także samochody, chcą ułatwić ocenianie ich i porównywanie między sobą. Dotyczy to także zużycia paliwa. Już od dawna nie czyni się oficjalnych pomiarów podczas jazd drogowych. Badania takie zostały znormalizowane i zautomatyzowane, tak, żeby wyniki można było między sobą skutecznie porównywać. W Unii Europejskiej samochody osobowe podlegają pomiarom na hamowni podwoziowej w cyklu NEDC. Jego wynik przynosi tzw. średnie znormalizowane zużycie paliwa, jakim posługują się sprzedawcy samochodów, mówiąc swoje „ten samochód pali...”. Także w tym cyklu określa się znormalizowaną emisję spalin, która decyduje o dopuszczeniu samochodu do sprzedaży. W niektórych krajach samochody w salonach muszą być oznaczone specjalną nalepką wskazującą na ich „zagrożenie dla środowiska” wynikające właśnie z tego pomiaru. Co dzieje się, gdy kierowca nie jedzie „zgodnie z cyklem”, a szczególnie gdy gwałtowniej przyspiesza lub hamuje, gdy jedzie z mniejszą lub co istotniejsze – z większą prędkością, albo gdy ma dłuższe okresy postoju? Wyniki są inne. Ale tym się nikt nie przejmuje, gdyż liczy się tylko norma. 

Afera Volkswagena (dotycząca jednak toksyczności spalin) udowodniła, że tworzone może być oprogramowanie silników, które wykrywa rozpoczęcie cyklu pomiarowego i wprowadza szczególne, korzystne dla jego przebiegu parametry sterowania. Żeby było ciekawiej, opisana tu norma obowiązuje jedynie w Unii Europejskiej, a np. USA mają własne (bardziej realistyczne) o nazwie EPA. Własne normy i testy mają też Japonia, Australia i Nowa Zelandia.

Aerodynamika ma wpływ na spalanie

Współczynnik oporu aerodynamicznego – oznaczany symbolem cx lub cd – daje pojęcie o skuteczności, z jaką nadwozie samochodu rozcina słup powietrza. Dopracowany kształt karoserii zaczyna odgrywać rolę przy wysokich prędkościach. Do utrzymania 80 km/h wystarcza kilkanaście koni mechanicznych. Do jazdy w tempie 160 km/h typowy samochód potrzebuje już 80 KM. Wszystko przez opór powietrza.

[page_break]

Samochody o najniższym zużyciu paliwa na polskim rynku

Model

Silnik (poj./KM). B – benzynowy; D – diesel

Skrzynia biegów (M – manualna, A – automatyczna)

Średnie spalanie (l/100 km)

Prędkość maks. (km/h)

0-100 km/h (s)

Cena (zł)

Klasa mini

Fiat 500

0.9/85 B

M

3,8

173

11,5

57 500

Fiat Panda

1.3/75 D

M

3,9

168

12,8

50 500

Hyundai i10

1.1/75 D

M

4,0

161

15,7

61 100

Auta małe

Opel Corsa

1.3/95 D

M

3,3

182

11,9

61 450

Renault Clio

1.5/75

M

3,3

165

14,0

52 800

Toyota Yaris Hybrid

1.5/100 B+
elektryczny

A

3,3

165

11,8

63 900

Kompakty

Toyota Prius

1.8/120 B+

elektryczny

A

3,3

180

10,6

119 900

Toyota Auris Hybrid

1.8/136 B+

elektryczny

A

3,4

175

10,9

83 900

BMW 116d

1.5/116 D

M

3,5

195

10,4

103 500

Klasa średnia

Mercedes E300e

2.1 /231 D+
elektryczny

A

3,6

244

6,4

227 100

Ford Mondeo

1.5/120 D

M

3,6

211

11,7

103 000

Jaguar XE

2.0/163 D

M

3,8

212

8,4

159 900

Vany

Nissan Note

1.5/90 D

M

3,6

184

12,1

55 590

Opel Meriva

1.6/110 D

M

3,8

185

12,5

71 750

Ford C-Max

1.5/105 D

M

3,8

184

12,1

81 700

Kombi vany

Ford Tourneo Courier

1.5/95 D

M

4,0

170

14,0

70 480

Volkswagen Caddy

1.4/110 B

M

4,1

174

12,9

87 269

Fiat Qubo

1.3/90 D

M

4,1

155

17,7

68 000

SUV i terenowe

Citroen C4 Cactus

1.6/99 D

A

3,4

184

12,4

78 590

Renault Captur

1.5/90 D

M

3,6

171

13,1

64 400

Peugeot 2008

1.6/75

M

3,7

165

13,8

71 600

Klasa wyższa

Mercedes E 220d

2.0/  D

A

3,9

240

7,3

195 500

Jaguar XF

2.0/163 D

M

4,0

229

8,7

199 900

Volvo S90

2.0/190 D

M

4,1

190

8,2

177 600

Sportowe

Audi TT

2.0/184 D

M

4,2

241

7,1

164 700

Volkswagen Scirocco

2.0/150 D

M

4,2

215

8,6

112 190

Mercedes SLC

2,1/204 D

A

4,4

245

6,6

214 100

Luksusowe

Mercedes S300 Hybrid

2.1/204 D+
elektryczny

A

4,4

240

7,6

381 500

BMW 730d

3.0/265 D

A

4,5

250

6,1

398 500

Mercedes S350

3.0/258 D

A

5,5

250

6,8

377 504

 

 

 

 

 

 

 

         

Fiat 500

Najniższe spalanie Klasa Mini -  Fiat 500Średnie spalanie 3,8l/100 kmFot. Fiat
Najniższe spalanie

Klasa Mini - Fiat 500
Średnie spalanie 3,8l/100 km

Fot. Fiat

Auto jest produkowane od 2007 roku. Model został zbudowany na płycie podłogowej Fiata Pandy. Model 500 jest jednym z najlepiej wyposażonych aut w swojej klasie. Już w najbardziej podstawowej wersji jest m.in. 7 poduszek powietrznych (dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne przednie, kurtyny powietrzne oraz poduszka kolanowa kierowcy), a także układ ABS wraz z system rozdziału siły hamowania EBD.

Opel Corsa

Auta małe - Opel CorsaŚrednie spalanie 3,3l/100 km Fot. Opel
Auta małe - Opel Corsa
Średnie spalanie 3,3l/100 km

Fot. Opel

Corsa E jest obecna na rynku od 2014 r. Bazuje na płycie podłogowej poprzednika – ma identyczny rozstaw osi i bardzo zbliżone wymiary. Natomiast projekt deski rozdzielczej został zaczerpnięty z mniejszego Adama. W Corsie E jest kilka nowych elektronicznych systemów bezpieczeństwa znanych z wyższych modeli Opla, np. system ostrzegania przed kolizją, który wyświetla na szybie przedniej ostrzeżenie w kolorze czerwonym.

Toyota Prius

Kompakty - Toyota Prius Średnie spalanie 3,3l/100 kmFot. Toyota
Kompakty - Toyota Prius
Średnie spalanie 3,3l/100 km

Fot. Toyota

Pierwszy masowo produkowany samochód z napędem hybrydowym. Debiut tego auta miał miejsce w 1997 roku. Od początku tego roku w sprzedaży jest nowy Prius (czwarta generacja). Auto nawiązuje stylistycznie do poprzedników. Do napędu nowego Priusa zastosowano silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra i mocy 98 KM oraz silnik elektryczny o mocy 72 KM. Łączna moc układu wynosi 122 KM.

Mercedes C300e

Klasa średnia - Mercedes C300EŚrednie spalanie 3,6l/100 kmFot. Mercedes-Benz
Klasa średnia - Mercedes C300E
Średnie spalanie 3,6l/100 km

Fot. Mercedes-Benz

Mercedes Klasy C zadebiutował w 1993 roku, jako następca modelu 190. Jest jednym z najpopularniejszych modeli niemieckiej marki. Obecnie na rynku jest obecna czwarta generacja Klasy C (model W205). Premiera tego samochodu miała miejsce na początku 2014 roku. Mercedes Klasy C jest oferowany w czterech wersjach nadwoziowych – jako sedan, kombi, coupé i cabrio.

Nissan Note

Vany - Nisan Note Średnie spalanie 3,6l/100 kmFot. Nissan
Vany - Nisan Note
Średnie spalanie 3,6l/100 km

Fot. Nissan

Samochód produkowany przez japońską firmę od 2006 roku. Wówczas był to minivan. W 2012 roku Nissan wprowadził na rynek drugą generację Note'a, któremu bliżej do samochodów z segmentu B. Auto zaprojektowano na lekkiej i mocnej platformie V, która zapewnia dobre właściwości jezdne. Note wyróżnia się też bardzo przestronnym wnętrzem – oferowanej ilości miejsca nie powstydziłyby się kompakty.

Ford Tourneo Courier

Kombiwany - Ford Tourneo Courier Średnie spalanie 4,0/100 kmFot. Ford
Kombiwany - Ford Tourneo Courier
Średnie spalanie 4,0/100 km

Fot. Ford

Auto typu kombivan. Zadebiutowało w 2013 roku. Zostało zbudowane na bazie płyty podłogowej Forda Fiesty. W stosunku do gabarytów zewnętrznych, kabina jest przestronna, a na szczególną uwagę zasługuje bagażnik, którego pojemność wynosi 708 litrów. Natomiast po całkowitym rozłożeniu tylnych siedzeń, dzielonych w proporcji 60/40, uzyskujemy maksymalnie pojemność do 1656 litrów. 

Citroen C4 Cactus

SUV-y i terenowe - Citroen C4 Cactus Średnie spalanie 3,4l/100 kmFot. Citroen
SUV-y i terenowe - Citroen C4 Cactus
Średnie spalanie 3,4l/100 km

Fot. Citroen

To jeden z najbardziej awangardowych modeli ostatnich lat. Poza oryginalnym wyglądem auto wyróżnia szereg niecodziennych rozwiązań, np. wymienialne elementy karoserii z tworzywa sztucznego 

– Airbumbs. Ich zadaniem jest ochrona auta przed drobnymi uszkodzeniami w codziennym użytkowaniu. Natomiast w kabinie niecodziennym elementem są przednie fotele zaprojektowane jak sofa.

Mercedes E 220d

Klasa wyższa - Mercedes E220DŚrednie spalanie 3,9l/100 kmFot. Mercedes-Benz
Klasa wyższa - Mercedes E220D
Średnie spalanie 3,9l/100 km

Fot. Mercedes-Benz

Jeden z najpopularniejszych samochodów w segmencie aut klasy wyższej. Nazewnictwo z literą E pojawiło się w 1993 roku, kiedy to przeprowadzano modernizację Mercedesa-Benz oznaczonego jako W124. Obecnie na rynku jest piąta generacja Klasy E, oznaczona jako model W213. Stylistycznie nawiązuje on w dużym stopniu do flagowego modelu Mercedesa, czyli Klasy S (model W222).

Audi TT

Sportowe Audi TTŚrednie spalanie 4,2l/100 kmFot. Audi
Sportowe Audi TT
Średnie spalanie 4,2l/100 km

Fot. Audi

Pierwsza generacja Audi TT pojawiła się na rynku w 1998 r. W 2014 r. na rynek weszła trzecia generacja sportowego modelu z Ingolstadt. Najsłabsza wersja silnikowa rozwija 180 KM. Pozwala to, w zależności od skrzyni biegów, rozpędzić się od 0 do 100 km/h w czasie 6,9 do 7,0 sekundy. W ofercie są także wersje z napędem na obie osie quattro. Najoszczędniejszy jest jednak 184-konny turbodiesel.

Mercedes S300 Hybrid

Luksusowe - Mercedes S300 Hybrid Średnie spalanie 4,4l/100 kmFot. Mercedes
Luksusowe - Mercedes S300 Hybrid
Średnie spalanie 4,4l/100 km

Fot. Mercedes

Flagowy model niemieckiego koncernu. Oznaczenie S pojawiło się w 1972 r. wraz z debiutem modelu W116. Od tamtej pory nastąpiło pięć zmian generacyjnych. Poprzednia została zaprezentowana po raz pierwszy w 2005 r., a do sprzedaży trafiła rok później. Obecna generacja po raz pierwszy została pokazana w maju 2013 r. Auto dostępne jest tylko w jednej wersji nadwozia, którą jest czterodrzwiowy sedan.

Samochody o najwyższym zużyciu paliwa na polskim rynku

Model

Silnik (poj./KM). B – benzynowy; D – diesel

Skrzynia biegów (M – manualna, A – automatyczna)

Średnie spalanie (l/100 km)

Prędkość maks. (km/h)

0-100 km/h (s)

Cena (zł)

Klasa mini

Hyundai i10

1.2/87 B

M

6,2

163

13,8

44 800

Abarth 500 Competizione

1.4/180 B

M

6,0

225

6,7

99 900

Opel Adam

1.4/150 B

M

5,9

210

8,5

67 400

Auta małe

Opel Corsa OPC

1.6/207 B

M

7,5

230

6,8

92 000

Mini Countryman

1.6/218 B

A

7,5

225

6,9

153 193

Audi S1

2.0/231 B

M

7,1

250

5,9

133 370

Kompakty

Subaru WRX STI

2.5/300 B

M

10,4

255

5,2

197 573

Audi RS3

2.5/367 B

A

8,1

250

4,3

257 000

BMW M1

3.0/326 B

M

8,0

250

5,1

189 500

Klasa średnia

Opel Insignia OPC

2.8/325 B

A

11,0

250

6,0

218 250

Lexus RC

5.0/477 B

A

10,8

270

4,5

383 400

BMW M4

3.0/431 B

M

9,1

250

4,6

399 500

Vany

Ford S-Max

2.0/240 B

A

7,9

226

8,4

132 500

Kia Carens

2.0/166 B

A

7,8

200

10,8

91 490

Volkswagen Sharan

2.0/220 B

M

7,3

226

7,8

154 790

Kombi vany

Opel Combo

1.4/95 B

M

7,6

161

15,4

76 690

Nissan Evalia

1.6/110 B

M

7,3

165

9,1

76 330

Fiat Doblo

1.4/95 B

M

7,2

161

15,4

62 000

SUV/terenowe

Mercedes G 65 AMG

6.0/630 B

A

17,0

230

5,3

1 305 000

Jeep Grand Cherokee SRT8

6.4/468 B

A

14,0

257

5,0

371 900

Infiniti QX70

5.0/390 B

A

13,1

250

5,8

323 580

Klasa wyższa

Hyundai Genesis

3.8/315 B

A

11,6

240

6,8

318 000

Lexus GS F

5.0/477 B

A

11,2

270

4,6

445 900

Infiniti Q70

3.7/320 B

A

10,8

250

6,2

288 500

Sportowe

Lamborghini Aventador LP 700-4

6.5/700 B

A

16,0

350

2,9

399 005 euro

Maserati Gran Turismo Sport

4.7/460 B

A

15,5

300

4,7

154 
700 euro

Ferrari FF

6.3/660 B

A

15,4

335

3,7

1 343 253

Luksusowe

Rolls-Royce Phantom

6.7/460 B

A

14,8

240

5,9

b.d.

Bentley Mulsanne

6.7/512 B

A

14,6

b.d.

5,3

404 
466 euro

Mercedes S 65 AMG

6.0/630 B

A

11,9

250

4,3

1 094 000

Hyundai i10

Najwyższe spalanie Klasa mini - Hyundai i10Średnie spalanie 6,2l/100 kmFot. Hyundai
Najwyższe spalanie

Klasa mini - Hyundai i10
Średnie spalanie 6,2l/100 km

Fot. Hyundai

To najmniejszy model marki oferowany przez koreańskiego producenta na rynku europejskim. Obecnie na rynku jest druga generacja tego samochodu produkowana od 2013 r. w Turcji. Samochód otrzymał nie tylko bardziej atrakcyjny design, ale przede wszystkim bogate wyposażenie, spotykane do tej pory zazwyczaj w autach z wyższych segmentów. Jego siostrzanym modelem jest Kia Picanto.

Opel Corsa OPC

Auta małe - Opel Corsa OPC Średnie spalanie 7,5/100 kmFot. Opel
Auta małe - Opel Corsa OPC
Średnie spalanie 7,5/100 km

Fot. Opel

Topową wersję Corsy, którą można poznać po specjalnym niebieskim kolorze nadwozia, a także po większych wlotach powietrza i aluminiowych obwódkach na zderzaku. Pod maską zamontowano turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra, który generuje 207 KM i 245 Nm przy 1900-5800 obr./min. Takie wartości w miejskim aucie przekładają się na więcej niż satysfakcjonuje osiągi, okupione jednak spalaniem.

Subaru WRX STI

Kompakty  - Subaru WRX StIŚrednie spalanie 10,4l/100 kmFot. Subaru
Kompakty - Subaru WRX StI
Średnie spalanie 10,4l/100 km

Fot. Subaru

Sportowy sedan jest produkowany od 2014 r. To agresywniejsza wersja Imprezy czwartej generacji. Różni się od niej przednim zderzakiem, nakładkami na progi oraz tylnym zderzakiem ze zintegrowanym dyfuzorem. Samochód jest oferowany jedynie z manualną skrzynią biegów oraz benzynowym, 300-konnym bokserem o pojemności 2,5 litra. Napęd, jak przystało na Subaru, trafia na wszystkie koła.

Opel Insignia OPC

Klasa średnia - Opel Insignia OPCŚrednie spalanie 11,0l/100 kmFot. Opel
Klasa średnia - Opel Insignia OPC
Średnie spalanie 11,0l/100 km

Fot. Opel

Sportowa odmiana modelu Insignia (premiera w 2008 roku). Auto zbudowano na płycie podłogowej Epsilon II. W 2013 roku auto przeszło gruntowny face lifting. Dotyczy to także wersji OPC. W tej odmianie samochód napędzany jest turbodoładowanym silnikiem benzynowym 2.8 V6, którego pokaźna moc (325 KM) trafia na cztery koła. Do osiągów dopasowano zawieszenie i hamulce.

Ford S-Max

Vany - Ford S MaxŚrednie spalanie 7,9l/100 kmFot. Ford
Vany - Ford S Max
Średnie spalanie 7,9l/100 km

Fot. Ford

Samochód, który miał wypełnić niszę pomiędzy dużym modelem Galaxy, a mniejszym C-Max. Na rynek wszedł w 2006 roku. S-Max drugiej generacji został zaprezentowany w 2014 roku. Auto dzieli płytę podłogową z piątą generacją Forda Mondeo. Dostępne jest w wersji pięcio- lub siedmiomiejscowej. W ofercie silników znajduje się sześć jednostek – cztery są zasilane olejem napędowym, dwie benzyną.

Opel Combo

Kombivany - Opel Combo Średnie spalanie 7,6l/100 kmFot. Opel
Kombivany - Opel Combo
Średnie spalanie 7,6l/100 km

Fot. Opel

Kompaktowe auto dostawcze. Na rynku od 1994 roku. Było wtedy zbudowane z wykorzystaniem płyty podwoziowej Corsy B. Od 2011 roku w sprzedaży jest Combo trzeciej generacji. Tym razem konstrukcja jest zapożyczona od Fiata Doblo. Combo występować może w kilku konfiguracjach. W zależności od przeznaczenia przystosowane może być do przewozu pięciu bądź siedmiu osób lub tylko towaru.

Mercedes G 65 AMG

SUV-y i terenowe - Mercedes G65 AMG Średnie spalanie 17,0l/100 kmFot. Mercedes
SUV-y i terenowe - Mercedes G65 AMG
Średnie spalanie 17,0l/100 km

Fot. Mercedes

Kultowa terenówka Mercedesa. Auto pojawiło się w 1979 roku. W 1991 roku na rynek weszła kolejna generacja wyposażona w napęd 4x4, oznaczona jako seria W463 i W461. W tej wersji auto jest sprzedawane do dziś, choć w międzyczasie poddawane było kilku modernizacjom. Jednak główne rozwiązania techniczne pozostały niezmienione. Klasa G jest jednym z najdroższych aut w swoim segmencie. 

Hyundai Genesis

Klasa wyższa - Hyundai GenesisŚrednie spalanie 11,6l/100 kmFot. Hyundai
Klasa wyższa - Hyundai Genesis
Średnie spalanie 11,6l/100 km

Fot. Hyundai

Flagowa limuzyna Hyundaia trafiła na polski rynek w 2014 roku. Według producenta, Genesis nowej generacji jest największym, najlepiej wyposażonym oraz najbardziej zaawansowanym technologicznie samochodem Hyundaia, jaki kiedykolwiek był dostępny w Europie. Samochód wyposażono w wolnosący silnik 3.8 V6 GDI (315 KM), który sparowano z ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów.

Lamborghini Aventador

Klasa wyższa - Lamborghini Aventador Średnie spalanie 16,0/100 kmFot. Lamborghini
Klasa wyższa - Lamborghini Aventador
Średnie spalanie 16,0/100 km

Fot. Lamborghini

Zaprezentowany na początku 2011 r. Aventador zastąpił produkowane przez 10 lat Murcielago. Poza przebojowym nadwoziem, szczyci się silnikiem 6,5 l V12. Wolnossący agregat rozwija 700 KM i 690 Nm. W zależnie od wersji (coupe lub cabrio) rozpędza się do 100 km/h w 2,9 albo 3 s. Zużycie paliwa nie gra roli, gdy za auto płaci się ponad 1,6 mln zł. Na zachodzie Europy dochodzą do tego wysokie podatki za emisję CO2.

Rolls-Royce Phantom

Luksusowe - Rolls-Royce Phantom Średnie spalanie 14,8l/100 kmFot. Rolls-Royce
Luksusowe - Rolls-Royce Phantom
Średnie spalanie 14,8l/100 km

Fot. Rolls-Royce

Samochód o nazwie Phantom jest produkowany przez brytyjską markę od 1925 r. W obecnej wersji ten luksusowy model jest na rynku od 2003 r. i był pierwszym modelem po przejęciu Rolls-Royce’a przez BMW. Do napędu Phantoma stosowany jest silnika V12 o pojemności 6,75 litra i mocy 460 KM. Wnętrze w całości jest wykończone skórą, naturalnym drewnem i prawdziwym aluminium.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty