Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów

Regina Skibińska
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock
Jeżeli samochód, który kupiliśmy w komisie czy salonie samochodowym ma wadę, możemy złożyć reklamację. Przepisy dokładnie określają, czego może żądać klient i jak sprzedawca powinien się do tego ustosunkować.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

W Boże Narodzenie zmieniły się przepisy dotyczące składania reklamacji przez konsumentów, których sytuacja jest teraz korzystniejsza niż była przed zmianą.

Jeżeli samochód ma wadę, konsument może złożyć reklamację, w której określi swoje żądania dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Jej podstawą może być rękojmia albo gwarancja, o ile takowa została udzielona. To klient wybiera podstawa składania reklamacji (gwarancja czy rękojmia), a przedsiębiorca nie może zmienić jego decyzji.

Kiedy można składać reklamację?

Nabywca auta może składać reklamację na podstawie rękojmi, jeżeli kupił samochód jest wadliwy. Rozróżnia się dwa rodzaje wad: fizyczną i prawną.

Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową, czyli np. nie ma on właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć, nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę czy został wydany**kupującemu w stanie niezupełnym.**

Wada prawnamoże polegać na tym, że kupiony samochód jest własnością osoby trzeciej, np. pochodzi z kradzieży czy istnieją ograniczenia w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu, np. został zabezpieczony w postępowaniu karnym jako dowód w sprawie.

Reklamację składamy do przedsiębiorcy, który sprzedał wadliwy towar.

Jak długo trwa odpowiedzialność sprzedawcy?

Sprzedawca odpowiada za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie dwóch lat od momentu jego wydania. Termin ten można skrócić w przypadku sprzedaży towarów używanych, przy których sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności maksymalnie do roku.

Przez rok trwania odpowiedzialności sprzedawcy istnieje domniemanie, że stwierdzona wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. W praktyce oznacza to, że to przedsiębiorca musi udowodnić, że wada powstała z winy nabywcy auta. Jeżeli zauważymy wadę później, czyli między 12. a 24. miesiącem od wydania samochodu, to my będziemy musieli wykazać, że wada towaru auta w momencie zakupu, np. jest wynikiem zastosowania materiałów niskiej jakości.

Jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wady samochodu, wówczas możemy składać reklamację bez względu na czas, jaki upłynął od stwierdzenia wady, nawet wtedy, jeśli wadę zauważyli po upływie dwóch lat od wydania pojazdu.

Żądanie wynikające z rękojmi możemy złożyć sprzedawcy w w ciągu roku od dnia zauważenia wady. Nie skraca to jednak okresu odpowiedzialności sprzedawcy, który wynosi dwa lata od dnia wydania rzeczy. Oznacza to także, ze jeśli wada towaru ujawni się np. w 20. miesiącu jego użytkowania, to nadal mamy prawo złożyć reklamację w ciągu roku od stwierdzenia tego faktu, czyli okres rękojmi wydłuża się powyżej dwóch lat od wydania rzeczy.Przykładowo jeśli kupimy samochód w kwietniu 2015 r., a wadę dostrzeżmy w styczniu 2017 roku, to czas na złożenie reklamacji mamy do stycznia 2018 roku.**

Czego można żądać?

Jeżeli odkryjemy, ze samochód ma wadę, możemy złożyć do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać jednego z czterech działań: wymiany na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy. Nie możemy więc np. zażądać odstąpienia od umowy, gdy okaże się, że samochód ma przebieg o kilkaset kilometrów większy, niż utrzymywał sprzedawca, możemy natomiast w takiej sytuacji żądać obniżenia ceny. Poza tym wybór żądania należy do nas, a nie do sprzedawcy. Jeżeli sprzedawca nie zgadza się z naszym żądaniem, może pod pewnymi warunkami zaproponować inne rozwiązanie, ale musi się to odbywać w ramach przesłanek dozwolonych prawem. Pod uwagę mogą być brane następujące okoliczności: łatwość i szybkość wymiany lub naprawy towaru, charakter wady – istotna czy nieistotna oraz to, czy towar był wcześniej reklamowany.

Jeżeli żądanie złożone przez konsumenta przy reklamacji dotyczy naprawy towaru, wymiany towaru na nowy, bądź obniżenia jego ceny, to sprzedawca na rozpatrzenie reklamacji ma 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia.

W sytuacji, gdy żądamy wymiany auta lub jego naprawy, sprzedawca może odmówić spełnienia tego żądania pod warunkiem, że wskazana opcja byłaby niemożliwa do zrealizowania dla sprzedawcy, np. ze względu na zaprzestanie produkcji danego modelu samochodu albo gdy w porównaniu z drugim z możliwych żądań wymagałaby nadmiernych kosztów, np. jeżeli żądamy wymiany na nowe samochodu, w którym wada dotyczy tylko obicia siedzeń. Odmawiając spełnienia naszego żądania sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie. Niezależnie od tego, w tej sytuacji konsument może zmienić swój wybór i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową w inny sposób. Jeżeli zatem np. odmowa przedsiębiorcy dotyczyła wymiany produktu, to możemy następnie żądać naprawy.

Sprzedawca musi wymienić towar lub usunąć wadę w rozsądnym czasie**i bez nadmiernych niedogodności dla klienta. Jeśli zwleka z tym, możemy wyznaczyć mu czas na spełnienie żądania. W przypadku upływu wyznaczonego terminu klientowi wolno odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny. **

[b]Żądania możliwe do spełnienia[/b]

W razie znalezienia wady samochodu możemy równieżżądać odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny, ale to pierwsze jest możliwe tylko wtedy, gdy wada jest istotna, czyli pp. silnik w pojeździe okazał się poważnie uszkodzony. Z kolei jeśli żądamy obniżenia ceny, to musimy określić kwotę, o jaką cena ma być obniżona. Jeżeli jest to nasz pierwsza reklamacja, to sprzedawca może zaproponować nam niezwłoczną wymianę lub naprawę – niewiążącą się z nadmiernymi niedogodnościami. Nie może jednak zrobić tego bez powiadomienia nas o tym, gdyż mamy prawo zmienić propozycję sprzedawcy z wymiany na naprawę lub odwrotnie. Zmiana propozycji sprzedawcy nie jest możliwa, jeśli to, czego chcemy konsument, jest niemożliwe do spełnienia dla sprzedawcy albo w porównaniu z drugim z możliwych żądań wymaga nadmiernych kosztów przedsiębiorcy .

Sprzedawca nie ma prawa odmówić nam obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, jeżeli nie wywiązał się ze swych obowiązków przy pierwszym żądaniu złożonym w ramach pierwszej reklamacji bądź gdy jest to druga lub kolejna reklamacja danego towaru. Nie ma przy tym znaczenia znaczenia, czy chodzi o tę samą, czy też inną wadę lub usterkę. Zatem w przypadku kolejnych reklamacji sytuacja konsumenta jest korzystniejsza.

Kiedy można skorzystać z gwarancji

Gwarancja jest niezależna od rękojmi. Gwarancja jest todobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta, którym może być producent, importer, dystrybutor lub sprzedawca. Czas gwarancji zależy od woli gwaranta, może więc ona trwać np. rok bądź zostać udzielona dożywotnio. Jeśli jednak nie określono, jak długo jest ona ważna, to przyjmuje się,ze wynosi dwa lata od dnia wydania towaru.

Jeżeli gwarant wymienił wadliwy produkt na nowy lub dokonał istotnych napraw, termin gwarancji biegnie od nowa od dnia dostarczenia klientowi wymienionej lub naprawionej rzeczy. W przypadku wymiany pojedynczej części należącej do reklamowanego towaru, czas gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części.

Gwarant dobrowolnie i samodzielnie określa swoje obowiązki, a jego zakres obowiązków odpowiedzialności zwrot zapłaconej kwoty, wymianę bądź naprawę rzeczy lub zapewnienie innych usług, np. bezpłatne holowanie samochodu w przypadku awarii.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty