Rejestrujemy pojazd

Michał Grygier
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Udostępnij:
Długie stanie w kolejkach, sterty dokumentów i ciągle czegoś brakuje… Krok po kroku pokazujemy, jak zarejestrować pojazd, aby uniknąć niepotrzebnych nerwów i straty czasu.

Długie stanie w kolejkach, sterty dokumentów i ciągle czegoś brakuje… Krok po kroku pokazujemy, jak zarejestrować pojazd, aby uniknąć niepotrzebnych nerwów i straty czasu.

 

Rejestracja to ostatni krok, by stać się pełnoprawnym właścicielem samochodu. Dlatego warto się wcześniej do niej przygotować. Wiedząc, jakie dokumenty trzeba ze sobą mieć oraz jakie opłaty wcześniej uiścić, obronimy się przed kilkukrotnym odprawianiem nas z kwitkiem sprzed urzędniczego okienka. Niezrozumiałe dokumenty, załączniki do załączników, numery ewidencyjne i cała masa opłat - tylko gdy wiemy co i jak, przygoda w urzędzie nie jest tak męcząca.

 

Kupiliśmy auto i co dalej? Najpierw musimy się udać do urzędu skarbowego, w którym uiścimy opłatę z tytułu kupna-sprzedaży. Pozostałe sprawy załatwimy w wydziale komunikacji. Kolejność jest dowolna, jednak warto pamiętać, że na załatwienie sprawy w urzędzie skarbowym mamy tylko 14 dni od momentu kupienia auta. Na wizytę w WK mamy nieco więcej czasu, bo aż 30 dni.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Wcześniej warto się dowiedzieć, jakie dokładnie dokumenty są nam potrzebne. Do zarejestrowania auta niezbędne jest wypełnienie spec­jalnego wniosku - ten znajdziemy w wydziale komunikacji - na podstawie którego urząd będzie mógł rozpocząć proces rejestracji naszego auta. I tutaj pojawiają się różne drogi w zależności od tego, gdzie kupiliśmy auto: w Polsce czy zagranicą, oraz czy jest ono nowe czy też używane. Pamiętajmy również o tablicach rejestracyjnych.

 

Scenariusz numer jeden. Nabyliśmy samochód w Polsce, nie jesteśmy jego pierwszym właścicielem. Potrzebne są więc:

- dowód własności pojazdu, może to być: faktura, rachunek, umowa sprzedaży, darowizny, zamiany itp.

- dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym lub decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu

- karta pojazdu - jeśli została wydana

- ważna polisa ubezpieczeniowa OC

- dowód osobisty, a w przypadku osób prawnych dodatkowo wypis z właściwego rejestru.

 

Scenariusz numer dwa. Kupujemy nowe auto od dealera. Udajemy się więc do WK z następującymi dokumentami:

- dowodem własności pojazdu

- kartą pojazdu

- wyciągiem ze świadectwa homologacji

- w przypadku auta z zagranicy w imporcie prywatnym: dowód zapłacenia akcyzy lub dokument SAD potwierdzający dokonanie odprawy celnej

 

Scenariusz numer trzy. W przypadku aut używanych kupionych poza granicą RP potrzebne nam będą:

- faktura (lub rachunek) zakupu albo umowa kupna-sprzedaży

- dokument identyfikacji pojazdu

- wyciąg ze świadectwa homologacji lub dowód rejestracyjny, ewentualnie też potwierdzenie wyrejestrowania w kraju zakupu

- potwierdzenie zapłaty akcyzy

- w przypadku aut kategorii M1 i N1 potwierdzenie uiszczenia tzw. opłaty recyklingowej, wyjątek stanowią auta zabytkowe, czyli od 25 lat wzwyż, których model nie jest produkowany od co najmniej 15 lat

- potwierdzenie z urzędu skarbowego o zapłacie VAT-u lub braku konieczności jego uiszczenia

- potwierdzenie dokonania odprawy celnej - gdy auto pochodzi spoza UE

- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych

 

Później wystarczy udać się do urzędu, odczekać swoje - najlepiej z samego rana, wtedy kolejki są najmniejsze - i po otrzymaniu czasowego dowodu czerpać radość z jazdy nowym autem. Po okresie od 3 do 4 tygodni czeka nas jeszcze jedna wycieczka do wydziału komunikacji, tyle że już zdecydowanie milsza i czasowo okrojona do góra kilkunastu minut, w celu odebrania stałego dowodu rejestracyjnego. Na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej otrzymamy wszelkie potrzebne informacje, czasem również same wnioski i numery kont. Dowiedzmy się od której urząd pracuje (zwykle jest to siódma rano) i nie atakujmy budynku tuż przed końcem dnia pracy. Często wydawane numerki kończą się już grubo na godzinę przed zamknięciem urzędu.

 

Rejestracja auta z Wielkiej Brytanii

 

Samochodu z Wielkiej Brytanii nie można zarejestrować bez uprzedniego przeglądu technicznego, a tego nie otrzymamy, jeżeli nie dokonamy tzw. przekładki kierownicy. Bardzo prawdopodobne jest również, że przy rejestracji takiego auta urzędnik będzie wymagał dodatkowego dokumentu potwierdzającego, że homologacja pojazdu dopuszcza możliwość przystosowania go do ruchu prawostronnego. Oświadczenia takie można otrzymać od importera, a ich koszt to ok. 300 zł. 

 

Oprócz przełożenia kierownicy modyfikacji wymaga wiele innych elementów: pedały, tablica rozdzielcza, wycieraczki z całym podszybiem, niektóre części osprzętu silnika i układu hamulcowego. Warto znaleźć odpowiedni warsztat i nastawić się na koszt w granicach 6-10 tys. zł (części i robocizna).

 

Koszty rejestracji samochodu

 

Nowy, kupiony w salonie

171,50 zł

- komplet tablic

80 zł

- znaki legalizacyjne

12 zł

- nalepka kontrolna

17, 50 zł

- pozwolenie czasowe

13 zł

- dowód rejestracyjny

49 zł

Używany, kupiony w Polsce, zarejestrowany

171,50 zł w innym wydziale

(składniki jak wyżej)

Używany, kupiony w Polsce, zarejestrowany

74 zł w tym samym wydziale

- pozwolenie czasowe

13 zł

- znaki legalizacyjne

12 zł

- dowód rejestracyjny

49 zł

Sprowadzony z zagranicy

246,50 zł

- komplet tablic

80 zł

- znaki legalizacyjne

12 zł

- nalepka kontrolna

17,50 zł

- pozwolenie czasowe

13 zł

- dowód rejestracyjny

49 zł

- karta pojazdu

75 zł

- opłata recyklingowa

500 zł

 

Bartosz Pelczarski, Wydział Komunikacji w Poznaniu
Rejestrujemy pojazd

 

Jedynym dokumentem, który uprawnia do zarejestrowania sprowadzonego auta, jest dowód rejestracyjny pojazdu. Wcześniej nie był konieczny. Nie jest to oczywiście jedyny załącznik, który trzeba przedstawić. Największy wzrost podań zauważalny był w 2006 roku, kiedy widoczny był napływ aut używanych z zagranicy.

 

Obecnie sytuacja się już ustabilizowała i dziś pojazdy z zagranicy stanowią mniej więcej 1/6 wszystkich zarejestrowanych samochodów w Polsce. Aby sprawnie i bezproblemowo załatwić rejestrację, warto najpierw sprawdzić, jakie dokumenty są nam potrzebne. Informacje te są dostępne na internetowej stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Zawsze można również zadzwonić lub udać się do wydziału komunikacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie