Spis treści
W lutym 2023 r. unijny rynek samochodów osobowych nadal radził sobie dość dobrze, rosnąc o ok. 11,5% do poziomu 802 763 sztuk, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Należy jednak zwrócić uwagę na niską bazę porównawczą spowodowaną m.in. kryzysem związanym z niedoborem półprzewodników na początku 2022 roku.
W pierwszych dwóch miesiącach roku rynek UE osiągnął prawie 1,6 mln nowych samochodów zarejestrowanych, o 11,4% więcej niż rok wcześniej, dzięki dwucyfrowym wzrostom w styczniu i luty. Patrząc na cztery główne rynki UE, najszybciej rósł on w Hiszpanii (+32,1%) i we Włoszech (+18,2%), a następnie we Francji (+9,1%). Niemieckie rejestracje samochodów pozostały bez zmian (+0,2%) w tym dwumiesięcznym okresie.
W lutym nastąpił wzrost liczby zarejestrowanych samochodów elektrycznych i hybrydowych na baterie, stanowiąc obecnie odpowiednio 12,1% i 25,5% rynku. Jednak to napęd benzynowy pozostał najpopularniejszym wyborem dla nowo zarejestrowanych samochodów w UE, z udziałem w rynku na poziomie 36,9%.
Nowe rejestracje au w Europie. Samochody elektryczne
W zeszłym miesiącu liczba rejestracji nowych pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) w UE wzrosła o 39,7%, osiągając pułap 97 300 samochodów, co daje udział w rynku na poziomie 12,1%, w porównaniu do 9,7% w lutym 2022 roku. Z wyjątkiem Czech (-3,2%) i Słowacji (-28,2%), wszystkie rynki w regionie przyczyniły się do tego wzrostu, a najbardziej Niemcy (+14,7%), Francja (+45,7%) i Holandia (+88,9%).
Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) również miały dobry miesiąc, a sprzedaż wzrosła o 22,3% do poziomu 204 883 sztuk. Wzrost ten był w dużej mierze podtrzymywany przez sprzedaż na czterech kluczowych rynkach: Hiszpanii (+31,8%), Francji (+24,6%), Niemiec (+24,2%) i Włoch (+23,9%).
W rezultacie pojazdy HEV osiągnęły udział w rynku na poziomie 25,5%, w porównaniu z 23,3% w lutym 2022 roku.
Z kolei rejestracje pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w UE spadły o 7,4 proc. Sprzedano łącznie 57 569 samochodów. Spadek ten wynikał głównie ze znacznego spadku sprzedaży w Niemczech (-44,8%), po zakończeniu rządowych dopłat do hybryd plug-in w 2022 roku.
Samochody benzynowe i diesla
W lutym 2023 r. rejestracje nowych samochodów benzynowych w UE wzrosły o 11,1 proc. (36,9% udział w rynku), czyli na poziomie odnotowywany w 2022 roku. Do tego wzrostu przyczyniły się Hiszpania (+19,0%), Włochy (+16,3%), Niemcy (+8,9%) i Francja (+7,7%).
Z drugiej strony rynek samochodów z silnikami wysokoprężnymi w UE nadal spadał (-8,4%), odnotowując jednak - co ciekawe - wzrosty na niektórych rynkach Europy Środkowej, takich jak Polska (+18,9%) i Czechy (+12,4%), a także we Włoszech (+2,2%). W rezultacie udział w rynku wyniósł 15,0%, co oznacza spadek o 3,2 punktów procentowych od lutego 2022 roku.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?