Rejestracje aut. Więcej dostępnych modeli, więcej rejestracji

Paweł Piątek
Jak informuje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w marcu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lutego 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.
Jak informuje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w marcu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lutego 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku. 123RF
Jak informuje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w marcu 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lutego 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

Spis treści

Pierwszy kwartał bieżącego roku wygląda bardzo optymistycznie. Skąd wzięły się tak dobre rezultaty?

Przede wszystkim zdecydowanie poprawiła się dostępność samochodów. Okres oczekiwania na nowe auto znacznie się skrócił. Producenci zintensyfikowali też swoje działania promocyjne. Osoby fizyczne kupujące auta na potrzeby własne wciąż mogły korzystać z ofert wyprzedażowych. Na rynku ponownie pojawiły się oferty rabatowe, a także możliwość poprawienia specyfikacji auta o dodatkowe wyposażenie akcesoryjne.

Część marek oferowała produkty finansowe na zakup aut ze stoku na atrakcyjnych warunkach (na przykład kredyty 50/50 z RRSO 0% na jeden rok). W ofercie dostępne były także atrakcyjne warunki ubezpieczeń dla nowo zakupionych aut, co w dobie obserwowanych podwyżek kwot ubezpieczenia odgrywa istotną rolę.

Warto również wspomnieć o działaniach niektórych marek w zakresie poprawy lojalności klientów. Dodatkowe rabaty dla osób kupujących kolejny samochód danej marki to może nie novum, ale na pewno powrót do dobrych tradycji.

Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 435 tys. samochodów osobowych oraz 61 tys. pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony. 

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 55 332 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 21,17% (+9 666 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 27,75% (+12 018 szt.) więcej niż w lutym 2023 roku. Dane skumulowane (138 863 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 17,78%  (+20 961 szt.).

Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała Skoda – o 46,71%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 14,53%.

Rejestracje aut. Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w marcu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 49 460 samochodów osobowych, o 25,11% (+9 928 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 28,38% (+10 935 szt.) więcej niż w lutym 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 123 032 samochody osobowe, o 20,56% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+20 982 szt.). 

W marcu 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,00%. Udział firm osiągnął poziom 72,00%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 35 608 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 70,56%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Mazda o 74,75%, największy spadek zanotował Ford, o 28,13%. 

Rejestracje aut. Kto liderem?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 26 139 aut tej marki, o 41,43% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 21,25%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 12 682 szt., o 46,48% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,31%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 9 051 samochodów, o 7,50% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,36%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 7 870 szt., o 17,43% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,40%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2023 r. zarejestrowano 6 049 aut tej marki, o 8,68% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 4,92%. 

Rejestracje aut. Najpopularniejsze modele

Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Yaris (5 363 szt.; +55,36% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris Cross (5 212 szt.; +188,59% r/r) oraz Toyota Corolla (4 990 szt. -3,71% r/r), następnie Skoda Octavia (3 226 szt.;+59,94%), a za nią Toyota C-HR (3 216 szt.;+103,42% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (2 521 szt.;+110,79%), na drugim miejscu - Toyota Yaris (1 769 szt.; +7,34%), na trzecim – Toyota C-HR (1 320 szt.;+100,91%), na czwartym – Dacia Duster (1 309 szt.;-2,46%), a na piątym – Kia Sportage (1 218 szt.-13,43%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (4 453 szt.; +3,15%). Na drugim miejscu jest Toyota Yaris (3 594 szt.; +99,22%), na trzecim – Skoda Octavia (2 809 szt.; +55,28%), na czwartym Toyota Yaris Cross (2 691 szt.; +341,15%), , a na piątym – Toyota C-HR (1 896 szt.; +105,19%). 

Rejestracje aut. Rynek samochodów dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów  w marcu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 5 872 samochody dostawcze, o 4,27% (-262 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 22,61% (+1 083 szt.) więcej niż w lutym 2023 roku. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 15 831 samochodów dostawczych, o 0,1% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku, w tym najbardziej Ssangyong, o 300,00%. Największy spadek zanotował IVECO – o 34,58%. 

Tytuł lidera rynku w 2023 roku dzierży Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 3 572 auta tej marki, o 8,81% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 22,56%. Na pozycji wicelidera znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 207 szt., o 53,37% więcej niż w 2022r. Udział marki w rynku wyniósł 13,94%.

Na trzecim miejscu jest Ford. W 2023r. klienci tego producenta zarejestrowali 2 174 pojazdy dostawcze, o 22,48% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,73%.  

Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 399 szt., o 6,36% mniej niż w 2022r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,84%.

Na piątej pozycji uplasowało się Mercedes. W 2023r. zarejestrowano 1 373 auta dostawcze tej marki, o 14,51% więcej niż w analogicznym okresie 2022r. Udział marki wyniósł 8,67%. 

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w  2023r. jest dotychczas Renault Master (2 852 szt.; -7,34% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Fiat Ducato (1 285 szt.; +179,96%), na trzeciej Iveco Daily (1 188 szt.;-34,58% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (1 059 szt.; +7,84%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit (862 szt.; +17,12%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty