Rejestracje aut. Są wzrosty, ale kupują głównie firmy

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Intytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w maju 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.
Jak podaje w swoim raporcie Intytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w maju 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku. 123RF
Jak podaje w swoim raporcie Intytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w maju 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

W porównaniu do maja ubiegłego roku wynik rejestracji samochodów osobowych był o 7,46% wyższy niż rok wcześniej. W porównaniu do kwietnia br. liczba zarejestrowanych aut osobowych wzrosła o 8,71%. To spora zmiana w kontekście wyniku zanotowanego na koniec drugiej dekady miesiąca, kiedy to zaobserwowano spadek liczby zarejestrowanych samochodów osobowych o ponad 1% rok do roku.

Obserwowane polepszenie wyników w porównaniu do maja ubiegłego roku to z jednej strony efekt niskiej bazy, z drugiej zaś powolnego odradzania się rynku (majowy rezultat rejestracji jest drugim najlepszym w tym roku). Swą aktywność zakupową zwiększyły firmy (w maju ich udział w rejestracjach był najwyższy od dwóch lat). Należy jednak pamiętać, że majowe rejestracje klientów instytucjonalnych są efektem wcześniejszych zamówień (czasem sprzed kilku miesięcy). Warto też zauważyć spory udział w sprzedaży samochodów osobowych pojazdów marek segmentu premium.

Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 445 tysięcy samochodów osobowych oraz 62 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w maju 2023 roku zarejestrowano w Polsce 44 115 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 7,08% (+2 916 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 11,33% (+4 490 szt.) więcej niż w kwietniu 2023 roku. Dane skumulowane (222 603 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 11,94% (+23 739 szt.).

Cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała Skoda – o 47,34%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 17,68%.

Rejestracja aut. Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w maju 2023 r. zarejestrowano w Polsce 38 575 samochodów osobowych, o 7,46% (+2 678 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 8,71% (+3 090 szt.) więcej niż w kwietniu 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 197 092 samochodów osobowych, o 14,04% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+24 262 szt.).

W maju 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25,17%. Udział firm osiągnął poziom 74,83%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 28 864 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 72,01%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Rejestracje aut. Kto traci, a kto zyskuje?

Dziesięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 159,57%, największy spadek zanotował Ford, o 33,66%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 37 534 aut tej marki, o 21,27% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,04%.

Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 276 szt., o 47,29% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,79%.

Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 15 141 samochodów, o 2,10% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,68%.

Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 14 470 szt., o 21,84% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,34%.

Na piątej pozycji jest Audi. W 2023 r. zarejestrowano 10 444 aut tej marki, o 36,40% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,30%.

Rejestracje aut. Które modele dominują?

Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Corolla (8 687 szt.; -2,70% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (6 881 szt.; +32,02% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (6 760 szt. +141,08% r/r), następnie Skoda Octavia (6 103 szt.;+103,64%), a za nią KIA Sportage (4 848 szt.;-8,22% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (3 208 szt.;+63,51%), na drugim miejscu - Toyota Yaris (2 344 szt.; +5,49%), na trzecim – Dacia Duster (2 118 szt.;+6,43%), na czwartym – KIA Sportage (2 043 szt.;-10,75%), a na piątym – Toyota C-HR (1 689 szt.+6,09%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (7 710 szt.; +0,84%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (5 296 szt.; +96,73%), na trzecim – Toyota Yaris (4 537 szt.; +51,74%), na czwartym Toyota Yaris Cross (3 552 szt.; +321,85%), , a na piątym – Toyota C-HR (3 021 szt.; +24,01%).

Motoshow w Piotrkowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie