Rejestracje aut. Są wzrosty, ale kupują głównie firmy

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Intytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w maju 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.
Jak podaje w swoim raporcie Intytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w maju 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku. 123RF
Jak podaje w swoim raporcie Intytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w maju 2023 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była też wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2023 roku). Skumulowana liczba rejestracji w 2023 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2022 roku.

W porównaniu do maja ubiegłego roku wynik rejestracji samochodów osobowych był o 7,46% wyższy niż rok wcześniej. W porównaniu do kwietnia br. liczba zarejestrowanych aut osobowych wzrosła o 8,71%. To spora zmiana w kontekście wyniku zanotowanego na koniec drugiej dekady miesiąca, kiedy to zaobserwowano spadek liczby zarejestrowanych samochodów osobowych o ponad 1% rok do roku.

Obserwowane polepszenie wyników w porównaniu do maja ubiegłego roku to z jednej strony efekt niskiej bazy, z drugiej zaś powolnego odradzania się rynku (majowy rezultat rejestracji jest drugim najlepszym w tym roku). Swą aktywność zakupową zwiększyły firmy (w maju ich udział w rejestracjach był najwyższy od dwóch lat). Należy jednak pamiętać, że majowe rejestracje klientów instytucjonalnych są efektem wcześniejszych zamówień (czasem sprzed kilku miesięcy). Warto też zauważyć spory udział w sprzedaży samochodów osobowych pojazdów marek segmentu premium.

Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 445 tysięcy samochodów osobowych oraz 62 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w maju 2023 roku zarejestrowano w Polsce 44 115 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 7,08% (+2 916 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 11,33% (+4 490 szt.) więcej niż w kwietniu 2023 roku. Dane skumulowane (222 603 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 11,94% (+23 739 szt.).

Cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała Skoda – o 47,34%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 17,68%.

Rejestracja aut. Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w maju 2023 r. zarejestrowano w Polsce 38 575 samochodów osobowych, o 7,46% (+2 678 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 8,71% (+3 090 szt.) więcej niż w kwietniu 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 197 092 samochodów osobowych, o 14,04% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+24 262 szt.).

W maju 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25,17%. Udział firm osiągnął poziom 74,83%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 28 864 aut. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 72,01%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Rejestracje aut. Kto traci, a kto zyskuje?

Dziesięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Lexus o 159,57%, największy spadek zanotował Ford, o 33,66%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 37 534 aut tej marki, o 21,27% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,04%.

Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 276 szt., o 47,29% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,79%.

Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 15 141 samochodów, o 2,10% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,68%.

Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 14 470 szt., o 21,84% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,34%.

Na piątej pozycji jest Audi. W 2023 r. zarejestrowano 10 444 aut tej marki, o 36,40% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,30%.

Rejestracje aut. Które modele dominują?

Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Corolla (8 687 szt.; -2,70% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (6 881 szt.; +32,02% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (6 760 szt. +141,08% r/r), następnie Skoda Octavia (6 103 szt.;+103,64%), a za nią KIA Sportage (4 848 szt.;-8,22% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (3 208 szt.;+63,51%), na drugim miejscu - Toyota Yaris (2 344 szt.; +5,49%), na trzecim – Dacia Duster (2 118 szt.;+6,43%), na czwartym – KIA Sportage (2 043 szt.;-10,75%), a na piątym – Toyota C-HR (1 689 szt.+6,09%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (7 710 szt.; +0,84%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (5 296 szt.; +96,73%), na trzecim – Toyota Yaris (4 537 szt.; +51,74%), na czwartym Toyota Yaris Cross (3 552 szt.; +321,85%), , a na piątym – Toyota C-HR (3 021 szt.; +24,01%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty