Regeneracja sprzęgła. Jak, gdzie, i za ile?

Mariusz Zbyszyński
Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście sprzęgła nie trzeba od razu wymieniać. Niewiele osób wie, ale można je poddać procesowi regeneracji, co pozwoli zaoszczędzić niekiedy sporą ilość gotówki. Dziś sprawdzimy jak to można zrobić, gdzie, i ile taka „operacja” kosztuje. Fot. Schaeffler
Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście sprzęgła nie trzeba od razu wymieniać. Niewiele osób wie, ale można je poddać procesowi regeneracji, co pozwoli zaoszczędzić niekiedy sporą ilość gotówki. Dziś sprawdzimy jak to można zrobić, gdzie, i ile taka „operacja” kosztuje. Fot. Schaeffler
Udostępnij:
Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście sprzęgła nie trzeba od razu wymieniać. Niewiele osób wie, ale można je poddać procesowi regeneracji, co pozwoli zaoszczędzić niekiedy sporą ilość gotówki. Dziś sprawdzimy jak to można zrobić, gdzie, i ile taka „operacja” kosztuje.

Rola sprzęgła

Sprzęgło odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy silnikiem, a skrzynią biegów. Dzięki niemu mamy możliwość zmiany biegów w trakcie jazdy lub zatrzymywania się bez wyłączania silnika. Według szacunków, fabryczne sprzęgło powinno wytrzymać przebieg ok. 150 - 200 tysięcy kilometrów, a nawet i więcej, w zależności od warunków eksploatacji.

Jazda na półsprzęgle

Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście
Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście sprzęgła nie trzeba od razu wymieniać. Niewiele osób wie, ale można je poddać procesowi regeneracji, co pozwoli zaoszczędzić niekiedy sporą ilość gotówki. Dziś sprawdzimy jak to można zrobić, gdzie, i ile taka „operacja” kosztuje.
Fot. Archiwum

Żywotność opisywanego elementu w głównej mierze zależy od stylu jazdy kierowcy. Na przedwczesne jego zużycie ma wpływ częsta i długa jazda na tzw. półsprzęgle lub notoryczne wciskanie i trzymanie pedału sprzęgła np. na postoju. Druga kwestia to jakość użytej przez producenta części, a z tym w dzisiejszych samochodach niestety bywa różnie. Nierzadko jeśli sprzęgło ulegnie awarii, to na zakup nowego trzeba przygotować sporą ilość gotówki. W benzynowych, a przede wszystkim wysokoprężnych jednostkach napędowych nowej generacji, od wielu już lat stosowne są dwumasowe koła zamachowe, które także nie są oferowane w promocyjnych cenach. Na szczęście na rynku pojawiły się firmy, które oferują usługę regeneracji sprzęgieł oraz w miarę możliwości kół dwumasowych.

Objawy

Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście
Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście sprzęgła nie trzeba od razu wymieniać. Niewiele osób wie, ale można je poddać procesowi regeneracji, co pozwoli zaoszczędzić niekiedy sporą ilość gotówki. Dziś sprawdzimy jak to można zrobić, gdzie, i ile taka „operacja” kosztuje.
Fot. ZF

Konstrukcja sprzęgła opiera się na tarczy i zamocowanej na niej okładzinie ciernej oraz nierzadko tłumików drgań skrętnych. Okładzina cierna kompensuje niejako różnice prędkości obrotowych wału napędowego i wałka skrzyni, w momencie kiedy zmieniamy bieg na wyższy. Kiedy moment obrotowy jest przenoszony, okładzina ulega naturalnemu ścieraniu. Jeżeli jej grubość staje się zbyt mała, to sprzęgło zaczyna pracować niewłaściwie i zaczyna się ślizgać, czego efektem jest szybki wzrost obrotów silnika, przy jednocześnie symbolicznym wręcz nabieraniu prędkości. Objawem uszkodzenia sprzęgła są również drgania i szarpania odczuwane w trakcie przyspieszania, czasem specyficzny zapach, problem z wybieraniem biegów, a także to, że auto zaczyna ruszać dopiero w momencie, kiedy pedał sprzęgła jest już prawie puszczony. W sprzęgle znajdziemy również wiele elementów, które z nim bezpośrednio współpracują, takie jak docisk, wysprzęglik i łożysko oporowe. Części te również poddawane są procesowi naturalnego zużywania i są podatne na uszkodzenia.

Pierwotny stan

Wśród użytkowników aut często można usłyszeć słowa, że na naszym rynku tanich części zamiennych nie brakuje i jakakolwiek regeneracja, to strata czasu. Niestety należy pamiętać, że na ogół niska cena oznacza niezadowalającą jakość produktu. Naprawiając sprzęgło, specjalista wymienia zużyte podzespoły na fabrycznie nowe i często daje nam gwarancję bezproblemowego użytkowania auta przez wiele lat. Ciekawostką jest to, że regenerowane elementy można znaleźć także na półkach czołowych hurtowni motoryzacyjnych i autoryzowanych warsztatów.

Regeneracja sprzęgła

Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście
Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście sprzęgła nie trzeba od razu wymieniać. Niewiele osób wie, ale można je poddać procesowi regeneracji, co pozwoli zaoszczędzić niekiedy sporą ilość gotówki. Dziś sprawdzimy jak to można zrobić, gdzie, i ile taka „operacja” kosztuje.
Fot. ZF

W samym sprzęgle najczęściej i najszybciej zużywają się okładziny, a następnie sprężyny, docisk i łożysko oporowe. Aby poznać stan faktyczny opisywanego elementu, mechanik musi go zdemontować z auta i dokładnie „prześwietlić”. Następnie myje i segreguje elementy, i decyduje, które komponenty zostaną wymienione, a które jeszcze będzie można użyć. Procedura regeneracji polega na zanitowaniu nowych okładzin, a także na obróbce docisku oraz koła zamachowego, gdyż te z biegiem lat mogą na swojej powierzchni posiadać sporo nierówności. Mamy możliwość wyboru okładziny mineralnej stosowanej w fabrycznych autach, lub możemy zdecydować się na okładzinę wzmacnianą włóknami z kevlaru, która lepiej sprawdzi się w sportowych wozach. Ponadto częstokroć instaluje się nowe sprężyny tłumika drgań i czyści centralną sprężynę. Pełna podstawowa regeneracja w popularnym samochodzie nie powinna kosztować więcej niż 300 zł.

Dyskwalifikacja

Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście
Sprzęgło to element składowy samochodu, który jeśli ulegnie wypracowaniu lub uszkodzeniu potrafi dosyć mocno obciążyć nasz budżet domowy. Na szczęście sprzęgła nie trzeba od razu wymieniać. Niewiele osób wie, ale można je poddać procesowi regeneracji, co pozwoli zaoszczędzić niekiedy sporą ilość gotówki. Dziś sprawdzimy jak to można zrobić, gdzie, i ile taka „operacja” kosztuje.
Fot. Archiwum

Eksperci zgodnie twierdzą, że najbardziej opłaca się regenerować sprzęgła w autach z mocnymi jednostkami napędowymi. Wynika to z faktu, że do takich siników drogie bywają nawet zamienniki. Jednak warto zaznaczyć, że w nieco starszych samochodach np. klasy popularnej, korzyści finansowe z regeneracji także mogą być niemałe. Wszystko zależy od konkretnego modelu samochodu. Niestety możliwość naprawy z góry dyskwalifikuje zdeformowana tarcza lub uszkodzenia sprężyny centralnej. Pod wpływem niekorzystnej temperatury potrafią również zajść zmiany w dociskach, a dokładniej mówiąc, tracą one swoją charakterystykę pracy lub znacznie się wyginają. Dodatkowo problemem może być dostępność niektórych elementów wykonanych z tworzywa sztucznego.

Podsumowanie

Jeśli mechanik stwierdzi, że sprzęgło w naszym samochodzie uległo uszkodzeniu, warto skontaktować się z firmą, która zaoferuje usługę jego regeneracji, a tych w Internecie nie brakuje. Należy wybrać zakład sprawdzony i cieszący się dobrą opinią.
Z pewnością będzie to lepsze rozwiązanie, niż montaż taniego zamiennika np. pochodzącego z Chin. 

Zobacz także: Testujemy hybrydy Renault

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie