Regeneracja części. Jak radzi sobie rynek? Które części się najczęściej regeneruje?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Właściciele aut kilkunastoletnich coraz chętniej kupują podzespoły używane lub regenerowane – pod koniec ubiegłego roku w tej grupie znajdowało się 12% kierowców.
Właściciele aut kilkunastoletnich coraz chętniej kupują podzespoły używane lub regenerowane – pod koniec ubiegłego roku w tej grupie znajdowało się 12% kierowców. Pixabay.com
Najnowszy raport SDCM wskazuje, że w Unii Europejskiej już około 10% części zamiennych na motoryzacyjnym rynku wtórnym jest poddawanych regeneracji.

Park samochodowy w Polsce

Według raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar na koniec 2021 roku było w Polsce zarejestrowanych ponad 19 milionów pojazdów. Należy podkreślić, iż powyżej 70% z nich miało więcej niż 10 lat, a średni wiek samochodu wynosił 15,5 roku. W praktyce oznacza to, że statystyczny polski samochód pochodzi z 2007 roku. Problemy globalne, takie jak: rosnąca inflacja, ograniczona dostępność nowych samochodów, niedobór komponentów czy utrudnienia w łańcuchu dostaw, powodują, że średnia wieku parku samochodowego będzie rosła. Przebieg pojazdu oraz sposób jego eksploatacji zwiększają ryzyko usterek i niosą za sobą konieczność wymiany niektórych podzespołów. To szansa zarówno dla producentów części zamiennych, jak i warsztatów specjalizujących się w regeneracji podzespołów.

Jak pokazują wyniki najnowszego badania Otomoto, właściciele aut kilkunastoletnich coraz chętniej kupują podzespoły używane lub regenerowane – pod koniec ubiegłego roku w tej grupie znajdowało się 12% kierowców.

„Regenerowane części samochodowe zapewniają niemal identyczną, wysoką jakość, jak nowe podzespoły i są od nich zdecydowanie tańsze – szacujemy, że nawet ok. 50%. Do najczęściej regenerowanych części należą m.in. układy wtryskowe, które są jednymi z droższych podzespołów współczesnych silników wysokoprężnych. Na ich prawidłowy proces odnowy ma wpływ wiele czynników. Powodzenie regeneracji układu wtryskowego zależy od przeprowadzenia jej przez doświadczony serwis, przy użyciu najwyższej jakości części zamiennych. Daje to gwarancję jego dalszej, bezawaryjnej eksploatacji. Produkowane przez nas komponenty wtryskiwaczy, m.in.: rozpylacze czy elementy tłoczące, od lat cieszą się opinią trwałych i niezawodnych.”

Konrad Kołodziejski, Lider Działu Technologii w WUZETEM

Regeneracja – czyli drugie życie części

Nowym celem wyznaczonym przez Unię Europejską jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Jednym z kroków do osiągnięcia tego celu jest regeneracja maszyn, urządzeń oraz komponentów wykorzystywanych w motoryzacji.

Według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) tylko w 2020 roku fabryczna regeneracja części samochodowych pozwoliła zmniejszyć emisję CO2 o 800 tys. ton. Odpowiada to śladowi węglowemu, pozostawionemu przez 120 tysięcy mieszkańców Unii Europejskiej. Dbałość o środowisko jest jednym z czynników, które mają wpływ na rozwój rynku motoryzacyjnego, dlatego europejski rynek części regeneracyjnych będzie dalej rosnąć. Potwierdzają to również dane ekonomiczne. Wartość sprzedaży części regeneracyjnych w roku 2021 wyniosła 4,7 mld EUR.

Za regeneracją części zamiennych przemawia zarówno czynnik ekologiczny, jak i ekonomiczny. W obecnej sytuacji dostęp do niektórych surowców jest ograniczony lub ich ceny rosną. Należy pamiętać, że zużycie surowców w procesie regeneracji jest od 50 do 90% niższe niż w przypadku produkowania nowej części zamiennej od podstaw.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty