Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rarytasy

Maciej Pobocha
(Fot. Toyota) – Najtańszym autem sportowym dostępnym, na naszym rynku jest Toyota Celica. Kosztuje 82 600 zł.
(Fot. Toyota) – Najtańszym autem sportowym dostępnym, na naszym rynku jest Toyota Celica. Kosztuje 82 600 zł.
W samochodzie sportowym dobrze się prezentuje stateczny urzędnik i nowoczesna bizneswoman. Auta sportowe mają swój urok.

Nie wiadomo, czy nabywców pojazdów sportowych bardziej przyciąga atrakcyjny kształt nadwozia czy dynamika. Każdy szanujący się koncern samochodowy ma w swojej ofercie auto sportowe.

(Fot. Alfa Romeo)
(Fot. Alfa Romeo)

 

Najbardziej popularne jest nadwozie typu coupe, które stało się niemal synonimem pojazdu sportowego. Mniej rozpowszechnione jest nadwozie odkryte typu roadster. Nie zmienia to faktu, że Subaru Impreza WRX STI jest sedanem.

 

Na naszym rynku oferowanych jest ponad 20 modeli aut sportowych. Najtańszy z nich - Toyota Celica z silnikiem 1,8 l/143 KM kosztuje 82 600 zł. Za najdroższego, sprowadzanego na zamówienie Mercedesa-Benza SLR przyjdzie zapłacić niemal 26 razy tyle - 527 tys. euro (ok. 2,1 mln zł). Tyle warta jest kosmiczna technologia i materiały wykorzystane do stworzenia pojazdu, który ma ceramiczne tarcze hamulcowe, nadwozie z włókien węglowych i naszpikowany jest elektronicznymi systemami kontroli.

(Fot. Toyota) – Najtańszym autem sportowym dostępnym, na naszym rynku jest Toyota Celica. Kosztuje 82 600 zł.
(Fot. Toyota) – Najtańszym autem sportowym dostępnym, na naszym rynku jest Toyota Celica. Kosztuje 82 600 zł.

W przypadku samochodów sportowych ważne są nie tylko rozwijane przez nie prędkości maksymalne i czasy potrzebne do osiągnięcia pierwszej czy drugiej “setki". Nie mniej istotna jest budowa auta. Najbardziej korzystnym rozwiązaniem stosowanym m.in. w Porsche Boxterze, jest centralne, tzn. przed osią tylną, umieszczenie silnika. Pozwala to na równe rozłożenie masy pojazdu na obie osie i wpływa pozytywnie na stabilność. Wadą jest ograniczenia miejsca w aucie, którym mogą podróżować tylko dwie osoby. Niektóre samochody np. Alfa Romeo GT mają jednostkę napędową z przodu i napęd na przednie koła. Stosowany jest także układ klasyczny - silnik z przodu napędzający koła tylne. Mają go m.in. BMW i Mercedes-Benz. Niemal ewenementem jest rozwiązanie, któremu od lat hołduje firma Porsche w modelu 911. Jednostka napędowa znajduje się z tyłu i napędza tylną oś. Dostępne są także wersje z napędem 4x4, co przy dużych mocach i

(Fot. Mercedes-Benz) – Mercedes-Benz SLR kosztuje 2,1 mln zł. Są chętni.
(Fot. Mercedes-Benz) – Mercedes-Benz SLR kosztuje 2,1 mln zł. Są chętni.

wysokich prędkościach pozwala na lepsze zapanowanie nad autem.

 

Od pewnego czasu w samochodach sportowych m.in. Mercedesie-Benzie czy BMW oferowane są silniki wysokoprężne. Producenci idą z duchem czasu, czemu sprzyjają coraz nowocześniejsze rozwiązania stosowane w dieslach - układy common rail kolejnych generacji czy turbosprężarki o zmiennej geometrii.

 

Silniki benzynowe są również nowoczesne i rozwijają wysokie moce przy stosunkowo niewielkich pojemnościach skokowych. Prym wiodą pod tym względem Subaru Impreza WRX STI i Mitsubishi Lancer EVO VIII, których jednostki napędowe o

(Fot. Hyundai) – Hyundai Coupe – Atrakcyjne coupe za przystępną cenę.
(Fot. Hyundai) – Hyundai Coupe – Atrakcyjne coupe za przystępną cenę.

pojemnościach 2,0 l mają moce 265 KM - po 132,5 KM na litr, co jest doskonałym wynikiem.

 

W Polsce można kupić także auta usportowione np. VW Golf GTI, Alfa Romeo 147 GTA czy Honda Civic Type R. W ich tradycyjnych nadwoziach kryją się mocne silniki, a układy zawieszenia i wydechowe przystosowane do bardziej agresywnego stylu jazdy. Pojazdów tych nie uwzględniliśmy jednak w naszym zestawieniu, podobnie jak samochodów z nadwoziem coupe-cabrio, takich jak Renault Megane CC, Peugeot 206 CC i Opel Tigra TwinTop.

 

 

 

Marka/model

Pojemność (l)/moc (KM)

                Cena (zł)

   
Toyota Celica

1,8/143

82 600

Hyundai Coupe

2,0/143

86 900

Toyota MR2

1,8/143

112 700

Mercedes-Benz C-SportCoupe

1,8/143

117 400

Alfa Romeo GT

2,0/165

121 000

Alfa Romeo GTV

2,0/165

130 900

BMW Z4

2,0/150

132 700

Alfa Romeo Spider

2,0/165

140 900

Audi TT Coupe

1,8/180

159 045

Honda S2000

2,0/240

167 000

Mercedes-Benz SLK

2,0/163

169 100

Subaru Impreza WRX STI

2,0/265

170 100

Nissan 350Z

3,5/280

173 720

Mercedes-Benz CLK

1,8/163

181 100

Chrysler Crossfire Coupe

3,2/218

189 100

Mitsubishi Lancer EVO VIII

2,0/265

196 000

Porsche Boxter

2,7/228

211 700

BMW serii 6 Coupe

3,0/258

318 600

Lexus S.C.

4,3/283

349 160

Porsche 911

3,6/325

369 800

Jaguar XK Coupe

4,0/284

372 600

Mercedes-Benz SL

3,7/245

419 499

Mercedes-Benz CL

5,0/306

526 299

Mercedes-Benz SLR

5,4/626

2 134 500

 

(Fot. Porsche) – Klasyka gatunku - Porsche 911. Nawet jak się nie podoba, i tak jest piękny.
(Fot. Porsche) – Klasyka gatunku - Porsche 911. Nawet jak się nie podoba, i tak jest piękny.
(Fot. Mitsubishi) – Jak najbardziej sportowy Mitsubishi Lancer EVO VIII ma nadwozie typu sedan.
(Fot. Mitsubishi) – Jak najbardziej sportowy Mitsubishi Lancer EVO VIII ma nadwozie typu sedan.
(Fot. VW) – W zwykłym aucie niezwykle mocny silnik - VW Golf GTI - też ma wielu zwolenników.
(Fot. VW) – W zwykłym aucie niezwykle mocny silnik - VW Golf GTI - też ma wielu zwolenników.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty