Ranking aut, tworzony rokrocznie przez niemiecki TÜV nie jest może w pełni obiektywnym źródłem informacji o awaryjności i

trwałości pojazdów, ale z pewnością daje sporą wiedzę na temat jakości poszczególnych modeli. Ponieważ podstawą do jego tworzenia są niedomagania stwierdzone jedynie podczas obowiązkowych, okresowych badań technicznych samochodów w Niemczech, to siłą rzeczy nie można mówić o pełnym obrazie kondycji każdego z aut. Trudno jednak zaprzeczyć, że liczba usterek stwierdzonych na stanowisku diagnostycznym, zwłaszcza tych poważnych, określa w pewien sposób podejście producenta do kwestii jakości. Na tej podstawie każdy z użytkowników albo potencjalnych nabywców aut z rynku wtórnego może wyrobić sobie opinię o konkretnym modelu. Rozumowanie jest proste – jeśli elementy i podzespoły badane podczas kontroli diagnostycznych są mało usterkowe, to również te pozostałe nie powinny sprawiać kłopotów. I odwrotnie. Praktyka pokazuje, że taki scenariusz rzeczywiście sprawdza się. Dlatego mimo pewnych ograniczeń raporty tego typu co zestawienie TÜV są bardzo cenione wśród osób poważnie podchodzących do zakupu samochodu używanego.
W raporcie TÜV 2014 nie ma wielkich niespodzianek. Wśród aut o najmniejszej usterkowości wciąż brylują samochody niemieckie i japońskie. W pierwszych dziesiątkach poszczególnych kategorii wiekowych na 51 sklasyfikowanych modeli tych pierwszych jest 26, tych drugich 25. Ale wystarczy rzut oka na zeszłoroczne zestawienie by zobaczyć, że motoryzacja niemiecka odnotowała znaczący postęp, zaś japońska wyraźnie się pogorszyła. Niemieckie firmy mają na najlepszych pozycjach o 5 aut więcej niż przed rokiem, japońskie o 6 mniej. Trzeba jednak zauważyć, że w najgorszych dziesiątkach poszczególnych kategorii nie ma samochodów japońskich, za to niemieckich jest aż 8. Ale i tutaj Niemcy poprawili się, bo przed rokiem wśród najgorszych modeli mieli 9 aut, a dwa lata wcześniej aż 14.
Największe słowa uznania należą się Toyocie. Aż 15 samochodów tej marki znalazło się w czołowych dziesiątkach poszczególnych kategorii. Te miejsca wywalczyło w sumie osiem różnych modeli Toyoty. Żaden inny producent nie może pochwalić się takim wynikiem. Volkswagen zajął 6 czołowych lokat czterema modelami, a Mazda trzema modelami wywalczyła siedem miejsc w pierwszych dziesiątkach. Sześć czołowych lokat zyskało też Porsche, ale wywalczyły je tylko dwa modele tej firmy.
Raport 2014 – ostrzejsze kryteria

Najnowszy raport Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego powstał na podstawie danych pozyskanych z 8 000 000 inspekcji diagnostycznych, przeprowadzonych w ramach okresowych badań technicznych aut jeżdżących po niemieckich drogach. Zestawienie obejmuje aż 217 modeli samochodów i jest największą bazą informacji na temat kondycji używanych samochodów. Średni wskaźnik udziału pojazdów z istotnymi usterkami wyniósł tym razem 24,9 %, a zatem o blisko 5 % więcej niż przed rokiem. Nie znaczy to jednak, że wzrósł poziom usterkowości samochodów. Wyższy wskaźnik jest po części efektem zaostrzonych kryteriów oceny, bowiem obecnie większa liczba wad traktowana jest jako poważne usterki. Około 60 % pojazdów była tym razem wolna od wad. Auta, które musiały być natychmiast wycofane z ruchu stanowiły jedynie 0,1 %.
O czym mówią badania techniczne ?
Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a rzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający

stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu. Jako reprezentatywną przyjmuje się liczbę przynajmniej 10 000 zbadanych samochodów konkretnego modelu.
Popularność warunkiem klasyfikacji
Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta w tabelach raportu TÜV. Zaskoczeni brakiem konkretnego modelu mogą być również ci, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieli by sprawdzić jego pozycję w rankingu awaryjności. Twórcy zestawienia biorą bowiem pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Jeśli ten warunek nie został spełniony auto po prostu nie jest klasyfikowane w raporcie TÜV. Chodzi nie tylko o te pojazdy, które z racji swej elitarności obecne są na rynku w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Problem dotyczy również samochodów popularnych na innych rynkach europejskich, ale nie oferowanych oficjalnie w Niemczech albo cieszących się na tamtym rynku mizerną popularnością.
Raport TÜV 2014 – wygrani i przegrani
Kategoria wiekowa 2-3 lata (średni udział aut z poważnymi usterkami 9,1 %)
Najlepsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
| | | |
1 | Opel Meriva | 4,2 | 29 000 |
2 | Mazda 2 | 4,6 | 32 000 |
3 | Toyota IQ | 4,8 | 30 000 |
4 | Porsche 911 | 5,2 | 31 000 |
5 | BMW Z4 | 5,5 | 32 000 |
6 | Audi Q5 | 5,5 | 63 000 |
7 | Audi A3 | 5,6 | 47 000 |
8 | Mercedes GLK | 5,6 | 52 000 |
9 | Toyota Avensis | 5,7 | 52 000 |
10 | Mazda 3 | 5,7 | 36 000 |
Najgorsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
120 | Fiat Punto | 14,5 | 37 000 |
121 | Chevrolet Aveo | 14,5 | 33 000 |
122 | VW Sharan | 14,7 | 61 000 |
123 | Citroën C4 Pic | 15,2 | 49 000 |
124 | Alfa Romeo 159 | 15,4 | 56 000 |
125 | Fiat Bravo | 15,7 | 42 000 |
126 | Chevrolet Matiz | 16,1 | 29 000 |
127 | Citroën C4 | 16,6 | 41 000 |
128 | Fiat Panda | 17,1 | 31 000 |
129 | Dacia Logan | 19,4 | 46 000 |
Kategoria wiekowa 4-5 lat (średni udział aut z poważnymi usterkami 14,8 %)
Najlepsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1 | Toyota Prius | 7,3 | 63 000 |
2 | Ford Kuga | 7,8 | 68 000 |
3 | Porsche Cayenne | 8,1 | 78 000 |
4 | VW Golf Plus | 8,1 | 61 000 |
5 | VW Passat CC | 8,4 | 73 000 |
6 | Audi A4 | 8,7 | 85 000 |
7 | VW Tiguan | 8,8 | 73 000 |
8 | Toyota Auris | 9,1 | 58 000 |
9 | Porsche 911 | 9,2 | 45 000 |
10 | Mazda 2 | 9,3 | 51 000 |
**Najgorsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
113 | Chevrolet Captiva | 22,1 | 77 000 |
114 | Ford Ka | 22,8 | 52 000 |
115 | Fiat Panda | 23,3 | 51 000 |
116 | Renault Kangoo | 23,8 | 69 000 |
117 | Citroën Berlingo | 24,2 | 77 000 |
118 | Seat Ibiza/Cordoba | 24,2 | 63 000 |
119 | Chevrolet Matiz | 24,7 | 48 000 |
120 | Fiat Doblo | 25,3 | 79 000 |
121 | Citroën C4 | 25,5 | 70 000 |
122 | Dacia Logan | 28,9 | 79 000 |
Kategoria wiekowa 6-7 lat (średni udział aut z poważnymi usterkami 21,2 %)
Najlepsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1 | Toyota Prius | 9,9 | 89 000 |
2 | Porsche 911 | 11,1 | 58 000 |
3 | Mazda 2 | 12,1 | 63 000 |
4 | VW Golf Plus | 12,4 | 80 000 |
5 | Mazda MX-5 | 12,8 | 57 000 |
6 | Toyota Corolla Verso | 13,4 | 92 000 |
7 | Toyota RAV4 | 13,6 | 86 000 |
8 | Honda Civic | 13,8 | 86 000 |
9 | Toyota Yaris | 13,9 | 66 000 |
10 | Mercedes SLK | 14,3 | 62 000 |
**Najgorsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
104 | Alfa Romeo 147 | 29,7 | 87 000 |
105 | Renault Mégane | 29,9 | 95 000 |
106 | Fiat Punto | 30,4 | 79 000 |
107 | Peugeot 307 | 30,6 | 91 000 |
108 | Renault Laguna | 32,6 | 107 000 |
109 | Fiat Stilo | 32,6 | 96 000 |
110 | Renault Kangoo | 33,2 | 92 000 |
111 | Dacia Logan | 33,8 | 83 000 |
112 | Fiat Doblo | 33,9 | 103 000 |
113 | Chrysler PT Cruiser | 37,7 | 83 001 |
Kategoria wiekowa 8-9 lat (średni udział aut z poważnymi usterkami 28,8 %)
Najlepsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1 | Porsche 911 | 10,3 | 76 000 |
2 | Toyota Corolla Verso | 14,5 | 104 000 |
3 | Toyota RAV4 | 16,2 | 99 000 |
4 | VW Golf Plus | 17,5 | 90 000 |
5 | Toyota Avensis | 17,9 | 113 000 |
6 | Honda Jazz | 18,2 | 92 000 |
7 | Mazda 2 | 19 | 86 000 |
8 | Toyota Corolla | 19,4 | 99 000 |
9 | Mercedes SLK | 19,5 | 72 000 |
10 | Ford Focus C-Max | 19,6 | 95 000 |
Najgorsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
86 | Renault Kangoo | 36,8 | 113 000 |
87 | Chevrolet Matiz | 37 | 73 000 |
88 | VW Sharan | 37,3 | 147 000 |
89 | Ford Galaxy | 37,5 | 142 000 |
90 | Alfa Romeo 147 | 37,9 | 107 000 |
91 | Alfa Romeo 156 | 38,2 | 126 000 |
92 | Renault Laguna | 38,9 | 124 000 |
93 | Chrysler PT Cruiser | 40,3 | 113 000 |
94 | Fiat Stilo | 41,2 | 112 000 |
95 | Mercedes M-Klasse | 42,7 | 139 001 |
Kategoria wiekowa 10-11 lat (średni udział aut z poważnymi usterkami 33,3 %)
Najlepsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
1 | Porsche 911 | 12,8 | 85 000 |
2 | Toyota RAV4 | 18,5 | 117 000 |
3 | Toyota Corolla | 21,5 | 115 000 |
4 | Toyota Yaris | 22,4 | 105 000 |
5 | Honda Jazz | 23,1 | 107 000 |
6 | Mazda MX-5 | 23,4 | 88 000 |
7 | Mercedes SLK | 24,4 | 94 000 |
8 | VW Golf IV | 25,4 | 133 000 |
9 | Ford Fusion | 27,5 | 104 000 |
10 | Audi TT | 27,8 | 110 000 |
10 | Ford Fiesta | 27,8 | 103 000 |
Najgorsi
Lokata | Model | Udział aut z poważnymi usterkami (%) | Średni przebieg (km) |
69 | Alfa Romeo 147 | 41,9 | 122 000 |
70 | Renault Kangoo | 42,1 | 136 000 |
71 | Renault Laguna | 42,2 | 131 000 |
72 | Alfa Romeo 156 | 42,5 | 145 000 |
73 | Mini | 42,6 | 107 000 |
74 | VW Sharan | 42,9 | 165 000 |
75 | Ford Ka | 43,3 | 59 000 |
76 | Fiat Stilo | 43,8 | 115 000 |
77 | Ford Galaxy | 44,2 | 161 000 |
78 | Chrysler PT Cruiser | 45,1 | 121 000 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?