Jak informuje Dekra, w trakcie przygotowywania raportu eksperci tej organizacji poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów przeprowadzonych w ciągu dwóch lat. W statystyce ujęte są tylko te usterki, które rzeczywiście mają wpływ na ocenę modeli. Nie są uwzględniane typowe usterki eksploatacyjne, których wystąpienie związane jest z postępowaniem właściciela pojazdu, a nie z funkcjonowaniem danego modelu.
W najnowszym raporcie ujęto ocenie 474 modeli. Uwzględniane są jedynie dane dotyczące modeli, w przypadku których dla określonych zakresów przebiegu w czasie przeprowadzania analizy przebadano co najmniej tysiąc pojazdów. Wykryte usterki są analizowane według trzech zakresów przebiegu, a nie według okresów przeglądów głównych, ponieważ stan techniczny pojazdu znacznie bardziej zależy od ilości przejechanych kilometrów, niż od wieku. Dekra rozróżnia trzy zakresy przebiegu - od 0 do 50 tys. km, od 50 tys. do 100 tys. km i od 100 tys. do 150 tys. km.
Ocena specjalna służąca za podstawę dla raportu uwzględnia przede wszystkim usterki związane z jakością pojazdu. Analizy wykonywano dla następujących podzespołów: podwozie/układ kierowniczy, silnik/spaliny, karoseria/rama/wnętrze, układ hamulcowy, instalacja elektryczna/elektronika/oświetlenie.
Do ogólnej oceny służy wskaźnik usterkowości Dekra (DMI). Uwzględnia on, oprócz pojazdów bez istotnych usterek, także te z poważnymi defektami. Wskaźnik DMI oblicza się odejmując od wartości procentowej pojazdów „bez poważnych usterek” wartość „poważnych usterek”.
W tabelach prezentujemy wyniki modeli najbardziej popularnych klas samochodów. W ocenie poszczególnych badanych podzespołów Dekra podaje, jak dużo usterek stwierdzono na sto sprawdzonych samochodów (w procentach). W nawiasach przy nazwie modelu oznacza rok początku produkcji danego pojazdu.
NAJBARDZIEJ AWARYJNE SAMOCHODY – DEKRA
Przebieg 0 do 50 000 km
Samochody małe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Citroen C2 (2003) | 3,9 | 17,5 | 1,4 | 10,3 | 14,6 | 55,3 |
Seat Ibiza/Cordoba (2002) | 6,7 | 7,8 | 0,9 | 7,7 | 17,7 | 59,9 |
Skoda Fabia (1999) | 7,3 | 7,6 | 0,8 | 9,7 | 14,9 | 61 |
Samochody kompaktowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Nissan Almera (2000) | 1,4 | 5,8 | 1,4 | 18,3 | 18,1 | 62,8 |
Peugeot 307 (2001) | 4,5 | 8,8 | 1,0 | 11,7 | 12,2 | 64,1 |
Renault Megane (2002) | 5,7 | 4,5 | 0,9 | 12,3 | 15,0 | 64,7 |
Samochody klasy średniej
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Ford Mondeo (2000) | 3,3 | 9,5 | 1,5 | 12,0 | 15,0 | 65,2 |
Opel Vectra (2002) | 7,2 | 7,4 | 0,9 | 5,9 | 9,4 | 68,3 |
Mercedes C (2000) | 5,4 | 4,6 | 0,8 | 3,0 | 9,8 | 73,1 |
Samochody klasy wyższej/luksusowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes E (2002) | 6,0 | 4,1 | 0,3 | 2,4 | 7,6 | 77,3 |
BMW serii 5 (2003) | 1,3 | 2,8 | 0,4 | 2,3 | 7,4 | 82,3 |
Audi A6 (2004) | 0,8 | 1,2 | 0,5 | 1,6 | 5,3 | 89,3 |
Samochody sportowe/coupe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Opel Tigra (2004) | 3,0 | 8,0 | 0,4 | 3,7 | 10,7 | 70,3 |
BMW Z4 (2002) | 3,5 | 2,0 | 0,3 | 1,9 | 12,0 | 76,9 |
Mercedes CLK (2002) | 2,2 | 2,2 | 0,4 | 1,5 | 7,8 | 83,2 |
Samochody terenowe/SUV
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Hyundai Tucson (2004) | 3,4 | 1,7 | 0,4 | 7,9 | 12,7 | 73,3 |
BMW X3 (2003) | 8,0 | 1,8 | 0,4 | 2,3 | 5,1 | 75,1 |
Fiat Sedici (2006) | 1,7 | 1,8 | 0,4 | 4,9 | 10,4 | 77,2 |
Samochody typu van
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Renault Scenic (2003) | 8,5 | 4,7 | 1,1 | 12,5 | 18,7 | 61,4 |
Opel Agila (2000) | 3,1 | 5,3 | 1,1 | 10,6 | 14,3 | 64,6 |
Citroen Xsara Picasso (1999) | 1,5 | 7,7 | 1,0 | 8,6 | 14,8 | 66,8 |
Samochody osobowo-dostawcze
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Fiat Doblo (2000) | 8,4 | 9,5 | 2,9 | 9,4 | 23,6 | 53,3 |
Ford Tourneo Connect (2002) | 3,0 | 10,7 | 2,1 | 7,2 | 18,9 | 62,2 |
Opel Combo (2001) | 5,5 | 6,2 | 1,4 | 5,9 | 13,8 | 67,2 |
Przebieg 50 000 do 100 000 km
Samochody małe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Lancia Ypsilon (2003) | 8,1 | 24,6 | 2,6 | 17,7 | 24,5 | 33,8 |
Chevrolet Kalos/Aveo (2002) | 15,2 | 14,3 | 2,4 | 21,0 | 32,1 | 34,9 |
Skoda Fabia (1999) | 13,4 | 14,1 | 1,7 | 24,6 | 26 | 38,3 |
Samochody kompaktowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Nissan Almera (2000) | 4,0 | 12,1 | 3,0 | 30,2 | 30,0 | 40,8 |
Peugeot 307 (2001) | 11,5 | 14,1 | 1,9 | 20,3 | 27,7 | 41,1 |
Renault Megane (2002) | 15,0 | 9,2 | 1,8 | 16,7 | 28,9 | 42,3 |
Samochody klasy średniej
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Opel Vectra (2002) | 14,1 | 17,2 | 1,1 | 10,1 | 17,0 | 48,4 |
Citroen C5 (2001) | 9,8 | 11,6 | 1,2 | 17,4 | 23,6 | 49,4 |
Mercedes C (2000) | 15,2 | 8,0 | 1,3 | 7,6 | 14,7 | 52,1 |
Samochody klasy wyższej/luksusowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes E (2002) | 14,1 | 7,6 | 0,7 | 5,8 | 9,2 | 61,5 |
Mercedes CLS (2004) | 8,3 | 5,9 | 0,8 | 3,8 | 7,4 | 71,6 |
BMW serii 5 (2003) | 2,9 | 6,2 | 1,1 | 4,6 | 10,4 | 72,2 |
Samochody sportowe/coupe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Opel Tigra (2004) | 9,4 | 13,9 | 1,3 | 8,3 | 23,1 | 49,9 |
BMW Z4 (2002) | 9,8 | 5,6 | 0,9 | 7,2 | 17,6 | 58,2 |
Mercedes CLC (2008) | 10,7 | 5,9 | 1,0 | 5,3 | 14,1 | 62 |
Samochody terenowe/SUV
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Nissan X-Trail (2001) | 9,5 | 14,5 | 1,4 | 18,2 | 20,6 | 47,1 |
Kia Sorento (2003) | 6,5 | 12,0 | 1,3 | 13,5 | 31,2 | 49,3 |
Hyundai Tucson (2004) | 7,9 | 6,3 | 0,9 | 16,2 | 24,8 | 52 |
Samochody typu van
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Opel Agila (2000) | 9,1 | 15,4 | 2,2 | 19,9 | 29,6 | 38 |
Fiat Idea (2003) | 8,7 | 21,7 | 1,1 | 14,2 | 19,1 | 44,1 |
Renault Modus (2004) | 13,9 | 5,3 | 1,2 | 15,3 | 31,7 | 44,9 |
Samochody osobowo-dostawcze
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Fiat Doblo (2000) | 15,6 | 21,3 | 3,9 | 12,8 | 38,8 | 29,5 |
Mercedes Vaneo (2001) | 7,5 | 11,9 | 2,9 | 32,7 | 39,7 | 30,3 |
Opel Vivaro (2001) | 21,4 | 7,5 | 4,3 | 19,2 | 25,7 | 38,6 |
Przebieg 100 000 do 150 000 km
Samochody małe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Chevrolet Kalos/Aveo (2002) | 26,9 | 27,7 | 4,9 | 34,1 | 49,3 | 10,7 |
Nissan Micra (2002) | 20,4 | 20,7 | 4,2 | 9,9 | 61,8 | 15,4 |
Citroen C2 (2003) | 13,9 | 32,1 | 3,6 | 28,2 | 51,1 | 15,6 |
Samochody kompaktowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Nissan Almera (2000) | 7,2 | 20,6 | 7,5 | 40,9 | 50,0 | 19,9 |
Peugeot 307 (2001) | 19,8 | 21.9 | 3,4 | 26,1 | 44,8 | 21 |
Dacia Sandero (2008) | 14,0 | 23,0 | 3,4 | 13,0 | 45,3 | 23,5 |
Samochody klasy średniej
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Ford Mondeo (2000) | 10,2 | 21,3 | 2,4 | 34,6 | 34,7 | 28,3 |
Citroen C5 (2000) | 17,7 | 22,0 | 2,6 | 20,9 | 37,4 | 28,8 |
Opel Vectra (2002) | 21,7 | 28,1 | 1,9 | 15.0 | 25,7 | 30,8 |
Samochody klasy wyższej/luksusowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes E (2002) | 22,1 | 12,1 | 1,5 | 9,4 | 13,7 | 45,9 |
BMW serii 7 (2001) | 10,1 | 24,3 | 1,6 | 6,5 | 16,4 | 48,5 |
Mercedes CLS (2004) | 16,2 | 13,2 | 1,8 | 5,7 | 13,8 | 52,7 |
Samochody sportowe/coupe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Opel Tigra (2004) | 16,6 | 22,2 | 2,2 | 15,1 | 36,8 | 28,8 |
Mercedes (2008) | 23,8 | 13,1 | 2,1 | 15,3 | 23,9 | 33,6 |
BMW Z4 (2002) | 17,1 | 12,9 | 1,8 | 14,7 | 30,4 | 35,9 |
Samochody terenowe/SUV
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Kia Sorento (2003) | 15,8 | 19,4 | 3,3 | 26,3 | 46,0 | 24,5 |
Chevrolet Captiva (2006) | 14,6 | 31,9 | 3,0 | 25,7 | 29,6 | 26,5 |
Nissan X-Trail (2001) | 18,0 | 23,1 | 2,2 | 20,9 | 33,5 | 29,4 |
Samochody typu van
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Hyundai Matrix (2001) | 18,9 | 23,9 | 4,3 | 30,1 | 45,0 | 17 |
Opel Agila (2000) | 16,1 | 26,0 | 3,6 | 33,8 | 41,1 | 19,2 |
Mazda Premacy (1999) | 19,8 | 9,8 | 23,4 | 25,9 | 48,9 | 22,2 |
Samochody osobowo-dostawcze
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Ford Tourneo Connect (2002) | 11,5 | 40,9 | 8,1 | 24,5 | 55,9 | 11,9 |
Mercedes Vaneo (2001) | 15,9 | 22,9 | 4,1 | 46,3 | 50,2 | 12,1 |
Fiat Doblo (2000) | 20,6 | 37,5 | 6,1 | 18,5 | 56,5 | 12,7 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?