Raport Dekra 2016. Lista najbardziej awaryjnych samochodów

Wojciech Frelichowski
Jak informuje Dekra, w trakcie przygotowywania raportu eksperci tej organizacji poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów przeprowadzonych w ciągu dwóch lat. W statystyce ujęte są tylko te usterki, które rzeczywiście mają wpływ na ocenę modeli. Nie są uwzględniane typowe usterki eksploatacyjne, których wystąpienie związane jest z postępowaniem właściciela pojazdu, a nie z funkcjonowaniem danego modelu.Fot. Archiwum
Jak informuje Dekra, w trakcie przygotowywania raportu eksperci tej organizacji poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów przeprowadzonych w ciągu dwóch lat. W statystyce ujęte są tylko te usterki, które rzeczywiście mają wpływ na ocenę modeli. Nie są uwzględniane typowe usterki eksploatacyjne, których wystąpienie związane jest z postępowaniem właściciela pojazdu, a nie z funkcjonowaniem danego modelu.Fot. Archiwum
Dekra opublikowała raport na temat używanych samochodów 2016. Tym razem sklasyfikowano 474 modele w kilkunastu klasach. Które z aut okazały się najbardziej awaryjne?
Jak informuje Dekra, w trakcie przygotowywania raportu eksperci tej organizacji poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów
Jak informuje Dekra, w trakcie przygotowywania raportu eksperci tej organizacji poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów przeprowadzonych w ciągu dwóch lat. W statystyce ujęte są tylko te usterki, które rzeczywiście mają wpływ na ocenę modeli. Nie są uwzględniane typowe usterki eksploatacyjne, których wystąpienie związane jest z postępowaniem właściciela pojazdu, a nie z funkcjonowaniem danego modelu.

Fot. Archiwum

Jak informuje Dekra, w trakcie przygotowywania raportu eksperci tej organizacji poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów przeprowadzonych w ciągu dwóch lat. W statystyce ujęte są tylko te usterki, które rzeczywiście mają wpływ na ocenę modeli. Nie są uwzględniane typowe usterki eksploatacyjne, których wystąpienie związane jest z postępowaniem właściciela pojazdu, a nie z funkcjonowaniem danego modelu.

W najnowszym raporcie ujęto ocenie 474 modeli. Uwzględniane są jedynie dane dotyczące modeli, w przypadku których dla określonych zakresów przebiegu w czasie przeprowadzania analizy przebadano co najmniej tysiąc pojazdów. Wykryte usterki są analizowane według trzech zakresów przebiegu, a nie według okresów przeglądów głównych, ponieważ stan techniczny pojazdu znacznie bardziej zależy od ilości przejechanych kilometrów, niż od wieku. Dekra rozróżnia trzy zakresy przebiegu - od 0 do 50 tys. km, od 50 tys. do 100 tys. km i od 100 tys. do 150 tys. km.

Ocena specjalna służąca za podstawę dla raportu uwzględnia przede wszystkim usterki związane z jakością pojazdu. Analizy wykonywano dla następujących podzespołów: podwozie/układ kierowniczy, silnik/spaliny, karoseria/rama/wnętrze, układ hamulcowy, instalacja elektryczna/elektronika/oświetlenie.

Do ogólnej oceny służy wskaźnik usterkowości Dekra (DMI). Uwzględnia on, oprócz pojazdów bez istotnych usterek, także te z poważnymi defektami. Wskaźnik DMI oblicza się odejmując od wartości procentowej pojazdów „bez poważnych usterek” wartość „poważnych usterek”.

W tabelach prezentujemy wyniki modeli najbardziej popularnych klas samochodów. W ocenie poszczególnych badanych podzespołów Dekra podaje, jak dużo usterek stwierdzono na sto sprawdzonych samochodów (w procentach). W nawiasach przy nazwie modelu oznacza rok początku produkcji danego pojazdu.

NAJBARDZIEJ AWARYJNE SAMOCHODY – DEKRA

Przebieg 0 do 50 000 km

Samochody małe

Model

podwozie (%)

silnik

(%)

karoseria (%)

Układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Citroen C2 (2003)

3,9

17,5

1,4

10,3

14,6

55,3

Seat Ibiza/Cordoba (2002)

6,7

7,8

0,9

7,7

17,7

59,9

Skoda Fabia (1999)

7,3

7,6

0,8

9,7

14,9

61

 

Samochody kompaktowe

Model

podwozie (%)

silnik

(%)

karoseria (%)

Układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Nissan Almera (2000)

1,4

5,8

1,4

18,3

18,1

62,8

Peugeot 307 (2001)

4,5

8,8

1,0

11,7

12,2

64,1

Renault Megane  (2002)

5,7

4,5

0,9

12,3

15,0

64,7

 

Samochody klasy średniej

Model

podwozie (%)

silnik

(%)

karoseria (%)

Układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Ford Mondeo (2000)

3,3

9,5

1,5

12,0

15,0

65,2

Opel Vectra (2002)

7,2

7,4

0,9

5,9

9,4

68,3

Mercedes C (2000)

5,4

4,6

0,8

3,0

9,8

73,1

 

Samochody klasy wyższej/luksusowe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Mercedes E (2002)

6,0

4,1

0,3

2,4

7,6

77,3

BMW serii 5  (2003)

1,3

2,8

0,4

2,3

7,4

82,3

Audi A6 (2004)

0,8

1,2

0,5

1,6

5,3

89,3

 

Samochody sportowe/coupe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Opel Tigra (2004)

3,0

8,0

0,4

3,7

10,7

70,3

BMW Z4 (2002)

3,5

2,0

0,3

1,9

12,0

76,9

Mercedes CLK (2002)

2,2

2,2

0,4

1,5

7,8

83,2

 

Samochody terenowe/SUV

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Hyundai Tucson (2004)

3,4

1,7

0,4

7,9

12,7

73,3

BMW X3 (2003)

8,0

1,8

0,4

2,3

5,1

75,1

Fiat Sedici  (2006)

1,7

1,8

0,4

4,9

10,4

77,2

 

Samochody typu van

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Renault Scenic (2003)

8,5

4,7

1,1

12,5

18,7

61,4

Opel Agila (2000)

3,1

5,3

1,1

10,6

14,3

64,6

Citroen Xsara Picasso (1999)

1,5

7,7

1,0

8,6

14,8

66,8

 

Samochody osobowo-dostawcze

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Fiat Doblo (2000)

8,4

9,5

2,9

9,4

23,6

53,3

Ford Tourneo Connect (2002)

3,0

10,7

2,1

7,2

18,9

62,2

Opel Combo (2001)

5,5

6,2

1,4

5,9

13,8

67,2

 

Przebieg 50 000 do 100 000 km

Samochody małe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Lancia Ypsilon (2003)

8,1

24,6

2,6

17,7

24,5

33,8

Chevrolet Kalos/Aveo (2002)

15,2

14,3

2,4

21,0

32,1

34,9

Skoda Fabia (1999)

13,4

14,1

1,7

24,6

26

38,3

 

Samochody kompaktowe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Nissan Almera (2000)

4,0

12,1

3,0

30,2

30,0

40,8

Peugeot 307 (2001)

11,5

14,1

1,9

20,3

27,7

41,1

Renault Megane (2002)

15,0

9,2

1,8

16,7

28,9

42,3

 

Samochody klasy średniej

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Opel Vectra (2002)

14,1

17,2

1,1

10,1

17,0

48,4

Citroen C5 (2001)

9,8

11,6

1,2

17,4

23,6

49,4

Mercedes C (2000)

15,2

8,0

1,3

7,6

14,7

52,1

 

Samochody klasy wyższej/luksusowe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Mercedes E (2002)

14,1

7,6

0,7

5,8

9,2

61,5

Mercedes CLS (2004)

8,3

5,9

0,8

3,8

7,4

71,6

BMW serii 5 (2003)

2,9

6,2

1,1

4,6

10,4

72,2

 

Samochody sportowe/coupe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Opel Tigra (2004)

9,4

13,9

1,3

8,3

23,1

49,9

BMW Z4 (2002)

9,8

5,6

0,9

7,2

17,6

58,2

Mercedes CLC (2008)

10,7

5,9

1,0

5,3

14,1

62

 

Samochody terenowe/SUV

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Nissan X-Trail (2001)

9,5

14,5

1,4

18,2

20,6

47,1

Kia Sorento (2003)

6,5

12,0

1,3

13,5

31,2

49,3

Hyundai Tucson (2004)

7,9

6,3

0,9

16,2

24,8

52

 

Samochody typu van

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Opel Agila (2000)

9,1

15,4

2,2

19,9

29,6

38

Fiat Idea (2003)

8,7

21,7

1,1

14,2

19,1

44,1

Renault Modus (2004)

13,9

5,3

1,2

15,3

31,7

44,9

 

Samochody osobowo-dostawcze

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Fiat Doblo (2000)

15,6

21,3

3,9

12,8

38,8

29,5

Mercedes Vaneo (2001)

7,5

11,9

2,9

32,7

39,7

30,3

Opel Vivaro (2001)

21,4

7,5

4,3

19,2

25,7

38,6

 

Przebieg 100 000 do 150 000 km

Samochody małe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Chevrolet Kalos/Aveo (2002)

26,9

27,7

4,9

34,1

49,3

10,7

Nissan Micra (2002)

20,4

20,7

4,2

9,9

61,8

15,4

Citroen C2 (2003)

13,9

32,1

3,6

28,2

51,1

15,6

 

Samochody kompaktowe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Nissan Almera (2000)

7,2

20,6

7,5

40,9

50,0

19,9

Peugeot 307 (2001)

19,8

21.9

3,4

26,1

44,8

21

Dacia Sandero (2008)

14,0

23,0

3,4

13,0

45,3

23,5

 

Samochody klasy średniej

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Ford Mondeo (2000)

10,2

21,3

2,4

34,6

34,7

28,3

Citroen C5 (2000)

17,7

22,0

2,6

20,9

37,4

28,8

Opel Vectra (2002)

21,7

28,1

1,9

15.0

25,7

30,8

 

Samochody klasy wyższej/luksusowe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Mercedes E (2002)

22,1

12,1

1,5

9,4

13,7

45,9

BMW serii 7 (2001)

10,1

24,3

1,6

6,5

16,4

48,5

Mercedes CLS (2004)

16,2

13,2

1,8

5,7

13,8

52,7

 

Samochody sportowe/coupe

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Opel Tigra (2004)

16,6

22,2

2,2

15,1

36,8

28,8

Mercedes (2008)

23,8

13,1

2,1

15,3

23,9

33,6

BMW Z4 (2002)

17,1

12,9

1,8

14,7

30,4

35,9

 

Samochody terenowe/SUV

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Kia Sorento (2003)

15,8

19,4

3,3

26,3

46,0

24,5

Chevrolet Captiva (2006)

14,6

31,9

3,0

25,7

29,6

26,5

Nissan X-Trail (2001)

18,0

23,1

2,2

20,9

33,5

29,4

 

Samochody typu van

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Hyundai Matrix (2001)

18,9

23,9

4,3

30,1

45,0

17

Opel Agila (2000)

16,1

26,0

3,6

33,8

41,1

19,2

Mazda Premacy (1999)

19,8

9,8

23,4

25,9

48,9

22,2

 

Samochody osobowo-dostawcze

Model

podwozie (%)

silnik (%)

karoseria (%)

układ hamulcowy (%)

Instalacja elektryczna/
elektronika (%)

DMI

Ford Tourneo Connect (2002)

11,5

40,9

8,1

24,5

55,9

11,9

Mercedes Vaneo (2001)

15,9

22,9

4,1

46,3

50,2

12,1

Fiat Doblo (2000)

20,6

37,5

6,1

18,5

56,5

12,7

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty