Ranking usterkowości

Dariusz Dobosz
Psujący się często samochód bywa zmorą właściciela. Kupna takiego auta można się ustrzec. Pomocne są w tym raporty awaryjności, ale ich wyników nie powinno się jednak przeceniać.

 

Niezależnie od miejsca i kryteriów zakupu amatorzy używanych aut mają do swojej dyspozycji ważny oręż, mogący pomóc w wyborze samochodu. To rankingi niezawodności samochodów, publikowane rokrocznie w Niemczech. Jednym z nich jest raport Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego TUV, cieszący się dużą popularnością i uznaniem za naszą zachodnią granicą. Dla Niemców stanowi ważną wykładnię w ocenie poszczególnych modeli, ale wcale nie przesądza o zakupie konkretnego pojazdu.

 

Ograniczone zaufanie

 

W polskich realiach na raport TUV mało kto zwraca uwagę. Wiele osób, poszukujących samochodu na rynku wtórnym, nawet nie wie o istnieniu takiego zestawienia. Dla innych jest on kompletnie niewiarygodny, ze względu na fakt tworzenia go w Niemczech. Tylko nieliczni śledzą ogłoszenia w prasie i oferty komisów, analizując usterkowość poszczególnych aut. Kto ma rację? Czy taki

Fot. Toyota
Fot. Toyota

coroczny raport wart jest uwagi, czy też powinien być traktowany z przymrużeniem oka?

 

Odpowiedź nie może być jednoznaczna. Ani nie można kompletnie zanegować przydatności raportu TUV, ani zbytnio go gloryfikować. Tego typu publikacja, oceniająca awaryjność aut, powinna być traktowana jedynie jako jedna ze wskazówek przy zakupie samochodu z drugiej ręki. Swoiste uzupełnienie wiadomości, jakie można pozyskać od innych użytkowników, warsztatów samochodowych, prasy czy ekspertów zrzeszonych w znanych organizacjach.

 

Można tylko żałować, że rankingi niezawodności nie powstają w innych krajach poza Niemcami, według kryteriów nie budzących żadnych wątpliwości. W Polsce podobno własną statystykę prowadzi Polski Związek Motorowy na podstawie danych z działalności swojej "Pomocy Drogowej", ale jak na razie nie zostało to potwierdzone żadną publikacją. Pozostaje tylko czekać na zestawienia, które w obiektywny sposób ułatwią zakup auta na rynku wtórnym, i korzystać póki co, przy odpowiedniej dozie rezerwy, z niemieckiego rankingu TUV.

 

Metodologia

 

Raport Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego TUV powstaje na podstawie badań technicznych samochodów w Niemczech. Tych samych, które w Polsce nazywamy popularnie diagnostyką.

 

Dane zbierane są z komputerów, w których pojawiają się opisy usterek i niedomagań przebadanych aut. Najnowsze zestawienie (2008) obejmuje samochody kontrolowane na niemieckich stacjach diagnostycznych w 2007 r. (ok. 8 mln pojazdów).

 

Statystyka uwzględnia marki, modele i roczniki oraz stwierdzone w nich usterki. Kryterium oceny to ilość usterek istotnych, czyli takich, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego i decydują o odrzuceniu samochodu z przeglądu (konieczność naprawy i ponownego badania). Istotne usterki wychwytywane są podczas kontroli zawieszeń, układu kierowniczego, układu hamulcowego, oświetlenia, korozji elementów nośnych i układu wydechowego oraz sprawdzenia składu spalin.

 

Liczy się odsetek egzemplarzy danego modelu, wykazujących poważne wady i ustawia w odpowiednim miejscu na liście. W ten sposób tworzone jest zestawienie, które daje pewien pogląd o awaryjności aut badanych w niemieckich stacjach diagnostycznych. Pojazdy dzielone są na grupy wiekowe 1-3 lata, 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat, 10-11 lat.

 

Znaki zapytania

 

Publikacja takiego typu jak ranking niezawodności TUV nie odzwierciedla w pełni solidności poszczególnych modeli samochodów ani nie oddaje w pełni ich jakości. Samochód może nie zaliczyć przeglądu technicznego zarówno z uwagi na przepaloną żarówkę, jak i na poważne luzy w zawieszeniu czy układzie kierowniczym.

 

Fakt, czy samochód przejdzie pomyślnie diagnostykę bardziej wynika z dbałości użytkownika, niż z uwarunkowań konstrukcyjnych i trwałościowych. Ktoś, kto często odwiedza serwis i dba o pojazd będzie miał podczas obowiązkowego przeglądu znacznie mniej problemów, niż ktoś, kto lekceważy obsługę i zaniedbuje techniczną sprawność swojego samochodu.

 

W tym kontekście można pokusić się nawet o stwierdzenie, że samochody bardziej zamożnych kierowców, których stać na częste wizyty w warsztatach, są uprzywilejowane. Auta biedniejszych częściej mogą odpadać podczas przeglądów. Tworzy się pewna przypadkowość badań, która stawia pod znakiem zapytania wiarygodność zestawień TUV.

 

Nie bez znaczenia jest fakt, że usterki techniczne nie zawsze wynikają z wadliwej konstrukcji auta. Czasami powodowane są samodzielnymi, źle prowadzonymi naprawami albo nie akceptowanymi przez producenta modyfikacjami. Nawet błędy w konserwacji mogą prowadzić do pogorszenia stanu technicznego.

 

Źle pojmowana oszczędność prowadzi niekiedy do wydłużania okresów przeglądowych, a nawet odsuwania w czasie niezbędnych napraw, co prowadzi często do zniszczenia konkretnego elementu. Wyniki tegorocznego raportu, a także jego poprzednich wydań pokazują, że są to tylko rozważania. Dalekie lokaty zajmują często samochody, które z pewnością nie są kupowane przez ludzi z cienkim portfelem. Prawda tkwi zatem gdzieś pośrodku.

 

W przypadku raportu TUV pojawiają się jednak jeszcze inne wątpliwości, dotyczące choćby codziennej eksploatacji samochodów. Trudno w polskich realiach odnieść się do badań pojazdów, eksploatowanych na drogach znacznie lepszej jakości (w dużej mierze na autostradach), o mniejszym zasoleniu zimą, w warunkach znacznie wyższej kultury technicznej (większa dostępność dobrze wyposażonych warsztatów) i przy znacznie wyższej zamożności społeczeństwa (łatwiejszy dostęp do usług serwisowych).

 

Na dziurawych nawierzchniach polskich dróg i w warunkach naszego ruchu drogowego może pojawiać się znacznie więcej niedomagań w samochodach, które są wysoko notowane w realiach niemieckich. 

Ranking usterkowości

 

 

Wojciech Drzewiecki
, IBRM Samar

Każdy raport, w tym raport TUV dotyczący jakościowej oceny samochodu, jest przydatnym narzędziem zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Klient zyskuje szerszą wiedzę na temat samochodu, którym się interesuje, sprzedawca natomiast zyskuje narzędzie wspomagające sprzedaż. Tego typu raporty pozwalają na bezpośrednie porównanie samochodów, pomagając w podjęciu właściwej decyzji.

 

Raport TUV 2008


Kategoria wiekowa 2 - 3 lata, średnia usterkowość 4,8 %

Najlepsi

Lokata

Model

Usterkowość

1

Mazda 3

1,2 %

2

Mazda 2

1,4 %

3

VW Golf/Bora

2,2 %

3

Ford Fusion

2,2 %

5

Honda Jazz

2,3 %

6

Mazda MX-5

2,4 %

6

Porsche Boxster

2,4 %

6

Porsche Cayenne

2,4 %

9

Ford C-Max

2,5 %

9

Mercedes A

2,5 %

9

Opel Meriva

2,5 %

9

Toyota RAV-4

2,5 %

Najgorsi

Lokata

Model

Usterkowość

106

Mercedes M

8,1 %

106

Mitsubishi Colt/Lancer

8,1 %

108

Fiat Stilo/Bravo/Brava

8,4 %

108

Opel Omega

8,4 %

108

Seat Arosa

8,4 %

111

Renault Kangoo

8,6 %

112

Nissan Primera

9,2 %

113

Renault Laguna

12,6 %

114

Renault Espace

12,7 %

115

Chrysler PT Cruiser

13,5 %

116

Kia Carnival

19,7 %

Kategoria wiekowa 4 - 5 lat, średnia usterkowość 8,9 %


Najlepsi

Lokata

Model

Usterkowość

1

Porsche 911

2,8 %

2

Honda Jazz

2,9 %

3

Subaru Legacy

3,4 %

4

Porsche Boxster

3,6 %

5

BMW 7

3,9 %

6

Toyota RAV-4

4,0 %

7

Subaru Forester

4,2 %

8

Honda CR-V

4,5 %

9

Audi A4

4,6 %

10

Mazda MX-5

4,7 %

Najgorsi

Lokata

Model

Usterkowość

102

Seat Alhambra

14,0 %

103

Mini Cooper

14,1 %

104

Opel Zafira

14,6 %

105

Citroen Saxo

14,9 %

106

Chrysler PT Cruiser

15,1 %

107

Kia Rio

15,3 %

108

Peugeot 106

16,7 %

109

Chrysler Voyager

18,8 %

110

Renault Laguna

22,3 %

111

Kia Carnival

27,6 %

Kategoria wiekowa 6 -7 lat, średnia usterkowość 13,3 %


Najlepsi

Lokata

Model

Usterkowość

1

Toyota RAV-4

3,6 %

2

Porsche 911

4,5 %

3

Porsche Boxster

4,6 %

4

Mercedes SL

4,8 %

5

Mazda Demio

5,7 %

6

Mazda MX-5

6,2 %

7

Subaru Forester

6,6 %

8

Mercedes SLK

6,9 %

9

Toyota Avensis

7,1 %

10

Subaru Legacy

7,2 %

Najgorsi

Lokata

Model

Usterkowość

90

VW Sharan

18,9 %

90

Peugeot 106

18,9 %

92

Suzuki Wagon R+

19,0 %

93

Fiat Bravo/Brava

19,1 %

94

Renault Kangoo

19,3 %

95

Seat Alhambra

20,3 %

96

Ford Ka

20,4 %

97

Alfa Romeo 145/146

25,9 %

98

Chrysler Voyager

27,0 %

99

Kia Carnival

32,9 %

Kategoria wiekowa 8 - 9 lat, średnia usterkowość 18,1 %


Najlepsi

Lokata

Model

Usterkowość

1

Porsche Boxster

4,2 %

2

Porsche 911

5,8 %

3

Mercedes SL

7,3 %

4

Subaru Forester

7,4 %

5

Toyota RAV-4

7,9 %

6

Mercedes SLK

8,1 %

7

Toyota Starlet

8,2 %

8

Subaru Legacy

8,3 %

9

Toyota Avensis

8,4 %

9

Toyota Corolla

8,4 %

Najgorsi

Lokata

Model

Usterkowość

79

Ford Fiesta

22,9 %

80

Ford Escort

23,1 %

80

Seat Alhambra

23,1 %

82

Renault Clio

23,5 %

83

Alfa Romeo 145/146

25,5 %

84

Citroen Berlingo

26,4 %

85

Ford Ka

26,8 %

86

Chrysler Voyager

26,9 %

87

Suzuki Wagon R+

28,1 %

88

Renault Twingo

30,2 %

Kategoria wiekowa 10 - 11 lat, średnia usterkowość 22,5 %


Najlepsi

Lokata

Model

Usterkowość

1

Porsche 911

5,0 %

2

Mercedes SL

6,3 %

3

Toyota RAV-4

8,4 %

4

Mercedes SLK

9,7 %

5

Subaru Legacy

10,6 %

5

Toyota Starlet

10,6 %

7

Toyota Corolla

12,1 %

8

Mazda MX-5

12,5 %

8

Mitsubishi Pajero

12,5 %

10

Mercedes S

13,2 %

Najgorsi

Lokata

Model

Usterkowość

63

Ford Escort

28,2 %

64

Renault Scenic

28,4 %

65

Renault Laguna

28,5 %

66

Citroen ZX

30,0 %

67

Ford Ka

30,4 %

68

Seat Toledo

30,5 %

69

Chrysler Voyager

31,2 %

69

Renault Megane

31,2 %

71

Renault Twingo

32,6 %

72

Alfa Romeo 145/146

32,9 %

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty