
Na początku zeszłego roku wprowadzono znowelizowaną ustawę zmieniającą zasady, na jakich można zdać egzamin państwowy na prawo jazdy. Po 19 stycznia 2013 roku nowa baza pytań na teście komputerowym składa się z około 3 tysięcy zadań i była niejawna. Wcześniej pytań było 500, a ich treść ogólnodostępna. Między innymi dlatego zdawalność egzaminów teoretycznych spadła radykalnie w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.
W pierwszej połowie 2012 roku w całym kraju aż 76,02 procent egzaminowanych na kategorię B zdawało część teoretyczną z wynikiem pozytywnym. W pierwszej połowie 2014 roku ten wskaźnik oscyluje już na poziomie 37,21 procenta.
Lekkim pocieszeniem będzie jednak fakt, że w tych samych przedziałach czasowych nastąpiła lekka poprawa, jeżeli chodzi o zdawalność części praktycznej kategorii B (I połowa 2012 roku - 29,86 procent; I połowa 2014 roku - 33,51 procent).
Są jednak takie ośrodki, które pomimo trudniejszej teorii potrafią solidnie przygotować, a ich kursanci wyraźnie lepiej radzą sobie również podczas egzaminów praktycznych.
W przygotowanym przez nas zestawieniu kieleckich ośrodków wynika, że tylko kursanci Rajdowej Szkole Jazdy uzyskali zdawalność teorii na poziomie ponad 53 procent.
- Wynika to z prostej zasady panującej u nas w szkole. Jesteśmy niestrudzeni, jeżeli chodzi o wymaganie znajomości przepisów drogowych - zapewnia Piotr Rogula, właściciel działającej od 2009 roku Rajdowej Szkoły Jazdy, która aktualnie zatrudnia 5 instruktorów. - Jeśli podczas jazdy kursant wykaże się niewiedzą wstrzymujemy jazdy do momentu kiedy perfekcyjnie opanuje kodeks drogowy - zdradza swój sposób na naukę właściciel najlepszej w Kielcach szkoły jazdy.
Także pod względem egzaminów praktycznych Rajdowa Szkoła Jazdy znajduje się w naszym zestawieniu na samym szczycie. Według danych Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Kielcach ponad 56 procent kursantów tejże szkoły ukończyło część praktyczną z wynikiem pozytywnym. - Chociaż ustawowo minimalna ilość godzin na kursie wynosi 30 to my w cenie kursu dodajemy kolejne 5. W połowie szkolenia zmieniamy każdemu instruktora i samochód, żeby przybliżyć jak najbardziej sytuację na egzaminie, gdzie też jest inne auto i inny człowiek na prawym siedzeniu - dodaje Piotr Rogula.
Karol Biela
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?