Rajd Portugalii. Na starcie załoga Ptaszek i Szczepaniak

(ip)
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Udostępnij:
Po długiej przerwie najszybsi rajdowi kierowcy na świecie wracają na szutrowe odcinki specjalne Rajdu Portugalii. W zeszłym roku organizatorzy imprezy zdecydowali się wrócić na północ kraju, co okazało się dużym sukcesem. Dla młodego Huberta Ptaszka będzie to debiut na trasach zlokalizowanych w okolicach Porto.

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

W swoim kolejnym starciu w WRC 2 Hubert Ptaszek zmierzy się ze ścisłą światową czołówką. Na liście zgłoszeń znalazło się aż 80 załóg, w tym 26 zgłoszonych do WRC 2. Faworytami do zwycięstwa będą Elfyn Evans, Teemu Suninen, Pontus Tidemand, Abdulaziz Al-Kuwari, Quentin Gilbert, czy Jan Kopecky.

Na starcie piątej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata pojawią się także dwie inne polskie załogi. W WRC 3 za kierownicą Citroena DS3 R3T Max zadebiutuje Łukasz Pieniążek, natomiast w Drive DMACK Fiesta Trophy biało-czerwonych barw bronić będzie Jakub Brzeziński.

Ceremonia startu zaplanowana jest na czwartkowy wieczór. Tego samego dnia załoga  The Ptock Team przejedzie pierwszy odcinek specjalny na rallycrossowym torze Lousada.

Po dwóch występach za kierownicą Peugeota 208 T16 w Meksyku i Argentynie, Hubert Ptaszek wspólnie z Maćkiem Szczepaniakiem wrócą w Portugalii do Skody Fabii R5.

W harmonogramie 50. Rajdu Portugalii znalazło się 19 odcinków specjalnych, w tym słynne Fafe, które stanowić będzie także kończący rywalizację Power Stage. Łączna długość rajdu wynosi 1683,9 km, z czego 368 km zawodnicy przejadą konkurencyjnym tempem.

Pierwszego dnia najszybsi kierowcy świata będą jeździli po oesach wytyczonych w okolicy Ponte de Lima, tuż przy granicy z Hiszpanią. W sobotę cyrk Rajdowych Mistrzostw Świata przeniesie się w okolice Amarante, aby zmierzyć się z najdłuższym odcinkiem specjalnym na trasie rajdu - 38-kilometrowym OS 12/15 Amarante. Jednym z większych wyzwań będzie ponownie właściwy dobór opon. Kierowcy będą mogli wybrać między miękką, a twardą mieszanką, znajdując idealny balans pomiędzy przyczepnością na piaszczystych trasach, a odpowiednim zużyciem danej mieszanki.


Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Hubert Ptaszek

: - Wracamy do Europy, stawka będzie dość pokaźna. Ponad 20 aut WRC 2, więc jest się z kim ścigać. Bardzo fajnie, bo będziemy mieć więcej odnośników do naszego tempa i miejsca, w jakim się znajdujemy. Plan jest cały czas niezmienny - chcemy dojechać do mety i spisać się w samochodzie. Myślę, że jeśli wykonamy swoją pracę tak, jak potrafimy to robić, to powinno się urodzić z tego coś dobrego.

Maciek Szczepaniak: - To mój trzeci start na północy na Portugalii - wszystkie odcinki pokrywają się z ubiegłym sezonem, co dla mnie jest bardzo korzystne. Rajd będzie jednak zupełnie inny od poprzednich pozaeuropejskich rund. 26 aut w klasie WRC 2 pokazuje, jak bardzo konkurencyjna jest to klasa, która jednocześnie stanowi teraźniejszość i przyszłość mistrzostw świata dla zespołów prywatnych. Cel jest taki sam jak na każdym rajdzie - zapoznanie będzie kluczowe i chcemy pojechać czysty weekend. Dużo bardziej niż końcowy wynik interesuje mnie rezultat naszej współpracy z Hubertem, który w przeciągu ostatnich trzech rajdów zrobił duży krok naprzód. Fajnie, jeśli będziecie trzymać za nas kciuki!

Klasyfikacja WRC 2 po Rajdzie Argentyny

PozKierowca 
1Elfyn Evans62
2Hubert Ptaszek42
3Nicolas Fuchs37
4Armin Kremer28
5Teemu Suninen25
6Pontus Tidemand18
7Abdulaziz Al-Kuwari15
8Quentin Gilbert15
9Esapekka Lappi15
10Max Rendina15

Harmonogram 50. **Rajdu Portugalii
 
Czwartek, 19 maja
OS 1       SSS Lousada           3,36 km            
20:01
Piątek, 20 maja
OS 2       Ponte de Lima 1      27,44 km          
10:30
OS 3       Caminha 1              18,03 km            
11:14
OS 4       Viana do Castelo 1   18,70 km          
12:03
OS 5       Ponte de Lima 2      27,44 km            
16:39
OS 6       Caminha 2              18,03 km            
17:23
OS 7       Viana do Castelo 2   18,70 km          
18:12
OS 8       Porto Street Stage 1   1,85 km         
20:03
OS 9       Porto Street Stage 2   1,85 km         
21:00**

Sobota, 21 maja
OS 10      Baiao 1                    18,66 km          10:42
OS 11      Marao 1                    26,31 km         11:24
OS 12      Amarante 1               37,67 km         12:52
OS 13      Baiao 2                     18,66 km         16:32
OS 14      Marao 2                     26,31 km        17:14
OS 15      Amarante 2                37,67 km        18:42
 
Niedziela, 22 maja
OS 16 Vieira do Minho 1              22,47 km       08:04
OS 17 Fafe 1                              11,19 km         10:08
OS 18 Vieira do Minho 2               22,47 km      11:04
OS 19 Fafe 2 (Power Stage)         11,19 km        13:08
 
Ciekawostki Rajdu Portugalii

  • Pierwsza edycja rajdu odbyła się w roku 1967, natomiast w kalendarzu mistrzostw świata portugalska runda zawitała dokładnie 6 lat później podczas inauguracji tego cyklu
  • Rajd Portugalii stracił swoje miejsce w kalendarzu po sezonie 2001, gdy katastrofalna pogoda całkowicie zepsuła widowisko
  • W harmonogramie jubileuszowej 50. edycji rajdu znalazł się nowy, niemalże 2-kilometrowy odcinek uliczny w centrum Porto, który kierowcy pokonają dwukrotnie na koniec piątkowej pętli
  • Kamienie i głębokie koleiny wprowadzą element hazardu w drugich przejazdach danego oesu - zespoły będą musiały rozważyć podniesienie zawieszenie, celem uniknięcia uszkodzeń mechanicznych
  • W roku 2009 na trasie Rajdu Portugalii doszło do spektakularnego wypadku Jari-Matti Latvali. Fin rolował swoim Focusem RS WRC 17 razy!
  • Sebastien Ogier stanie przed szansą wyrównania rekordu liczby zwycięstw (pięć) należącego do Markku Alena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie