Rajd Monte Carlo, organizowany przez Automobilklub Monaco od 1911 r. to najstarszy i jeden z najtrudniejszych rajdów na świecie. Zaledwie kilka dni po zakończeniu rundy WRC, rozpoczął się Rallye Monte Carlo Historique. To impreza przeznaczona dla samochodów historycznych, wzorowana na dawnych rajdach. Mogą w niej brać udział auta identyczne z tymi, które startowały w którejkolwiek z edycji rajdu w okresie od 1955 do 1977 r. m.in.: Porsche 911, Lancia Fulvia i Stratos, Alfa Romeo GTV, Mini Cooper. Lista zgłoszeń tegorocznej edycji liczy ponad 350 załóg. Mają one do pokonania trasę o długości ok. 2 500 km podzieloną na 13 etapów, w tym 15 odcinków specjalnych liczących w sumie 402 km.
Dotychczas rozegrano etap klasyfikacyjny Val les Bains - Val les Bains (4 odcinki) i etap wspólny Val les Bains - Tallard (5 odcinków). Dziś zaowdnicy ścigają się na odcinku Tallard - Monaco (2 próby). Etap finałowy (3 odcinki) Monaco - Monaco odbędzie się w nocy z 1 na 2 lutego.
W zawodach startują cztery polskie załogi: Tomasz Jaskłowski/Krzysztof Karpowicz - Fiat 125p Monte Carlo, Maciej Furmankiewicz/Marcin Laskowski - Lancia Fulvia HF, Wojciech i Jerzy Walentowicz - Alfa Romeo 2000 GTV, Tomasz Osterloff, Tyberiusz Rajs - Syrena 104.
Fiat 125p to oryginalny egzemplarz seryjny z 1972 roku. Wówczas to FSO, chcąc wystawić swój samochód w rajdzie Monte Carlo i musząc w tym celu sprostać wymaganiom
homologacji, przygotowała 500 egzemplarzy pojazdów. Od seryjnych modeli różniły się one tylko detalami, wyjątkiem była jednostka napędowa. Fiat "Monte Carlo" został wyposażony w silnik o pojemności 1597 cm3
, z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy, napędzanymi paskiem zębatym. Osiągał on moc 106 KM. Napęd przenosiła 5-stopniowa skrzynia biegów, a masa własna pojazdu nie przekraczała 1000 kg. Samochód rozpędzał się od 0 do 100 km/h w ok. 8-10 sekund.
W Fiacie 125p startującym w tegorocznej edycji Monte Carlo Historique dokonano kilku zmian. Wzmocniono nadwozie. Zmodyfikowano zawieszenie poprzez zamontowanie używanych w rajdach w latach 70. amortyzatorów Koni. Napęd przenosi sportowa skrzynia biegów. Tylny most wyposażono w nowy dyferencjał.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?