Rajd Monte Carlo Historique

(mp)
Fot. Michelin Polska
Fot. Michelin Polska
Udostępnij:
W Rajdzie Monte Carlo Historique biorą udział samochody zabytkowe, w tym także auta z Polski.

 

Rajd Monte Carlo, organizowany przez Automobilklub Monaco od 1911 r. to najstarszy i jeden z najtrudniejszych rajdów na świecie. Zaledwie kilka dni po zakończeniu rundy WRC, rozpoczął się Rallye Monte Carlo Historique. To impreza przeznaczona dla samochodów historycznych, wzorowana na dawnych rajdach. Mogą w niej brać udział auta identyczne z tymi, które startowały w którejkolwiek z edycji rajdu w okresie od 1955 do 1977 r. m.in.: Porsche 911, Lancia Fulvia i Stratos, Alfa Romeo GTV, Mini Cooper. Lista zgłoszeń tegorocznej edycji liczy ponad 350 załóg. Mają one do pokonania trasę o długości ok. 2 500 km podzieloną na 13 etapów, w tym 15 odcinków specjalnych liczących w sumie 402 km.

 

Dotychczas rozegrano etap klasyfikacyjny Val les Bains - Val les Bains (4 odcinki) i etap wspólny Val les Bains - Tallard (5 odcinków). Dziś zaowdnicy ścigają się na odcinku Tallard - Monaco (2 próby). Etap finałowy (3 odcinki) Monaco - Monaco odbędzie się w nocy z 1 na 2 lutego. Fot. Michelin Polska

 

W zawodach startują cztery polskie załogi: Tomasz Jaskłowski/Krzysztof Karpowicz - Fiat 125p Monte Carlo, Maciej Furmankiewicz/Marcin Laskowski - Lancia Fulvia HF, Wojciech i Jerzy Walentowicz - Alfa Romeo 2000 GTV, Tomasz Osterloff, Tyberiusz Rajs - Syrena 104.

 

Fiat 125p to oryginalny egzemplarz seryjny z 1972 roku. Wówczas to FSO, chcąc wystawić swój samochód w rajdzie Monte Carlo i musząc w tym celu sprostać wymaganiom  Fot. Michelin Polska
homologacji, przygotowała 500 egzemplarzy pojazdów. Od  seryjnych modeli różniły się one tylko detalami, wyjątkiem była jednostka napędowa. Fiat "Monte Carlo" został wyposażony w silnik o pojemności 1597 cm3
, z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy, napędzanymi paskiem zębatym. Osiągał on moc 106 KM. Napęd przenosiła 5-stopniowa skrzynia biegów, a masa własna pojazdu nie przekraczała 1000 kg. Samochód rozpędzał się od 0 do 100 km/h w ok. 8-10 sekund.

 

W Fiacie 125p startującym w tegorocznej edycji Monte Carlo Historique dokonano kilku zmian. Wzmocniono nadwozie. Zmodyfikowano zawieszenie poprzez zamontowanie używanych w rajdach w latach 70. amortyzatorów Koni. Napęd przenosi sportowa skrzynia biegów. Tylny most wyposażono w nowy dyferencjał.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie