Rajd Japonii

Redakcja
Fot. Citroen
Fot. Citroen
Dzisiaj rozpoczyna się Rajd Japonii. Wielka szansa dla załogi Citroena - Loeb/Elena, której do tytułu Rajdowego Mistrza Świata brakuje tylko 6 punktów.

Dzisiaj rozpoczyna się Rajd Japonii. Wielka szansa dla załogi Citroena - Loeb/Elena, której do tytułu Rajdowego Mistrza Świata brakuje tylko 6 punktów.

Fot. Citroen
Fot. Citroen

 

Tylko sześć punktów dzieli załogę zespołu Citroëna Sébastien Loeb / Daniel Elena od drugiego z rzędu tytułu rajdowego mistrza świata. Już w nadchodzący weekend, podczas Rajdu Japonii, Sébastien i Daniel podejmą próbę zapewnienia sobie trofeum. Przed rokiem Rajd Japonii rozgrywany na wyspie Hokkaido po raz pierwszy w swej historii był rundą Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Podobnie jak przed rokiem, Citroën zgłosił dwie załogi w samochodach Xsara WRC. Obok Sébastiena i Daniela wystartują jak zwykle François Duval/Sven Smeets.

 

Broniący tytułu Francuz wraz ze swym pilotem z Monaco wystartują z komfortową przewagą 34 punktów i z nadzieją, że właśnie w Japonii zapewnią sobie tytuł mistrzowski. Aby tak się stało, potrzebują zdobyć 6 punktów, czyli zająć co najmniej 3 miejsce.

 

Yokoso! Witajcie na Hokkaido! Japońska runda WRC odbywa się na najbardziej na północ wysuniętej wyspie Kraju Kwitnącej Wiśni. Baza rajdu znajduje się w mieście Obihiro, położonym w sercu rozległej niziny Tokachi, która jest ważnym regionem rolniczym kraju. Miasto położone jest w odległości 50 - 100 km na południe od zalesionych wzgórz, wśród których organizatorzy zaplanowali odcinki specjalne. To sprawia, że załogi będą miały codziennie do pokonania długie sekcje dojazdowe. Na trasie etapu 1 organizatorzy wytyczyli wyjątkowo długi, ponad 50-kilometrowy odcinek specjalny. Aby urozmaicić długie “dojazdówki" etapu 2, zaplanowano kilka nowych, krótkich odcinków po drodze. OS-y etapu 3 są identyczne jak przed rokiem.

 

Japońskie odcinki specjalne są zdaniem załóg szybkie i wąskie. Wrażenie to potęgują charakterystyczne, wysokie trawy, rosnące tuż przy drogach. Nawierzchnia, która w zeszłym roku wydawała się zapewniać dobrą przyczepność, stawała się śliska już po przejeździe kilku pierwszych samochodów, wskutek cięć zakrętów i nanoszenia na drogę luźnego żwiru z poboczy.

Wielkim znakiem zapytania podczas Rajdu Japonii jest pogoda. Wrzesień na wyspie Hokkaido stoi zwykle pod znakiem ulewnych deszczów. W zeszłym roku pogoda nie rozpieszczała kierowców, chociaż rajd odbywał się niemal miesiąc wcześniej. Teraz, po zmianie terminu na późniejszy, pogoda jest tym bardziej niepewna.

 

"Ustawienie samochodu jest podobne, jak w Rajdzie Wielkiej Brytanii", mówi dyrektor techniczny zespołu, Xavier Mestelan-Pinon. "Na bazie ustawień używanych w Walii opracowaliśmy szereg rozwiązań na Rajd Japonii. Przydatne okazały się także doświadczenia z ogumieniem różnego typu firmy Michelin."

 

Fakty

  • Różnica czasu pomiędzy Japonią (GMT +9) i Europą Środkową (GMT +2) wynosi 7 godzin.
  • Hokkaido jest najbardziej wysuniętą na północ wyspą Japonii. Baza rajdu znajduje się w mieście Obihiro.
  • Całkowita długość tegorocznej edycji rajdu, który po raz drugi z rzędu jest rundą Rajdowych Mistrzostw Świata to 1,605.20 km, w tym 26 OS-ów (11 różnych) o łącznej długości 350.18 km.
  • Siedem z jedenastu odcinków specjalnych to próby znane z ubiegłego roku.
  • Park serwisowy oraz start i meta rajdu znajdują się w Kita Aikoku, niedaleko Obihiro.
  • Uczestnicy WRC będą używać w Rajdzie Japonii nowych silników, które następnie zostaną wykorzystane w Rajdzie Australii.
  • Opony. Każdy kierowca ma do wyboru maksymalnie 60 opon, z których 40 może wykorzystać podczas rajdu. Termin rejestracji opon na Rajd Japonii, upłynął 12 sierpnia. Podobnie jak w Szwecji, na Sardynii, w Argentynie i w Finlandii, dozwolony jest tylko jeden typ bieżnika.
  • Zapoznanie z trasą zaplanowano na wtorek i środę (27 - 28 września).
  • Odcinek testowy o nazwie “New Tokapci" (5.7 km) znajduje się niedaleko parku serwisowego (czwartek, 29
    września, w godzinach 8:00 - 11:00).
  • Uroczysty start rajdu odbędzie się w czwartek, 29
    września o godzinie 19:30 w Obihiro. W roku ubiegłym na ceremonię startu przybyło 52 000 widzów!
  • Etap 1 (piątek, 30 września): 642.14 km, w tym 9 OS-ów o długości 163.26 km. Start: Kita Aikoku g. 6:00. OS1 (Pawse Kamuy 1, 9.05 km), OS2 (Rikubetsu 1, 2.73 km), OS3 (Kunneywa/Niueo 1, 50.06 km), OS4 (Sipirkakim 1, 18.74 km). Regrouping, Kita Aikoku (11:49, 20 minut). Service A (12:09, 30 minut). OS5 (Pawse Kamuy 2), OS6 (Rikubetsu 2), OS7 (Kunneywa/Niueo 2), OS8 (Sipirkakim 2). Regrouping, Satsunai (18:23, 15 minut). OS9 (Satsunai 1, 2.1 km). Service B (19:00, flexi-service, 45 minut). Wjazd do parc ferme (Kita Aikoku) do g. 21:38.
  • Etap 2 (sobota, 1 października): 586.57 km, w tym 12 OS-ów o długości 100.98 km. Start: Kita Aikoku, g. 6:30. Service C (6:30, 10 minut). OS10 (Sinotcaki 1, 6.28 km), OS11 (Emina 1, 8.18 km), OS12 (Pawse Kamuy 3), OS13 (Rikubetsu 3), OS14 (Menan 1, 16.25 km). Regrouping, Kita Aikoku (11:45, 20 minut). Service D (12:05, 30 minut). OS15 (Sinotcaki 2), OS16 (Emina 2), OS17 (Pawse Kamuy 4). OS18 (Nupri Pake, 13.90 km), OS19 (Rikubetsu 4), OS20 (Menan 2). Regrouping, Satsunai (18:07, 15 minut). OS21 (Satsunai 2). Service E (18:44, flexi-service, 45 minut). Wjazd do (Kita Aikoku) do g. 21:22.
  • Etap 3 (niedziela, 2 października): 376.49 km, w tym 5 OS-ów o długości 85.94 km. Start: Kita Aikoku, g. 6:30. Service F (6:30, 10 minut). OS22 (Panke Nikorpet 1, 17.04 km), OS23 (Penke 1, 24.88 km). Regrouping, Kita Aikoku (9:51, 10 minut). Service G (10:01, 30 minut). OS24 (Satsunai 3). OS25 (Panke Nikorpet 2), OS26 (Penke 2). Service H (14:12, 20 minut). Meta Rajdu: Kita Aikoku od g. 15:00.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie