Dzisiaj rozpoczyna się Rajd Japonii. Wielka szansa dla załogi Citroena - Loeb/Elena, której do tytułu Rajdowego Mistrza Świata brakuje tylko 6 punktów.

Tylko sześć punktów dzieli załogę zespołu Citroëna Sébastien Loeb / Daniel Elena od drugiego z rzędu tytułu rajdowego mistrza świata. Już w nadchodzący weekend, podczas Rajdu Japonii, Sébastien i Daniel podejmą próbę zapewnienia sobie trofeum. Przed rokiem Rajd Japonii rozgrywany na wyspie Hokkaido po raz pierwszy w swej historii był rundą Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Podobnie jak przed rokiem, Citroën zgłosił dwie załogi w samochodach Xsara WRC. Obok Sébastiena i Daniela wystartują jak zwykle François Duval/Sven Smeets.
Broniący tytułu Francuz wraz ze swym pilotem z Monaco wystartują z komfortową przewagą 34 punktów i z nadzieją, że właśnie w Japonii zapewnią sobie tytuł mistrzowski. Aby tak się stało, potrzebują zdobyć 6 punktów, czyli zająć co najmniej 3 miejsce.
Yokoso! Witajcie na Hokkaido! Japońska runda WRC odbywa się na najbardziej na północ wysuniętej wyspie Kraju Kwitnącej Wiśni. Baza rajdu znajduje się w mieście Obihiro, położonym w sercu rozległej niziny Tokachi, która jest ważnym regionem rolniczym kraju. Miasto położone jest w odległości 50 - 100 km na południe od zalesionych wzgórz, wśród których organizatorzy zaplanowali odcinki specjalne. To sprawia, że załogi będą miały codziennie do pokonania długie sekcje dojazdowe. Na trasie etapu 1 organizatorzy wytyczyli wyjątkowo długi, ponad 50-kilometrowy odcinek specjalny. Aby urozmaicić długie “dojazdówki" etapu 2, zaplanowano kilka nowych, krótkich odcinków po drodze. OS-y etapu 3 są identyczne jak przed rokiem.
Japońskie odcinki specjalne są zdaniem załóg szybkie i wąskie. Wrażenie to potęgują charakterystyczne, wysokie trawy, rosnące tuż przy drogach. Nawierzchnia, która w zeszłym roku wydawała się zapewniać dobrą przyczepność, stawała się śliska już po przejeździe kilku pierwszych samochodów, wskutek cięć zakrętów i nanoszenia na drogę luźnego żwiru z poboczy.
Wielkim znakiem zapytania podczas Rajdu Japonii jest pogoda. Wrzesień na wyspie Hokkaido stoi zwykle pod znakiem ulewnych deszczów. W zeszłym roku pogoda nie rozpieszczała kierowców, chociaż rajd odbywał się niemal miesiąc wcześniej. Teraz, po zmianie terminu na późniejszy, pogoda jest tym bardziej niepewna.
"Ustawienie samochodu jest podobne, jak w Rajdzie Wielkiej Brytanii", mówi dyrektor techniczny zespołu, Xavier Mestelan-Pinon. "Na bazie ustawień używanych w Walii opracowaliśmy szereg rozwiązań na Rajd Japonii. Przydatne okazały się także doświadczenia z ogumieniem różnego typu firmy Michelin."
Fakty
- Różnica czasu pomiędzy Japonią (GMT +9) i Europą Środkową (GMT +2) wynosi 7 godzin.
- Hokkaido jest najbardziej wysuniętą na północ wyspą Japonii. Baza rajdu znajduje się w mieście Obihiro.
- Całkowita długość tegorocznej edycji rajdu, który po raz drugi z rzędu jest rundą Rajdowych Mistrzostw Świata to 1,605.20 km, w tym 26 OS-ów (11 różnych) o łącznej długości 350.18 km.
- Siedem z jedenastu odcinków specjalnych to próby znane z ubiegłego roku.
- Park serwisowy oraz start i meta rajdu znajdują się w Kita Aikoku, niedaleko Obihiro.
- Uczestnicy WRC będą używać w Rajdzie Japonii nowych silników, które następnie zostaną wykorzystane w Rajdzie Australii.
- Opony. Każdy kierowca ma do wyboru maksymalnie 60 opon, z których 40 może wykorzystać podczas rajdu. Termin rejestracji opon na Rajd Japonii, upłynął 12 sierpnia. Podobnie jak w Szwecji, na Sardynii, w Argentynie i w Finlandii, dozwolony jest tylko jeden typ bieżnika.
- Zapoznanie z trasą zaplanowano na wtorek i środę (27 - 28 września).
- Odcinek testowy o nazwie “New Tokapci" (5.7 km) znajduje się niedaleko parku serwisowego (czwartek, 29
września, w godzinach 8:00 - 11:00).
- Uroczysty start rajdu odbędzie się w czwartek, 29
września o godzinie 19:30 w Obihiro. W roku ubiegłym na ceremonię startu przybyło 52 000 widzów! - Etap 1 (piątek, 30 września): 642.14 km, w tym 9 OS-ów o długości 163.26 km. Start: Kita Aikoku g. 6:00. OS1 (Pawse Kamuy 1, 9.05 km), OS2 (Rikubetsu 1, 2.73 km), OS3 (Kunneywa/Niueo 1, 50.06 km), OS4 (Sipirkakim 1, 18.74 km). Regrouping, Kita Aikoku (11:49, 20 minut). Service A (12:09, 30 minut). OS5 (Pawse Kamuy 2), OS6 (Rikubetsu 2), OS7 (Kunneywa/Niueo 2), OS8 (Sipirkakim 2). Regrouping, Satsunai (18:23, 15 minut). OS9 (Satsunai 1, 2.1 km). Service B (19:00, flexi-service, 45 minut). Wjazd do parc ferme (Kita Aikoku) do g. 21:38.
- Etap 2 (sobota, 1 października): 586.57 km, w tym 12 OS-ów o długości 100.98 km. Start: Kita Aikoku, g. 6:30. Service C (6:30, 10 minut). OS10 (Sinotcaki 1, 6.28 km), OS11 (Emina 1, 8.18 km), OS12 (Pawse Kamuy 3), OS13 (Rikubetsu 3), OS14 (Menan 1, 16.25 km). Regrouping, Kita Aikoku (11:45, 20 minut). Service D (12:05, 30 minut). OS15 (Sinotcaki 2), OS16 (Emina 2), OS17 (Pawse Kamuy 4). OS18 (Nupri Pake, 13.90 km), OS19 (Rikubetsu 4), OS20 (Menan 2). Regrouping, Satsunai (18:07, 15 minut). OS21 (Satsunai 2). Service E (18:44, flexi-service, 45 minut). Wjazd do (Kita Aikoku) do g. 21:22.
- Etap 3 (niedziela, 2 października): 376.49 km, w tym 5 OS-ów o długości 85.94 km. Start: Kita Aikoku, g. 6:30. Service F (6:30, 10 minut). OS22 (Panke Nikorpet 1, 17.04 km), OS23 (Penke 1, 24.88 km). Regrouping, Kita Aikoku (9:51, 10 minut). Service G (10:01, 30 minut). OS24 (Satsunai 3). OS25 (Panke Nikorpet 2), OS26 (Penke 2). Service H (14:12, 20 minut). Meta Rajdu: Kita Aikoku od g. 15:00.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?