Rajd Hiszpanii. Skoda walczy o zwyciestwo w WRC 2

(ip)
Dziesięć egzemplarzy Skody Fabia R5 na liście startowej, z których trzy mają szanse na zdobycie tytułu mistrzowskiego w Hiszpanii. Rajdowe Mistrzostwa Świata wchodzą w decydującą fazę.
Fot. Skoda
Fot. Skoda

„W tej decydującej fazie mistrzostw stoi przed nami wielkie wyzwanie” – mówi Dyrektor Skoda Motorsport Michal Hrabánek. „Rywalizacja stoi na bardzo wysokim poziomie. Kto chce tu wygrać, rzeczywiście musi reprezentować najwyższy światowy poziom.” Dla Hrabánka Rajd Hiszpanii to jeden z najbardziej emocjonujących momentów w sezonie, jako że jest to jedyny w całym cyklu mistrzostw rajd łączący jazdę na czas zarówno na nawierzchniach asfaltowych, jak i szutrowych.

„Wygra tu doświadczony zawodnik, który poradzi sobie zarówno na jednej, jak i drugiej nawierzchni. Oczywiście do tego celu potrzebuje doskonałego w każdych warunkach, szybkiego samochodu” – zwraca uwagę Hrabánek.

Podczas gdy prawie cały dystans pokonywany przez zawodników w piątek prowadzi drogami szutrowymi, w sobotę i niedzielę jest to rajd typowo asfaltowy. W zeszłym roku zawodnicy zespołu Skoda Motorsport przeszli ten wyjątkowy test z celującymi ocenami: Pontus Tidemand i Jan Kopecký zajęli dwa pierwsze miejsca w WRC 2, w której klasyfikowana jest Skoda Fabia klasy R5. „Z Hiszpanią wiążę same wspaniałe wspomnienia. Jestem zdeterminowany, by znowu stanąć na najwyższym stopniu podium, choć konkurencja mi nie ułatwi tego zadania – szczególnie także jadący Skoda Fabia R5 Teemu Suninen i Jan Kopecký.” – powiedział Tidemand. Ostatnie zwycięstwo szwedzkiego zawodnika w Rajdzie Uppsala bardzo podniosło jego morale. Równolegle jednak równie motywujący wynik osiągnął Jan Kopecký, który zakończył rywalizację w Rajdzie Francji na świetnym drugim miejscu. Było to już dwudzieste podium dla FABII R5 w cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC 2.

„Po trzech drugich miejscach w cyklu WRC 2 to już odpowiedni czas, bym coś wygrał” - przyznaje Kopecký. Podobnie jak jego kolega z zespołu Tidemand, Czech musi tu zająć pierwsze miejsce, by zachować szanse na zdobycie tytułu mistrzowskiego w tym roku. W najdogodniejszej sytuacji znajduje się Teemu Suninen, który w tym sezonie uzbierał już 93 punkty z pięciu startów. Obecnie w klasyfikacji prowadzi Brytyjczyk Elfyn Evans, który zebrał 120 punktów, ale wykorzystał on już maksymalną ilość siedmiu klasyfikowanych startów w sezonie.

Zagrozić mu może także jeszcze trzeci zawodnik fabrycznego zespołu Skody Esapekka Lappi, który w pięciu wyścigach wywalczył 82 punkty. Nie wystartuje w Hiszpanii, ale ma szanse poprawić swój wynik w dwóch ostatnich rundach mistrzostw, w Wielkiej Brytanii i Australii.

Skoda Fabia R5 wygrała siedem z ostatnich ośmiu rund WRC 2. Lappi wygrał w swoim domowym rajdzie w Finlandii i powtórzył ten sukces w Niemczech, podczas gdy Pontus Tidemand stanął na najwyższym stopniu podium w Portugalii. Suninen wygrał w Meksyku, na Sardynii i w Rajdzie Polski, Nicolás Fuchs z Peru poprowadził Skodę do zwycięstwa w Rajdzie Argentyny.

Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata FIA WRC 2

Rajd Monte Carlo 21.01–24.01.2016
Rajd Szwecji 11.02–14.02.2016
Rajd Meksyku 03.03–06.03.2016
Rajd Argentyny 21.04–24.04.2016
Rajd Portugalii 19.05–22.05.2016
Rajd Włoch 09.06–12.06.2016
Rajd Polski 30.06–03.07.2016
Rajd Finlandii 28.07–31.07.2016
Rajd Niemiec 18.08–21.08.2016
Rajd Chin 08.09–11.09.2016 (odwołany)
Rajd Francji 29.09–02.10.2016
Rajd Hiszpanii 13.10–16.10.2016
Rajd Wielkiej Brytanii 27.10–30.10.2016
Rajd Australii 17.11–20.11.2016

Czy wiesz, że…

…na liście startowej Rajdu Hiszpanii znajduje się aż dziesięć egzemplarzy rajdowej ŠKODY FABIA R5? Poza fabrycznymi załogami Pontus Tidemand/Jonas Andersson i Jan Kopecký/Pavel Dresler, czeskimi rajdówkami pojadą także klienckie załogi Teemu Suninen/Mikko Markkula, Armin Kremer/Pirmin Winklhofer, Abdulaziz Al-Kuwari/Killian Duffi, Ghislain de Mevius/Johan Jalet, Max Rendina/Emanuele Inglesi, Julien Maurin/Olivier Ural, Ole Christian Veiby/Stig Rune Skjærmoen oraz Bernhard Ten Brinke/Davy Thierie.

…widoczność kierowców będzie w piątek drastycznie ograniczona przez szutrowe nawierzchnie odcinków? Wzbity w powietrze pył potrafi się unosić przez parę minut, zalegając w powietrzu szczególnie długo w dolinach górzystych partii rajdu.

…Rajd Hiszpanii został rozegrany po raz pierwszy w 1957 roku? Przez FIA został wcielony do Rajdowych Mistrzostw Świata w roku 1991. Na początku rozgrywano go w rejonie Costa Brava, następnie przenosił się do Salou i Costa Daurada.

…park serwisowy jest tu zlokalizowany w parku rozrywki? „PortAventura” pod Salou to popularna atrakcja turystyczna, która przyciąga miłośników mocnych wrażeń z całego świata.

…trasa tego rajdu prowadzi przez rondo? Zawodnicy muszą pokonać cały obwód ronda na odcinku specjalnym Duesaigües. Brak przejazdu przez nie skutkuje karą dla załogi w wysokości 30 sekund. Rondo to jest szczególnie popularne wśród fanów – na odcinek ten ściągają tysiące widzów. Podobnie jak w zeszłym roku, Duesaigües będzie ostatnim odcinkiem rajdu – „Power stage”.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty